Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Info och renovering av MF traktorgrävare

281 inlägg • Sida 16 av 19
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Johan.S

#226 » 18:21:08, 26-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Intressant läsning. Förvånar mig att det inte finns "riktig" handbromsspak på maskinen.

// Johan

Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ



MN (trådstartaren)

#227 » 09:18:41, 03-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen återvändo när det gäller grävaggregatet. Kapat bort ngt 100-tal kg skrot. Renslipning återstår och tillverkning av nya svängen. original stödben renoveras och får fasta fotplattor.

Bild

Bild

Bild

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

bilmeken

#228 » 23:13:58, 03-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lätta inte den för mycket.
Min gamla 203:a hade jag gärna tyngt extra för att kunna gräva men lättat för att köra på väg.......
Det märks väl att min MF50 väger två ton mer för den står still lite bättre.
Användarvisningsbild
bilmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:45, 09-12-2008
Ort: Kronobergs län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960
MF 50B - såld
MF 203 - såld

reilander

#229 » 10:49:48, 04-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på ett par föregående sidor. Du undrade vad det var för rörstumpar ifram under kylaren.

Det är plogfästen.
Har en granne som har sånt liggades.

Man ska montera en bygel typ. Den lyfts med lastaren och har en slags snabbkoppling så det är en riktig multimaskin du har :grin: .

Nu vet ju inte jag om det är en ultimata plogtraktorn men det gick säkert bra med en halv kubik grus i skopan, är ju lite lätta i fram då :mrgreen:
Själv har jag fullt upp och styra runt med snöskopan.
Äger o kör: Valmet 2105, Bm 700, Bm 600, Jcb 7c, Cat D4, Cat HT-4, Mf 203, Mf 1080, Ford 9600, Stor-nalle 661
, Cheva silverado C 20.

1 person gillar det här inlägget.
reilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:35, 04-07-2007
Ort: Uppsala

MN (trådstartaren)

#230 » 17:37:58, 04-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bilmeken: Lättningen är iaf på rätt sida om bakaxeln :-)

reilander: Tack! Misstänkte att det var till ngt sådant. Stor risk att jag kapar bort dem, "pimp my ride"...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#231 » 12:28:16, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huggit bort en massa livplåtar och annat skit som varit påsvetsat samt grovslipat. Ritningar till svängen snart klara så snart sklal det börja skäras delar!

Efter dejten med skärbrännaren
Bild

I någorlunda arbetshöjd
Bild

Överblivet skrot
Bild

Klart det går mkt förstärkningar om man inte helsvetsar....
Bild

MN
Senast redigerad av MN 12:29:11, 14-02-2011, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

KalleKarlsson

#232 » 17:00:49, 29-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag rev toppen av min 203:a idag och den heter också P3/144. Jag blev lite fundersam angående ventilstorlekarna då de verkar vara mindre än vad som anges i verkstadshandboken för A3.152 motorn som jag hittade här på forumet. Vet du vad korrekt ventilstorlek skall vara på dessa motorer?
Jag tror i varje fall att jag hittade orsaken till att den har varit otroligt trögstartad. Packningen har inte tätat mellan två av cylindrarna samt ut mot kamaxeln. Så jag provar med en topprenovering och se om det blir någon förbättring.

Mvh
Kalle

MN skrev:Verkar vara dåligt med info om dessa maskiner.

Nåja, börjat kolla över den för att få den mer körbar...

1
Det skvalade diesel om den. Soppakranen var lös och tätad med en kopparbricka. Smart med tanke på att det är en konisk gänga på kranen... :uupps: Lite sönderböjda stålrör lagade med eltejp (!) som nu fixats med slang. Lustigt nog finns det ingen handpump på matarpumpen så den byter jag nog ut. Passade på att trycka i en uppsättning provtryckta spridare som låg och skräpade. Efterdrog topplocket då ngr muttrar var lösa (!!) och noterar att det sitter en P3/144 topp på denna snurra också - hade Perkins så mkt gamla gjutningar liggande???

Bild


2
Bytt kylarslangar då flera var tätade med el- och silvertejp. Fantastiskt att man ens överväger att spara 300 spänn på nya slangar jfr med ett potentiellt motorras?


Bild

Bild


Funderar på att skruva bort hydraullocket då det ändå inte används utan bara sitter i vägen för en vändbar stol. Det skulle dessutom sitta som en smäck på 35:an...

MN
KalleKarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:27, 03-02-2008
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 25
Ferguson TED20
Massey Ferguson 203X
Lanz Bulldog 8500

LeifAndersson

#233 » 17:54:04, 29-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

KalleKarlsson skrev:Hej!

Jag rev toppen av min 203:a idag och den heter också P3/144. Jag blev lite fundersam angående ventilstorlekarna då de verkar vara mindre än vad som anges i verkstadshandboken för A3.152 motorn som jag hittade här på forumet. Vet du vad korrekt ventilstorlek skall vara på dessa motorer?
Jag tror i varje fall att jag hittade orsaken till att den har varit otroligt trögstartad. Packningen har inte tätat mellan två av cylindrarna samt ut mot kamaxeln. Så jag provar med en topprenovering och se om det blir någon förbättring.

Mvh
Kalle



Om du har en skada av denna typ på toppackningen får du syna blockplanet mycket noga, framförallt mellan foderkanterna. Minsta skada där och du får problem mycket snart om du bara byter pa. och fixar toppen. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN (trådstartaren)

#234 » 11:39:07, 30-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

KalleKarlsson skrev:Hej!

Jag rev toppen av min 203:a idag och den heter också P3/144. Jag blev lite fundersam angående ventilstorlekarna då de verkar vara mindre än vad som anges i verkstadshandboken för A3.152 motorn som jag hittade här på forumet. Vet du vad korrekt ventilstorlek skall vara på dessa motorer?
Jag tror i varje fall att jag hittade orsaken till att den har varit otroligt trögstartad. Packningen har inte tätat mellan två av cylindrarna samt ut mot kamaxeln. Så jag provar med en topprenovering och se om det blir någon förbättring.

Mvh
Kalle



Jag hade nyare toppar på lager så min P3 144 ligger i reservdelspallen så ja kollade inte så noga. Noterade att toppen ser vekare ut med flera öppningar pluggade med VVS-pluggar, förmodligen beroende på fler kärnstöd vid gjutningen.

Påminner om att kolvringarna var sopor i bägge mina motorer och då var de hyfsade att starta...
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

KalleKarlsson

#235 » 11:37:05, 04-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag är medveten om att bottendelen kan vara dålig men just nu har jag inte tid att riva hela motorn och har lite grävjobb som väntar så jag gör en chansning till att börja med. På sikt skall det bytas foder och kolvar också är det tänkt. Men visar det sig att det är för dåligt så går det ju ganska snabbt att riva av toppen igen.
Men tack för tipsen.
Följer din renovering med stort intresse och önskar att jag hade tid att göra detsamma.

Mvh
Kalle
KalleKarlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:27, 03-02-2008
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 25
Ferguson TED20
Massey Ferguson 203X
Lanz Bulldog 8500

mats.henriksson

#236 » 13:44:21, 14-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Min MF 203 industri med nedflyttad o roterbar stol lämnar spår efter sig en droppe var 10 cm när man kör. Enkelt att spåra och inte så miljövänligt heller. Trodde det var oljetrågspackningen men det verkar vara axeln som går till pedalerna ( se bif bilder).
Jag undrar om det går att minska oljeläckaget från växellådan ( se bif bilder) utan att riva ner hela lådan o bakaxel? Insprutningspumpen skvalar också så det blir enklare att åtgärda samt en kvarts rattvarv glapp i styrningen.
mvh Mats Henriksson :-o
Bild
Bild
Senast redigerad av mats.henriksson 13:52:34, 14-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
mats.henriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:18, 08-09-2009
Ort: Skokloster
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 203 industri
MB 220sb 1962

Mikael.Johansson

#237 » 16:39:04, 14-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt vad jag kan tyda så har du koppling på den 203:an, alltså inte turbin.
Oljan kommer nog från växellådan.
Kolla så att du inte har för mycket olja i lådan. Vid nedre strecket räcker.
Kolla så att dräneringen under kopplingen är öppen.
Kanske kan du montera ett uppsamlingskärl under dräneringshålet. Det var något jag gjorde på min boxer/G612 när det läckte vid vevaxeln. Fungerade riktigt bra.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

MN (trådstartaren)

#238 » 17:02:16, 14-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

har lite svårt att förstå hur det kan läcka där men inte vid den undre axeln?

Bild


MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

mats.henriksson

#239 » 14:05:01, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det verkar ju underligt. Vad jag förstått är det gemensam olja o påfyllning till låda o bakaxel. Påfyllningen borde sitta till vänster om växelspak. Jag använder standard olja 10-30 till motorn. Det borde funka till låda o bakaxel också. (se bif bilder). Motoroljan får jag fylla på ca 1l per 10 tim gångtid. Oljan i växel o bakaxel har legat på nära min nivå de sista 40 gångtimmar, jag kan inte se någon nämnvärd minskning (det borde vara ca 30 l olja där så nån liter kanske inte syns på stickan).

Bild

Konstig mutter kan det vara nån sorts
Bild

Massey Ferguson 203 MK 2 (saknar traktometer o tankgivare)

Bild

Bild

Bild
Startade på första försöket trots att den stått ute hela vintern.
mats.henriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:43:18, 08-09-2009
Ort: Skokloster
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 203 industri
MB 220sb 1962

MN (trådstartaren)

#240 » 17:09:37, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu plockat ned reservdelsmaskinen och tagit de användbara delarna. Mkt märkligt att den saknade diffspärr. Trodde först att någon kört sönder och bara satt lock över men det var tomt inne i huset och lilla difflagret på h-sidan! Hela bakkroppen är nedstuvad i en pall för framtida idéer. Det som var användbart till översynsobjektet blev i sluttampen 2 st bakfälgar, huvvikten, motorhuvar, luftrenare + en massa småplock. naturligtvis var kopplingen i fint skick och bromsarna snustorra så det hade sparat mkt tid att slaktat denna för 2 år sedan istället för att reparera de egna soporna.

Ngn som är spekulant på en framfälg, lastarram?

Härlig geleklump som halkade fram ur växellådan. Ny livsform? :grin:

hela svängen åker i soporna, vridmotorn kommer bli till salu.

MN
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av MN 17:13:44, 03-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se