Letat efter exempel på hur att göra, och inte göra, en utökad parkeringsyta på sin täppa.
Det här är en bra sträng:
Stenläggning/uteplats
Nu sitter jag å våndas... olika råd från olika håll...
Svår beslutsångest...
Så här ser läget ut just nu:
- ca 20cm urgrävt (upp till 30-35-ngt som djupast)
- ca 8.5 m x 3 m
- god stabilitet i den djupt grävda änden
- sankt i den grunt grävda änden...
- väl paddat med Dynapac CM13 (ca 150kg)
Materialtillgång f.n.:
- ca 6m3 otvättad 16-32
- markduk klass 1 (räcker till två lager i kors)
- 6-7cm's betongplattor (flesta från St:Erik Betong, Superplattor, trafik klass 9)
Läget:
20cm - 7cm - sättlager => hm... 10cm kvar till krossen?...
Avsett att tåla:
- minst 2 ton axeltryck, parkerat.
- önskemål att klara minst 4 ton axeltryck
- vore bra om det tål att köra ned lastbil på... (ex., FL12 o.dyl.) vid behov
Jag är väl påläst vad Boverket och Svensk byggtjänst rekommenderar, så skulle jag följa det så... åt H för grunt... då skulle jag behöva gräva ur 50cm, 40cm bärlager, 10cm kvar till sättsand och "trädgårdsplattor" 7cm eller helst 9cm (för tung trafik); men, verkligheten ger inte dessa möjligheter, så... hur lyder erfarenheterna, tips, råd, förslag, (andra former av synpunkter och kommentarer) ?
Om tråden kan utvecklas till att ge goda råd och tips generellt till alla medlemmar vore bra
Så här ser läget ut 2014-10-07: