|
|
| Author |
Message |
Pelle
Mer än 1 inlägg

|
Posted: 22:07:56, 06-08-2007
|
• |
|
|
Hej
Ny på forumet, men dethär verkar vara rätt ställe att ställa frågor som kräver bra kunskaper i entreprenadmaskiner och traktorer. Själv har jag teoretiska kunskaper, men det är alltid svårt när de ska omvandlas i praktiken.
Håller på att bygga hus i Skåne och eftersom tomten är stor, trädbevuxen och rejält stenig så tyckte jag att jag behövde investera i något som var bättre än mina egna muskler och en skottkärra. Att det sen är kul att meka är väl en bonus.
Sagt och gjort så köpte jag en BM 320 "Buster". Mindre fint skick men kanon motor. Som plus så var lyftarmarna förstärka och ändrade till Kategori 2 och en lastare följde med. (såhär i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en 400 istället, men 320 var mer prisvär då)
Efter en tids slitande så insåg jag att en traktorgrävare kanske hade varit ett bättre köp, men jag gillar bustern då den är smidig och lätt samt reservdelar är billiga. Då föddes tanke att istället köpa ett grävaggregat och hänga på min befintliga traktor. Hydrauliken hade fått lösas med pump i krafuttaget. Har tittat på de nytillverkade grävaggregat som finns, men tycker de verkar i klenaste laget (om man inte väljer någon i de dyrare klasserna). Då och då dyker det upp olika aggregat, t.ex. till MF50 eller liknande storlek. Helst skulle jag bara hänga aggregatet i 3-punkten för att lätt kunna bli av med det då jag ska göra annat.
Jag har fått höra på ett par håll att 320:en är för klen för att kunna gräva! Eftersom jag är novis på detta undrar jag så klar:
1. Vad är det som är för klent? Vikt eller infästningar?
2. Är det gångbart att hänga ett 500kg grävagg. i 3-punten och sedan gräva?
3. Borde jag skaffa/fixa liknade fästen (4-punkt?) som en del grävare har?
4. Är jag helt ute och cyklar?
Mycket tacksam för de svar jag kan få, ni har garanterat fler timmar med grävare än vad jag har!
//Pelle |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 22:30:30, 06-08-2007
|
• |
|
|
Hej o välkommen!
Mina timmar i traktorgrävare är lätträknade men timmarna i grävare är fler. Och erfarenheterna av traktorgrävare är altså få och mestadels inte särskilt upplyftande (och då är jag ändå diplomatisk ). Dessutom består erfarenheterna mestadels av klipp nya Volvo BL61/71. Alltså har jag inte jättemycket att komma med men några kommentarer kan du få i alla fall:
1. Vad väger 320? Rätt lite om jag inte minns alldeles fel. Vad har du för skick på hejdarna?
Det skulle kanske medföra problem att få den att stå kvar om du inte köper ett väldigt klent grävagg.
2---
3---
4. Vill du verkligen ha svar på det?
En tanke:
Det du får för traktorn om du skulle sälja den samt det du får lägga upp för ett grävagg blir ju en slant tillsammans. Har du jämfört den slanten med "riktiga" sorkjagare (dvs traktorgrävare som från början konstruerats mer eller mindre för att vara traktorgrävare?? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Matthew
Mer än 500 inlägg
Maskin: Atlas 1302

|
Posted: 11:52:20, 07-08-2007
|
• |
|
|
Hej !
Nu har jag inte svar på dina frågor, men tänk igenom vad du verkligen ska ha maskinen till....Mitt historia såg ut ungefär så här.
Till en början var jag själv fast beslutsam att jag skulle hänga på ett grävaggregat på min Nuffield 10/60 -65 inför kommande husbygge. Jag ringde land å rike runt på jakt efter grävaggregat. Ringde på alla annonser jag såg, men de hade alla en sak gemensamt.....
När jag slutligen kom till insikt att jag kommer inte få tag på grävaggregat till trakorn (eftersom grävagg. är väldigt dyra och framförallt eftertraktade, ungefär som älgskit till tyskarna ) så började jag tänka i andra banor.
Fasiken, skulle kanske ta å köpa en grävmaskin istället.....å wips så dök det upp en på blocket (i samma län som jag bor i) och jag slog till direkt.....
Så här i efterhand så ångrar jag mig inte en sekund. Enklare att få tag på redskap typ pallgafflar, gräv, planerskopa, smalskopa mm. Dessa behövs inför husbygget, om man ska göra allt själv vill säga.
Nu dömer jag absolut inte bort traktorgrävare, men en hjulburen passade mig bra och jobbet den utfört har sparat mig många sköna slantar.
Det som jag så här i skrivande stund kommer på att jag gjort med grävaren är:
Jag har lagt grunden till huset och garaget (3 lastbilar i skytteltrafik var vad jag orkade med att planera ut innan nästa lastbil kom å tippade mer fyllnadsmassor, drygt 50 lastbilslass är utplanerat)
Lyft upp takstolar
Lyft upp limträbalkar i taket.
Lyft upp takpannor på taket. (hel pall)
Har planerat infartsvägen in till huset
Grävt ner 3 kammarbrunn
Grävt markavlopp.
Grävt ner jordvärmeslingor (knappt 500 m)
Grävt ett dike från borrhålet för vatten och in till fastigheten.
ps..
Saken gör det ju inte sämre att jag nu har två fordon på gården här hemma å leka med
//Mattias |
|
|
|
|
|
|
|
|
Anders.B
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM350

|
Posted: 14:04:11, 07-08-2007
|
• |
|
|
Jag har en hel del timmar bakom ett påhängsaggregat och är i stort väldigt nöjd.
Min utgångspunkt var en befintlig gårdstraktor Bm350 för snöskottning och jordbrukssysslor i liten skala.
Efter behov av gårdsdränering och grundbygge samt dikesrensningar och avloppsgrävning ,mm. så köpte jag mig ett aggregat som jag tycker är hemräknat idag.
Din 320 har 40Hp och väger 1570kg och har en 28l pump.
Min 350 har 56Hp och väger drygt 3500kg med frontlastaren. Och den har en 40l pump.
Trots bra stödben och nya bromsar så hasar den ibland runt lite om marken är för lös, då hjälper det med ett lass grus i snöskopan för mer tyngd.
1. Vad är det som är för klent? Vikt eller infästningar?
Vikten är nog i minsta laget.
Pumpen ger inte mycket, det kommer att bli segt.
2. Är det gångbart att hänga ett 500kg grävagg. i 3-punten och sedan gräva?
Absolut för mig en maximal lösning.
3. Borde jag skaffa/fixa liknade fästen (4-punkt?) som en del grävare har?
Jag låser min lyftarmar neråt med en kätting runt draget för att förhindra att det "lyfter"
4. Är jag helt ute och cyklar?
Kanske på väg, men köper du ett aggregat och märker att traktorn är för klen så kan du väl alltid byta upp dig till större traktor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
håkan öhlund
Moderator

Maskin: Åkerman H7MB MF 65

|
Posted: 15:13:34, 07-08-2007
|
• |
|
|
Hejsan!
Jag började också mitt gräveri med en grävaggregat bakom min MF65a som jag än har kvar Aggregatet är ett MF220 och satt på MF203 industritraktor som är föregångaren av MF50..
Men som du skriver Pelle att du funderar på ett sånt aggregat på din buster så kan jag bara säga att det blir alldeles för tunkt där bak för den traktorn för aggregatet väger ju 1500kg och det är presis det går att ha på min MF65a som är i samma storleksklass som Boxern...
Min aggregat har jag inte på jordbrukslyften utan på ett skilt 4p fäste på bakaxeln och jag skulle då inte vilja ha den på bara jordbrukslyften heller för den är ju så tung |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 15:23:32, 07-08-2007
|
• |
|
|
Ska man överhuvudtaget hänga ett grävagg i 3-p så får man ju titta på hur mycket 3-p ens lyfter. Precis som Håkan är inne på så finns det mindre traktorer som inte ens lyfter 1500 kg.
Men det går ju om man monterar på grävagget just där man ska gräva.
En förustättning är ju att grävagget avlastas ordentligt mot marken, annars bryter man nog rätt snart sönder vilken traktor som helst. 1500 kg grävagg + 1000 kg sten så.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pelle
Mer än 1 inlägg

|
Posted: 20:08:44, 07-08-2007
|
• |
|
|
Oj, vilken massa uttömmande och bra svar! Får verkligen tacka för informationen.
Tror inte ens jag behöver komplettera med mer info eller ställa fler frågor. Nu ska jag bara hoppa av cykeln innan jag får fler infall!
Får se vad det blir för lösning annars. Antingen får jag leja någon eller så får jag som det rekommenderas hitta en lite större färdig traktorgrävare.
Tänker definintivt hänga kvar på det här forumet!
//Pelle |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|