Det mesta har du rätt där.
Tankledningen från svängcylindrarna ska förstås fortsättningsvis vara kopplad på tanklinjen(mot traktorn via T-stycke) enligt min skiss.
A och B är alltså betäckningar på de två portar som kommer UT från en
riktningsventil(sektionsventil). Hör ihop på så vis att de manövrerar parvis varsin
dubbelverkande funktion. Riktningsventilerna på Valmeten är ihopbuntade ståendes sida vid sida i ventillimpan. Skillnaden mellan vita och lila respektive
svart och ljusblå är ingen skillnad mer än att du har möjlighet att välja åt vilket håll du ska föra spaken i hytten. Ibland har riktningsventilerna inbyggt
flytläge, ett fjärde läge i spakens rörelseområde antingen längst fram eller längst bak i rörelsemönstret. Nån valmetexpert kan säkert säga från bilden om dessa ventiler har flytläge genom att kolla längden på de aluminiumfärgade slidkopparna ovanpå ventilerna. Du menar alltså att inget sånt läge finns? Nån som vet om det finns nån liten
kran i ventilsektionerna för att välja
enkelverkande funktion? När runristaren ska sänka flaket skickas tryckolja till andra uttaget i ventilen(ex "B" om "A" är kopplat till tippen, A är är då öppen mot traktorns tank). Detta medför onödig belastning av
traktor och
hydraulpump i sänkläge. Om inte ventilen har nån kran för enkelverkande funktion så skulle jag rekommendera en slangstump mellan B och returanslutningen.
Blir ett T-stycke där då för att också medge krankretsens inkoppling.
Hur du vet vilken som är A eller B lär du nog helt enkelt testa dig fram till. Förslagsvis med tippfunktionen. Båda ventilerna torde funka likadant åt samma håll.
"Kranfotscylindern" döper vi härmed om till svängcylindern/-rna.
Och jo bild tre ska kopplas till P-kretsen(med T-stycke för kranbordet) som i sin tur kopplas på traktorns A/B port.
Kranbordet, har det inga anslutningar i övre gaveln? I så fall vart går det lila röret i bild 1? Tryckanslutning?