Hej!
Intressant läsning. Förvånar mig att det inte finns "riktig" handbromsspak på maskinen.
// Johan
MN skrev:Verkar vara dåligt med info om dessa maskiner.
Nåja, börjat kolla över den för att få den mer körbar...
1
Det skvalade diesel om den. Soppakranen var lös och tätad med en kopparbricka. Smart med tanke på att det är en konisk gänga på kranen... Lite sönderböjda stålrör lagade med eltejp (!) som nu fixats med slang. Lustigt nog finns det ingen handpump på matarpumpen så den byter jag nog ut. Passade på att trycka i en uppsättning provtryckta spridare som låg och skräpade. Efterdrog topplocket då ngr muttrar var lösa (!!) och noterar att det sitter en P3/144 topp på denna snurra också - hade Perkins så mkt gamla gjutningar liggande???
2
Bytt kylarslangar då flera var tätade med el- och silvertejp. Fantastiskt att man ens överväger att spara 300 spänn på nya slangar jfr med ett potentiellt motorras?
Funderar på att skruva bort hydraullocket då det ändå inte används utan bara sitter i vägen för en vändbar stol. Det skulle dessutom sitta som en smäck på 35:an...
MN
KalleKarlsson skrev:Hej!
Jag rev toppen av min 203:a idag och den heter också P3/144. Jag blev lite fundersam angående ventilstorlekarna då de verkar vara mindre än vad som anges i verkstadshandboken för A3.152 motorn som jag hittade här på forumet. Vet du vad korrekt ventilstorlek skall vara på dessa motorer?
Jag tror i varje fall att jag hittade orsaken till att den har varit otroligt trögstartad. Packningen har inte tätat mellan två av cylindrarna samt ut mot kamaxeln. Så jag provar med en topprenovering och se om det blir någon förbättring.
Mvh
Kalle
KalleKarlsson skrev:Hej!
Jag rev toppen av min 203:a idag och den heter också P3/144. Jag blev lite fundersam angående ventilstorlekarna då de verkar vara mindre än vad som anges i verkstadshandboken för A3.152 motorn som jag hittade här på forumet. Vet du vad korrekt ventilstorlek skall vara på dessa motorer?
Jag tror i varje fall att jag hittade orsaken till att den har varit otroligt trögstartad. Packningen har inte tätat mellan två av cylindrarna samt ut mot kamaxeln. Så jag provar med en topprenovering och se om det blir någon förbättring.
Mvh
Kalle
Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster