Hej!
Se det som positivt att den startade vid -25, har du
motorvärmare på den?
Jag tror inte att ventilen frusit fast, då har du oroväckande mycket vatten i oljan så låt oss hoppas att det inte är så. Felet kan vara elektriskt eller en enkel justering. Har kranen fungerat tidigare när du provat?
Systemet på maskinen borde vara ett avlastat konstanttryckssystem. När du påverkar en kranfunktion
ytterst lite tänds dioden för funktionen på EHC boxen. När denna tänds bygger kranpumpen upp sitt inställda
tryck =190Bar. Dock finns inget
flöde ännu om allt är i sin ordning. När du påverkar spaken mera börjar ventilen att öppna och kranen rör sig. Pumpen behåller sitt tryck tills alla dioder är släckta.
Kolla om dioden tänds när du påverkar bomlyft.
Om dioden tänds och pumpen lastar på så har du insignal.
Knacka lite försiktigt på boxen och lirka lite med den breda kontakten på EHC boxen. Det händer också att man får sprickor i lödningarna på korten innuti EHC boxarna. Detta brukar märkas när det är kallt. Varmkör maskinen rejält i
hytt (ev. kupévärmefläkt) och hydraulik och prova igen.
Ang oljetemp så skall den ligga på 40-50 grader efter någon timmas normalt kranarbete (utomhustemp = +/-0 grader). På vägtransport kan den vid varm väderlek och branta stigningar gå upp på 80-90 grader. Då får man dra ner potentiometern så att maskinen får mindre belastning och högre
varvtal på motor och fläkt. Det är helt normalt att tempen stiger vid transport men vid normalt arb skall den hålla sig på 40-50 grader
Övrigt kring kranen:
För att kranen skall gå smidigt och fint krävs en ytterst nogrann justering av EHC boxarna. När detta är gjort går kranen väldigt mjukt och fint. Viktigt också att alla potentiometrarna i spakarna är fria från damm och fett. Rengör försiktigt med elektronikrengöring vid behov.