Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

SHS 32 hydraulolja eller UTTO-olja

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

femcittror (trådstartaren)

#1 » 18:30:51, 27-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant har ärvt en Fiat 680 med lastare. Det finns tomdunkar i fastigheten med SHS 32(ent tfn uppg. SHR32), motorsågsolja och motorolja.

Hur kan man avgöra om den förre avlidne ägaren har använt SHS32 olja istf "tutela multi S" som den engelskspråkiga manualen rekommenderar ?

Är det riskabelt att köra vidare utan att veta vilken olja växellåda/hydraulik innehåller?

Just nu fungerar inte lastaren, troligen pga för låg oljenivå, gör jag större skada genom att fylla på med tex OKQ8 T2200 eller min favorit Shell Donax TD 5w-30 ?

Jag utgår då ifrån att Fiaten 680 från sent 80-tal skall ha en UTTO-olja!
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota



Mattias Petterson

#2 » 19:02:27, 27-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kört med SHS 32
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dimorep

#3 » 19:39:54, 27-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hyd.olja är inte lämplig i dessa transm. -Är inte SHS 32 enbart en sådan?

Det som rek. av Fiat till deras .80 serie när jag jobbade som mek på N-H (Ford / Fiat) verkstad var 10w-30 Turbo-Combi (STOU) till "hela" traktorn.
Eller ännu hellre en "äkta" trans.olja (UTTO) till transm. och motorolja till motorn.

Om det är OKQ8 olja du vill använda så är det T2200 (UTTO) eller T1000 (STOU) du ska hälla i.
-Är du osäker på vilken olja där är i så passa på att byta all oljan (och transm.filter), då det säkert inte har blivit bytt på ett bra tag...
Senast redigerad av dimorep 20:14:10, 27-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

femcittror (trådstartaren)

#4 » 23:23:02, 27-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tappa ur systemet och byta alla filter skulle ju vara idealet, men jag räknar med -20 grader i morgon. Finns det något sugfilter inuti växellådan?

Det blir svårt att varmköra traktorn utan fungerande lastare, ett balspjut pekar rakt ned i backen. Om det är fel olja så är väl skadan redan skedd, kan man rekommendera ytterst sparsam anv. tills yttertemperaturerna blir mer mänskliga?
Ja en STUO-olja bör duga, traktorn har ju ingen Power Shift. Någonting måste fyllas i för att kunna flytta traktorn men vad?
Skall försöka få del i bokföringen, där bör det framgå vilka oljor som har köpts.
Tror även att traktorn har varit inne för större renovering, hoppas att det var mot kvitto??!
OKQ8 olja: Nej jag råkar bara ha ca 10 liter T2200, men Statoils Multi Way 10w-30 går väl lika bra som OKQ8,s T1000 även de en STUO-olja.

Tack för svar så länge, min första medverkan i detta forum.
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota

Robban_C

#5 » 00:27:03, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

SHS 32 låter som Agrols tunnare hydraulolja. Den borde vara lätt att identifiera på lukten (om man vet hur hydolja luktar). Dvs om det är stor andel sådan olja i lådan. Är det bara litelite hydolja och resten av oljan annan sort så kanske det inte är så lätt att identifiera hydoljan på lukten. Å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll om det är så lite hydolja att det inte känns på lukten.

traktorn har ju ingen Power Shift

Nej, men den har väl våta bromsar? Dom bör inte heller utsättas för fel olja.
Har den snabbväxel? Samma sak där i alla fall.


Jag tog i dag en Bigab i drift framför min NH. Bigaben har gått med en traktor med separat hydraulolja till hydrauliken, nu ska den gå med en traktor som använder växellådsoljan till hydrauliken. Eftersom jag inte vill ha SHS 46 i växellådan så körde jag cylindrarna (växel och boggiblock) till ändläge med returslangarna ner i oljedunkar. Då blir det bara den mängden hydolja kvar som ryms i slangarna.
Tänk på det och på dina våta bromsar!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#6 » 00:29:47, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att sugfiltert sitter i en "tub" (innanför h-bakhjul) och från denna går sen sugröret fram till hyd.pumpen.

Kvittar nog vilken av de oljorna du fyller på om du ska byta allt sen, bara det inte är hyd.olja.

Händer att de traktorerna "tappar oljan" (rinner tillbaka från hyd.pumpen) ner de stått stilla ett tag...
Släpp då fästskruvarna (några varv) på tryckröret vid utgången på hyd.pumpen och kör motorn på starten med stoppreglaget ute tills det kommer ut rikligt med olja. Sen är det bara att köra lastaren och 3-p lyften upp & ner så blir hela hyd.systemet urluftat.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

femcittror (trådstartaren)

#7 » 20:48:17, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besökte traktorn idag, bokföringen visade att Staffare vid tillfälle levererat Agrol turbo combi 10w-30 (en medelmåttig STUO-olja med smalt visc.index). tfn samtal bekräftade att det var Staffares första val.

Efter påfyllning 3-5 liter hände inget förrän jag sänkte trepunkten, sen fungerade lastaren helt perfekt.

Luft i pumpen?
Robban_C skrev:SHS 32 låter som Agrols tunnare hydraulolja. Den borde vara lätt att identifiera på lukten (om man vet hur hydolja luktar). Dvs om det är stor andel sådan olja i lådan. Är det bara litelite hydolja och resten av oljan annan sort så kanske det inte är så lätt att identifiera hydoljan på lukten. Å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll om det är så lite hydolja att det inte känns på lukten.

traktorn har ju ingen Power Shift

Nej, men den har väl våta bromsar? Dom bör inte heller utsättas för fel olja.
Har den snabbväxel? Samma sak där i alla fall.


Jag tog i dag en Bigab i drift framför min NH. Bigaben har gått med en traktor med separat hydraulolja till hydrauliken, nu ska den gå med en traktor som använder växellådsoljan till hydrauliken. Eftersom jag inte vill ha SHS 46 i växellådan så körde jag cylindrarna (växel och boggiblock) till ändläge med returslangarna ner i oljedunkar. Då blir det bara den mängden hydolja kvar som ryms i slangarna.
Tänk på det och på dina våta bromsar!

Våta bromsar bör väl inte utesluta en STUO-olja även om jag föredrar UTTO. Jag har för mig att STUO innehåller något silikat som Power Shift inte mår bra av, men med våta bromsar är det inte fullt så känsligt.

Varningen om fel olja och bla. vatten från div, kringutrustning kan nog vara på plats att påminna om.
Skaffade en svensk/estnisk griplastarvagn ( till min egen traktor) som demo.körts bakom en kinestraktor(jag misstror kinesoljor), fick tömma systemet med slangar genom att för hand simulera alla rörelser.

Tack för hjälpen!
femcittror
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:38, 15-12-2010
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Yanmar Kubota


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se