|
|
| Author |
Message |
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg
Maskin: BOXER 350 VICTOR 230 BAKLASTARE218 BRÖJT X2

|
Posted: 19:16:24, 07-12-2010
|
• |
|
|
Eldar nu med ved i en Arimax 60kw och 4kubik vatten.
Värmer verkstan på 150 kvadrat och kåken på 100 kvadrat.
Separat pannrum med kulvert in till kåken.
Har lessnat lite på veden och funderar på flis eldning.
Skulle vilja ha lite ider av någon som eldar med flis.
Tänkte skära upp ett hål på sidan för stokern.
Vilken vatten halt behöver de vara så de inte möglar så mycket?
Skulle vilja ha ett stor föråd för flisen.
Om man låter veden torka över sommaren kan man då flisa den på hösten utan att de möglar eller ska den ligga i två år.
Skulle vilja slippa flisa ofta.
Har du något förslag på brännare?
Har tittat lite på sonnys brännare.
Är öppen för alla förslag, |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Hittarp
Mer än 100 inlägg
Maskin: Åkerman H10 BHD CAT M315 VA EC 140 BLCM Volvo 5350B 6x6 LJUNGBY L10 Volvo EL70C ÖSA 250 250 Supereva Valmet 8750 Valmet 8100

|
Posted: 19:42:16, 07-12-2010
|
• |
|
|
Hej !
Eldar sedan 1990 med flis här på gården, värmer ca 300m2 boningshus . Anläggningen heter Swebo och funkar väldigt bra. Enklaste modellen med gasinsläpp i sidan på en gammal Duplomat kombipanna. Flisbehållare på 600 liter och en meters inmatningsskruv. Kraftig skruv som klarar rejäla stickor och pinnar.
Förugnen på ca 65kw har gjuten keramik invändigt. Större flisförråd står på önskelistan.
Det som har gått sönder är några snäckväxlar (är betydligt kraftigare nu), brytbultar mellan skruv och växel (sten eller hundben i flisen) samt att ugnen får gjutas om typ vart 3:e år. Detta fixar man själv.
Flisen bör inte vara för grov. Frestar inmatningen och låter ganska illa. Hyrde under många år in en stor Siba hugg men då fick han ställa ner inmatningen lite samt montera galler för annars blev det för grovt. Nu flisar vi själv med en 260 hugg. Flislängd 16-20 mm blir bra tycker jag och då får man bra kapacitet på huggen.
Vi avverkar på vintern och flisar nästkommande höst. Riset ligger i välta med papper på. Flisar man för flera år blir flisen enligt mitt synsätt "för torr" och brinner som fnöske. I mitt fall svårt att kontrollera vid lågt värmebehov. Rundved ger något bättre flis än ris men vi kör bara lövris.
Mögel då? Skulle säga att all flis möglar om den inte görs på torkat virke.
Fuktigheten kommer dessutom att göra ta den "tar värme", jämför gräsklipp i en hög. Vi lägger in flisen under tak och lägger 93/80 dränslang under i botten. Slangarna kopplas till en fläkt om jag blåser med 8-10 tim/dygn dom första veckorna efter flisning. Efter denna tid har fukten kommit ner tillräckligt för att det inte skall ta värme eller mögla.
Rätt skött blir det varken värme eller mögel.
Vill verkligen varna för möglad flis, känner flera som blivit mycket sjuka av mögeldamm. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Johanolof
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:47:23, 07-12-2010
|
• |
|
|
|
VETO har bra flis anläggningar |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 21:38:37, 07-12-2010
|
• |
|
|
Torka flisen med fläckt de låter jobbigt.
Kanske bättre att flisa lite i taget de borde ju inte värma sig så mycket under vintern.
Frästen hur högt lägger du flisen som du torrkar?
De torrkar väll ganska bra i förugnen om de skulle vara lite blötare, förstår att blöt flis tar ju mcket energi att torka så de går väll åt mer.
Hur mycket flis gör du av med per år då? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hittarp
Mer än 100 inlägg
Maskin: Åkerman H10 BHD CAT M315 VA EC 140 BLCM Volvo 5350B 6x6 LJUNGBY L10 Volvo EL70C ÖSA 250 250 Supereva Valmet 8750 Valmet 8100

|
Posted: 22:34:07, 07-12-2010
|
• |
|
|
Torka och torka, man blåser för att ventilera bort överskottsvärmen och förhindra mögelbildning. Stor eller liten hög, det kommer att "ta värme" ändå. Sen kommer mögel som ett brev på posten. Mögelsporerna finns alltid där från skogen och rislagringen. Dom bara väntar på klimatet varmt och fuktigt. Visst torkar blöt flis i ugnen men du förlorar 20-25% på att koka vatten. Du kan i princip hugga ett träd på vintern, flisa och elda om du bara har varmt i förugnen. Detta ger dock väldigt dålig bränsleekonomi.
Själv flisade jag förra helgen ris från förrförra året. Detta var inte täckt och ganska blött vid flisningen. Går väl åt typ 500l/dygn nu vid -10 och lite blåst. Totalt gör jag av med 80-100m3 flis (stjälpt mått). Eldar inte Juni-15 sept.
Vi lagrar ca 2m högt. Fläkten kör jag på ett tidrelä. Tiden justerar jag efterhand. När flisen är kall i toppen av lagret stänger jag fläkten. Blåser mer i början och mot slutet kanske 2tim/12tim |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 22:45:34, 07-12-2010
|
• |
|
|
Fläckta flisen är ett måste nästan?
De går ju åt ganska mycket energi till de med.
Att flisa på sen sommaren och lägga i hög de räcker inte menar du tänkte ha ett stor föråd och flytta med skopa , inte ta i det för hand.
Men man vill ju inte ha mögel i det . |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hittarp
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 23:28:56, 07-12-2010
|
• |
|
|
Fläkta ja, om du vill ha bra kvalitet. Det finns inga genvägar om du inte vill flisa 1ggr/v. Den energi du fläktar in i flishögen får du tillbaka mångdubbelt genom att det blir bättre brännslevärde med torrare flis går det ju åt desto mindre.
Kostar ju inte helt gratis med ris och flisning hantering osv. Så fläkta lite lagom ja. Vår fläkt är på 5kw men den drar väl ca 3kw vid drift.
Lastare eller ej, möglad flis är ett farligt skit. Kan bli livslånga problem så slarva inte med detta. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg
Maskin: Valmet 8100 Atlas 1304 MF 165

|
Posted: 22:36:31, 09-12-2010
|
• |
|
|
Mögligt flis skall upplevas, för att riktigt komma underfund med hur jävligt det egentligen är!
Här kan du se mina hemmabyggen av flispannrum, om du inte redan sett den http://www.granborg.fi/flispanna%2040%20kw.htm
Lagring av flisen använder jag 2 spannmålsvagnar 13m3 struket mått, som lager. Ett lass ryms i silon.
66m3 flis / år =medeltal på 3år 120m2 x 2vån
+260m3 vattenförbr..
Såhär kan det se ut, när Kaj Oskar e på besök
Vy från silobotten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 23:57:38, 09-12-2010
|
• |
|
|
Tänkte höra hur du torkar flisen. torkar du med fläcktar också?
De är ett intresant ämne , försöker lära mej så mycket som möjligt i ämmnet. Hur stor flis kör du,
Tänkte lägga upp veden i välta och torka och flisa på hösten i något plan lager och ta skopan hella i någon silo av något slag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:55:10, 10-12-2010
|
• |
|
|
"Tanken" var att göra dränrör på flakbottnen med fläkt... men det har inte blivit av..
Det här med att veta hur man skall göra är nog inte så lätt. Parametrar som maskinparken, gårdsplan, fliseldarens plånbok & lynne.... att ta hänsyn till
Mitt största bekymmer i nuläget är att täcka över (överdelen av) veden på lagringsplatsen, hade inte en aning om hur svårt det är
Lyckas man med det, funkar det bra.
En gammal stenfot har jag under 3 metersveden, ved direkt på marken är inte bra
Ljust & bra vindläge är bara plus.
Flisens storlek? Eftersom jag även har köpt en egen hugg.. blev min senaste justering på den 12mm vilket blev bra... ( förkortning av en lång historia )
Flisar gör jag när det är slut.. tidpunkten avgör enreprenör (kör med minsta sållet) eller egen maskin.. vagnarna skall vara tomma vid tröskning.
Före midsommar är torraste perioden hos mig...
Skall du bygga lagerhall, isåfall gör golvet med inbyggd torkfunktion. Planera väl.. allrahelst med skrapgolv..
Som du säger, intressant ämne |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 01:44:37, 11-12-2010
|
• |
|
|
Tänkte berätta lite , var till grannen härom dagen och skull hjälpa honom och flisa lite. Först tog de en stund att få i gång alla maskiner för alla motorvärmare var trasiga. men efter att ha kokat vatten till boxern för topplockspackningen var också trasig förstås och lite konkande på batterier och kablar så gick den i gång. Då var de bara att hämta veden och köra fram till flis hugen. En trummhugg , man ställer veden i ungefär 50 graders lutning och så tar hugen hand om veden själv ingen matning utan bara av egen tyngd ca en meter i sekunden då kan veden vara ungefär 35cm grov. Motorn är en lastbilsmotor scania DS11 med turbo de går åt en hel del hästkrafter.Sen går fliset igenom en vanlig exakthack så de inte blir så mycket stickor. Efter det så går fliset upp på en kärra som har tork botten. Sen kör man kärran till dasset där de står en gammal gjutjärns panna från 30talet kopplat till en stor kopijös fläckt med en stor aerotemper. Sen får den stå där och torka i fem timmar. Och sen eldar han i en skogma stoker.De värkar vara en hel del de här med flis.
De kanske är lika bra att fortsätta att elda med ved ! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 01:48:53, 11-12-2010
|
• |
|
|
|
De vore roligt att få se lite bilder på era flis anlägdningar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hittarp
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 16:32:12, 11-12-2010
|
• |
|
|
Flis är 10 ggr lättare än ved. Flisa, låt ligga, fyll på förrådet sen sköter det sig självt. Tricket är att planera sin hantering lite så den kan skötas maskinellt.
Om man säljer massaveden och eldar med ris och toppar istället blir det ju en hel del stålar till mekaniseringen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Osaka
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 18:17:47, 11-12-2010
|
• |
|
|
Problemet är att förtorka sly och toppar för de tar ju så stor plats. Har själv 1 par km mark där det växer busk och sly. Det går inte att ha vettig skog på de strängarna så det vore vansinne om jag inte utnyttjade det till flis. Problemet är mögel om man inte torkar flisen. Att torka slyet tar enorm plats om man ska ha tillräckligt, och dessutom tycker jag att det blir väl mört redan ett år efter huggningen.
Skulle vilja ha en tork med ett väl körbart golv. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 19:40:52, 11-12-2010
|
• |
|
|
De värkar som att man behöver ha någon tork av något slag.
Ha en kör bar tork är väll inte så lätt antigen täckdikningslang eller golv sveper plåt, ingen bra lösning.En spanmåls tork då en sats tork?
De verkar vara en stor proces att få flisen torr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg
Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare Case IH 5150 McCormick MTX 150 Valmet 6300 med patu kran o EHC

|
Posted: 20:31:24, 11-12-2010
|
• |
|
|
Hemma har det eldats med flis i 3 år tyvärr har vi inte kommit fram till nått bra sätt att hantera flisen.
Dock kretsar mina personliga idéer runt en körbar sk. östgötatork men ist för att ha blåtgolv på träreglar gjuter man ner luftkanalerna i golvet med avståndet ca cc 3000 mm ungefär och täcker dem med betonglock med håll i av samma modell som sitter över urinrennor i koladugårdar. Dessa rännor gjuter man så att lockens översida hamnar 1 cm under omgivande golv för att inte riskera att fläka upp dom när man kör med trakor o skopa vid tömmning av förådet. Dessa kanaler sammanförs sedan till huvudfläktkanal längs in i förådet där det sitter en fläkt som trycker luft igenom kanalerna och flis bingen. En annan idé som jag har är sk. luftningsspjut som man borrar ner i flisen när det är på plats för att blåsa på flisen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:59:38, 11-12-2010
|
• |
|
|
Tänker du flisa samma typ av ved som du eldar med idag? Behövs ingen tork!
Men det brukar bli till att elda med sly,ris, toppar t.o.m. stenar
Sen råkar det regna nån vecka, just då flisen är slut...
Därav behövs en tork! Det här kommer man fram till, efter några år.
Med tanke på att det finns en hjullastare i maskinparken, vore det väl passligt att sätta den i centrum av hanteringen = stort föråd - lasta i skopa - flytta till stokersilon med en tillräcklig bredd på silon....
Sätt upp lite bilder på nuvarande situation, + hur du har tänkt dig projektets morgondag.... då kommer ideerna att hagla in..
Det som är viktigt, är att hela hanterings kjedjan är "komplett utan flaskhalsar" fast det gäller väl även vedhantering kan jag tro.
Det bästa med flis är att gå till "jobbet" på mogonen, å bara vända ryggen till... komma hem på kvällen med kinden till, ryker det ur pipan, vet jag att det funkar prima!
Ingen rök i pipan, räknar jag det är varmt i stugan
Brukar besöka pannrummet sådär max 1 gång /vecka, tror jag
Undantag finnes, men sånt kan alltid bortförklaras... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hittarp
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 22:12:47, 11-12-2010
|
• |
|
|
Det snackas mycket torkning här. Flisen behöver inte och skall, enligt mitt sätt att se det, inte heller vara torr. Det gäller att lufta den så att förutsättningarna för mögeltillväxt dämpas.
Någon form av spaltgolv hade helt klart varit det bästa men dränslang fungerar alldeles utmärkt. Man tar bara 30 cm upp tills man kommit en bit in i högen. Sen är det bara till att dra upp slangen för hand. Gör ju inget om man skulle få tag i någon slang. Det blir en liten bubbla eller i värsta fall går den av och man får sätta en skarv för 20 spänn.
Mina slangar brukar överleva 3-5 år |
|
|
|
|
|
|
|
|
deex
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 22:24:19, 11-12-2010
|
• |
|
|
Tork är inget nödvändigt, Faderskapet har eldat med flis nu i snart 30 år utan någon tork. Flisen blåses från tuggen ner i en fläkt som blåser in det i lagret cirka 50 kubik åt gången. Flisen rakas sedan ner i ett hål i golvet till den 3 kubik stora matarfickan en våning ner som sedan matar in flisen i stokern.
Oftast har det flisats stamved som har fått ligga minst ett år, helst skall den vara skördarhuggen då matarhjulen gör illa åt barken.
Detta system har fungerat kanon men byts nu ut till ett system för hela gården, dvs en 200 kw panna. Den kommer att mata i sig en 7 kubik flis om dygnet när det går för fullt så därför blir det en matarficka på cirka 20 kubik som fylls med lastmaskinen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
databonden
Mer än 10 inlägg
Maskin: John Deere, Ford, Lännen C100

|
Posted: 08:52:02, 12-12-2010
|
• |
|
|
Jag har eldat med flis snart 10 år. Har en liten arimax 20-30kw stoker med 500l behållare som jag fyller manuellt, oftast 1 gång per dygn men när det är riktigt kallt 2 ggr. Flisen tar jag direkt från vagnen som står med tippen uppe (ja jag vet att det inte är bra för tippcylindern.. ) intill pannrummet.
Jag flisar aldrig några stora mängder på förhand. 1-2 spanmålvagnar a´ 8-10 m3. Virket är torkat över sommaren, numera hugget med skördaraggregat, så det torkar bra. Hopen täckes över sent på hösten. Mögel uppstår inte på vintern när det är kallt. Tidigt på hösten och sent på våren bör man dock vara litet försiktig. Har man som jag flisen ute så är ventilationen rätt bra så hittills har det inte varit något problem. Jag flisar nästan aldrig ris och sly eftersom min stoker inte klarar av det "skatbo" som uppstår när alla stickor och skräp samlas kring inmatningssksruven..
Förbättringar är planerade:
Större stoker med ca 3 m2 behållare utanför pannrummet. Skall fyllas med frontlastare från förrådet. Inmatningsskruven förhoppningsvis så grov att den klarar stickor och skräp bättre. Stokern är ännu i verkstan pg.a. kronisk tidsbrist. Hoppas få den klar till .. tja. nästa säsong |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg
Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare Case IH 5150 McCormick MTX 150 Valmet 6300 med patu kran o EHC

|
Posted: 10:39:25, 12-12-2010
|
• |
|
|
databonden skrev: | Förbättringar är planerade:
Större stoker med ca 3 m2 behållare utanför pannrummet. Skall fyllas med frontlastare från förrådet. Inmatningsskruven förhoppningsvis så grov att den klarar stickor och skräp bättre. Stokern är ännu i verkstan pg.a. kronisk tidsbrist. Hoppas få den klar till .. tja. nästa säsong  |
Varför inte slå på stort o göra en behållar på 30 kbm på en gång??
vi får i nått på 25 kbm i våran behållare räcker i en månad på vinter smidigt värre! dock inte så smidigt den dagen när vinkelväxeln som sitter på skruven går sönder då blir det att ösa ut allt för hand ur förådet men den dagen den sorgen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:43:35, 12-12-2010
|
• |
|
|
Torpöbo skrev: | databonden skrev: | Förbättringar är planerade:
Större stoker med ca 3 m2 behållare utanför pannrummet. Skall fyllas med frontlastare från förrådet. Inmatningsskruven förhoppningsvis så grov att den klarar stickor och skräp bättre. Stokern är ännu i verkstan pg.a. kronisk tidsbrist. Hoppas få den klar till .. tja. nästa säsong  |
Varför inte slå på stort o göra en behållar på 30 kbm på en gång??
vi får i nått på 25 kbm i våran behållare räcker i en månad på vinter smidigt värre! dock inte så smidigt den dagen när vinkelväxeln som sitter på skruven går sönder då blir det att ösa ut allt för hand ur förådet men den dagen den sorgen. |
på sommaren räcker 25 kbm 4 flera månader. typ från maj till sep. |
|
|
|
|
|
|
|
|
databonden
Mer än 10 inlägg
Maskin: John Deere, Ford, Lännen C100

|
Posted: 15:47:13, 12-12-2010
|
• |
|
|
Jo det vore ju inte så dumt kanske. men mitt årsbehov är ca 50-60 m3
Jag har tänkt att det skall gå att flytta stokern till spannmålstorken på höstarna. "bara att lyfta dit och byta brännhuvud". Men det kräver ju litet mera svetsande ännu. Saknas en fastbränslepanna för torken bl.a... Får se vad det blir av detta..
"say no to the oil-monopoly man!" |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:19:59, 12-12-2010
|
• |
|
|
databonden skrev: | Jo det vore ju inte så dumt kanske. men mitt årsbehov är ca 50-60 m3
Jag har tänkt att det skall gå att flytta stokern till spannmålstorken på höstarna. "bara att lyfta dit och byta brännhuvud". Men det kräver ju litet mera svetsande ännu. Saknas en fastbränslepanna för torken bl.a... Får se vad det blir av detta..
"say no to the oil-monopoly man!"  |
Ett alternativ är ju att gräva kulvert beroende på avstånd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 23:09:39, 15-12-2010
|
• |
|
|
Kul att de blivit lite inlägg på den här tråden.
De verkar som att man behöver en tork!
Tänkte att man gör ett stor föråd med kanaler i och betong platta plus fläckt, sen tar man lastaren och kör till den lilla fickan utanför pannrumet som har en stor skruv och sluss matare till stockern.
För slag på en bra stocker , ska klara rätt grov flis fall man lejer in en flistugg.
De kanske är bra med skrapor i den lila fickan så de inte bara blir som ett hål eller är en sån där fjäder bättre!
Tänkte använda den gammla pannan och göra ett hål isidan för stokern Arimax 60 kilowat.
Tänkte bygga så mycket som möjligt själv för att hålla ner kostnaderna.
Mera bilder på era anlägningar!!!!!! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:24:26, 15-12-2010
|
• |
|
|
Tork och tork, man ska ha möjlighet att lufta på flisen.
Ska se om jag hittar nån bild i morgon på förådet, fjäder alt. skrapor pest eller kolera fjäder funkar bra för oss. Som sagt så blir det ett helvete när kolven som ligger under flisen går sänder alt. om en slang går lika tråkigt om vinkelväxeln haverare till fjädern. dock borde det gå att göra en mini fick i fickan över skruven o ösa fliser dit varje dag tills förådet är tomt.
Om man vill lufta flisen i fickan innan pannan går det att bygga nån luftning även där.
Nått som kan vara bra o ha när man har en stooker som är mindre brandsäker, det är en sprinkler i taket i pannrummen dock får den inte ha för låg aktivivering temp. Vi har en som släpper på vid 68 grader o den är det knappt vi vågar ha uppe då det kan bli jävligt varm i taket i pannrummet. Har mätt upp 50 grader i taket. Skulle sätta en som börjar duscha vid ca 100 grader är ju mindre roligt att komma ut o träffa på en panna som är drängt i vatten och ett vattenskadat pannrum. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 23:35:07, 15-12-2010
|
• |
|
|
Man ska ha så enkla grejor som möjligt .
Tänkte göra en ficka vid pannrumet på ca 10kubik men man behöver ju något som putar ner flisen till skruven en ficka i fickan då blir de ju bara ett hål också.
Kan ju vara där och peta lite förstås men de glömer man ju och så blir de tomt och kallt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 06:55:14, 16-12-2010
|
• |
|
|
|
fickan i fickan idén var mäst till den gången det skiter sig o det inte funkar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:35:11, 25-12-2010
|
• |
|
|
Så här kan det se ut med fuktig frusen flis!
På bilden har jag tagit hål i flisen för fotografering av skruven!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 22:34:51, 25-12-2010
|
• |
|
|
Ser att de inte är lett när de är blött.
Eldar med bak ved nu är inte lätt de heller antingen är den blöt eller så brinner den upp snabbt så man får lägga in varannan timme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nyholm
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 18:44:03, 30-12-2010
|
• |
|
|
Har sett att det finns ett spjut att borra ned i spannmål med en fläkt och elmotor att knäppa fast, efter man har borrat ned spjutet.
Går dessa torkar bra att använda för flis?
Någon som testat?
Jag lagar mitt flis helst i traktorvagnar, passar bra att flisa efter tröskningen..
Har någon några bra tips på "flyttbara" flistorkar som man kan t.ex. sätta på vagnen? men gärna även bilder på ALLA typer av torkar för flis.
Torkning av flis har ju diskuterats en hel del här, men nödvändigt med "misslyckade" partier... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan-Gunnar Malmquist
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:09:07, 30-12-2010
|
• |
|
|
Jag byggde en tork på en gammal tippvagn. Jag hade en spanmålstork som inte användes, så jag tog plåtar och plyfaskivor från den och byggde en fungerande tork. Fungerar väldigt bra, torken rymmer 10m3 och det tar ca. 3 dygn att torka ett lass.
|
 / J-G
|
|
|
|
|
|
|
tullaren
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:14:59, 30-12-2010
|
• |
|
|
Ja det var ju inte dum idé.
men är inte det lite ebberöds bank eftersom fläckten
få gå i 3 dygn?? |
|
|
|
|
|
|
|
|
ja-bond77
Moderator

Maskin: SampoR2065-07 Valtra 8150 hitech-01 Lännen 860 S -00 Case IH 1394-4 -86 David Brown 1212 -81 Ford Major Kockum 414B -82

|
Posted: 19:26:49, 30-12-2010
|
• |
|
|
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ebber%C3%B6ds_bank_(film,_1935)
Det blir väl en 10-15e/lass det då. Inte många liter brännolja man får för det...
Läggerupp lite bilder jag sparat ner:
Har för mig att det går att köpa såna här bottnar eller rent av hela kärror också, men kommer inte på nån på rak arm... |
Last edited by ja-bond77 on 19:27:30, 30-12-2010; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Tony K
Mer än 100 inlägg
Maskin: Huddig 960 Case 5120

|
Posted: 19:31:26, 30-12-2010
|
• |
|
|
|
Tuhti har haft torkar till vagn liknande som i sista bilden dessa är för bla. säd |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nyholm
Mer än 10 inlägg

|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
|
|
|
|
45harley
Mer än 10 inlägg
Maskin: Massey Ferguson 1200 Turbo -78

|
Posted: 21:13:10, 30-12-2010
|
• |
|
|
|
Vi eldade många år med flis. Ha alldrig flisförådet i bostadshus eller i lokaler som du vistas mycket i p.g.a mögelallergi risk. Vi syrfällde allt lövträd. D.v.s fäll träden i juni/juli kvista å kapa upp i aug/sept så att löven drar ut saven. Flisas året efter. Barrträd höggs och kördes hem på vintern,lät ligga 18 månader innan flisning. All flisning bör ske i aur/sept då veden är som torrast. Vi hade alldrig problem med mögel. En brännare att rekomendera är Gotfire. Med aut. tändning d.v.s den kan du elda med flis året runt. Behöver ej "underhållseldas" på sommaren. den går även att elda med pellets. Lycka till. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:19:30, 30-12-2010
|
• |
|
|
|
Vi kör med frölings panna med automatisk tändning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 23:55:57, 30-12-2010
|
• |
|
|
|
Får tacka för alla länkar, de var mycket mat nytigt i det. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kock
Mer än 1 inlägg
Maskin: Volvo LM846 - 76

|
Posted: 00:57:46, 03-01-2011
|
• |
|
|
För er som funderar på att installera eller låta installera en flisanläggning kan jag tipsa er om www.biovarmesverige.se.
Dom är återförsäljare för österrikiska ETA och har installerat anläggningar över hela landet! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 23:49:15, 08-02-2011
|
• |
|
|
|
Har varit och tittat på en kilaforsugn i dag , de värkar vara en enkel förugn ingen skruv bara en behållare och en drag lucka. Är de någon som vet om dom fungerar bra? Enkel konstruktion i alla fall. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 18:49:47, 19-02-2011
|
• |
|
|
Har varit och tittat på en annlägning med gotfire brännare och skrapföråd på 9kubik. Med panna 140 000kr lite dårt tycker jag.
Tror mera på swebo brännaren enkel och verkar klara alla bränslen igen el tändning, men underhålls fyr funkar väll också.
Finns de någon som har en beganad swebo ugn till salu? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 21:55:25, 19-02-2011
|
• |
|
|
Swebos förugnar är väll ända som går att elda med blöt flis.
Och så är dom inte så känsliga på kvaliten på flis, de gick att elda med hygges avfall också.
Hur gick de med funderingarna på swebo förugnen för dej då? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Anders A.
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 22:43:00, 19-02-2011
|
• |
|
|
Brukar vara sånna på blocket ibland...
//AA |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 01:16:45, 20-02-2011
|
• |
|
|
|
Vad tycker du om veto brännaren då? Hittade en på blocket, dom skulle ha 18ooo plus moms tycte de va lite dyrt de var väll en kubiks föråd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 14:48:27, 06-03-2011
|
• |
|
|
Skrotnisse skrev:
| Citat: | | Vad tycker du om veto brännaren då? Hittade en på blocket, dom skulle ha 18ooo plus moms tycte de va lite dyrt de var väll en kubiks föråd. |
Om denna http://www2.ala-talkkari.fi/tiedostot/Veto_TalkkariSWE.pdf min egen tycker jag:
1. Stokerröret är för kort ca 10cm, vid minsta läcka i tätningen.. fläns till förådet, blir det bakeld. (pappers tätning??? ) använder numera tätningssilikon??? nåt som tål värme skall det vara!
2 Använder man för fuktigt flis har det hänt att det komprimerat fast flisen i röret (sliten skruv "konisk") så att det tryckt skruven bakåt med sprängd bakre lager som följd
Då satt flisen så hårt "segt" fast att jag inte lyckades borra bort flisen med min laddbara hitatshi borrmaskin... de kan sitta nå skt..
Med tändvätska lyckades ja bränna bort flisen..
Tallriken i förådet har en tendens att samla flis under sig, vilket gör att det går tungt, sliter på tallrikens lager.
Dessa var helt sönderkörda när jag köpte den begagnad (5 år??)
Åvan skrivet gäller fuktigt flis, läser man broschyren kan man läsa:
| Citat: | | Lämpliga bränslen är bittorv i olika former, pellets, spån och torr flis utan kvistar. |
Inmatnigen är "kontinuerligt" vilket betyder jämn inmatning av flis..däremot krävs regelbunden smörjning av hävarmsmekaniken (inte roligt)
Brännhuvudet är av gjutjärn, har alla primärluft hål samlade på ett ställe enligt bild.... "nedre hål"
Sekundär hålen är få till antalet plaserade enligt bild..alltför få enligt mig
När man eldar med fuktigt flis, lämnar det en hög med "koksrester" enligt bild. Bör skrapas bort emellanåt (1vecka??)
Övre bild ännu:
Eftersom primärhålen är konsentrerade till ett litet område blir luftströmmen ganska så "hårt" rakt ut med, medföljande lättare glödbitar som följd (oförbränt material)
De få sekunderhålen hinner (orkar) inte fånga upp de glödande kolresterna medan de ännu är kvar i brännhuvudet
( enligt mig borde de "cirkulera" inne i brännhuvudet en längre tid, så allt brinner upp )
Här en bild, full med aska (låtsas som ni inte ser) nedre bild.
Det jag ville visa är en 3/4 rörböj, som jag ökat sekunderluften med... blev en nödlösning, när jag försökt demontera gjutjärnsröret.
Utan att lyckas annat än ha sönder flänsen
Avsikten var att borra mera hål lite här å där för att lösa åvanstående fundering...
Ett rör hittades, svetsades (ville ha ett på var sida, men saknade material)
Röret är kapat i 45 graders vinkel... tanken var att få luftströmmen att börja rotera ( helt enkelt att stöka till det i brasan.)
Kan även påstå att det blev bättre!!
Åvanstående är mina egna fria funderingar!!!
Ett råd till den som går i byggtankar..
Planera väl... allt det där runtomkring, logistiken, hanteringen, bekvämligheten, maskinparken. m.m.
Själva brännaren är nog det minsta bekymret |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 23:43:37, 06-03-2011
|
• |
|
|
Har tittat runt lite nu och fastnat för swebos brännare med förugn, de verkar vara en enkel och stabil grej.
Fungera både på rå flis och hygges rens verkar inte vara lika kännslig som dom andra märkerna. Tittat på gottfaijer gick inte alls om de var lite fuktigt.Den ska ju inte slockna för lite snö ellerstanna för en lite pinne.
Är de någon som har något att säga om swebos brännare! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 08:03:49, 07-03-2011
|
• |
|
|
|
Skulle jag köpa en swebo skulle jag kompletera den med en sprintler i taket ifall det blir tillbakabrand i stokern. Fireguard är också ett alternativ. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 10:09:27, 07-03-2011
|
• |
|
|
Pratar man med swebo själv så säger dom att de aldrig blir bak brand
därför har dom rak skruv och man behöver inte änns lock på flis burken.
Hört att andra säga att man inte får ha för tort till en swebo för då är de risk för bakbrand..
De är ju inte lätt att veta vad man ska satsa på! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hittarp
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 16:36:49, 07-03-2011
|
• |
|
|
Köp swebo!
Riktigt torr flis och "mycket litet" värmebehov = bakbrand.( sprinklern släcker 100%)
Alltså inte pyrelda hela sommaren med supertorr flis. Jag stänger av nån gång i maj/juni och kör varmvatten på elberedare.
Blir det någon "kall" period eldar jag en brasa direkt i pannans vedfack (kombipanna).
Fuktig flis går att "sommarelda" men det blir en massa tjära i panna och skorsten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:41:05, 07-03-2011
|
• |
|
|
Skrotnisse skrev: | Pratar man med swebo själv så säger dom att de aldrig blir bak brand
därför har dom rak skruv och man behöver inte änns lock på flis burken.
Hört att andra säga att man inte får ha för tort till en swebo för då är de risk för bakbrand..
De är ju inte lätt att veta vad man ska satsa på! |
Flis är det ju lite si o så med, är ju billigare att sätta en spintler i taket än att bygga upp pannrummet igen.
Är en anläggning som brunnit hemma i bygden vet dock inte vad den var av för fabrikat, dock så är jag ganska säker på att det var en "bottenmatare" typ swebo eller liknande fabrikat ( fanns inte så mycket att välja mellan på 1980-talet då denna sattes in). Själva kör vi Fröling, men det är ganska dyra annlägningar. Vi var på väg att sätta in en JÖAB men vi litade inte riktigt på konstruktionen. |
Last edited by Torpöbo on 17:43:43, 07-03-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 17:49:42, 07-03-2011
|
• |
|
|
Har inte änns frågat vad en fröling går på, Vad gick din anläggning på?
De andra märket du nämde vad är de för bränare då? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 18:03:59, 07-03-2011
|
• |
|
|
Runt 200' gav vi om jag inte minns fel och den funkar ganska bra, dom nya modellerna ska vara lite vassare med bla. större fallskackt, men om jag bygger nått själv så tänkte jag nog börja med något billigare och kompletera med säkerhetsutrustning den dagen det blir aktuellt.
http://jordoskog.lokaltidningen.se/article/20090908/ARTIKLER/608331944
Bilden med tjejen visar en jöab stoker längre ner på sidan. En skruv fuller ett fallskackt som hela tiden är fyllt sen rallar flisen ner i en keramikunderdel över ett "tak" sen brinner det under taket. in i pannan. Sen styrs elden med mha. tillgången på luft vid stora effektutag så funkar det jätte bra men när man stryper luften kan flisen börja kola upp i fallskacktet/ bilda gengas hade vi en teori om. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 18:56:08, 07-03-2011
|
• |
|
|
Oj 200 de var nog i mästa laget då behöver man nog inkomster på de man värmer upp.
Har själv bara en gårdsverkstad på 200 kvadrat och bostads kåken på 120 kvadrat då kan man inte slänga ut hur mycket pengar som hällst.
Eldar nu ved i en beg Airmax 60 kilowattare som var nästan ny köpte den för 1500 spänn och så köpte jag två gasol tankar , till akumulator tank.
Dom var 4m höga bra för skikt bildningen, för en hundring styck.
Funkar ganska bra men har ledsnat på veden.
Så flis brännaren får inte kosta en förmögenhet! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 19:03:45, 07-03-2011
|
• |
|
|
Tänkte på swebo brännaren De går inte änns bra i den att elda rå flis?
De är ju bra att få rent runt åker kanter och då är de ju bra att få me sig allt på en gång utan att behöva låta de torka. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:16:35, 07-03-2011
|
• |
|
|
vi kör torr flir i största möjliga mån värmer ca 350 M2 plus verkstad med ca 100 m3 flis / år. Innan flisning har vi torkat flisen ett år först sen lagras den under tak nu, dock säljer vi riset runt åkrarna till värmeverket o tar den fina flisen typ toppar o helstam till oss själva. Är far som räknar på det förbrukning o ekonomin med flisen, jag är inte så insatt men han pratar om 30 kr om dagen föuppvärmning på vintern o då är förlusten medräknad om vi hade kunnat sälja flisen med.
Förådet rymmer 35 m3 o räcker en o en halv månad på vintern o 5 månader på sommaren då man bara tar varmvatten, tömma aska en gång i veckan o flisa en gång om året annars så sköter sig allt själv så det är smidigt.
Om swebo kan jag tyvärr inget. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ja-bond77
Moderator

Maskin: SampoR2065-07 Valtra 8150 hitech-01 Lännen 860 S -00 Case IH 1394-4 -86 David Brown 1212 -81 Ford Major Kockum 414B -82

|
Posted: 19:23:08, 07-03-2011
|
• |
|
|
Torpöbo skrev: | | ... sen lagras den under tak nu. |
Flisvirket under tak? Skulle väldigt gärna se en bild på det huset, takhöjd?. Borde fixa nåt sånt själv i nåt skede också... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:42:49, 07-03-2011
|
• |
|
|
|
Nej, i år lade farsan över pressänningar innan det flisades sen så lagras det flisat under tak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ja-bond77
Moderator

|
Posted: 19:43:22, 07-03-2011
|
• |
|
|
|
ok. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Anders A.
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:54:20, 07-03-2011
|
• |
|
|
Eldar du flis JA-Bond?
Ska inte säga nått om Jöab´s förugn, men jag hade satsat på en swebo istället...
En Fröling är nog fin om man är gjord av pengar...
//AA |
|
|
|
|
|
|
|
|
ja-bond77
Moderator

|
Posted: 20:13:50, 07-03-2011
|
• |
|
|
Näe... men jag SKA, en vacker dag... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hittarp
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 11:52:03, 08-03-2011
|
• |
|
|
Skrotnisse skrev: | Tänkte på swebo brännaren De går inte änns bra i den att elda rå flis?
De är ju bra att få rent runt åker kanter och då är de ju bra att få me sig allt på en gång utan att behöva låta de torka. |
Om du bara vill bli av med riset kan du ju elda det på åkern. Vitsen att elda det i pannan är ju att få värme. Om du eldar med grön flis går ju den mesta värmen åt att koka bort vattnet i flisen. Spelar ju ingen roll vilken ugn du väljer. Du måste ju ha en rökgaskondensator om detta "grönris" skall vara någon vits att elda i pannan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:35:29, 17-03-2011
|
• |
|
|
Nu har jag bränt slut på 2 lass flis sedan 2 dec, dax att trampa upp spåret till "kvarn"
Här finnes en orsak att tänka till, vill man mocka snö eller vill man ej...
En sådan här fin solskensdag börjar man fundera... skall takåsen varit vänd på längden?
13m struket mått, rullar in!
Flisveden har varit täckt med 3m pressening ( i kortaste laget)
Som bekant, flisen ihopfrusen
Vy från botten på "silon"
Efter lite hjälp med dynggrepen lossnar 1/2 lasset, inte helt ofarligt att operera ensam med dylika laster
Mycket snö gör att hjulet lätt rullar över!
Denna gång blev det inte mycket kvar på flaket, rätt bra ändå fast det är i fuktigare laget...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 22:02:37, 17-03-2011
|
• |
|
|
Kul med lite bilder!
Hur mycket värmer du, och hur mycket flis går det åt på ett år? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 07:22:00, 18-03-2011
|
• |
|
|
Fliseldning (intern länk till ett annat ämne) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Blom 1
Mer än 500 inlägg

|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 23:05:16, 25-03-2011
|
• |
|
|
Bra film, alltid roligt att se hur andra har det.
Men de hade varitr smartare att ha såll på huggen så hadde de inte blivit så mycket stickor.
Hur går de uppe på loftet då blir de inte valv bildning så man får gå upp och skåtta flisen.
Lättare med ett föråd med hydraliska skrapor så hänger säg flisen mindre.
Man vill ju ha så lätt som möjligt och inte allt för dyrt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan-Gunnar Malmquist
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:20:59, 26-03-2011
|
• |
|
|
Några komentarer angående filmen eftersom det är jag som lagt upp den .
. Blom 1 skrev: |
Kanske dags för en bättre tugg dock
|
Anledningen till sållningen var att jag köpte flis från ett lokalt sågverk, hackade bakar så det fanns mycket stickor och grova träbitar, även brädstumpar och stenar förekom eftersom marken utanför deras flisföråd bestod av grus.
Tyvärr har min sågare gått och pensionerat sig och avyttrat sågen så jag fick skaffa en egen hugg och hugga ved själv. Fördelen med det är att jag fick mycket bättre bränsle, behöver inte sålla det längre, bättre energivärde, nackdelen är att det blev mycket mera jobb eftersom jag måste hugga veden.
Angående flisfickan ovanför pannrummet
Skrotnisse skrev: |
Hur går de uppe på loftet då blir de inte valv bildning så man får gå upp och skåtta flisen.
Lättare med ett föråd med hydraliska skrapor så hänger säg flisen mindre.
Man vill ju ha så lätt som möjligt och inte allt för dyrt.
|
Flisfickan är helt självtömmande, det syns inte på filmen men bakväggen lutar ca.45°, i botten på fickan ligger en hydraul driven skrapa som drar med sig flisen fram till schaktet och sen vidare på transportbandet nere i pannrummet. |
 / J-G
|
|
|
|
|
|
|
MathiasP
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 10:45:19, 27-03-2011
|
• |
|
|
Imponerande att se, du har löst många vardags problem i din flis hantering. Det enda jag ser som riktigt negativt är att du utsetts för mycket damm från flisen. Inte bra i längden.
Mathias |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan-Gunnar Malmquist
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 11:18:03, 27-03-2011
|
• |
|
|
MathiasP skrev: | Det enda jag ser som riktigt negativt är att du utsetts för mycket damm från flisen. Inte bra i längden.
Mathias |
Du har helt rätt, det skulle ha satts upp en utsugsfläkt för längesedan.
Nu är flisen helt torr så det finns inga mögelsporer i den men det är ju gått om vanligt damm och det är inte särskilt bra det heller.
Jag får ta mig i kragen och fixa något. |
 / J-G
|
|
|
|
|
|
|
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 11:58:44, 27-03-2011
|
• |
|
|
|
Är du nöjd med veto stokern, För och nackdelar ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan-Gunnar Malmquist
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 14:01:05, 27-03-2011
|
• |
|
|
Jag har haft stokern i 10 år och måste säga att jag är riktigt nöjd. Det är en enkel konstruktion inte mycket som kan krångla. Det är väldigt bra förbränning i den, lite aska, förbränningsskålen är gjuten= lång livslängd.
Jag kan inte komma på några direkta nackdelar med den, möjligen omrörartallriken, det samlas mycket spån under tallriken så den får man lossa och göra rent under emellanåt. Annars är den mycket driftsäker, har bara haft ett haveri på 10 år,det var drivaxeln till skruven som gick av. |
 / J-G
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 12:20:53, 10-04-2011
|
• |
|
|
En liten uppdatering från inlägg 66
Så här ser det ut i dag, och då är detta relativt bra flis
Fungerar gör det ändå...
Eldstaden i full gång. Bränntiden har varit ca: 10 tim / dygn
Askan ser väl fin ut, eller?
Rökgas termometer +vattenflöde på golv
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HK Sörensen
Mer än 100 inlägg
Maskin: På jobbet: Volvo L90f Svetruck 15120 Hemma: Antonio Carraro ttr 3800 Toro 223D

|
Posted: 17:17:14, 10-04-2011
|
• |
|
|
Ser ut att funka det där också. Jag har jävlats hela helgen med en 10Mw panna som löser ut för övertryck i ugnen så nu är jag lagomt less |
|
|
|
|
|
|
|
|
Knut.Karlsson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:18:14, 10-04-2011
|
• |
|
|
Denna tråden är "farlig". Varje gång jag ser den läser jag Fiseldning. Och kan inte förstå vad en sådan tråd gör på Maskinisten.
/Knut |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ebony
1 inlägg

|
Posted: 07:50:45, 11-05-2011
|
• |
|
|
Har själv en flisugn från Kilafors.
Gick tidigare under namnet Iwabo men tillverkas nu vidare av ett annat bolag.
Den är helt automatisk med eltändning och automatisk backfunktion på skruvar och förråd om en bit fastnar, steglös matarhastighet och jag tycker den fungerar bra.
Jag köpte komplett system därifrån:
Panna, ugn, sluss, skruvar och förrådsbotten.
www.stahlsplat.se |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andert
Mer än 100 inlägg
Maskin: Bobcat 310

|
Posted: 09:20:11, 14-05-2011
|
• |
|
|
Skriv gärna lite mer info om ditt system, hur stor effekt?
vad kostade det?
Krånglar det? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andert
Mer än 100 inlägg
Maskin: Bobcat 310

|
Posted: 21:03:05, 04-06-2011
|
• |
|
|
Om du Ebony är marknadsförare för kilafors/iwabo/stålplåt gör han inget vidare jobb, får mycket dålig vibbar av folk som reggar sig på ett forum för att skriva en kommentar om en produkt de försöker kränga. Är det så eller är det jag som missuppfattat?
Jag tycker det är jättebra med försäljare som gör sig tillgängliga på forum och svarar på frågor men sådant här känns bara dåligt och gör att jag blir misstänksam mot produkten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Callemaja
Mer än 100 inlägg
Maskin: Valmet 705 Käring född -49

|
Posted: 22:15:30, 02-07-2011
|
• |
|
|
Har inte hört ett ord om Iwabo på denna tråd.
Köpte själv en X-50 med glödspiral för några år sedan och den fungerar alldeles utmärkt. Fick byta ut sista skruven till brännaren till samma dim. som de andra två skruvarna. Då gick det lättare att få igenom "klossar" som slunkit igenom vid huggningen.
Efter mitt köp så har tydligen Iwabo sålts till ett Kalmarföretag. Vad som hänt med kvalitet och pris vet jag inte, men jag är nöjd hittills, i alla fall.
Jag tycker även att man borde se på Gotfire´s anläggning, det verkar vara en innovativ och prisvärd anläggning. Jag rekommenderar att man åker till Elmia-wood och tittar. Där finns det massor att kolla på och vill man bygga eget så finns det även utställare för det. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:47:44, 19-12-2011
|
• |
|
|
Nu har det gått sönder!
Inmatningsskruven har kommit ut igenom väggen!
Andra gången detta har hänt mig. (2007 senast)
Orsaken torde bero på skruvens slitage. Den börjar trycka flismaterialet mot rörväggen istället för in till ugnen.
Även bottentallrikens lager var sönder + "orörlig"
Gasskärare funkar bäst på besvärliga lager, jämfört Plasmaskärare!
Här i hålet sitter tallriken, fast det syns inte på billd!
Däremot ser man flisets brandvillighet bakåt, där uppe i hörnet. Tratten däri tror jag har nämt i ett tidigare skede
Lagerhållaren klar för montering.
Uppstart å dags att stänga låcket!
Klappat å klart, å dagen till ända!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:06:59, 19-12-2011
|
• |
|
|
|
Om det finns risk för bakåtbrand kan jag rekomendera en sprinkler i taket och en fireguard. Inte helt ovanligt att det brinner i liknande anläggningar. Det som är bra med sprinklern är att den fungerar utan el bara man har vattentryck dock löser dom redan vid 65-80 grader så man måste ha lite svalt i pannrummet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ericssons Ent.
Mer än 1 inlägg
Maskin: Case 1056 Avant 520 volvo BM650-71

|
Posted: 23:36:52, 19-12-2011
|
• |
|
|
|
Jag eldar med flis och kommer aldrig sakna vedpannan,jag har ett flisförråd på ca.90kbm. sedan lägger jag flis på en betong platta under bar himmel.den högen är det färsk flis i ca.120kbm.det är viktigt att göra högen så toppig som möjligt sen är det bara att vänta på det alla pratar om värmen.jag kollar högen varje dag så röken ej luktar brandrök.efter ca.14dagar har naturen torkat själv.har aldrig torkat flis.men när flisen skall eldas lukta inte för mycket på flisen det blir en nära döden upplevelse jag lovar.det får inte vara något handarbete med flise om man kör min variant |
|
|
|
|
|
|
|
|
bôsht
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:59:18, 26-12-2011
|
• |
|
|
Kände bara att jag kunde smita in en bild på en av de två pannor vi har på såget
Går åt ca 10m3 bränsle i timmen, sågspån och barkkross.
Ligger på ca 60% fukthalt, går de över 65% bolmar de lite lätt i skorstenen
Fördelen med sågverk är ju att de finns lite sortiment på bränsle att blanda med om de blir för surt.
Kutterspån och Briketter funkar fint att blanda i om de surar för mycket.
|
 /Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
|
|
|
|
|
|
|
Fiat 60-90
Mer än 1 inlägg
Maskin: Fiat 60-90

|
Posted: 20:39:42, 14-01-2012
|
• |
|
|
Fliseldning:
Jag har eldat med flis sedan 1983 till att börja med med en ugn från SWEBO, när den var utbränd och dags för omgjutning valde jag att köpa en Iwabo X-50.
Efter det kan man ju elda med hur torr flis som helst utan risk för bakbrand. Enda nackdelen är ju att den kräver torrare flis än ugnen från Swebo.
Kör idag en kombination med solvärme och ackumulatortank och det funkar bra.
Sommartid har jag ställt ned tändtempen på fliseldningen till 40 grader så om det är molnigt länge så startar fliseldningen för att få varmvatten.
I ackumulatortanken har jag en elpatron som vintertid är ställd på 40 grader. Denn startar bara om det uppstått något fel på fliseldnigen, typ om någon brytbult gått av eller annat mekaniskt fel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Callemaja
Mer än 100 inlägg
Maskin: Valmet 705 Käring född -49

|
Posted: 22:07:48, 14-01-2012
|
• |
|
|
Grattis, även jag har en x-50, och är helnöjd.
Efter en del inkörningsproblem så funkar den som en pelletsbrännare.
Bland annat var fläkten lite för liten, skruven upp till brännaren för smal och ett djävla hjälprelä som behagade fungera lite som den ville.
Provkörde nyligen med kutterspån, men det gick inte alls, för luftig. Ska försöka med torr sågspån som är tyngre. Fick tag på lite "fuktskadad" pellets och det fungerade skitbra.
Det man skulle kunna önska sig vore en skruv som matade ut askan ur brännaren, samt en skruv som tog ut askan ur pannan.
Men va fasen, sota en gång i veckan får man väl stå ut med.
Skulle vilja prova med fragmenterade däck att blanda upp flisen med, men det är ju förbjudet???
Annars finns det ju säljare av övrigt gummiflis, men men.
Jag tar gärna emot förslag på alternativa bränslen.
När det gäller torrflis, så tycker inte jag att det är något större problem.
Man får se till att ha ca 2-års lager med ved hemma och dessutom ha den täckt med presenningar.
Att sedan hugga ca 100-150 m3 flis med en Bruks 722, kräver sin man och blir nästa stora investering, men det får bli en annan gång. |
Last edited by Callemaja on 22:20:57, 14-01-2012; edited 2 times in total
|
|
|
|
|
|
|
Fiat 60-90
Mer än 1 inlägg

|
Posted: 09:22:10, 15-01-2012
|
• |
|
|
Fliseldning och tork
Mitt första flishus hade spaltgolv med fläkt, tyvärr blev ju spaltgolvet fullt med "skräp" efter ett antal år. Byggde nytt flishus med betonplatta. Lägger ut halvmånar innan jag flisar som fläkten blåser in luft i. Dessa plockar jag bort eftersom jag förbrukar flisen.
Flisar på våren i April när luftfuktigheten är lägst och kör sedan fläkten under två till tre veckor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Osaka
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:24:56, 15-01-2012
|
• |
|
|
Halvmånar?
Får du flisen helt torr då, antar att du flisar rätt rå ved. Är inte skeptisk utan måste själv bygga något för ca 80m3 flis.
Att flisa redan på våren skulle ju ta bort problemet att upplaget med oflisat virke tar sån j-drans plats. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fiat 60-90
Mer än 1 inlägg

|
Posted: 12:34:33, 15-01-2012
|
• |
|
|
Tork av flis.
Ja det är halvmånar.
Jag flisar blandat både torr och rå ved, det beror på vad jag fått fatt i.
Hugger jag grövre ved så randbarkar jag med motorsågen,
Många gånger är det virke från underröjning som legat någon månad och "dragit ur" innan jag kvistar och kapar.
Är det helt rå ved så får man köra fläkten längre.
Du får välkomma på studiebesök kan inte vara så långt att åka för dig då jag bor i mitten av Värmland. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Osaka
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 15:18:22, 31-08-2012
|
• |
|
|
|
Halvmånar? Jag förstår inte vad det är som kallas så. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ja-bond77
Moderator

|
Posted: 15:49:50, 31-08-2012
|
• |
|
|
Här finns en bild:
Bondedagbok ! (intern länk till ett annat ämne)
Men google vill inget med halvmånar... Vad månne kallas de? |
|
|
|
|
|
|
|
|
ja-bond77
Moderator

|
|
|
|
|
161A
Mer än 500 inlägg
Maskin: Valmet 8350, JCB4Xservoplus, CAT it14G, Mattsson 161A, Bigab 20-24, Toro 220D, Stocka

|
Posted: 15:59:57, 31-08-2012
|
• |
|
|
Pansartoppar är det ord man använder mest, finns en annan variant som är mer rektangulär. Finns gott om begagnad att köpa i Danmark |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fiat 60-90
Mer än 1 inlägg

|
Posted: 06:08:48, 03-09-2012
|
• |
|
|
Här kommer en bild från flishuset, det är en massa små hål i sidorna på dessa, syns inte riktigt på bilden. Fungerar jättebra har använt detta de senaste 7 åren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osaka
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 06:57:23, 03-09-2012
|
• |
|
|
|
Hur de i hop med utlastning med traktor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
161A
Mer än 500 inlägg
Maskin: Valmet 8350, JCB4Xservoplus, CAT it14G, Mattsson 161A, Bigab 20-24, Toro 220D, Stocka

|
Posted: 07:50:42, 03-09-2012
|
• |
|
|
Osaka skrev: | | Hur de i hop med utlastning med traktor? |
Beror lite på vilket skick man vill att de ska efteråt
Man får ta det försiktigt |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fiat 60-90
Mer än 1 inlägg

|
Posted: 13:29:37, 03-09-2012
|
• |
|
|
|
Kan lasta ut med traktor om du kan "hyvla" av på ovansidan och sedan plocka bort dem. Det tål ju inge "stryk" sjag skottar ju förhand i en stor tippkärra. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|