Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Företaget "någon annanstans"

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera utbildning här

Alex91 (trådstartaren)

#1 » 20:43:04, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag är en 20-årig kille som skulle utbilda mig till grävmaskinist men som så många andra insett hur svårt det är. Alla företag jag kontaktar säger att det blir stor brist på maskinister inom snar framtid men ingen vill ha besvär med en nykomling. Alla säger att kör dina timmar någon annanstans sedan har vi jobb åt dig. Nu undrar jag om någon har kontaktuppgifter till detta företag"någon annanstans". Det verkar vara ett stort och välkänt företag i entreprenadbranchen eftersom alla hänvisar mig dit. Tråkigt nog har ingen kunnat ge mig telenummer eller mejladress dit. Jag vet inte på vilket bb dagens maskinister föddes på men idag får man inte förarbeviset vid födslen. Man måste börja som lärling och skaffa sig rutin. Inom andra yrken får man vara lärling. Min pappa arbetar som byggnadsarbetare och ibland kommer det ut "nya" förare till byggkranar och liknande maskiner. Detta måste vara minst lika avancerat att vara "ny" i sådana maskiner men där accepteras att det måste föryngras och man får ha lite överseende med avsaknad av rutin.

Fick en ny erfarenhet för ett tag sedan. Jag sökte arbete på ett större entreprenadföretag och döm av min förvåning var jag välkommen dagen efter. Arbetarna visste att jag skulle komma som ny och jag fick en bandare att köra. En provisorisk väg till schaktbilar skulle byggas. Det var väldict bråttom för den skulle användas dagen efter, måsta vara klar till i kväll sade chefen. Jag körde hårt och var klar 13.30,visade chefen och han var nöjd med arbetet. Så frågade jag efter nästa uppgift och sade chefen att dom kunde inte anställa någon nu MEN tack så mycket för hjälpen. När jag förvånad fick avetablera mina saker igen berättade en av dom anställda att föraren till den maskinen var sjuk så dom hade inte hunnit att göra vägen själva. Jag har inget emot att arbeta gratis någon dag om det leder till ett arbete. Har erbjudit företagen att låta dem testa mig men har man inte 200års erfarenhet kan man sticka. Skall bli roligt att se hur företagen skall lösa detta framöver. Är det inte lämpligt att sätta en ny ihop med en rutinerad och överföra kunskap medans den finns kvar?

Har ett litet hopp om ett arbete kvar nu. Blir det inget så får jag söka någon annan bransch. Har även försökt att komma in som anläggare men likadant där. Vissa har sagt att börja utanför maskinen ett par år och lär dig jobbet. Men inget vill ha någon utan mångårig vana där heller.

Jag har den teoretiska utbildningen eller utbildningsintyget som heter idag och 7 månaders maskinerfarenhet av grävmaskin och grävlastare. Jag behöver mängdträning och erfarenhet av olika maskinarbeten innan jag kan få yrkesbeviset.

Tänkte nu höra om det finns någon som vet någon som kan vara villig att ta emot mig som ny, har ringt nästan varenda företag jag kunnat komma på, stort som litet, jag bor 2 mil utanför Helsingborg, har sökt jobb ända ner till Trelleborg utan framgång.
Alex91
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:18, 18-04-2011
Maskintyp: Ej angivet



MagnusS

#2 » 21:22:49, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tänkvärt och bra inlägg. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att önska dig lycka till.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

LeifAndersson

#3 » 21:31:15, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Och välkommen hit.
Det där med praktikanter är ett stort problem när det är full sysselsättning, då vill man att alla maskiner ska vara så produktiva som möjligt. När det är lite lugnare och det är lite kapacitet över är många fler intresserad av att ta till sig praktikanter. Det är i allas intresse att nya kommer in i yrket och får erforderlig rutin. Men i tider när alla enheter är fult sysselsatta blir det tyvärr så att rutinerade maskinister i mån av tillgång får bemanna maskinerna. En lösning är att du kontaktar en maskinägare och erbjuder dig att syssla med lite av varje, som grovis och reparatör på firman mot att du får rycka in på maskiner när tillfälle ges. Då har du goda möjligheter att mer och mer komma in på maskinerna om du visar framfötterna.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Alex91 (trådstartaren)

#4 » 10:51:32, 29-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren jag har fått.

Ville med mitt inlägg visa hur nykomlingar behandlas i branschen.
Alex91
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:18, 18-04-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#5 » 11:21:57, 29-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du känns vuxen, både i ord, meningsuppbyggnad och teori, även lite praktik.
Arbetsuppgiften som du gav exempel på klarade du av.
Vad är det du går bet på ? är det full bok?

Hur presenterar du dei inför arbetsledare och entrepenörer?
Har du prövat med en mindre entrepenadfirma?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Alex91 (trådstartaren)

#6 » 13:52:49, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ingen här nere vill ta emot någon ny utan yrkesbevis och flera års erfarenhet så det verkar rätt svårt att kunna få sina timmar, tycker att det är konstigt att verkligen ingen tänker framåt och låter dom gamle i branschen lära upp några nya innan de också försvinner.

När man ringer något företag och presenterar sig och frågar om jobb så är det oftast intresserade men när man sen nämner att man är lärling så behöver dom inte något längre, rätt tråkigt men så ser verkligheten tydligen ut idag.
Sen vissa man ringer frågar lite småsurt hur man fått tag i deras nummer, blir nästan sura bara att man ringde och fråga.

Jag har provat alla företag jag kunnat komma på här nere stort som smått men ofta dom små har folk så dom klarar sig och de stora företagen som har resurser dom tar inte emot någon utan yrkesbevis eller så ska man tjäna någon som jobbat där länge.
Alex91
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:18, 18-04-2011
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#7 » 14:17:13, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som du säger ganska kortsiktigt tänkt, och inget unikt för just din bransch.
Jag jobbar inom verkstadsindustrin och som bekant så gick det ju rätt brant neråt under 2008 och har väl hållit sig där nere tills för kanske nåt halvår-år sen.
Det hade varit en perfekt period att åtminstone ta in praktikanter via AF och lära upp och kanske låta dom utföra lättare underhåll mm. Då hade branschen stått med anställningsbar personal till uppgången, men istället så fick de i personalen som inte blivit uppsagda jobba övertid och när väl uppgången kom så fanns det ingen personal att få tag på och man fick ta in okunniga från bemanningsföretag som till en början bara saktade ner produktionen.

Det är heller inte speciellt för företaget jag jobbar på, utan ganska lika på många företag.

Det man kan hoppas på är väl att få visstidsanställningar och lärlingsplatser tills man har alla intyg man behöver för att få en tillsvidareanställning.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

LeifAndersson

#8 » 14:29:58, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du pratar om lärling, så du har alltså inget utbildningsbevis eller förarbok?
Eller har jag missförstått. Utan det är det i praktiken omöjligt att sätt dig i en maskin på en arbetsplats. Blir inte riktigt klok på vad du egentligen har för utbildning med dig, har du bara förarboken så borde det ordna sig. En viss grundkompetens krävs för att bl.a försäkringar ska gälla.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#9 » 23:07:16, 06-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alex91 skrev:... Alla säger att kör dina timmar någon annanstans sedan har vi jobb åt dig. ...

Det där blir ju ett lojalitetsproblem.
Den som tar in nån "okunnig" och lär upp vederbörande gör ju en hel del jobb, dvs lägger ner en hel del tid på detta.
Om den anställde sen går till ett nytt, bättre betalt jobb samma dag som han får ut förarbeviset så lär ju knappast det här företaget lägga ner nån energi på nån mer nykomling.
Ingen kritik alls mot dig Alex!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jos4561

#10 » 06:16:45, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

är samma sak här i lilla ljusdal på verkstads sidan, firman jag jobbar åt sen januari har vart tvungen att nyanställa rejält, vi är 5 svetsare nu och 2 har jobbat här längre än 2 år sen kommer jag :grin: och jag hoppar mellan svart och alu svetsning nu, jobben rullar in så vi har 2nya artiklar/vecka med fixtur tillverkning osv, vi kör små serier (svårt att köra in sig på) och har sjukt många olika artiklar vi ska kunna köra.... så undrar basarna varför efektiviteten och produktiviteten går ner :uupps:
do m 2 som skulle kunna hålla upp sifrorna går ju bort för att hjälpa oss andra tillrätta.
resultatet av kortsiktigt tänkande....
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Tegian

#11 » 18:24:54, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl kanske en baksida av dom krav/normer/önskemål som ställs på dagens maskiner. Ny fräscha, miljöklassade och allt vad det är .... Maskinerna kostar skjortan, byxorna (Och även ofta kalsongerna).

I USA tex finns det ju alltid någon gammal klonidonk maskin som gröngölingen börja sin yrkesbana med :)
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Alex91 (trådstartaren)

#12 » 23:01:53, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

svar till Leifandersson.

Jag har ett sånt utbildningsintyg som det kallas, det är ett svart plastkort där det står vilka utbildningar man gått igenom, hittar jag bara någon nu som kan tänka sig att provanställa mig så kan jag skicka in så att jag får en förarbok men det är just det att få någon att ge en, en chans.

På stället jag jobbade på innan, där var jag allt i allo och det började som ett sommarjobb så därför skickade jag inte in om en bok då vilket man skulle gjort men kommer man bara in någonstans och får en anställning så får jag skicka in så jag får ut en bok.
Alex91
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:18, 18-04-2011
Maskintyp: Ej angivet

Alex91 (trådstartaren)

#13 » 23:39:16, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

svar till Robban_C

Jo jag förstår helt vad du menar, det finns säkert många som har gjort på det viset och då tar nog inte det företaget in någon mer efter det.

Vet inte om det är lika svårt att komma in som nybörjare i hela landet eller om det bra är här nere i skåne, verkar nästan på företagen här nere som om det är lättare att flyga ett rymdskepp än att spaka en grävmaskin.

Mycket är väl också att maskinerna är så dyra så att kunden kräver att det ska gå för fullt hela tiden. De mindre firmorna jag hört med här nere som har mer tid att lära upp dom har folk så dom klarar sig och de större jag kontaktat dom tar inte emot om du inte har yrkesbevis och har kört ett x antal år, några av de större jag kontaktat är cliffton helsingborg och malmö, gdl, ohlssons, trellegräv, schakt och transport, trollenäs schakt, s-schakt men det är totalstopp att komma in på någon sån större firma som har mer resurser.

Trots man erbjuder sig att gå gratis vid sidan med en maskinist som visar och lär en lite knep och så om dom vill anställa en efter det men man får bara till svar att dom ändån inte anställer förräns man har yrkesbevis och flerårig erfarenhet.

När jag gick i skolan praktiserde jag på soptippen i helsingborg och det gick hur bra som helst att vara där när jag var gratis sen tyvärr när jag försökte komma in där senare för jobb så hade det lagts ut på entreprenad så tippen hade inte maskinerna själv längre och en lärling duger tydligen inte ens till att sitta och rota i soporna om man ska ha lön för det, tråkigt men sant.

Alla skyller på alla, min pappa jobbar på bygge och pratar med maskinister emellanåt, och ofta sitter där en person närmre 70 i maskinen och ofta säger maskinisten att han vill inget hellre än att gå i pension men att han inte kan för att det inte finns några yngre som vill ha jobbet. När man sen ringer till företaget så vänder dom på det och säger att de gamle maskinisterna inte släpper maskinerna utan bara vill köra och köra så alla skyller på alla.

Det fanns en liten chans att kommit in på ett enmans företag, som hade en maskin över men maskinen var rätt gammal och behövde en modernare rotortilt och nya andra spakar enligt ägaren själv men tyvärr så skulle det gå lös på runt 300 tusen så det blev lite mycket att lägga på den maskinen tyckte han så det sket sig också, annars hade där nog funnits en liten chans att kommit in.

Så här går det till inom branschen här nere iallafall så som jag upplevt den när man ringt runder.
INGET illa menat mot nämnda företag.
Alex91
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:18, 18-04-2011
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#14 » 07:12:56, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte ha ett jobb för att få ut en förarbok, har du utbildningsintyget är det bara att beställa en bok. :thumme:
Och med förarboken är du inte att betrakta som lärling, då är du grävmaskinist, men inte så rutinerad...........
Senast redigerad av LeifAndersson 07:23:25, 08-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

patrik h

#15 » 18:01:40, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förarboken måste du skaffa direkt så att du har alla möjligheter som finns att få den ifylld efterhand.
En som aldrig haft ett jobb är egentligen en bra grund för företaget för på det viset så kan arbetsgivaren forma den nya att på det sättet som han vill att det ska va.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se