Hej igen! Jag är ledsen att det varit lite tunt med uppdateringar här den senaste tiden. Anledningen är att jag haft alldeles för lite tid och att jag väntat på delar till traktorn. Men nu tror jag att den här historien ändå fått ett lyckligt slut...
Efter god hjälp här på forumet att leta efter alternativa
oljekylare verkade det stört omöjligt att få tag på nåt annat än original. Det var bara att beställa från Lantmännen, men då visade det sig att oljekylaren var utbytt ur deras reservdelsregister mot en annan variant som jag tycker är väldigt lik Nisses till hans JD. Det måste ju fungera om den säljs istället för originaldelen tänkte jag och dessutom kostade den runt 2800 kr istället för 6500 kr, så det var bara att beställa. När jag väl fick den så var det inklusive de korta slanganslutningarna och en lite längre
hylsa i mitten att skruva fast den med (den nya varianten är lite tjockare än den gamla).
Så här ser satsen med den nya oljekylaren ut...
Vattenanslutningarna är lite mindre än original, 16 mm istället för 19 mm tror jag det var, och det låter ju bekant från Nisses variant också... Detta hade de löst genom att slangböjarna som följde med var 19 mm invändigt i ena änden och 16 mm invändigt i andra.
Nu är alltihop i alla fall monterat och traktorn ihopskruvad. Egentligen var det inte nödvändigt, men jag bytte alla slangar framme vid kylaren och dessutom lite slangstumpar inne under bränsletanken också. Vissa av dem började bli sådär tjocka och sladdriga, som om gummit separerat från armeringen på sina ställen så jag tänkte att det var bäst att byta allihop när jag ändå höll på.
De korta stumparna mellan kåporna är alltså bytta, egentligen skulle det nog varit en
slang på ca 7 cm som har en liten böj, men det gick att få dit en vanlig rak slang istället om man skar den rätt så snett i ovanänden. Dock var det j-vligt trångt där under tanken, men med lite svordomar, tålamod och tid gick det att byta slangarna utan att behöva plocka ner halva motorn.
Jag har ju inte jättemycket erfarenhet av sånt här, men en sak som kan vara bra att tänka på vad gäller slangklammer och montering av nya slangar är att man kan dra dem och dra dem och sen går det ändå att dra dem ännu mer vid ett senare tillfälle. Efter att jag tvättat igenom kylsystemet ett par gånger, och därigenom varmkört traktorn några gånger så började ett par av anslutningarna framme vid kylaren att läcka. Trots att jag skruvat och skruvat på slangklammorna så gick det då alltså att dra dem ytterligare efter att de blivit varma, eller om det bara var för att det gått en tid. Men det kan ju vara bra att tänka på detta så att man inte måste skruva isär halva maskinen igen för att dra slangklammor extra efter en tid om de sitter lite illa till (vilket de som tur var inte gjorde i mitt fall).
Förutom nya slangar blev det också ett nytt expansionskärl eftersom det gamla dels var lite äckligt och dels sprucket en aning på ovansidan, visserligen hade det nog gått att laga i sprickan med nåt lämpligt lim eller nåt, men det känns ju onekligen fräschare med ett nytt, eller vad tycks?
Jag hoppas bara att jag fått bort den mesta oljan ur systemet nu så att det nya kärlet inte blir lika skitigt som det gamla. Jag tycker fortfarande att det fattas 3-4 liter kylarvätska när jag tappade av sista gången jämfört med hur mycket det ska gå på enligt instruktionsboken. Jag är lite orolig att det sitter massvis med gamla oljeavlagringar nånstans i systemet som motsvarar den volymen
ungefär. Tyvärr hade jag inte möjlighet att dra något tungt med traktorn vid tvättningen av systemet, det blev istället ca en kvarts körning i full fart på väg och sen avtappning direkt medan vätskan var rejält varm. Jag körde två omgångar med två krossade tabletter maskindiskmedel i varje och efter det en gång med Biltemas kylarrens och sen spolade jag igenom systemet ordentligt och körde sen ytterligare en gång med bara rent vatten. Efter det hällde jag på 50/50 blandning med destillerat vatten och glykol. De första tvättomgångarna var ju vattnet rejält skitigt när jag tappade av det, men när jag hade rent vatten på sista gången tyckte det var i princip helt rent. Vad tror ni, har jag tvättat systemet tillräckligt? Finns det nåt mer man kan göra? Om det ännu finns
olja kvar nånstans så lär det ju synas på expansionskärlet med tiden. Men om man inte kan vara helt säker på att vattnet är rent nu så kan man ju inte heller vara helt säker på att det bara var oljekylaren som var trasig? Eller tror ni att vi kan skriva av alla misstankar om andra felkällor än just oljekylaren?
Har det nån betydelse för eventuella oljeläckage till kylvätskan om fodren är våta i motorn som David Mattsson skrev i förra inlägget?
Traktorn går i alla fall lika bra som den gjorde innan jag började pilla med den så jag hoppas att den är frisk nu.
Tack för all hjälp!
Hälsningar från Adam!