Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hydrostaten på L50, hur är de små Zettelmeyer avkommorna?

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Daniel L

19:54:04, 02-01-2011

Hej!
Har alla L50´n, B´n och C´n problem med hydrostaten eller är det på de tidiga? Hur är de små Zettelmeyer avkommorna, L35 t.ex. skulle mest flytta fram ensilage och strö med den, hantera gödsel m.m.?
Senast redigerad av Daniel L 11:58:01, 03-01-2011, redigerad totalt 1 gång.



bm1113

19:55:37, 02-01-2011

alla verkar ha det då även D och E har problem
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

björn h

20:00:00, 02-01-2011

vad jag vet så bero problemet på vad man har för körning, och hur ofta man byter hydralolja, var och tittade på en L50D för några år sen och den hadde gått ca 12000 tim uta att man bytt hydrostat, någon annan L50B eller C vi tittade på var det bytt på vid ca 6000 tim.

LeifAndersson

20:02:08, 02-01-2011

Samtliga. :( :( Verkligen synd på en annars perfekt servicemaskin.
I den är ordet lagom personifierad. :thumme: Men man väntar bara på raset. :(

AntonNormark

20:12:12, 02-01-2011

Förstå vilken perfekt maskin man fick om man parade ihop en l50E med drivlinan från en jcb...

LeifAndersson

20:13:07, 02-01-2011

björn h skrev:vad jag vet så bero problemet på vad man har för körning, och hur ofta man byter hydralolja, var och tittade på en L50D för några år sen och den hadde gått ca 12000 tim uta att man bytt hydrostat, någon annan L50B eller C vi tittade på var det bytt på vid ca 6000 tim.


Att 12000 tim utan transmissionsbyte ska betraktas som ett bra resultat, säger ju det mesta. Tyvärr :(

Daniel L

11:59:51, 03-01-2011

Ok, tack för infon! Hur är det med de små då? L70 känns lite stor, finns ju andra fabrikat också förstås!

LeifAndersson

12:13:19, 03-01-2011

Du har ju den första L50:in den har vanlig hydraultransmission och är närmast skottsäker. Zettelmeyer och små Volvon funkar i stort sett bra i hydrostaterna. Men den första L50:in (utan bokstäver) är en toppenmaskin utan några riktiga svagheter.

Daniel L

12:38:52, 03-01-2011

LeifAndersson skrev:Du har ju den första L50:in den har vanlig hydraultransmission och är närmast skottsäker. Zettelmeyer och små Volvon funkar i stort sett bra i hydrostaterna. Men den första L50:in (utan bokstäver) är en toppenmaskin utan några riktiga svagheter.

Ja tog för givet att de första L50 hade problem också, att det var en "barnsjukdom" nedärvd i några generationer :ohnej: , bra att veta!

LeifAndersson

15:09:02, 03-01-2011

AntonNormark skrev:Förstå vilken perfekt maskin man fick om man parade ihop en l50E med drivlinan från en jcb...


Ja snacka om en oslagbar kombination. :thummar:
Bara att inte JCB:s enspaksreglage smyger med så..........

Pitepelle

17:55:04, 03-01-2011

När jag frågar om Zettelmeyer har problem med Hydrostaten
svarar reparatörerna på Swecon i Piteå Luleå & Skellefteå att det inte är några problem med den :driver:

Men dom sa till mig att dom har en hel del elfel även på
L30B L35B L40B & L45B kablarna i många av dom här maskinerna ska tydligen vara samma färg och svåra att ske skilnad på :sad:

Robban_C

01:06:31, 04-01-2011

LeifAndersson skrev:Du har ju den första L50:in den har vanlig hydraultransmission och är närmast skottsäker. Zettelmeyer och små Volvon funkar i stort sett bra i hydrostaterna. Men den första L50:in (utan bokstäver) är en toppenmaskin utan några riktiga svagheter.

"vanlig hydraultransmission "?
Vad är det som gör att det är en "vanlig hydraultransmission " och inte en hydrostat?
Jag trodde det var converterlåda med power shift i första L50?
Har slutat på forumet!

Björn.O

01:15:13, 04-01-2011

Robban_C skrev:Vad är det som gör att det är en "vanlig hydraultransmission " och inte en hydrostat?
Jag trodde det var converterlåda med power shift i första L50?


Jamen det är ju de man kallar hydraultransmission ! :grin:
Den heter ju HT90 och HT står väl för hydraultransmission om jag inte har helt fel...

Robban_C

01:37:51, 04-01-2011

Snacka om vilseledande beteckning! :slag:
Den borde heta "CT90".
:grin: :grin:

Bananen

07:01:15, 04-01-2011

Jag kan ju inte själv något om dessa maskiners huydrostater eller hållbarhet men har hört samma sak som er om dom.
Men fick i alla fall höra av en maskinentrepenör här i trakten som har fått byta hydrostat på 2 av dina gamla 50C innan han böt till en 60 & en 70 E, att de tydligen är larvningen som tar död på dom!!
Han påstod i alla fall att de var kylningen som skulle vara boven & när dom oftast larvas i full spetta mellan jobben, så skulle dom gå varm!

Är de så och man är ute efter en hydrostat-50, som tydligen är en fin maskin i övrigt, så är de väl till att köpa en med utbytt hydrostat eller en som gott som servicemaskin och inte larvats så mycket!

Hur mycke skulle en helrenovening (om de görs på dessa?) eller en utbytes kosta på en C t.ex.? Är de någon som har koll eller rent av varit med om byte?
Senast redigerad av Bananen 07:03:59, 04-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Varför handskotta & slita och bli som ett lik, när man sitta & glida och röja med hydralik!