Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Har du provat forumets bokmärkesfunktion?

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Jord- och skogsbruk, fastigheter -> Energi och uppvärmning
Post subject: Fliseldning
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next [all]

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
Anders A.
Mer än 100 inlägg

Posted: 22:43:00, 19-02-2011

Brukar vara sånna på blocket ibland...

//AA
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
Hansborg
Mer än 500 inlägg

Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165

Posted: 23:46:22, 19-02-2011

Citat:
Hur gick de med funderingarna på swebo förugnen för dej då?

Det blev bara en broschyr....
Sen dök det upp en annons på en beg. http://www2.ala-talkkari.fi/tiedostot/Veto_TalkkariSWE.pdf
Som senare modifierades för mitt 1a: flisprojekt..
Annars tillverkas denna http://www.fsbenergi.se/pdf/saatotuli_broschyrer.pdf 6 mil hemmifrån.
Dessa förråds lösningar tror jag funkar bra, min bror har en sådan men med eget byggt förråd..
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

Maskin: BOXER 350
VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 01:16:45, 20-02-2011

Vad tycker du om veto brännaren då? Hittade en på blocket, dom skulle ha 18ooo plus moms tycte de va lite dyrt de var väll en kubiks föråd.
Hansborg
Mer än 500 inlägg

Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165

Posted: 14:48:27, 06-03-2011

Skrotnisse skrev:
Citat:
Vad tycker du om veto brännaren då? Hittade en på blocket, dom skulle ha 18ooo plus moms tycte de va lite dyrt de var väll en kubiks föråd.

Om denna http://www2.ala-talkkari.fi/tiedostot/Veto_TalkkariSWE.pdf min egen tycker jag:

1. Stokerröret är för kort ca 10cm, vid minsta läcka i tätningen.. fläns till förådet, blir det bakeld. (pappers tätning??? ) använder numera tätningssilikon??? nåt som tål värme skall det vara!

2 Använder man för fuktigt flis har det hänt att det komprimerat fast flisen i röret (sliten skruv "konisk") så att det tryckt skruven bakåt med sprängd bakre lager som följd Slag1
Då satt flisen så hårt "segt" fast att jag inte lyckades borra bort flisen med min laddbara hitatshi borrmaskin... de kan sitta nå Diabolisk skt..
Med tändvätska lyckades ja bränna bort flisen..
Tallriken i förådet har en tendens att samla flis under sig, vilket gör att det går tungt, sliter på tallrikens lager.
Dessa var helt sönderkörda när jag köpte den begagnad (5 år??)
Åvan skrivet gäller fuktigt flis, läser man broschyren kan man läsa:
Citat:
Lämpliga bränslen är bittorv i olika former, pellets, spån och torr flis utan kvistar.

Inmatnigen är "kontinuerligt" vilket betyder jämn inmatning av flis..däremot krävs regelbunden smörjning av hävarmsmekaniken (inte roligt) Sad

Brännhuvudet är av gjutjärn, har alla primärluft hål samlade på ett ställe enligt bild.... "nedre hål"
Sekundär hålen är få till antalet plaserade enligt bild..alltför få enligt mig Mr. Green
När man eldar med fuktigt flis, lämnar det en hög med "koksrester" enligt bild. Bör skrapas bort emellanåt (1vecka??)

Övre bild ännu:
Eftersom primärhålen är konsentrerade till ett litet område blir luftströmmen ganska så "hårt" rakt ut med, medföljande lättare glödbitar som följd (oförbränt material)
De få sekunderhålen hinner (orkar) inte fånga upp de glödande kolresterna medan de ännu är kvar i brännhuvudet
( enligt mig borde de "cirkulera" inne i brännhuvudet en längre tid, så allt brinner upp )

Här en bild, full med aska (låtsas som ni inte ser) nedre bild.
Det jag ville visa är en 3/4 rörböj, som jag ökat sekunderluften med... blev en nödlösning, när jag försökt demontera gjutjärnsröret.
Utan att lyckas annat än ha sönder flänsen Slag1
Avsikten var att borra mera hål lite här å där för att lösa åvanstående fundering...
Ett rör hittades, svetsades (ville ha ett på var sida, men saknade material)
Röret är kapat i 45 graders vinkel... tanken var att få luftströmmen att börja rotera ( helt enkelt att stöka till det i brasan.)
Kan även påstå att det blev bättre!! Hurra

Åvanstående är mina egna fria funderingar!!! Mr. Green

Ett råd till den som går i byggtankar..

Planera väl... allt det där runtomkring, logistiken, hanteringen, bekvämligheten, maskinparken. m.m.
Själva brännaren är nog det minsta bekymret Shocked Tummar upp
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 23:43:37, 06-03-2011

Har tittat runt lite nu och fastnat för swebos brännare med förugn, de verkar vara en enkel och stabil grej.
Fungera både på rå flis och hygges rens verkar inte vara lika kännslig som dom andra märkerna. Tittat på gottfaijer gick inte alls om de var lite fuktigt.Den ska ju inte slockna för lite snö ellerstanna för en lite pinne.

Är de någon som har något att säga om swebos brännare!
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare
Case IH 5150
McCormick MTX 150
Valmet 6300 med patu kran o EHC

Posted: 08:03:49, 07-03-2011

Skulle jag köpa en swebo skulle jag kompletera den med en sprintler i taket ifall det blir tillbakabrand i stokern. Fireguard är också ett alternativ.
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 10:09:27, 07-03-2011

Pratar man med swebo själv så säger dom att de aldrig blir bak brand
därför har dom rak skruv och man behöver inte änns lock på flis burken.

Hört att andra säga att man inte får ha för tort till en swebo för då är de risk för bakbrand..

De är ju inte lätt att veta vad man ska satsa på!
Hittarp

Mer än 100 inlägg

Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L10
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
Valmet 8750
Valmet 8100

Posted: 16:36:49, 07-03-2011

Köp swebo!

Riktigt torr flis och "mycket litet" värmebehov = bakbrand.( sprinklern släcker 100%)

Alltså inte pyrelda hela sommaren med supertorr flis. Jag stänger av nån gång i maj/juni och kör varmvatten på elberedare.
Blir det någon "kall" period eldar jag en brasa direkt i pannans vedfack (kombipanna).
Fuktig flis går att "sommarelda" men det blir en massa tjära i panna och skorsten.
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Case IH 5150
McCormick MTX 150

Posted: 17:41:05, 07-03-2011

Skrotnisse skrev:
Pratar man med swebo själv så säger dom att de aldrig blir bak brand
därför har dom rak skruv och man behöver inte änns lock på flis burken.

Hört att andra säga att man inte får ha för tort till en swebo för då är de risk för bakbrand..

De är ju inte lätt att veta vad man ska satsa på!

Flis är det ju lite si o så med, är ju billigare att sätta en spintler i taket än att bygga upp pannrummet igen.

Är en anläggning som brunnit hemma i bygden vet dock inte vad den var av för fabrikat, dock så är jag ganska säker på att det var en "bottenmatare" typ swebo eller liknande fabrikat ( fanns inte så mycket att välja mellan på 1980-talet då denna sattes in). Själva kör vi Fröling, men det är ganska dyra annlägningar. Vi var på väg att sätta in en JÖAB men vi litade inte riktigt på konstruktionen.

Last edited by Torpöbo on 17:43:43, 07-03-2011; edited 1 time in total
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 17:49:42, 07-03-2011

Har inte änns frågat vad en fröling går på, Vad gick din anläggning på?
De andra märket du nämde vad är de för bränare då?
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Case IH 5150
McCormick MTX 150

Posted: 18:03:59, 07-03-2011

Runt 200' gav vi om jag inte minns fel och den funkar ganska bra, dom nya modellerna ska vara lite vassare med bla. större fallskackt, men om jag bygger nått själv så tänkte jag nog börja med något billigare och kompletera med säkerhetsutrustning den dagen det blir aktuellt.

http://jordoskog.lokaltidningen.se/article/20090908/ARTIKLER/608331944

Bilden med tjejen visar en jöab stoker längre ner på sidan. En skruv fuller ett fallskackt som hela tiden är fyllt sen rallar flisen ner i en keramikunderdel över ett "tak" sen brinner det under taket. in i pannan. Sen styrs elden med mha. tillgången på luft vid stora effektutag så funkar det jätte bra men när man stryper luften kan flisen börja kola upp i fallskacktet/ bilda gengas hade vi en teori om.
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 18:56:08, 07-03-2011

Oj 200 de var nog i mästa laget då behöver man nog inkomster på de man värmer upp.

Har själv bara en gårdsverkstad på 200 kvadrat och bostads kåken på 120 kvadrat då kan man inte slänga ut hur mycket pengar som hällst.

Eldar nu ved i en beg Airmax 60 kilowattare som var nästan ny köpte den för 1500 spänn och så köpte jag två gasol tankar , till akumulator tank.
Dom var 4m höga bra för skikt bildningen, för en hundring styck.
Funkar ganska bra men har ledsnat på veden.
Så flis brännaren får inte kosta en förmögenhet!
Skrotnisse
Mer än 10 inlägg

VICTOR 230
BAKLASTARE218
BRÖJT X2

Posted: 19:03:45, 07-03-2011

Tänkte på swebo brännaren De går inte änns bra i den att elda rå flis?
De är ju bra att få rent runt åker kanter och då är de ju bra att få me sig allt på en gång utan att behöva låta de torka.
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Case IH 5150
McCormick MTX 150

Posted: 19:16:35, 07-03-2011

vi kör torr flir i största möjliga mån värmer ca 350 M2 plus verkstad med ca 100 m3 flis / år. Innan flisning har vi torkat flisen ett år först sen lagras den under tak nu, dock säljer vi riset runt åkrarna till värmeverket o tar den fina flisen typ toppar o helstam till oss själva. Är far som räknar på det förbrukning o ekonomin med flisen, jag är inte så insatt men han pratar om 30 kr om dagen föuppvärmning på vintern o då är förlusten medräknad om vi hade kunnat sälja flisen med.
Förådet rymmer 35 m3 o räcker en o en halv månad på vintern o 5 månader på sommaren då man bara tar varmvatten, tömma aska en gång i veckan o flisa en gång om året annars så sköter sig allt själv så det är smidigt.

Om swebo kan jag tyvärr inget.
ja-bond77
Moderator

Moderator

Maskin: SampoR2065-07
Valtra 8150 hitech-01
Lännen 860 S -00
Case IH 1394-4 -86
David Brown 1212 -81
Ford Major
Kockum 414B -82

Posted: 19:23:08, 07-03-2011

Torpöbo skrev:
... sen lagras den under tak nu.

Flisvirket under tak? Skulle väldigt gärna se en bild på det huset, takhöjd?. Äta gott Borde fixa nåt sånt själv i nåt skede också...
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Jord- och skogsbruk, fastigheter -> Energi och uppvärmning
Post subject: Fliseldning
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next [all]

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB