Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Växlar BM 4400

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Björn.O

23:58:03, 12-01-2011

Cummins83 skrev:mig veterligen så är lådan utbytt för några år sedan men om lådan är 4 växlad o föregående lådan var 3 växlad, ska det kopplas lite innan man får lådan 4 växlad? hade vart en enorm skillnad o få en till växel, underlättar lite i snöplogningen =)


Som Leif A skrev tidigare så är ju alla lådor 4 växlade så antingen är det nåt elfel eller så har inte fyran blivit inkopplad helt enkelt. Det är nog snabbt fixat när du hittar problemet.



Koskullskulle

01:32:28, 13-01-2011

Har du APS ska väl Styrboxen sitta i säkringsutrymmet. Säkringarna är ju bara kolla så de är hel och ev rucka lite på dem om de ärgat lite. Har du inte symboler för säkringarna? Min har symboler istället för text. Min solenoidbox (som jag letat!)är nu funnen och den satt strax framför oljefiltret till lådan. En låda som det går 2 oljerör in underifrån och en elkabel uppifrån. Dock har jag en 4300B men vi har väl bägge HT100!? 4:ans solenoid ska vara S5 om jag inte kommer ihåg fel. Om du har spaken i läge A startar den på 2:an eller 3:an då från stillastående? Nyfiken då jag letar lite fuffens på min med...

Cummins83

18:49:30, 13-01-2011

Koskullskulle skrev:Har du APS ska väl Styrboxen sitta i säkringsutrymmet. Säkringarna är ju bara kolla så de är hel och ev rucka lite på dem om de ärgat lite. Har du inte symboler för säkringarna? Min har symboler istället för text. Min solenoidbox (som jag letat!)är nu funnen och den satt strax framför oljefiltret till lådan. En låda som det går 2 oljerör in underifrån och en elkabel uppifrån. Dock har jag en 4300B men vi har väl bägge HT100!? 4:ans solenoid ska vara S5 om jag inte kommer ihåg fel. Om du har spaken i läge A startar den på 2:an eller 3:an då från stillastående? Nyfiken då jag letar lite fuffens på min med...


Ok, får ta en kik o se om ja blir nå klokare =)
Den startar på 3an i A läget. sen är det ju en avlång knapp på växelväljaren, är det kick down måntro?

Burnvill

19:20:27, 13-01-2011

På 4300 -84 så sitter styrboxen på insidan av luckan till säkringarna så det bör väl vara lika på din också.
Knappen på /vid spaken är precis som du gissar kickdown.

Koskullskulle

23:23:47, 13-01-2011

Då har du ett liknande problem som jag :bira: ! Har provat kastbyta APS Box men det är inte det, sedan kan man ju få en felkod via lysdioden på boxen som ska gå att tyda mha verkstadshandbok. Jag ska prova byta solenoiden till 4:an på min, enligt en gammal Volvoskruvare så var det ibland att kablarna gått av vid anslutningen på solenoiden eller kabelbrott vid midjan. Tror 4 av de fem solenoiderna är likadana så vill man prova borde man kunna ta 1:ans solenoid och se om 2,3,4 kommer igång. Kom ihåg att hojta till om du hittar nåt, det kanske funkar för mig med! :razz:

Koskullskulle

23:31:02, 13-01-2011

Koskullskulle skrev:Då har du ett liknande problem som jag :bira: ! Har provat kastbyta APS Box men det är inte det, sedan kan man ju få en felkod via lysdioden på boxen som ska gå att tyda mha verkstadshandbok. Jag ska prova byta solenoiden till 4:an på min, enligt en gammal Volvoskruvare så var det ibland att kablarna gått av vid anslutningen på solenoiden eller kabelbrott vid midjan. Tror 4 av de fem solenoiderna är likadana så vill man prova borde man kunna ta 1:ans solenoid och se om 2,3,4 kommer igång. Kom ihåg att hojta till om du hittar nåt, det kanske funkar för mig med! :razz:


Det där med solenoiderna bör du dubbelkolla med nån som är helt hundra, vissa av solenoiderna ska vara påverkade till flera växlar så man kan avvara den man provar med. Jag har en ny solenoid liggandes, provmätte den och det var 55-56 ohm mellan polerna. Kanske kan vara till hjälp om du vill mäta upp dina?!

Cummins83

12:43:11, 15-01-2011

Koskullskulle skrev:
Koskullskulle skrev:Då har du ett liknande problem som jag :bira: ! Har provat kastbyta APS Box men det är inte det, sedan kan man ju få en felkod via lysdioden på boxen som ska gå att tyda mha verkstadshandbok. Jag ska prova byta solenoiden till 4:an på min, enligt en gammal Volvoskruvare så var det ibland att kablarna gått av vid anslutningen på solenoiden eller kabelbrott vid midjan. Tror 4 av de fem solenoiderna är likadana så vill man prova borde man kunna ta 1:ans solenoid och se om 2,3,4 kommer igång. Kom ihåg att hojta till om du hittar nåt, det kanske funkar för mig med! :razz:


Det där med solenoiderna bör du dubbelkolla med nån som är helt hundra, vissa av solenoiderna ska vara påverkade till flera växlar så man kan avvara den man provar med. Jag har en ny solenoid liggandes, provmätte den och det var 55-56 ohm mellan polerna. Kanske kan vara till hjälp om du vill mäta upp dina?!


Får tacka så mycket för den infon, ska kolla upp vid tid o tillfälle o givetvis får ni höra resultatet, hoppas på en fjärde växel =)

Koskullskulle

20:32:58, 13-03-2011

Hur går det? Jag har kört fast i mitt felsökande! Tänkte om du har nåt matnyttigt?

atlas1004

21:32:02, 13-03-2011

Jag rotar lite i mitt minne här och kanske kan bidra lite.
Jag tror mig ha sett två olika varianter:
1: Farsan köpte en gammal importmaskin från Frankrike (-79:a), i den var 4an spärrad med ett plåtbleck inne i växelväljaren. Fyrans växel gick då inte att vrida i. De öppnade växelväljaren och tog bort plåten, så funkade alla fyra.

2: En kompis körde en 83ans 4400 på ett sågverk i trakten. Denna var utrusta med automat. I automatläget funkade bara 1-2-3. När han skulle hjula mellan två olika anläggningar fick han flytta om nåt kontaktstycke där vid elcentralen, till vänster om förarstolen. typ att dra ur en plint och sätta i ett tomt hål, eller skifta två kontakter.

Hoppas att nåt av detta kan hjälpa.
Mitt minne kan dock ha fler luckor än julkalendern... :mrgreen:
/Knut

stefan e

21:36:19, 13-03-2011

Cummins83 skrev:Har en 83ans 4400 som går förbannat sakta, det är fyra växel lägen på spaken men bara 3 växlar som finns, hur/kan man göra nåt så det tillkommer en fjärdeväxel? Mkt tacksam för svar =)

Har inte skruvat i 4400ans låda men är det liknande 4500ans kan jag kanske hjälpa dig..
På vänster sida på växellådan sitter växelväljarventilen. Ta lös aluminiumlocket som sitter med 2st 5mm insexskruvar och kolla hur många magnetventiler det finns där 4st=3växlar 5st=4växlar, har du 5ventiler så kan du vrida på tändningen och lägga i 4f då ska du ha ström på 2 av magneterna (S1 och S5) eller backen 4b men då ska du ha ström på 3 magneter (S1,S2 och S5) S5 är ensam om att användas på 4ans växel. har även hört att det ska finnas en plugg i nån oljekanal under växelväljarventilen på dom svensksålda för att dom gick för fort annars, men är elen och ventilen ok är det enkelt kolla det med en tryckmätare

MN

22:44:49, 13-03-2011

när ni ändå kollar under locket så kolla kabelisoleringen ordentligt!

Bild

Bild

MN

Koskullskulle

23:26:36, 13-03-2011

Oj tack för massa svar i min "kapade" tråd.
För att förtydliga mitt bekymmer så har jag haft 4 växlar, dock försvann 4:an sporadiskt för att nu helt försvunnit. Alltid/oftast så dog varvräknaren samtidigt. Enligt elschema så skall 4:an vid manuell körning (förbikopplad APS) i princip gå rakt igenom växelväljaren och ut till solenoid S5. Får dock ingen spänning dit, men vid ohm så är det schysst ända från kontaktstycket till APS:en. Läste dock nyss i L50 VHB (sid 137 i PDF) att om endast 1,2,3 fungerar vid manuell styrning så ligger felet i Givararna SE3(varv) samt SE4(hastighet) samt efter kablaget till dessa! Min hastighet visas ju men ej varvet, bytt givare så kvar att kolla kablaget till denna nu! Misstänker kabel mellan APS och instrumentet då dessa är sydda med givaren...

Tror ni jag är på rätt väg???

Koskullskulle

12:46:15, 26-03-2011

stefan e skrev:
Cummins83 skrev:Har en 83ans 4400 som går förbannat sakta, det är fyra växel lägen på spaken men bara 3 växlar som finns, hur/kan man göra nåt så det tillkommer en fjärdeväxel? Mkt tacksam för svar =)

Har inte skruvat i 4400ans låda men är det liknande 4500ans kan jag kanske hjälpa dig..
På vänster sida på växellådan sitter växelväljarventilen. Ta lös aluminiumlocket som sitter med 2st 5mm insexskruvar och kolla hur många magnetventiler det finns där 4st=3växlar 5st=4växlar, har du 5ventiler så kan du vrida på tändningen och lägga i 4f då ska du ha ström på 2 av magneterna (S1 och S5) eller backen 4b men då ska du ha ström på 3 magneter (S1,S2 och S5) S5 är ensam om att användas på 4ans växel. har även hört att det ska finnas en plugg i nån oljekanal under växelväljarventilen på dom svensksålda för att dom gick för fort annars, men är elen och ventilen ok är det enkelt kolla det med en tryckmätare


Kom ihåg att för att kolla 4:an så måste du koppla förbi APS:en. Dvs flytta kontakterna EA och EB samt koppla in RT2. Nyckeln i körläge utan motorn igång. Dock ska 1,2,3 gå att kolla utan att koppla om...

sallen

20:43:31, 07-04-2016

Hej! har en 4400 maskin med APS som dock inte funkar. Den är förbikopplad.
Är det någon som kan svara på hur jag ska få in 4:ans växel? Det är ju bara 3 lägen plus aut, men lådan är fyrväxlad.
Kan man dra dit en egen ström till S5 som man kopplar på med vippbrytare när man har i trean?
Mvh, Mikael

bonnen513

20:48:04, 07-04-2016

kan du inte koppla autmat läget till S5?