Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reparation av sönderkörd minigrävare...

91 inlägg • Sida 5 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Hot_Rod_Kjelle

23:21:18, 29-06-2014

Tack för tipsen!
Nu är bult jäv..n loss!!!! :hurra: Så klart att den va vänstergängad..... :aaargh: Men lite värme på bultskallen och mutterpicka (åt "rätt håll") så lossnade den :grin: kylde direkt efteråt med vattenslangen så med största sannolikhet borde packboxen ha klarat sig (hoppas jag).

Bild

En trevlig upptäckt var att det inte sitter ett separat "tandremshjul" för insprutningspumpen utan det verkar vara förbundet med kamremsdrevet, det innebär ju att det bara är två drev som kan bli fel i stället för tre drev :skratta3:

Men däremot en känga till Malte Månson, när jag ringde till dom så beställde jag (ordagrannt!) ett kamremskit, jag fick faktiskt oxå dom vitala bitarna (rem, spännrulle & vattenpump) Men tror ni jag fick några packningar till vattenpumpen? Nix!! fan va sur jag blir, :aaargh: och jag vill i det längsta inte hålla på och drälla med silicon så det blir att klippa egna packningar. Fy va irriterande.

Nåja det får väl ses som en anledning till att köpa en ny brytbladskniv och nya hålpipor.

3 personer gillar det här inlägget.



Owe99

20:41:17, 30-07-2014

Du måste ha en underbart förstående fru.
Var rädd om henne...i

Hot_Rod_Kjelle

12:13:11, 14-09-2014

Hej på er allihopa, nu e det dags för en liten uppdatering igen. Det har varit lite stökigt i sommar så det va först i går som jag fick lite tid över till minigrävaren :hurra:

Dagen började med att jag åkte i väg och lackade hydraul-tanken och stolsfästet. Tyvärr utomhus så det är oundvikligt med några insekter i lacken :sad: Därefter iväg för ett oljebyte på bruksbilen sedan fick jag börja med det roliga jobbet att fortsätta med minigrävaren :grin:

Jag började med kamremsbytet som gick utan några missöden (åtminstone vad jag vet i nuläget.... :vissla: )
Bild
Bild


Därefter följde montering av motor & kylare
Bild


följt av hopplockning av "konsolen" med styrspakar/ventilpaket & elsystem, jag tror att jag blev tvungen att skruva loss ventilpaketet 4-5ggr. för att jag hade glömt något vilket är urtrist när man håller på med nylackade bitar :aaargh: Nåja lackskadorna kommer ju förr eller senare... (i mitt fall tydligen förr :skratta3: ) Men lite framsteg blev det ju.....
Bild

Fortsättning följer.../Kjelle

9 personer gillar det här inlägget.

jörgen.ottosson

12:22:56, 14-09-2014

Nu börjar det likna något....:eat:
Deus ex machina

Åsa-Nisse

16:43:57, 14-09-2014

Du skrev att du inte hittade något drev till insprutningspumpen, och det är ju inte så konstigt när det är en Lombardini FOCS motor. Där sitter en insprutningspump/spridare för varje cylinder som drivs av kamaxeln. Det är tre nockar för varje cylinder och jag vill rekommendera dig att kolla dels kamaxeln och även de små trissorna som löper mot den. Det är känsliga grejor och om det är högkvalitativ syntetolja i motorn så är dom nog torra när du ska starta nästa gång. Lyft på ventilkåpan och smörj med vanlig standard mineraloja som hänger kvar så slipper du nedslitna delar.

Hot_Rod_Kjelle

01:47:52, 20-09-2014

Det blev en liten uppdatering av maskinen i kväll...... Efter en väl behövlig klippning av gräsmatta och en lektion i hur man startar en Cobra-bergborr(en bekants-bekant som fick hyra den) så vart det full pedal till garaget för att montera hydarultanken som fanns i skuffen. I ett taffligt försök att inte göra om tidigare tabbar (göra om för att man gömt något...) så kom jag på att det var en en del saker som inte va riktigt färdiga (elsystemet/kabelhärvan låg på fel ställe, nån hydraulslang som inte låg bra plus nån annan miss...)

Så det va bara att börja fixa "missarna" först sen monterades lite ny ljudisolering och tanken monterades.....
Bild
Bild
Bild

/Kjelle

5 personer gillar det här inlägget.

Hot_Rod_Kjelle

09:49:39, 22-09-2014

Yeeeeessssss, nu är monster-maskinen provstartad, den startade direkt på första försöket och lät fint.
Hydrauliken verkar oxå lira (jag lyckades även tömma ur en 1/2-liter hydraulolja när jag provade svängfunktionen och hade omkopplaren ställd på "bomsväng" och kolven för att svänga aggregatet är inte monterad då kolvstången är något krökt.... usch kladdigt :ohnej: )

Det som gjordes i helgen innan provstart var endast lite småfix som blästring & lackering av batterihylla. Tvätt, slipning & lackering av dieseltank Samt byte av bränsleslangar. Därefter monterades dom nymålade prylarna och El + Diesel kopplades in och därefter blev provstarten ett faktum.

Nästa moment blir nog att försöka rikta den krökta kolvstången (det va jag som krökte den när grävaggregatet lossades :vissla: ), kan bli intressant....


Bild

4 personer gillar det här inlägget.

fourdoor

11:16:05, 22-09-2014

Finfint! :thummar:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

Hot_Rod_Kjelle

23:58:27, 24-09-2014

Halloj igen alla (glada) maskinister, ni som ev. har läst tidigare inlägg vet att jag har en hydraulkolv som jag krökt... :slag:
Och som vanligt så söktes dispens hos regeringen för att få göra ett försök med hydraulkolven, jag va lika hård som vanligt vid förhandlingen (Hello Kitty i balettkjol är säkert tuffare :skratta3: ) Men efter att ha lovat fortsatt sanering av den "relativt nya pundarvagnen" (Renault Kangoo) som luktar blöt hund ända till Makedonien. Så kunde jag fräsa iväg.. (läs. brum brum...... :driver: )

Väl i garaget så lyckades jag inte dra ut kolven, så det va bara att koppla in den provisoriskt på grävmaskinen och trycka ut den.. :djaevul:

Efter att ha torkat upp oljeslabbet som självklart måste infinna sig så ilade jag till pressen med en kolv, tuschpenna och någon form av fyrkantsprofil som såg rak ut.

Och då slog det mig..... Jädrar bilen....hundlukten etc... Ok fram med dammsugaren och öppna bagageluckan, Hmmm det där är inte originalmattan :idee:

Mycket riktigt så va det något som tidigare ägare köpt på Biltema och lagt dit och det som va roligast va att jag hade fått en exakt likadan (ny)matta av en bekant för länge sen... Med andra ord så flög den fram och den gamla revs ut, mallades av,klipptes till & monterades. Perfekt nu är regeringen nöjd, på med jonisatorn i natt så blir det ännu bättre... :back_to:

Dags för kolven.... undrar hur dom "riktiga" hydraul" firmorna gör? dom kanske bara gör nya kolvstänger? Nåja jag är för "korkad" för att inse att man inte riktar en krokig kolvstång :klia:
Första försöket så la jag en brädstump mellan pressen och kolvstången när jag pressade men det blev lite väl mjukt, nästa försök så tog jag ett "block" av nylon som säkert tillverkades ungefär samtidigt som familjen Hedenhös röjde runt....Det sa typ "snäpp" så va det trasigt :grin:
Bild

Nåja fram med lite teflon, upp i pressen och pressa. Det höll!!!! :hurra: Lite märkning med tuschpenna vart anhåll och "tryckpunkter" skulle va så löste det sig ganska bra med några "pressningar" åt olika håll. kolven är åtminstone bätttre nu än innan! :grin:
Bild

Med lite tur så kan den monteras i morgon!
Bild

/Kjelle

5 personer gillar det här inlägget.

Fredrik_

10:46:20, 25-09-2014

Tack för inspirerande bilder!!
Inget mothåll på cylindersidan? Stackars tätningar mm..
Har en krokig cylinder/kolvstång ligger i min numer trasiga Kangoo..
Får se vad för mothåll som kan uppbringas till pressandet av den. Har lite slitklossar liggandes, brukar inte spricka i alla fall.

_Fredrik_

13:40:38, 26-09-2014

Tack för humorn i texterna!

Och lycka till med projektet!

Fredrik

Hot_Rod_Kjelle

22:59:54, 28-09-2014

Halloj igen!! Jag vill passa på att tacka för era inlägg och likes, då det i slutänden är det som gör att man fortsätter med tråden! (den har ju pågått ett tag nu... :vissla: ) jag är nämligen själv usel på att like'a trådar/inlägg som jag tycker om!! :slag: (fy på mig!!!)
Nåja... prata på tomgång går ju inte med dagens bränslepriser :lmao:
:back_to:
I och med att maskinen börjar återta sin ursprungliga "form" så är det numera tyvärr inte så mycket spännade saker kvar.... (känns mest som ett jä...a tvättande av grisiga delar) :grin:

Så denna gång skruvades det på lite mer saker som en plåt på "styrkonsolen" durkaluminiumen rengjordes och monterades, den "lagade" hydraulkolven till bomsväng monterades(Jäv..a pyssel) (plus att jag tog en liten tur i garaget med maskinen :grin: ) (ruskigt ful installation av hydraulslangarna till "hammarhydrauliken"....)
Bild

Dagen efter (Lördag) så åkte jag ut till stugan där grävaggregatet stod. Där lyckades jag vålda ur sprintarna till bom/sticka och kolven till stickan så jag kunde ta med dom till garaget där jag har tillgång till tvätt med varmvatten. Och jag måste få säga att ibland är det skönt att kunna ta tex. stickan från grävagregatet och lägga i skuffen på en renult kango :skratta3:

Väl där så pressades någon sprint ur medans sprinten till "hundbenet"/ länkaget-skopa nästan hoppade ur av sig självt vilket kanske inte är optimalt :idee:

Bild
Hur gör man? skall man köpa expanderbult till dom ställen där det glappar eller skall man köpa nya bussningar och återanvända original sprint/bult?? :klia:

Vid granskning så ser man klart slitaget på sprinten/bulten som satt i "hundbenet"/skopan.
Bild

Jag passsade även på att gå lös med slägga på resterande sprintar i grävaggregatet vilket resulterade i att det nu är bara två sprintar kvar.....
Bild

4 personer gillar det här inlägget.

ja-bond77

07:15:32, 29-09-2014

Det finns alla möjliga lösningar, helt beroende på budget... Köpa färdiga expander eller svarva till av ythärdad o slipad stång är de bästa lösningarna. Sedan nya raka tappar(i yrhärdat), sedan originaltappar - i den mån de alls är härdade? Fast 8.8 är ju alltid hårdare än segjärn... :mrgreen: Själv skulle jag väl nog köra på med de gamla tapparna ännu, främst kanske för att jag inte har tid/ork att byta tappar för minsta lilla.

Får nog sluta med varmluften/bränna elektroner själv nu också, bränslepriserna som sagt... :lmao: :rock_on:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

jörgen.ottosson

16:34:50, 29-09-2014

Det ser ju nästan ut som det är "standard" skruv men någon egen skalle.... :klia:
Deus ex machina

Hot_Rod_Kjelle

13:34:10, 06-10-2014

Jahapp, då var det dags att försöka "pressa" ur några sprintar som satt så in i h-vete...Jag skulle med möda kunna få upp bom+"bomfästet" i hydraulpressen så jag ville prova om det skulle gå att få ur sprintarna med hjälp av "raseri + slägga" :grin: Men det kändes ganska tröstlöst vid försök med släggan... Så då åkte det egentillverkade press/slag verktyget fram. Jag brukar göra ett nytt efter behov, men jag hade en gammal som låg, så det va bara att svetsa fast den och därefter dra så hårt man orkar och sedan smälla till bultskallen med en slägga riktigt hårt och hoppas att sprinten rörde sig någon tiondel... sen skruvar man åt bulten igen och smäller till med släggan.... så får man hålla på tills det går lättare, och det tog en bra stund att få sprinten att krypa ur ca. 3-4mm. Jag har vid tidigare tillfällen tagit rostfri gängstång då den är lite hårdare :grin:

Det finns säkerligen bättre sätt att få ur sprintarna men det här funkar ju oxå

/Kjelle

Bild



Bild



Bild

6 personer gillar det här inlägget.