Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Hjälp oss att fylla Maskinistens tekniska lexikon!
Lexikonet innehåller tekniska begrepp på flera språk. Vi behöver hjälp med nya begrepp samt översättning av befintliga begrepp.

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Jord- och skogsbruk, fastigheter -> Energi och uppvärmning
Post subject: Fliseldning
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next [all]

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare
Case IH 5150
McCormick MTX 150
Valmet 6300 med patu kran o EHC

Posted: 20:31:24, 11-12-2010

Hemma har det eldats med flis i 3 år tyvärr har vi inte kommit fram till nått bra sätt att hantera flisen.
Dock kretsar mina personliga idéer runt en körbar sk. östgötatork men ist för att ha blåtgolv på träreglar gjuter man ner luftkanalerna i golvet med avståndet ca cc 3000 mm ungefär och täcker dem med betonglock med håll i av samma modell som sitter över urinrennor i koladugårdar. Dessa rännor gjuter man så att lockens översida hamnar 1 cm under omgivande golv för att inte riskera att fläka upp dom när man kör med trakor o skopa vid tömmning av förådet. Dessa kanaler sammanförs sedan till huvudfläktkanal längs in i förådet där det sitter en fläkt som trycker luft igenom kanalerna och flis bingen. En annan idé som jag har är sk. luftningsspjut som man borrar ner i flisen när det är på plats för att blåsa på flisen.
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
Hansborg
Mer än 500 inlägg

Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165

Posted: 20:59:38, 11-12-2010

Tänker du flisa samma typ av ved som du eldar med idag? Behövs ingen tork!
Men det brukar bli till att elda med sly,ris, toppar t.o.m. stenar Mad
Sen råkar det regna nån vecka, just då flisen är slut...
Därav behövs en tork! Det här kommer man fram till, efter några år.

Med tanke på att det finns en hjullastare i maskinparken, vore det väl passligt att sätta den i centrum av hanteringen = stort föråd - lasta i skopa - flytta till stokersilon med en tillräcklig bredd på silon....

Sätt upp lite bilder på nuvarande situation, + hur du har tänkt dig projektets morgondag.... då kommer ideerna att hagla in.. Mr. Green

Det som är viktigt, är att hela hanterings kjedjan är "komplett utan flaskhalsar" fast det gäller väl även vedhantering kan jag tro.

Det bästa med flis är att gå till "jobbet" på mogonen, å bara vända ryggen till... komma hem på kvällen med kinden till, ryker det ur pipan, vet jag att det funkar prima!
Ingen rök i pipan, räknar jag det är varmt i stugan Äta gott

Brukar besöka pannrummet sådär max 1 gång /vecka, tror jag Kliar huvudet

Undantag finnes, men sånt kan alltid bortförklaras...
Hittarp

Mer än 100 inlägg

Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L10
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
Valmet 8750
Valmet 8100

Posted: 22:12:47, 11-12-2010

Det snackas mycket torkning här. Flisen behöver inte och skall, enligt mitt sätt att se det, inte heller vara torr. Det gäller att lufta den så att förutsättningarna för mögeltillväxt dämpas.
Någon form av spaltgolv hade helt klart varit det bästa men dränslang fungerar alldeles utmärkt. Man tar bara 30 cm upp tills man kommit en bit in i högen. Sen är det bara till att dra upp slangen för hand. Gör ju inget om man skulle få tag i någon slang. Det blir en liten bubbla eller i värsta fall går den av och man får sätta en skarv för 20 spänn.
Mina slangar brukar överleva 3-5 år
deex
Mer än 100 inlägg

Posted: 22:24:19, 11-12-2010

Tork är inget nödvändigt, Faderskapet har eldat med flis nu i snart 30 år utan någon tork. Flisen blåses från tuggen ner i en fläkt som blåser in det i lagret cirka 50 kubik åt gången. Flisen rakas sedan ner i ett hål i golvet till den 3 kubik stora matarfickan en våning ner som sedan matar in flisen i stokern.

Oftast har det flisats stamved som har fått ligga minst ett år, helst skall den vara skördarhuggen då matarhjulen gör illa åt barken.

Detta system har fungerat kanon men byts nu ut till ett system för hela gården, dvs en 200 kw panna. Den kommer att mata i sig en 7 kubik flis om dygnet när det går för fullt så därför blir det en matarficka på cirka 20 kubik som fylls med lastmaskinen.
databonden
Mer än 10 inlägg

Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

Posted: 08:52:02, 12-12-2010

Jag har eldat med flis snart 10 år. Har en liten arimax 20-30kw stoker med 500l behållare som jag fyller manuellt, oftast 1 gång per dygn men när det är riktigt kallt 2 ggr. Flisen tar jag direkt från vagnen som står med tippen uppe (ja jag vet att det inte är bra för tippcylindern.. Sad ) intill pannrummet.

Jag flisar aldrig några stora mängder på förhand. 1-2 spanmålvagnar a´ 8-10 m3. Virket är torkat över sommaren, numera hugget med skördaraggregat, så det torkar bra. Hopen täckes över sent på hösten. Mögel uppstår inte på vintern när det är kallt. Tidigt på hösten och sent på våren bör man dock vara litet försiktig. Har man som jag flisen ute så är ventilationen rätt bra så hittills har det inte varit något problem. Jag flisar nästan aldrig ris och sly eftersom min stoker inte klarar av det "skatbo" som uppstår när alla stickor och skräp samlas kring inmatningssksruven..

