Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Kabelarea, avsäkring (trefas)?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 23:23:03, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vi nån som har koll på vilka kabelareor som gäller för vilka proppar?
Dvs hur stor propp får man ha vid ex vis 10 mm2 kabel?
Tabell?
Eller länk?

Och finns det några tumregler vid långa kablar?
Typ att man bör gå upp ett steg på arean om det är mer än 40 m kabel för att slippa större spänningsfall. Eller nåt sånt.


Jaja, jag ska dra fram mer el mellan ladorna så småningom. Lite nya elcentraler, fler uttag, separat jordfelsbrytare för olika delar av byggnaderna etc. Ja, ungefär så blir det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Blom 1

#2 » 23:32:32, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

står en del om detta i Kjell och company´s senaste "hur funkar det"
6 mm2 kabel 25 A
10 mm2 kabel 32 A
vid kortare längder dvs under 60-80 meter (för koppar). Tror inte du behöver gå upp i area pga av spänningsfall inte med koppar iallafall, det som brukar efterfrågas är kortslutningseffekten men den ska klaras med ovanstående. Men jag rekommenderar ovanstående bok à 39 kronor står mkt matnyttigt :thummar:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

surkuse

#3 » 01:27:54, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även längd på kabel efter jordfelsbrytare spelar roll för kabeldimensionen om du har täkt lägga matning till undercentraler via sådan...

Jag skulle lite mer på starkströmsföreskrifterna än på Kjell & co då det har ändrats så satans mycket i regelverket efter EU-medlemskapet att det är snudd på omöjligt att hålla koll på vad som gäller.

Starkströmsföreskrifterna finns att ladda ner hos Elsäkerhetsverket:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag- ... eskrifter/

Har du fastigheten försäkrad som jordbruksfastighet bör du dessutom titta i foldern: handbok för elinstallationer i lantbruk:
http://www.brandskyddsforeningen.se/Med ... nload=true
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

Exs

#4 » 08:00:43, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet tips är att vara lite försiktig med att lägga för mycket större induktiva belastningar (motorer) via jordfelsbrytare som är gjorda för personskydd. Det vill gärna te sig lite känsligt. Och har du/kommer ha frekvensstyrning på någon motor så blir det ännu mer läckströmmar till jorden. Däremot kan du ju stoppa i brandskyddsjordfelsbrytare till trefasuttagen och då är det mer lugnt. :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

surkuse

#5 » 18:55:56, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo och dom stora grejorna (med motor > 4 kW) kopplar man in fast så kan ingen nitisk hjävel komma och klaga på att man har uttag som saknar personskyddsbrytare eller på att "dendär svarven är ju fast uppställd då skall den vara fast inkopplad" :)
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

olson

#6 » 19:22:25, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

att tänka på vid avsäkring av längre kablar <100m är att man måste tänka på att utlösninsvilkoret uppfylls. alltså en kortslutning mellan fas och jord lägst bort från sälringarna skall lösa ut säkringen imom 5 sekunder. uppfylls inte detta kan kabeln förvandlas till en värmekabel vid kortis...
olson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:21, 11-12-2007

jörgen.ottosson

#7 » 20:20:29, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

...först fråga om lagstiftning/regler och sedan göra jobbet själv! :mrgreen:

( "ju längre/klenare kabel du har desto större motor kan du starta på klen säkring" :grin: )
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Anders W

#8 » 20:55:45, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Jag har gjort detta delvis, jag har ny kabel till alla uthus, mellan 6 och 10 mm2. Jag skulle rekommendera 10 mm2 eller mer, utan att veta exakt kan man säkra med 25A om man har 10 mm2. Bifogar även en bra pdf om jordfelsbrytare, från elsäkerhetsverket.
Jag har inte skyddat själva kabeln från inkommande skåp till respektive uthus, den är bara skyddad av säkringen, 25 A på 10 mm2 och 20 A på 6 mm2. I respektive uthus har jag ett steg lägre säkring och 30mA jordfelsbrytare i varje undercentral. Med jordfelsbrytare får man vara beredd på att skrota en del gamla apparater och kablar. Jag har mördat en och annan råtta som krupit i i en av centralerna och kommit mellan fasskenorna. Har man jordfelsbrytare löser den ut, annars brinner råttan upp! Alla nya centraler är helkapslade plåtskåp, IP 65. Jag litar inte på plastlådorna som man kan köpa på Jula etc, likaså har jag enbart diazedsäkring, dvs vanliga proppar. Billiga automatsäkringar kan lösa ut både för tidigt och för sent när dom varit med ett tag, om detta finns det olika uppfattningar, men jag har valt det som jag anser vara det säkraste, vanliga proppar.

