- Växellådsolja: OK Q8 T 2200 (GL-4)
- Slutväxlar, ute vid hjulen: Castrol Multitrax 80W140 (GL-5)
- Kranens vridhus: OK Q8 T 2200 (GL-4)
- Motorolja: Biltema 36-970 (Trad. motorolja 10W–30)
- Styrservo: Biltema 36-9790 (semisyntetisk ATF-olja)
- Hydraulik: Shell Tellus Oil SAE 23 (Trad. hydraulolja)
Noteringar:
1. Växellådsolja som även är avsedd för hydraulik (hydraularmarna & bandhydrauliken).
2. Slutväxlarna var slutkörda förut, så nu efter renoveringen använder jag en högkvalitetsolja. Den här oljan vet jag av erfarenhet är bra på att hålla rent och tränger in bra. Det tror jag är särskilt bra vintertid för nållagret med sina små smörjhål. Slutväxlarna innehåller som jag ser det inga material som tar skada av GL-5 olja. Kanske bör noteras att just den här produkten numera ersatts av "Castrol Axle EPX 80W-140". -Utvecklingen av smörjmedel går fort.
3. I Kranens instruktionsbok rekommenderas "hypoidolja" till vridhuset. Det betyder kvalitet GL-5. Men kolvpluncharna är tillverkade av mässing, eller liknande. Dessa såg mattblanka ut, vilket jag tolkar som att de reagerat på hyooidoljans tillsatser, så nu använder jag en GL-4 olja i stället. En kombiolja som dessutom är avsedd för hydraulik.
4. Motoroljan funderar jag på att prova byta till semisyntetisk så småningom. Maskinen kallstartas ofta vintertid.
5. Som styrservoolja kanske ATF-olja typ G skulle vara mer lämplig.
// Johan