Förbättringar är planerade:

Större stoker med ca 3 m2 behållare utanför pannrummet. Skall fyllas med frontlastare från förrådet. Inmatningsskruven förhoppningsvis så grov att den klarar stickor och skräp bättre. Stokern är ännu i verkstan pg.a. kronisk tidsbrist. Hoppas få den klar till .. tja. nästa säsong Laughing
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Case IH 5150
McCormick MTX 150

Posted: 10:39:25, 12-12-2010

databonden skrev:

Större stoker med ca 3 m2 behållare utanför pannrummet. Skall fyllas med frontlastare från förrådet. Inmatningsskruven förhoppningsvis så grov att den klarar stickor och skräp bättre. Stokern är ännu i verkstan pg.a. kronisk tidsbrist. Hoppas få den klar till .. tja. nästa säsong Laughing

Varför inte slå på stort o göra en behållar på 30 kbm på en gång??

vi får i nått på 25 kbm i våran behållare räcker i en månad på vinter smidigt värre! dock inte så smidigt den dagen när vinkelväxeln som sitter på skruven går sönder då blir det att ösa ut allt för hand ur förådet men den dagen den sorgen.
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Case IH 5150
McCormick MTX 150

Posted: 10:43:35, 12-12-2010

Torpöbo skrev:
databonden skrev:

Varför inte slå på stort o göra en behållar på 30 kbm på en gång??

vi får i nått på 25 kbm i våran behållare räcker i en månad på vinter smidigt värre! dock inte så smidigt den dagen när vinkelväxeln som sitter på skruven går sönder då blir det att ösa ut allt för hand ur förådet men den dagen den sorgen.

på sommaren räcker 25 kbm 4 flera månader. typ från maj till sep.
databonden
Mer än 10 inlägg

Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

Posted: 15:47:13, 12-12-2010

Jo det vore ju inte så dumt kanske. men mitt årsbehov är ca 50-60 m3 Smile

Jag har tänkt att det skall gå att flytta stokern till spannmålstorken på höstarna. "bara att lyfta dit och byta brännhuvud". Men det kräver ju litet mera svetsande ännu. Saknas en fastbränslepanna för torken bl.a... Får se vad det blir av detta..

"say no to the oil-monopoly man!" Very Happy
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Case IH 5150
McCormick MTX 150

Posted: 21:19:59, 12-12-2010

databonden skrev:
Jo det vore ju inte så dumt kanske. men mitt årsbehov är ca 50-60 m3 Smile

Jag har tänkt att det skall gå att flytta stokern till spannmålstorken på höstarna. "bara att lyfta dit och byta brännhuvud". Men det kräver ju litet mera svetsande ännu. Saknas en fastbränslepanna för torken bl.a... Får se vad det blir av detta..

"say no to the oil-monopoly man!" Very Happy

Ett alternativ är ju att gräva kulvert beroende på avstånd.
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

Maskin: BOXER 350
VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 23:09:39, 15-12-2010

Kul att de blivit lite inlägg på den här tråden.
De verkar som att man behöver en tork!
Tänkte att man gör ett stor föråd med kanaler i och betong platta plus fläckt, sen tar man lastaren och kör till den lilla fickan utanför pannrumet som har en stor skruv och sluss matare till stockern.

För slag på en bra stocker , ska klara rätt grov flis fall man lejer in en flistugg.

De kanske är bra med skrapor i den lila fickan så de inte bara blir som ett hål eller är en sån där fjäder bättre!

Tänkte använda den gammla pannan och göra ett hål isidan för stokern Arimax 60 kilowat.

Tänkte bygga så mycket som möjligt själv för att hålla ner kostnaderna.

Mera bilder på era anlägningar!!!!!!
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Case IH 5150
McCormick MTX 150

Posted: 23:24:26, 15-12-2010

Tork och tork, man ska ha möjlighet att lufta på flisen.
Ska se om jag hittar nån bild i morgon på förådet, fjäder alt. skrapor pest eller kolera fjäder funkar bra för oss. Som sagt så blir det ett helvete när kolven som ligger under flisen går sänder alt. om en slang går lika tråkigt om vinkelväxeln haverare till fjädern. dock borde det gå att göra en mini fick i fickan över skruven o ösa fliser dit varje dag tills förådet är tomt.

Om man vill lufta flisen i fickan innan pannan går det att bygga nån luftning även där.

Nått som kan vara bra o ha när man har en stooker som är mindre brandsäker, det är en sprinkler i taket i pannrummen dock får den inte ha för låg aktivivering temp. Vi har en som släpper på vid 68 grader o den är det knappt vi vågar ha uppe då det kan bli jävligt varm i taket i pannrummet. Har mätt upp 50 grader i taket. Skulle sätta en som börjar duscha vid ca 100 grader är ju mindre roligt att komma ut o träffa på en panna som är drängt i vatten och ett vattenskadat pannrum.
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 23:35:07, 15-12-2010

Man ska ha så enkla grejor som möjligt .
Tänkte göra en ficka vid pannrumet på ca 10kubik men man behöver ju något som putar ner flisen till skruven en ficka i fickan då blir de ju bara ett hål också.
Kan ju vara där och peta lite förstås men de glömer man ju och så blir de tomt och kallt.
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Case IH 5150
McCormick MTX 150

Posted: 06:55:14, 16-12-2010

fickan i fickan idén var mäst till den gången det skiter sig o det inte funkar.
Hansborg
Mer än 500 inlägg

Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165

Posted: 19:35:11, 25-12-2010

Så här kan det se ut med fuktig frusen flis!

På bilden har jag tagit hål i flisen för fotografering av skruven! Razz
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 22:34:51, 25-12-2010

Ser att de inte är lett när de är blött.
Eldar med bak ved nu är inte lätt de heller antingen är den blöt eller så brinner den upp snabbt så man får lägga in varannan timme.
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Jord- och skogsbruk, fastigheter -> Energi och uppvärmning
Post subject: Fliseldning
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next [all]

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB