Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Koppla kranvagn till Valmet 705

84 inlägg • Sida 3 av 6
Hydraulik i traktorer

ja-bond77

16:14:28, 20-04-2011

Vadå? :klia: Har inte ventilerna flytläge? Borde det finnas symbol i de överst tomma rutorna då kanske? :klia:


Kom på en sak, Ventil 1 är antagligen återfjädrande. Dvs runristaren hamnar att ta fram snöret i alla fall. Mitt råd, lägg tippen på den enkelverkande första ventilen, kranen på ventil 2(uttag 3 t ex)MED snöre(eller motsvarande spärr) och kranens retur som sagts till returanslutningen.
Senast redigerad av ja-bond77 16:17:43, 20-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal



bangt

16:28:56, 20-04-2011

nu blev jag osäker :klia: inte kan det väl vara flytläge bara på den ena
ventilen?
skulle behöva testas, för spaken framåt och sen tar du i lite till, då borde
spaken fastna, då är det flytläge på spaken

cowboy

16:52:24, 20-04-2011

På mina x05 har funnits en ratt på ventilen som man vänder till flyt eller dubbelverkande..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!

Runristaren

20:03:51, 20-04-2011

ja-bond77 skrev:Första ventilen från höger verkar vara enkelverkande. Perfekt för dina funktioner, antingen till kranhydrauliken eller till tippcylindern.

Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?
Skulle ju inte vara så illa i sådana fall :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

Runristaren

20:06:03, 20-04-2011

cowboy skrev:På mina x05 har funnits en ratt på ventilen som man vänder till flyt eller dubbelverkande..

Ska ut å fota närmare i morgon å se om det syns något av det du säger :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

Runristaren

20:08:56, 20-04-2011

bangt skrev:nu blev jag osäker :klia: inte kan det väl vara flytläge bara på den ena
ventilen?
skulle behöva testas, för spaken framåt och sen tar du i lite till, då borde
spaken fastna, då är det flytläge på spaken

Bangt, kan jag testa detta utan något tillkopplat, alltså bara rakt upp och ner, är det inget som tar stryk av att jobba mot stängt eller nått :???:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

Runristaren

20:16:11, 20-04-2011

:off_topic: Men jag testade Hin (Valmeten alltså) i denna backe i dag och detta med låga ettan och fyrhjulsdriften inkopplad dock ej diffen. På i stort sätt tomgång, passerade vi krönet majestetiskt :mrgreen:
Det är gott gry i Hin :thummar:

Bild
Senast redigerad av Runristaren 20:30:41, 20-04-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

bangt

20:24:32, 20-04-2011

du behöver inte ha igång traktorn för att testa, ut och rycka i spakarna
är det flyt på spakarna så hålls dom i ändläget, men det kan också vara
som cowboy skrev.

ja-bond77

20:48:08, 20-04-2011

Runristaren skrev:Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?

Nej det betyder att ventilspaken återgår till mittläge, alla rörelser stannar på stället.


Sedan skulle man ju kunna rekommendera att läsa instruktionsboken före man postar... :wink:

Bild

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

cowboy

21:00:15, 20-04-2011

ja-bond77 skrev:
Runristaren skrev:Hmm kick-out, betyder det att om jag använder mig av "3,4'an" till tippen, "vänder" då kolven automatiskt i toppläget?

Nej det betyder att ventilspaken återgår till mittläge, alla rörelser stannar på stället.


Sedan skulle man ju kunna rekommendera att läsa instruktionsboken före man postar... :wink:

Bild

Bild


Punkt A var den kran jag menade, vill minnas nån modell har en svart plastratt vid omställning till enkelverkande..
Senast redigerad av cowboy 21:02:19, 20-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!

Runristaren

11:37:17, 21-04-2011

Cowboy, såg omställningsvreden ut så här, som på min bild?

Bild

...Hmmm, Jabond77, skulle endast de vilket ej finnes i tryck debatteras på detta forum, vart det nog ganska dött eller vad tror du :wink:
Vad innebär igentligen "flyt" i detta sammanhang?
Senast redigerad av Runristaren 11:40:33, 21-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

cowboy

13:52:14, 21-04-2011

Med vredet får man ventilen gjord enkelverkande som tex är lämpligt för släpvagn..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!

Runristaren

14:25:47, 21-04-2011

Oavsett hur stor smörjpistolen är :grin: …kommer det inte mera fett ur den än vad munstycket klarar av. Alltså du kan försöka att impa på grannfrun med din nya och feta trädgårdsslang, dock sprutar den ej mer vatten än vad kranen klarar av.

Den grövsta rördimension (begränsaren…) jag hittat på kranen är dess tankretur som är 13/16 i ytterdiameter.
Vad gör det i innerdiameter?

Kranmatningen är 9/16 och har i innerdiameter 9 mm (tum?).
Tippcylinderns lilla rörbocksintag har 12 mm (1/2 tum?) i innerdiameter.
Hankontakten på traktorn har i munstycket in ½ tum och ner i foten till tanken 13/16 (ytterdiameter). Om inte 13/16 rör har innerdiameter av en ½ tum, har vi här en strypning utav systemet och då gäller påfyllningskopplingsalternativet eller hur?

Ty min fysiska slutledning säger mig att jag inte behöver grövre retur än vad ett 13/16 rör/slang har som innerdiameter, då jag inte använder stödbenen samtidigt som kranen.

Skickar med bilder på tänkt dragning och som översikt på projektet som du Mccormic tidigt ”efterfrågade”.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Runristaren 14:27:37, 21-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

cowboy

19:14:16, 21-04-2011

vilket mått har oljepåfyllningen?
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!

Runristaren

13:33:33, 22-04-2011

cowboy skrev:vilket mått har oljepåfyllningen?

Ytterdimension på lockets gänga är i det närmaste 30 mm och hålet neri påfyllningen 3/4 tum. Vad har 13/16 tums hydraulrör för innerdiameter?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax