|
|
| Author |
Message |
oler
Mer än 100 inlägg
Maskin: Huddig 860D Daewoo s75v Yanmar sv100 Ljungby 1016, 1322
Div. Verktygsmaskiner

|
Posted: 17:31:14, 17-02-2011
|
• |
|
|
Jodå, förlängningsgafflarna som jag tydligen skulle ha slarvat bort i höstas hittade jag under snöhögen chefen plogat upp på gårdsplanen åt barnbarnen. Sen blev det tyst i det ärendet.
Göms i snö ........
Ang. material att bygga med vintertid är det inte dumt med materialhyllor (gärna under tak). |
 //Olof
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Bengt Erik Eriksson
Mer än 500 inlägg
Maskin: hemma : AVANT 218 Wheelhorse GT14-73 tidigare:BM BOXER I framtiden: Farmall M.
www.björnbacka.se www.esnservice.n.nu

|
Posted: 18:37:32, 17-02-2011
|
• |
|
|
| Citat: | Edit:
Det finns ju gult slangskydd men det är väl svårt att hitta gul PEM?  |
Jag fick tag på gul "pem" slang som var för kabel förläggning en gång. altså inte den korrugerade utan tjock masssiv som en pem slang. fast den är nedgrävd någonstans förståss... |
|
|
|
|
|
|
|
|
oler
Mer än 100 inlägg
Div. Verktygsmaskiner

|
Posted: 18:46:59, 17-02-2011
|
• |
|
|
|
Tror jag vet vilken slang du menar. Jag har lagt mycket sådan 50 slang, men jag är tveksam att det är PEM (den jag fick i alla fall). Jag tyckte att den var hårdare i plasten än vad PEMen brukar vara. Men det kanske finns sådan elslang av olika plastsorter. |
 //Olof
|
|
|
|
|
|
|
Bengt Erik Eriksson
Mer än 500 inlägg
Maskin: hemma : AVANT 218 Wheelhorse GT14-73 tidigare:BM BOXER I framtiden: Farmall M.
www.björnbacka.se www.esnservice.n.nu

|
Posted: 19:13:49, 17-02-2011
|
• |
|
|
det stämmer nog som du säger om plastkvaliteten det var mer formen jag tänkte på. ang det skulle väl tunnväggig jordvärmeslang passa bäst som slangspiral?
Och vaför ska den just vara gul? längst ut på en skogskran kan det vara bra med hög synlighet så man ser när det hakar i men i närområdet är det väl en fördel med svarta så man inte störs av glada färgkluttar i onödan.
(borde gå att hitta orange tele slang att göra spiraler av? ) |
Last edited by Bengt Erik Eriksson on 19:19:38, 17-02-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Kga_kille32
Mer än 100 inlägg
Maskin: L50E 07a, BM6300 88a

|
Posted: 19:14:47, 17-02-2011
|
• |
|
|
Vad vill ni veta om El kabelrör?? den gula ni pratar om finns i ett par olika hårdheter, ska det sen vara ren sten i backen så är det en svart variant som gäller...
SRN, SRS, SRÖ är benämningarna finns från 32-75mm på slang, enstaka modeler i 96-110mm
Den korrugerade är den mest vanliga idag, säljer vi i 9 av 10 fall... |
|
|
|
|
|
|
|
|
jörgen.ottosson
Mer än 500 inlägg
Maskin: sandvik sl-350 liebherr a500s scania lbs 140 KL 121B

|
Posted: 06:53:10, 10-04-2011
|
• |
|
|
....pga ett litet missöde i går, så tänkte jag: jag fyller på med ett tips.
"justerskruven/kopan" för överströmningsventilen på min "mobika" hiab-kran havererade, och det satt en bit kvar inne i gängan.....med massor med hydraulrör och en kranpelare i siktlinjen, så det var inte riktigt läge att försöka peta ut biten som satt kvar där inne. Ett verktyg, däremot, skulle kunna få plats (om det inte är för stort). Jag satsade på en expander.....
...lycka operation
Bild (dårlig) på delarna
Ny "plugg" tillverkas....
Färdiga resultatet,Nått som inte syns på bilden är att jag borrade in en M10 stoppskruv i änden, som limmade med starklåsning (270), för att få ett insexgrepp för justering...(med 1/4" spärrskaft...för det är vad som ryms när det är monterat)
...Ops! det blev ett långt tips... |
|
|
|
|
|
|
|
|
bandfrasse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 20:46:03, 09-05-2011
|
• |
|
|
Bra att det löste sig med pluggen,det blev ju snyggt.
Det jag i all välmening skulle vilja tipsa dig om är att det ser ut som att svarven på bilden där skulle må gott av en översyn av skraperna på släden.
Det ser ut som att prismat får lite stryk och kanske lite smorsla inte heller skulle skada.En del maskiner har inte härdade prismor och då slits de väldigt snabbt,alldeles i onödan.
Vad är det för en maskin du har? har den centralsmörning? ser ut att vara gap på den iaf.
På färgen att dömma skulle det kunna vara tex en Profila?
Mvh Frasse |
|
|
|
|
|
|
|
|
jörgen.ottosson
Mer än 500 inlägg
Maskin: sandvik sl-350 liebherr a500s scania lbs 140 KL 121B

|
Posted: 04:23:09, 10-05-2011
|
• |
|
|
....skraper?...förgammal svarv, den har nog varit glapp i 50år+. ...ingen centralsmörjning, glidlagrad spindel med veksmörjning. Men det är nog dags för en rengöring och smörjning för den skull. |
|
|
|
|
|
|
|
|
bandfrasse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 10:20:50, 10-05-2011
|
• |
|
|
Ok jag förstår,skraperna sitter i varje hörn på släden och är av filt eller gummi.
Det fastnar spån där och ligger och hyvlar på prismat varje gång man kör,speciellt om det är osmort.
Resultatet under tid kan bli så att prismorna blir nednötta som en pulkbacke där släden har gått fram och tillbaka mest,oftast närmast chucken.
När man sedan ska svarva ett längre stycke och börjar nere i svackan och
kommer utanför det nednötta kommer inte måtten att stämma.
Det är ju också viktigt att torka bort golvdamm och annat skit från maskinerna innan man kör.
Är det inte så rent där maskinerna står uppställda tex svets/rondell sprut eller sand på golvet som virvlar omkring när någon använder tryckluftsmaskiner
så är det ingen dum ide att täcka över maskinerna med ett skyncke.
Hur som helst så var det ju bra att du fick upp gängresterna med expandern och kunde tillverka en ny plugg. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ricky
Mer än 10 inlägg
Maskin: BM 350 LM 218

|
Posted: 20:48:14, 18-05-2011
|
• |
|
|
Här kommer ett tips på min lösning när jag skulle byta islagsnipplar på min Sajo fräs.
Köpte nya islagsnipplar på jovab (dom korta på bilden 6 och 8 mm) och när jag nästan bytat alla nipplar så skulle jag bara provsmörja, och jag tänkte inte på att nipplarna var försänkta i hål som var mindre diameter på än anslutningsnippeln på fettsprutan, men skam den som ger sig, försökte få fatt på långa islagsnipplar men ingen framgång. Kollade en sväng i farsans låda med nipplar och hittade där långa gängade nipplar tror att den ena är 1/4 tum (mätte 6,3-6,5mm) och den större var ca 9mm (vet tyvärr inte vad det var för gänga) dessa funkade utmärkt att slå i (dock efter lite nedslipning)!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
surkuse
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 21:11:21, 18-05-2011
|
• |
|
|
Nu har jag ingen koll på din sajo men en gammal verkstadsräv som jag känner brukar säga att om fettsprutan inte passar på nippeln för att nippeln är försänkt i hål eller liknandet så skall man kolla en extra gång om nippeln är avsedd för olja... (sadeln på svarvar, bordet på fräsar m.m. är ofta(st) oljesmorda)
Om man på en svarv/fräs/... pressar in fett där det skall vara olja händer två saker:
1. Fettet bressar ut tätningar (i bästa fall) och hamnar på "oförutsedda platser"
2. Maskinen är "osmord" och det går såsmåningom åt H....
Tipps:
Om det finns en liten spak med "okänd" funktion som glatt fjädrar tillbaka då man trycker / drar i den så bör man kolla om det är en pump för oljesmörjning.
Tillägg:
På äldre maskiner är det inte helt ovanligt att det bakom "oljenipplar" finns ett litet hålrum med vekar som skall transportera oljan till de ytor som skall smörjas, om man pressar in fett på ett sådant ställe så måste vekarna rengöras innan fettet "härdar" och förstör vekarna (som kan vara svåra att ersätta)
Modärna fettsprutor ger så högt presstryck att det går att spräcka gjutgods om man har "otur" |
Last edited by surkuse on 21:18:41, 18-05-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
oler
Mer än 100 inlägg
Div. Verktygsmaskiner

|
Posted: 19:55:57, 19-05-2011
|
• |
|
|
surkuse skrev: |
Tipps:
Om det finns en liten spak med "okänd" funktion som glatt fjädrar tillbaka då man trycker / drar i den så bör man kolla om det är en pump för oljesmörjning.
|
Originalets URL: http://i591.photobucket.com/albums/ss351/oler_album/verktyg/Kping3.jpg
Kan detta vara en sådan. Detta är till höger under bordet på min Köping fräs. Trycker man på det runda locket så fjädrar det. Går en massa rör ut från den också och ett nivåglas för olja från andra sidan sett. |
 //Olof
|
|
|
|
|
|
|
bandfrasse
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 22:14:29, 19-05-2011
|
• |
|
|
|
Ja det är det.Och rörböjjen med ett litet lock på framsidan är påfyllngsröret. |
|
|
|
|
|
|
|
|
tkgb
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 22:22:41, 19-05-2011
|
• |
|
|
Ja det är centralsmörjningen på fräsen.
surkuse har helt rätt att man inte ska pumpa in en massa fett i hål där det
tidigare suttit försänkta oljenipplar.
Glidytor på svarvar och fräsar ska nästan alltid smörjas med olja.
Jag köpte en typ av oljespruta häromdagen på tradera för 9 spänn.
Jag misstänker att den är gjord för just försänkta oljenipplar.
Kan vara rätt jobbigt att pumpa på med en oljekanna så jag hoppas att denna prylen ska ge lite mer olja
mvh tommy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ricky
Mer än 10 inlägg
Maskin: BM 350 LM 218

|
Posted: 11:05:18, 20-05-2011
|
• |
|
|
Jag tackar för omtanken med smörjningen, jag fick även tipset när jag köpte den att vissa ställen skall ha olja annars går det MYCKET trögt!
Med tanke på att jag inte heller kände till Sajo UF 54 så ringe jag och beställde en instruktionsbok på KoneCranes, och han jag pratade med där sa att alla reservdelar fortfarande gick att få fatt på, dom hade även reservdelslistan och maskinen är från 1965, helt otroligt! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|