|
|
| Author |
Message |
Hansborg
Mer än 500 inlägg
Maskin: Valmet 8100 Atlas 1304 MF 165

|
Posted: 12:20:53, 10-04-2011
|
• |
|
|
En liten uppdatering från inlägg 66
Så här ser det ut i dag, och då är detta relativt bra flis
Fungerar gör det ändå...
Eldstaden i full gång. Bränntiden har varit ca: 10 tim / dygn
Askan ser väl fin ut, eller?
Rökgas termometer +vattenflöde på golv
|
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
HK Sörensen
Mer än 100 inlägg
Maskin: På jobbet: Volvo L90f Svetruck 15120 Hemma: Antonio Carraro ttr 3800 Toro 223D

|
Posted: 17:17:14, 10-04-2011
|
• |
|
|
Ser ut att funka det där också. Jag har jävlats hela helgen med en 10Mw panna som löser ut för övertryck i ugnen så nu är jag lagomt less |
|
|
|
|
|
|
|
|
Knut.Karlsson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:18:14, 10-04-2011
|
• |
|
|
Denna tråden är "farlig". Varje gång jag ser den läser jag Fiseldning. Och kan inte förstå vad en sådan tråd gör på Maskinisten.
/Knut |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ebony
1 inlägg

|
Posted: 07:50:45, 11-05-2011
|
• |
|
|
Har själv en flisugn från Kilafors.
Gick tidigare under namnet Iwabo men tillverkas nu vidare av ett annat bolag.
Den är helt automatisk med eltändning och automatisk backfunktion på skruvar och förråd om en bit fastnar, steglös matarhastighet och jag tycker den fungerar bra.
Jag köpte komplett system därifrån:
Panna, ugn, sluss, skruvar och förrådsbotten.
www.stahlsplat.se |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andert
Mer än 100 inlägg
Maskin: Bobcat 310

|
Posted: 09:20:11, 14-05-2011
|
• |
|
|
Skriv gärna lite mer info om ditt system, hur stor effekt?
vad kostade det?
Krånglar det? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andert
Mer än 100 inlägg
Maskin: Bobcat 310

|
Posted: 21:03:05, 04-06-2011
|
• |
|
|
Om du Ebony är marknadsförare för kilafors/iwabo/stålplåt gör han inget vidare jobb, får mycket dålig vibbar av folk som reggar sig på ett forum för att skriva en kommentar om en produkt de försöker kränga. Är det så eller är det jag som missuppfattat?
Jag tycker det är jättebra med försäljare som gör sig tillgängliga på forum och svarar på frågor men sådant här känns bara dåligt och gör att jag blir misstänksam mot produkten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Callemaja
Mer än 100 inlägg
Maskin: Valmet 705 Käring född -49

|
Posted: 22:15:30, 02-07-2011
|
• |
|
|
Har inte hört ett ord om Iwabo på denna tråd.
Köpte själv en X-50 med glödspiral för några år sedan och den fungerar alldeles utmärkt. Fick byta ut sista skruven till brännaren till samma dim. som de andra två skruvarna. Då gick det lättare att få igenom "klossar" som slunkit igenom vid huggningen.
Efter mitt köp så har tydligen Iwabo sålts till ett Kalmarföretag. Vad som hänt med kvalitet och pris vet jag inte, men jag är nöjd hittills, i alla fall.
Jag tycker även att man borde se på Gotfire´s anläggning, det verkar vara en innovativ och prisvärd anläggning. Jag rekommenderar att man åker till Elmia-wood och tittar. Där finns det massor att kolla på och vill man bygga eget så finns det även utställare för det. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg
Maskin: Valmet 8100 Atlas 1304 MF 165

|
Posted: 17:47:44, 19-12-2011
|
• |
|
|
Nu har det gått sönder!
Inmatningsskruven har kommit ut igenom väggen!
Andra gången detta har hänt mig. (2007 senast)
Orsaken torde bero på skruvens slitage. Den börjar trycka flismaterialet mot rörväggen istället för in till ugnen.
Även bottentallrikens lager var sönder + "orörlig"
Gasskärare funkar bäst på besvärliga lager, jämfört Plasmaskärare!
Här i hålet sitter tallriken, fast det syns inte på billd!
Däremot ser man flisets brandvillighet bakåt, där uppe i hörnet. Tratten däri tror jag har nämt i ett tidigare skede
Lagerhållaren klar för montering.
Uppstart å dags att stänga låcket!
Klappat å klart, å dagen till ända!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg
Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare Case IH 5150 McCormick MTX 150 Valmet 6300 med patu kran o EHC

|
Posted: 19:06:59, 19-12-2011
|
• |
|
|
|
Om det finns risk för bakåtbrand kan jag rekomendera en sprinkler i taket och en fireguard. Inte helt ovanligt att det brinner i liknande anläggningar. Det som är bra med sprinklern är att den fungerar utan el bara man har vattentryck dock löser dom redan vid 65-80 grader så man måste ha lite svalt i pannrummet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ericssons Ent.
Mer än 1 inlägg
Maskin: Case 1056 Avant 520 volvo BM650-71

|
Posted: 23:36:52, 19-12-2011
|
• |
|
|
|
Jag eldar med flis och kommer aldrig sakna vedpannan,jag har ett flisförråd på ca.90kbm. sedan lägger jag flis på en betong platta under bar himmel.den högen är det färsk flis i ca.120kbm.det är viktigt att göra högen så toppig som möjligt sen är det bara att vänta på det alla pratar om värmen.jag kollar högen varje dag så röken ej luktar brandrök.efter ca.14dagar har naturen torkat själv.har aldrig torkat flis.men när flisen skall eldas lukta inte för mycket på flisen det blir en nära döden upplevelse jag lovar.det får inte vara något handarbete med flise om man kör min variant |
|
|
|
|
|
|
|
|
bôsht
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:59:18, 26-12-2011
|
• |
|
|
Kände bara att jag kunde smita in en bild på en av de två pannor vi har på såget
Går åt ca 10m3 bränsle i timmen, sågspån och barkkross.
Ligger på ca 60% fukthalt, går de över 65% bolmar de lite lätt i skorstenen
Fördelen med sågverk är ju att de finns lite sortiment på bränsle att blanda med om de blir för surt.
Kutterspån och Briketter funkar fint att blanda i om de surar för mycket.
|
 /Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
|
|
|
|
|
|
|
Fiat 60-90
Mer än 1 inlägg
Maskin: Fiat 60-90

|
Posted: 20:39:42, 14-01-2012
|
• |
|
|
Fliseldning:
Jag har eldat med flis sedan 1983 till att börja med med en ugn från SWEBO, när den var utbränd och dags för omgjutning valde jag att köpa en Iwabo X-50.
Efter det kan man ju elda med hur torr flis som helst utan risk för bakbrand. Enda nackdelen är ju att den kräver torrare flis än ugnen från Swebo.
Kör idag en kombination med solvärme och ackumulatortank och det funkar bra.
Sommartid har jag ställt ned tändtempen på fliseldningen till 40 grader så om det är molnigt länge så startar fliseldningen för att få varmvatten.
I ackumulatortanken har jag en elpatron som vintertid är ställd på 40 grader. Denn startar bara om det uppstått något fel på fliseldnigen, typ om någon brytbult gått av eller annat mekaniskt fel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Callemaja
Mer än 100 inlägg
Maskin: Valmet 705 Käring född -49

|
Posted: 22:07:48, 14-01-2012
|
• |
|
|
Grattis, även jag har en x-50, och är helnöjd.
Efter en del inkörningsproblem så funkar den som en pelletsbrännare.
Bland annat var fläkten lite för liten, skruven upp till brännaren för smal och ett djävla hjälprelä som behagade fungera lite som den ville.
Provkörde nyligen med kutterspån, men det gick inte alls, för luftig. Ska försöka med torr sågspån som är tyngre. Fick tag på lite "fuktskadad" pellets och det fungerade skitbra.
Det man skulle kunna önska sig vore en skruv som matade ut askan ur brännaren, samt en skruv som tog ut askan ur pannan.
Men va fasen, sota en gång i veckan får man väl stå ut med.
Skulle vilja prova med fragmenterade däck att blanda upp flisen med, men det är ju förbjudet???
Annars finns det ju säljare av övrigt gummiflis, men men.
Jag tar gärna emot förslag på alternativa bränslen.
När det gäller torrflis, så tycker inte jag att det är något större problem.
Man får se till att ha ca 2-års lager med ved hemma och dessutom ha den täckt med presenningar.
Att sedan hugga ca 100-150 m3 flis med en Bruks 722, kräver sin man och blir nästa stora investering, men det får bli en annan gång. |
Last edited by Callemaja on 22:20:57, 14-01-2012; edited 2 times in total
|
|
|
|
|
|
|
Fiat 60-90
Mer än 1 inlägg
Maskin: Fiat 60-90

|
Posted: 09:22:10, 15-01-2012
|
• |
|
|
Fliseldning och tork
Mitt första flishus hade spaltgolv med fläkt, tyvärr blev ju spaltgolvet fullt med "skräp" efter ett antal år. Byggde nytt flishus med betonplatta. Lägger ut halvmånar innan jag flisar som fläkten blåser in luft i. Dessa plockar jag bort eftersom jag förbrukar flisen.
Flisar på våren i April när luftfuktigheten är lägst och kör sedan fläkten under två till tre veckor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Osaka
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:24:56, 15-01-2012
|
• |
|
|
Halvmånar?
Får du flisen helt torr då, antar att du flisar rätt rå ved. Är inte skeptisk utan måste själv bygga något för ca 80m3 flis.
Att flisa redan på våren skulle ju ta bort problemet att upplaget med oflisat virke tar sån j-drans plats. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|