Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Koppla kranvagn till Valmet 705

84 inlägg • Sida 5 av 6
Hydraulik i traktorer

Runristaren (trådstartaren)

#61 » 22:07:32, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olall skrev:Har traktorn bytt färg ?
Här är den röd
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=105

Självklart Olall skall Runristarns Skepp vara av "egen sort" :grin:.
När jag är färdig med målandet kommer ormslingor å hällristningsbilder klä Hin i all sin prakt :eat:

Ty att det är en Valmet 705 (den bäste :mrgreen: ) behöver jag bara veta i mitt hjärta :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912



Fredrik_

#62 » 22:13:54, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:Hur tänkte du med tippbegränsning?


Sitter ibland en ventil på tillflödet för cylindern som stryps av vinkelförändringen som blir på cyl vid tippning.
Oftast på bilar(som det där nog varit..)påverkas manöverventilsliden så den 'puttas' till neutralläge istället.
(Tyvärr sitter det nog inget användbart på din då.Går bra utan också om man är vaken.)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#63 » 22:35:18, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
Runristaren skrev:Hur tänkte du med tippbegränsning?


Sitter ibland en ventil på tillflödet för cylindern som stryps av vinkelförändringen som blir på cyl vid tippning.
Oftast på bilar(som det där nog varit..)påverkas manöverventilsliden så den 'puttas' till neutralläge istället.
(Tyvärr sitter det nog inget användbart på din då.Går bra utan också om man är vaken.)

...Hmmm joo, det har varit en bil, närmare bestämt min egen som jag satte svetsen i... :vissla: Orginal...satt det ett i mitt tycke klumpigt arrangemang med grov vajer fäst i flakets undersida som reglerade en strypventil.

Flakmarknaden är som den är, vilket gjorde att "bilen" dubblade sitt värde som "sönderskuren"...
Senast redigerad av Runristaren 10:20:31, 15-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Fredrik_

#64 » 10:24:08, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ju ha ett enkelverkande till tippen. Minns inte om funktionerna disskuterats tidigare i tråden..
Eller om det var någon annan :grin:

Risk att du behöver släppa kran-matningsspaken till neutral för att få fart på tippen/andra uttagen på traktorn. Men det märks ju!
För visst måste det vara bäst att tippa innifrån traktorn!? (Även om kranen kan behöva flyttas ur vägen innan!)

Vajer eller band som stoppar flaket/cylindern att 'ramla' loss kan vara bra, även utan strypning..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#65 » 10:50:07, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:tippcylindern skulle jag föreslå som en egen slang till traktorns andra ventilsektion(A eller B enligt tycke o smak, ventilen kopplas som enkelverkande om det är lättgjort.


Det är lätt att välja dubbel eller enkelverkande på ventilerna.
Jag använder i dag det ena ventilparet (dubbelverkande) till kranen där spaken för denna ventil i traktorn är från bakersta läget Tryck-neutral-tryck-flyt.

Om jag då ställer det andra ventilparet som enkelverkande och ansluter tippcylinderanslutningen dit, vad ger då det för funktion i spaken (samma funktionsprincip som den första)? Alltså när jag vill tippa flaket, för jag då spaken bakåt och tillbaks till neutral, när jag vill ta ner det?

Förmodligen löjligt barnsliga frågor för den som kan, men jag tänker inte be om ursäkt för att jag känner mig osäker och istället som eftertänksam söker information för att slippa lära mig det, den dyrköpta vägen...

Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#66 » 10:54:12, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Du ska ju ha ett enkelverkande till tippen. Minns inte om funktionerna disskuterats tidigare i tråden..
Eller om det var någon annan :grin:

Risk att du behöver släppa kran-matningsspaken till neutral för att få fart på tippen/andra uttagen på traktorn. Men det märks ju!
För visst måste det vara bäst att tippa innifrån traktorn!? (Även om kranen kan behöva flyttas ur vägen innan!)

Vajer eller band som stoppar flaket/cylindern att 'ramla' loss kan vara bra, även utan strypning..


Fredrik, jag han precis (4 minuter innan) ta bort det jag kännde hade debatterats tidigare :mrgreen: innan du svarade.
Du verkar samtidigt om jag inte uppfattat det fel, svarat på mitt sista skick, eller hur :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Fredrik_

#67 » 10:54:36, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Upp-Neutral/stopp-Ner" på spaken borde det bli! Kanske med "-Flyt" dessutom (Ger att flaket går ner, även om du kliver ur.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#68 » 10:56:18, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det rörigt bland inläggen :grin:
Följer din tråd som du märker!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Runristaren (trådstartaren)

#69 » 11:04:02, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Nu blev det rörigt bland inläggen :grin:
Följer din tråd som du märker!!

Hellre rörigt än ingen respons alls :thummar:
Ahaa, då fattar jag spakeriet, perfekt :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Hansborg

#70 » 14:52:20, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här gör HB:
Tryck-neutral-tryck-flyt

använder jag "tryck" närmast flytläge för kippen
Vid sänkning användes "flyt" läge.
Funkar bra (bäst) i alla väder :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

cowboy

#71 » 15:31:00, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelverkande ventil till tipp är att rekomendera! Fast i finland kippar vi.. :mrgreen:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Runristaren (trådstartaren)

#72 » 17:43:22, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hb å Cowboy, jag ser Ljuset, vare sig det stavas med T..re Kronor eller K...arhuna :grin: ty jag hör till den svensktalande delen av Finland :djaevul:

För övrigt har jag ej mycket till övers för nationalism, annat än den till Självet och därmed Nuets handling (det Sanna individvärdet) :grin:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

ja-bond77

#73 » 05:57:06, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?


Jodå, alla cylindrar har nog stoppläge/ändläge. Dock har man ju hört om teleskopcylindrar vars ändläge plötsligt gett upp och skjuter ut inälvorna och då kan flaket komma ner med fart... Iofs kan nog dubbelverkande cylindrar också komma ut om kolven inne i cylindern skruvar loss.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Runristaren (trådstartaren)

#74 » 08:08:45, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
Runristaren skrev:Till sist, finns det ett "stoppläge/fullt ut" i tippkolven som med krankolvarna?


Jodå, alla cylindrar har nog stoppläge/ändläge. Dock har man ju hört om teleskopcylindrar vars ändläge plötsligt gett upp och skjuter ut inälvorna och då kan flaket komma ner med fart...


Ok, jaa det jag hört är att hydraulolja med fart...inte är någon lekstuga snarare feberstuga...Nåå, det får väl bli den där uggliga vajern, tillbaks på plats då :)
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Hansborg

#75 » 16:10:44, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Enkelverkande ventil till tipp är att rekomendera! Fast i finland kippar vi.. :mrgreen:


På min "drömaskin" 8100 har den "enkelverkande" ventilen endast återfjädrande spak, så även de med flytläget, förutom själva flytläget då.
Därför funkar det bäst med flytläget hos mig.

Det är att rekomendera en "grov" slang till tippen, om kipptuben är grov!
Fördelen med det, är en snabbare sänkning av kippen :smile: eller heter de Vippen i Sverige? :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se