Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Koppla kranvagn till Valmet 705

84 inlägg • Sida 4 av 6
Hydraulik i traktorer

cowboy

13:42:56, 22-04-2011

Du får ivf grövre returkoppling än traktorns orginalkoppling om du sätter sen direkt på oljepåfyllningen..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!



Runristaren

09:22:23, 26-04-2011

cowboy skrev:Du får ivf grövre returkoppling än traktorns orginalkoppling om du sätter sen direkt på oljepåfyllningen..


Jag köper det och även din utmärkta ide men känns bara så enkelt att fixa med "snabbhanekopplingen" i detta skedet, dock lär det i framtiden bli mer kopplande då jag även vill ha grip på kranen :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

Runristaren

21:27:55, 11-05-2011

Är Hiab en tysk kran :uupps:

Bild


Nåväl efter en del slit med tom kran och bändande med lastflaket har jag friställt ventilbordets baksida.
Returröret (blått) håller 22mm i ytterdiameter, vad är det för mått??? Sannerligen ingen höjdare att få tag i slang och/eller koppla ihop med traktorns "halva".

Bild


Returmutteranslutningen i ventilbordets block är en mutter med 32mm/eller 1 tum 1/4. Hoppas dess gängdimension gör att det går att byta ut den mot en lämpligare överföring.
Senast redigerad av Runristaren 21:31:14, 11-05-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax


Runristaren

23:43:23, 11-05-2011

Olall skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiab

Olall, kranens "hjärta", ventilbordet är ju uppenbarligen ej av svensk tillverkning så då blir min fråga, vad det är som är svenskt/av svensk tillverkning på denna konstruktion.

Hur är det med kolvar, cylindrar, stödben etc?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

cowboy

08:58:43, 12-05-2011

Bild

Hittade foto på det grövre returen jag fixat vid oljepåfyllningspluggen.
Passar även till x05 serie. :wave:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!

Fredrik_

09:46:39, 12-05-2011

Runristaren skrev:
Olall skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiab

Olall, kranens "hjärta", ventilbordet är ju uppenbarligen ej av svensk tillverkning så då blir min fråga, vad det är som är svenskt/av svensk tillverkning på denna konstruktion.

Hur är det med kolvar, cylindrar, stödben etc?


Så är det väl alltid!?
Underleverantörer..
Elkomponenter/styrenheter från Hella, Bosch mm oavsett vem som sätter ihop bilen!

Den stora österikiska krantillverkaren Palfinger har tex sedan måånga år svensk fjärrstyrning till sina kranar. (Oldsberg)

HIAB bygger i bla Spanien..

22mm=7/8tum
Borde inte vara några problem att att hitta nipplar som passar i ventilbordet.
Brukar vara vanlig R-gänga..

Runristaren

16:43:34, 12-05-2011

cowboy skrev:Hittade foto på det grövre returen jag fixat vid oljepåfyllningspluggen.
Passar även till x05 serie. :wave:


Gott om tur å returer, hade du jaa :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

Runristaren

17:03:34, 12-05-2011

Fredrik_ skrev:
Runristaren skrev:
Olall skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiab

Olall, kranens "hjärta", ventilbordet är ju uppenbarligen ej av svensk tillverkning så då blir min fråga, vad det är som är svenskt/av svensk tillverkning på denna konstruktion.

Hur är det med kolvar, cylindrar, stödben etc?

22mm=7/8tum
Borde inte vara några problem att att hitta nipplar som passar i ventilbordet.
Brukar vara vanlig R-gänga..


Det var utgående slangpåsticket som hade yttermåttet 22mm, gängan i bordet är inga problem...Löst idag :grin:

Beträffande den ökande inflationen i äkthetens sanning i varande, ords betydelse och dagens "mishmashande" med prylar, naturen och även individer....Säljer jag en runsten till dig är den av min tillverkning och inte inköpt/slagen av andra, således mitt ord är "ristad i sten".

Dagens "slå sig för bröstet nationallitet/brand på grejer" är endast Gycklarens illusioner vilket styrs av kvartalsrapporter som endast gör 5% av befolkningen svinrika och skitar ner det globala habitatet för resterande 95%.

Det är utvecklig det...
Men billigt...är det ju sannerligen...
Åtminståne så långt näsan räcker på "The Fool"...
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

Runristaren

17:03:01, 14-05-2011

Att säga att jag är nöjd är ej att överdriva, om jag säger så :eat:

Bild

Nu återstår att dra hydrauliken till flaktippen, på med flaket på sin plats (bakåtflyttat på bild för att komma åt ventilpaketet), planka det åså några lyktor bak å så färg på hela härligheten, gissa vilken :grin:

...Hmm, kanske även skulle vara en aning längre förlängare som "fast utskjut", än den metersbit som nu sitter där, någon som vet om färdiga 2-3 metrare?

När jag ändå håller på med önskelista, alltså fram tills dess att slantarna räcker till en juste hydraulisk sten/stockgrip, är det någon som har koll på färdiga eller ritningar på "manuel" stengrip ala "farfars tid" för kran?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

Fredrik_

18:42:59, 14-05-2011

Så trevligt! :grin:
Tippen bör väl bara vara en slang (eller delvis rör) från cylinder och till traktorns tipputtag!
Inget krångel via ventiler på vagnen, mer än möjligtvis tippbegränsning.

cowboy

21:00:48, 14-05-2011

Kanske du har lite bilder på din returdragning? :grin:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!

Olall

21:12:05, 14-05-2011

Har traktorn bytt färg ?
Här är den röd
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=105

Runristaren

21:39:32, 14-05-2011

Fredrik_ skrev:Så trevligt! :grin:
Tippen bör väl bara vara en slang (eller delvis rör) från cylinder och till traktorns tipputtag!
Inget krångel via ventiler på vagnen, mer än möjligtvis tippbegränsning.


Kul att du nämner det Fredrik för jag har funderat en del, även på den dragningen :grin:
Jag har tänkt att sätta slangbit från tippkolvan till rambalk och där dra ett rör fram till där jag nu har till/returen, ty gott att ha allt samlat på ett ställe :grin:

Bild

Något jag däremot är inne på är någon form av manuel "av och påventil" på röret, som regleras utifrån/vid flaket. Mardrömen är ju annars att jag råkar komma åt någon pinal i hytten och får mig en "puckelrygg" till flak :uupps:

Hur tänkte du med tippbegränsning?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax

Runristaren

21:54:11, 14-05-2011

cowboy skrev:Kanske du har lite bilder på din returdragning? :grin:

Jag tog den lättaste vägen och använde den halvtumshane som redan satt på traktorn :grin:
På ventilbordet bytte jag ut orginalföringen till en reducering/halva (bilden)
Bild
vart dock en aning lång slang....Kranen far omkring med detta flöde, mer än vad jag mäktar med och då jag ej har bråttom, fungerar det utmärkt för mig. Har snackat runt lite om det här med "jätteretur" och kommit fram till att jag ej påverkas av det, då jag ej kör traktorn samtidigt som jag kranar. Ty gamkranens flöde täcks med råge av halvan :thumme:
Dock är det alltid positivt med andras erfarenheter :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax