Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Skogsväg över en mosse

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Johanolof

22:58:38, 24-01-2015

Vi har i skogen en traktorväg som går över en mindre mosse eller blötmark. Vägen är som läget är nu bara farbar på vintern när det varit kalt en längre tid. På vägen har man lagt brädor eller bakar för att få bättre bärighet. Detta gjordes någon gång på grållens. Tänker nu höja standarden på vägen. Dika upp runtikring och grusa på vägen så an får lite höjd på den. Har funderat på om man kan ta engångspall typ sjöpall att lägga som förstärkning. Om man slår bort de tre brädorna och klossarna som är pallens fötter och lägger 3 pallar till bredd och sen fyller 30-40 cm grus över detta. Pallarna skall då vara som armering och hindra gruset att sjunka och blandas med dy jorden under. Va tror ni om detta.



Torpöbo

23:30:37, 24-01-2015

Mossar är svårt, farsan la markväv över en mosse hemma och byggde en väg, den håller fortfarande och används för traktor och biltrafik. Dilemmat med mosssar är att du de belastas kommer de att sjunka, det märks lite granna på farsans väg. Ju mer material man lägger på desto fortare sjunker det.

Johanolof

14:39:57, 25-01-2015

Tror ni det är ett alternativ att lägga pallar som förstärkning eller ska man försöka gräva ur till fast botten. Tror inte att jag kan sänka vattnet så myckert så det blir lösbart.

bert

14:49:13, 25-01-2015

Markduk är nog det enda som gäller för jag tror inte det blir nåt med pallar och gräva ur visst men lär bli många kubik+ att du behöver ju köra dit mycket nya massor med

Fikman

15:02:42, 25-01-2015

Tror iden med pallar kan funka bra, men jag hade inte tagit bort fötterna på dom utan lagt dom uppåt i färdriktning så får du lite som bromsar gruset att tryckas utåt, sen markduk underst.

Ska du dika ur å gräva ur lär du väll behöva länsstyrelsens tillstånd eller nått sån kan man misstänka vilket gör allt lite krångligare :!:

Bjørn

15:40:22, 25-01-2015

Har du ikke tilgang til bak/bakhon? Vet ikke hva det kalles på svensk, men det overblivande innom barken når man skjærer material fra timmer.
Det er ihvertfall en gammel metode som er brukt i området her før markduken kom, har man store mengder av dette så kan man krysslegge slik at bæringen blir avstivet begge veier. Kvist og lauvkratt har også blitt brukt.
Vet også at det er vanlig å bruke en eller annen type lettfylling der vekten fra bærelaget utgjør et problem, anleggsbransjen bruker ofte leca eller noe slags gjenvinningsprodukt av glass, men det blir dyrt på en sånn veg. Tror Conny Kolsjø brukte bark en plass i forbindelse med crossbaneprosjektet om jeg ikke husker feil.

Åsa-Nisse

15:48:28, 25-01-2015

Hur lång är sträckan?
Hur djupt är det till fast botten?
Finns tillgång till fyllnadsmassor i närområdet eller ska allt material köpas?
Ganska avgörande frågor för att kunna ge ett någorlunda svar.

Ivar Risslén

16:18:58, 25-01-2015

Upp och ner vända stubbar i botten och sedan ris och småträd över därefter fyller man med jord. Så har jag sett att de gjorde förr för att komma sig över myrar.
Men först är det svar på Åsa-Nisse´s frågor som är viktiga.
Errare humanum est

Johanolof

17:54:16, 25-01-2015

Ca 50 meter över. Vet ej hur djupt det är kanske 1 m. Fyll finns på båda sidor av mossen. Kanske kan köra dit lite bakar då vi skall såga lite i vår hade tänkt att ha dom till ved. Har tyvär inte tillgång till något ris då vi nästan bara har tall på våra marker.

Åsa-Nisse

18:20:46, 25-01-2015

En sån liten pöl är inget alternativ när massor finns. Gräv ur och fyll. det är ju bara ca 150-200 m³ det handlar om för en 3m väg.
På 50-talet brukade man knalla genom en sådan myr på botten, med bandschaktare, och sedan blada ut massor från båda håll.

Johanolof

22:07:42, 25-01-2015

Måste mäta djupet mer exakt. Men om jag gräver bort jorden så blir det ett stort brett dike kvar. Har nog svårt att gräva så djupt så det blir torrlagt till fast botten. Vägen är som sagt redan lite förstärkt med plank eller bakar. Om jag skall fylla hela djupet så måste jag väll fylla ca 5 m brett på botten för att få en 3 meter bred väg 1.5 m högre. Massorna på ena sidan består av grus med inslag av stora stenar typ halvmetersstenar. Andra sidan vet jag inte vad massorna består av.
Om man ska lägga duk vad köper man den isåfall

Mattias Petterson

22:16:28, 25-01-2015

Varför gräva ur? Om du har massar att fylla med så lägg bara uppepå, tidsnog sjunker massorna och tränger undan mossen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

islander

22:40:06, 25-01-2015

Det gäller ju att fördela tyngden med något som inte "ger sig", kan ju ske på många sätt, har ingen erfarenhet av mosse men vi byggde en "väg" genom ett träsk ut i en sjö, 50-75cm djupt, där är blålera under ett lager av sand och man kan lätt tryck ned en hel telefonstolpe med en grävare, vi la först stora stenar typ en meter sen mindre stenar och sist grus, planterade diverse träd (Al/pil) på båda sidor för att hålla ihop det, träden är stora nu så det är väl preskriberat. Även stora stubbar/träd bör ju funka i en mosse, om det nu inte är ett alternativ att gräva ut hela..

Roine26

23:31:26, 25-01-2015

Annars tror ja dom brukar lägga som stockmattor när det är blött å trädet blir ju lixom konserverat när det hamnar under ytan var i alla fall på ett vägbygge utanför Örebro på nått ställe dom hade gjort så och körde med a25 dumper med fullt lass det gunga lite men höll fint

Åsa-Nisse

09:21:34, 26-01-2015

Du behöver inte gräva ur till botten. Huvudsaken att du spräcker översta lagret så sköter fyllnadsmassorna resten. Dy och sörja trycks framför och åt sidorna, till du kommer iland på andra sidan och där får du gräva bort det som blir för mycket. Bredden behöver inte vara så mycket större i botten för mossen stödjer gruset i kanten. Det ger sig själv när du bygger, för det blir oftast största belastningen i byggnadsskedet. Då är alla massor lösa och oroade. När de får packa sig så ökar bärigheten.

1 person gillar det här inlägget.