Det är transmitionsljudet som låter värst på dessa speciellt vi körning på väg i hög fart, man hör ljudet på nån Km. Vi har någon teori om att det blir resonans i växellådan på något sätt då den inte innehåller så mycket
olja jämfört med nya transmitioner detta gör dock att transmitionen får lite bättre
verkningsgrad med bekostnad på ljudet, vi har även mcormick mtx 150 o den låter lika mycket, vad jag vet sitter det samma
växellåda i dessa 2.
Har funderat mycket på att klistra på extra
ljudisolering på hyttens under och baksida.
En anledning till att 51-serien håller så hög kvalitet är att dom är byggda i tyskland under en tid då smarta lösningar, detaljer och delar fick kosta lite och det var lite mer konkurans på traktormarknaden där man tjänade på att göra bra grejer. Kan bara nämna den integrerade fronlyften som ett exempel på en väldigt smart lösning så smart att dessa frontlyfter är skitsvåra att få tag på begagnade. Nu för tiden är många tillverkare insylltade i varandra så de kan sälja vad som helst o man har inget annat val än att köpa då ingen annan är bättre.
Om man jämför med mcormicken som är byggd med samma princip som som mx-51 serien och mx-135 serien fast i Donkaster i england så ser man tydliga skillnader där man sparat in pengar på simpla detaljer och gjort diverse dumma lösningar ex. viss kabeldragning och hyttventilation, vajer till hydraliken istället för länkage som det sitter på 51 serien. Sen att vi fick dela våran mtx efter 10 timmar pga. att nån montör feldragit ett lager i växellådan var ju inte heller ett plus, kan väl nämna att alla mtx över 150 kusar delades det året vi köpte våran.
Sen är det ju faktum att tyskarna är bättre på att hålla kvaliteten medan engelsmännen är bättre på att äta "fisch and ships" o hänga på pubben, hoppas jag inte trampar nån på fötterna.
Till slut en tyskbyggd trakor ur 51-serien är troligen en av de bästa traktorerna som någonsin konstruerats.
Våran 5150-plus är uppe 8000 h o den ska nog köras till 20000 h minst om bror får bestämma under de 8000 första timmarna är det bytt matapump( pga. svenskdiesel)
vattenpump (i onödan var fel på spännrullen), spännrulle,
hyttfläkt och motorvärmarelement 2 gånger.
Det kallar jag kvalitet.
Det som saknas är 2 powershiftväxlar då den överlappar gruppväxlarna lite dåligt särskillt på tvåans o treans grupp, samt en överväxel där man kan köra på reducerat
varvtal vid vägtransport.
Dock har jag en lösning på överväxelproblemet o det är att sätta en växelgrupp där man sonika använder utrymmet för krypväxellådan o helt enkelt sätter in en bakoframvänd krypväxel som ger en högre hastighet ut på bakhjulen kombinerat med hastighetsspär för laglighetens skull,
växel området ska ligga så man kan ligga strax över vridmomentsmax vi vägtranpsort o jobba med powershiftvälarna alt ännu lägre varvtal vid lätt transport.
Ändrat lite stavfel, dom kommer lätt när huvudet tänker fortare än fingrarna skriver.