AW
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Valter.Öhman

#9 » 20:58:54, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en formel med text på nätet som jag tror gäller fortfarande...
Förimpedansen kan man få veta genom energibolaget som äger nätet.

Beräkna ledningslängden för en kabel

L = ((k / In) - Zför) / r

L - maximal ledningslängd. (Enhet: meter - m)
k - en konstant vid dvärgbrytarkaraktäristik B = 42000 , C = 21000, D = 10500.
In - märkström för dvärgbrytaren. (Enhet: Ampere - A)
Zför - den uppgivna eller beräknade förimpedansen. (Enhet: milliOhm - mΩ)
r - materialkonstant Cu-ledare och area: 1.5mm² = 27.6, 2.5mm² = 16.9, 4mm² = 10.5, 6mm² = 7.02, 10mm² = 4.18

Du anger således förimpedansen i mΩ, vidare antas att area är lika hos L och PE-ledare (giltigt vid de kablar och areor vi rör oss med här).
Data för kablar kan du hitta i olika tillverkares datablad, men i de sammanhang som behandlas här kan du utgå från en resistivitet för Cu = 17.2 (mΩ x mm²) / m vid 20℃ som sen räknas om med 4‰ / K vid andra temperaturer (det är gjort i normen för konstanten r ovan där man antagit förhöjd ledartemperatur samt räknat på dubbel längd ledare så att man anger per meter kabel).

Vid de fall som diskuteras här behöver du inte tänka på impedansens reaktiva komponenter det räcker gott med ren resistans ev uppräknad till högre ledartemperaturer. Schablonmässigt kan du se reaktansen som konstant ca: 80mΩ/km vid lspkraftkablar så den gör sig inte gällande förrän areor > 70mm².



Vid Diazed(porslinssäkring) får vi räkna enligt denna modell, om vi antar gG karaktäristik och 0.4s utlösningstid följer:

L = (k - Zför) / r

L - maximal ledningslängd. (Enhet: meter - m)
k - en konstant vid 10A = 2665, 13A = 2023, 16A = 1986, 20A = 1486, 25A = 1214.
Zför - den uppgivna eller beräknade förimpedansen. (Enhet: milliOhm - mΩ)
r - materialkonstant Cu-ledare och area: 1.5mm² = 27.6, 2.5mm² = 16.9, 4mm² = 10.5, 6mm² = 7.02, 10mm² = 4.18

Detta i enlighet med normens brytström vid 0.4s och den konstant r för Cu som även den är normerad.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

mats_o

#10 » 22:03:20, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu misstänker jag att du kommer att koppla in dig efter en befintlig central så då är det ju femledarsystem som gäller.

Drar man direkt från/skåp matning så kan det ju vara fyrledare och då är det alltid minst 10mm på jorden(pen) idag.

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#11 » 22:15:31, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:...först fråga om lagstiftning/regler och sedan göra jobbet själv! ...

Faktiskt inte! Det blir en elektriker som gör det men jag ville sätta mig in i det lite mer och det gav ju resultat, det framkom ju åtskilligt bra-att-veta i tråden (redan nu). :thummar:

Blom:
Jag klarar mig nog med 60-80 m total sträcka bortsett från en (i en avlägsen framtid) belysningsstolpe (som ska ha lite uttag också) på gårdsplanen men den behöver ju inte hantera full effekt.

surkuse:
Tack för länkarna, jag ska kolla där senare i kväll.
Nej, det är (tyvärr) inte lantbruksfastighet. Det är småhus (dvs villa).
surkuse skrev:Även längd på kabel efter jordfelsbrytare spelar roll för kabeldimensionen om du har täkt lägga matning till undercentraler via sådan...

Nej. Jag tänker mig inte någon jordfelare i elstolpen. Däremot tänker jag mig separata jordfelare i centralerna. Det blir antagligen två mindre centraler i varje lada eller nåt sånt och då med separata jordfelare i varje central. Då slipper jag ställa in väckarklockan varje kväll hela vintern bara för att en skarvkabel blev kvar utomhus när första snön kom. :mrgreen:
Låter det som en bra lösning?

Exs skrev:Ett litet tips är att vara lite försiktig med att lägga för mycket större induktiva belastningar (motorer) via jordfelsbrytare som är gjorda för personskydd. ...

Intressant. Jag ska ta upp det med lysisen när vi kommer så långt.

surkuse skrev:Jo och dom stora grejorna (med motor &gt; 4 kW) kopplar man in fast så kan ingen nitisk hjävel komma och klaga på att man har uttag som saknar personskyddsbrytare eller på att "dendär svarven är ju fast uppställd då skall den vara fast inkopplad" :)

Ingen risk för nån nitisk j*vel här men det ska ju bli bra i alla fall.

Anders W:
Det där låter som mina planer med nåt fåtal undantag:
Antagligen satsar jag på ett steg grövre kabel än propparna kräver, då får jag måttligt spänningsfall och kan gå upp ett ytterligare steg på propparna om det behövs.
Tror jag satsar på automatsäkringar men jag behöver ju inte köpa dom billigaste som finns.
Jag kommer nog att dra nån kabel med "fulleffekt" i varje lada eftersom jag har en MIG som gärna släcker hela byn om den bara får chansen. :grin:
Planen är att säkra upp huvudsäkringarna från nuvarande 16 till typ 25-35 A eller nåt sånt. Det klarar jag mig långt på.
Rådisarna hinner aldrig till elcentralerna, det ser Lilleman till. :laes_detta: :lmao:

Valter:
Oj! Det där var mycket på en gång. :grin:
Tror att jag satsar på att hålla mig till lite för grov kabel enligt ovan, det blir framtidssäkert nog att räcka så länge jag lever.
Men stort tack i alla fall före redogörelsen. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#12 » 22:20:49, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats_o skrev:Nu misstänker jag att du kommer att koppla in dig efter en befintlig central så då är det ju femledarsystem som gäller.

Drar man direkt från/skåp matning så kan det ju vara fyrledare och då är det alltid minst 10mm på jorden(pen) idag.

Det blir direkt från skåpet där elmätaren sitter.
Jag har 10 mm2 i skåpet idag (mätte jordledaren till dia 3,4 mm) men överväger som sagt att gå upp ett steg ytterligare för att kunna säkra upp ännu mer i framtiden.
Några av kablarna (mellan brytare och mätare) ser ännu grövre ut men det spelar ju ingen roll, det verkar lämpligt att gå efter dom klenaste. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Lassel

#13 » 19:10:25, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Planen är att säkra upp huvudsäkringarna från nuvarande 16 till typ 25-35 A eller nåt sånt. Det klarar jag mig långt på.


Är det int så att du måste gå ner ett steg efter huvudsäkringarna i Sverige oxå?

Så måste ha 35A huvudsäkring för att få ha en grupp med 25A

Lasse
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

corre

#14 » 20:43:41, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

lag och lag. Det är väl mer praxis än textlag på det. Selektivitet är såklart att föredra.

I övrigt håller jag med om minst 10mm2 i större matningar. 5G6 om man vet att det bara ska vara 16A uttag som mest, N1XV är väl det som förordas idag.
5G10 så kan man bygga både TN-C och TN-S, efter förutsättningarna både nu och i framtiden.
På gammal gård finns ju lite allt möjligt inkopplat sen tidigare. Kan vara vanskligt och gå över till TN-S redan i matningen till en byggnad om man nu ska koppla in något befintligt.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

corre

#15 » 20:50:07, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Nej. Jag tänker mig inte någon jordfelare i elstolpen. Däremot tänker jag mig separata jordfelare i centralerna. Det blir antagligen två mindre centraler i varje lada eller nåt sånt och då med separata jordfelare i varje central. Då slipper jag ställa in väckarklockan varje kväll hela vintern bara för att en skarvkabel blev kvar utomhus när första snön kom. :mrgreen:
Låter det som en bra lösning?


Lägg gärna en JFB till belysning och en eller fler till uttagen. Så slipper du leta efter centralen i mörker :D
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se