Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hydrostaten på L50, hur är de små Zettelmeyer avkommorna?

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Daniel L (trådstartaren)

#1 » 19:54:04, 02-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har alla L50´n, B´n och C´n problem med hydrostaten eller är det på de tidiga? Hur är de små Zettelmeyer avkommorna, L35 t.ex. skulle mest flytta fram ensilage och strö med den, hantera gödsel m.m.?
Senast redigerad av Daniel L 11:58:01, 03-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Daniel L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:25, 21-03-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Mx135 med Ouicke 990 lastare
Massey Ferguson 6475 med MF 966 (Ålö 66) lastare
Schäffer 3038
Avant 320 m.m.



bm1113

#2 » 19:55:37, 02-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

alla verkar ha det då även D och E har problem
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

björn h

#3 » 20:00:00, 02-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad jag vet så bero problemet på vad man har för körning, och hur ofta man byter hydralolja, var och tittade på en L50D för några år sen och den hadde gått ca 12000 tim uta att man bytt hydrostat, någon annan L50B eller C vi tittade på var det bytt på vid ca 6000 tim.
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327

LeifAndersson

#4 » 20:02:08, 02-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samtliga. :( :( Verkligen synd på en annars perfekt servicemaskin.
I den är ordet lagom personifierad. :thumme: Men man väntar bara på raset. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AntonNormark

#5 » 20:12:12, 02-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstå vilken perfekt maskin man fick om man parade ihop en l50E med drivlinan från en jcb...
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

LeifAndersson

#6 » 20:13:07, 02-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

björn h skrev:vad jag vet så bero problemet på vad man har för körning, och hur ofta man byter hydralolja, var och tittade på en L50D för några år sen och den hadde gått ca 12000 tim uta att man bytt hydrostat, någon annan L50B eller C vi tittade på var det bytt på vid ca 6000 tim.


Att 12000 tim utan transmissionsbyte ska betraktas som ett bra resultat, säger ju det mesta. Tyvärr :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Daniel L (trådstartaren)

#7 » 11:59:51, 03-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för infon! Hur är det med de små då? L70 känns lite stor, finns ju andra fabrikat också förstås!
Användarvisningsbild
Daniel L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:25, 21-03-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Mx135 med Ouicke 990 lastare
Massey Ferguson 6475 med MF 966 (Ålö 66) lastare
Schäffer 3038
Avant 320 m.m.

LeifAndersson

#8 » 12:13:19, 03-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju den första L50:in den har vanlig hydraultransmission och är närmast skottsäker. Zettelmeyer och små Volvon funkar i stort sett bra i hydrostaterna. Men den första L50:in (utan bokstäver) är en toppenmaskin utan några riktiga svagheter.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Daniel L (trådstartaren)

#9 » 12:38:52, 03-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du har ju den första L50:in den har vanlig hydraultransmission och är närmast skottsäker. Zettelmeyer och små Volvon funkar i stort sett bra i hydrostaterna. Men den första L50:in (utan bokstäver) är en toppenmaskin utan några riktiga svagheter.

Ja tog för givet att de första L50 hade problem också, att det var en "barnsjukdom" nedärvd i några generationer :ohnej: , bra att veta!
Användarvisningsbild
Daniel L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:25, 21-03-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Mx135 med Ouicke 990 lastare
Massey Ferguson 6475 med MF 966 (Ålö 66) lastare
Schäffer 3038
Avant 320 m.m.

LeifAndersson

#10 » 15:09:02, 03-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:Förstå vilken perfekt maskin man fick om man parade ihop en l50E med drivlinan från en jcb...


Ja snacka om en oslagbar kombination. :thummar:
Bara att inte JCB:s enspaksreglage smyger med så..........
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Pitepelle

#11 » 17:55:04, 03-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag frågar om Zettelmeyer har problem med Hydrostaten
svarar reparatörerna på Swecon i Piteå Luleå & Skellefteå att det inte är några problem med den :driver:

Men dom sa till mig att dom har en hel del elfel även på
L30B L35B L40B & L45B kablarna i många av dom här maskinerna ska tydligen vara samma färg och svåra att ske skilnad på :sad:
Pitepelle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:07, 22-05-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200B 1984
Liebherr L507 2007

Robban_C

#12 » 01:06:31, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du har ju den första L50:in den har vanlig hydraultransmission och är närmast skottsäker. Zettelmeyer och små Volvon funkar i stort sett bra i hydrostaterna. Men den första L50:in (utan bokstäver) är en toppenmaskin utan några riktiga svagheter.

"vanlig hydraultransmission "?
Vad är det som gör att det är en "vanlig hydraultransmission " och inte en hydrostat?
Jag trodde det var converterlåda med power shift i första L50?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Björn.O

#13 » 01:15:13, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Vad är det som gör att det är en "vanlig hydraultransmission " och inte en hydrostat?
Jag trodde det var converterlåda med power shift i första L50?


Jamen det är ju de man kallar hydraultransmission ! :grin:
Den heter ju HT90 och HT står väl för hydraultransmission om jag inte har helt fel...
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Robban_C

#14 » 01:37:51, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snacka om vilseledande beteckning! :slag:
Den borde heta "CT90".
:grin: :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bananen

#15 » 07:01:15, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju inte själv något om dessa maskiners huydrostater eller hållbarhet men har hört samma sak som er om dom.
Men fick i alla fall höra av en maskinentrepenör här i trakten som har fått byta hydrostat på 2 av dina gamla 50C innan han böt till en 60 & en 70 E, att de tydligen är larvningen som tar död på dom!!
Han påstod i alla fall att de var kylningen som skulle vara boven & när dom oftast larvas i full spetta mellan jobben, så skulle dom gå varm!

Är de så och man är ute efter en hydrostat-50, som tydligen är en fin maskin i övrigt, så är de väl till att köpa en med utbytt hydrostat eller en som gott som servicemaskin och inte larvats så mycket!

Hur mycke skulle en helrenovening (om de görs på dessa?) eller en utbytes kosta på en C t.ex.? Är de någon som har koll eller rent av varit med om byte?
Senast redigerad av Bananen 07:03:59, 04-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Varför handskotta & slita och bli som ett lik, när man sitta & glida och röja med hydralik!
Bananen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:10, 31-07-2010
Ort: LULÄ
Maskintyp: Hjullastare
Maskin:
CAT 920 -76
Volvo L70C -98
Volvo L70F -09


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se