Då har jag fått lite mer gjort. Nu är alla kolvar och foder urtagna. Till att börja med funderar jag på om det på nåt sätt går att undvika att det faller ner en massa smuts på vevaxeln när man byter kolvar och foder i en motor? Det jag oroar mig mest för är väl att det skulle komma in nåt skräp i nåt av de två hålen på tappen som det ska komma
olja från pumpen genom. Landar det bara på själva tappen så går det väl att skölja bort det. Kan en strategi vara att lägga tillbaka en halva av vevlagret och så får det ligga och täcka ovandelen av tappen? Funkar det annars att blåsa på med bromsrengöring på tappen sen innan man sätter tillbaka vevstaken igen? Bromsrengöringen tar förstås bort all smörjande och rostskyddande hinna. Själva tappen ska ju ändå smörjas in med motorolja, men man kanske kan spraya lite ren motorolja på resterande detaljer för att undvika rostangrepp?
Från 3:ans cylinder läckte det ju en del vatten när jag tidigare bara hade oljetråget av för att kolla lite, nu var det dessutom oljeblandat vatten i de inringade bulthålen. Topplockspackningen såg lite sliten ut på undersidan där i överkant, så det är ju inte omöjligt att det läckte över en del vatten just där. Om nu insidan på "oljesidan" av motorn var ren och fin så kan man inte säga samma sak om "vattensidan", i och för sig kanske oljeblandningen i vattnet hållit rosten någorlunda borta.
Fodren och kolvarna ser i allmänhet fina ut. Vevlagren ser väl också hyggliga ut, nån mindre repa här och där och på nåt enstaka litet ställe kan man skåda "bronset" i nån lite grop som uppstått av nån anledning. Tapparna på vevaxeln ser bra ut och det går inte att känna några ojämnheter med nageln.
Inuti 4:ans foder är några små fläckar
ungefär mitt på som kanske kan vara nån typ av minimala rostangrepp. Kanske är det jag som är en oduglig fotograf, men jag klarar inte att få nån klar bild inuti fodren. I alla fall går det knappt att känna dessa fläckar med nageln (såg man inte dem så skulle man inte tro att de var där). Reporna efter honingen (eller heningen, det verkar betyda samma sak?) syns nästan överallt på insidan av fodren, strax innan kolven vänt i ovandelen av fodret ser man bara lite eller nästan inget alls av dessa repor. Underst i fodret där kolvringarna aldrig varit syns de ännu mer än i resten av fodret.
Fodertätningarna är det ingen tvekan om att de sjöng på sista versen, det är ingen stuns i dem och de bägge grova o-ringarna nere går att bryta sönder om man böjer dem. Den enda som överhuvudtaget inte var helt värdelös var i allmänhet den översta o-ringen uppe. De undre o-ringarna uppe gick knappt att få loss i ett stycke. Nån typ av mindre rostangrepp på fodren vid åtminstone nån av o-ringarna verkar det vara. Måste fodren vara absolut rostfria på utsidan för att friska fodertätningar ska kunna hålla tätt, gummi är väl ändå någorlunda flexibelt?
Jag kollade upp lite reservdelspriser och planen nu är att göra en av snålaste "renoveringarna" som gjorts.
En ny
kolv går lös på 3610 kr och ett foder på 2130 kr, runt 35000 kr för 6 st av varje på Lantmännen. När det kommer till att köpa reservdelar är det inte längre så häftigt med en sexa under huven...
Men nu gick ju faktiskt traktorn bra innan isärplockningen, förutom då att den blandar sina vätskor lite. Dessutom kör vi allmänhet så lite med den att vi nog klarar oss bra utan en nyrenoverad motor. Sen är det ju lite oroande med de där guldflakesen i botten på tråget, om man nu inte är säker på att man hittat källan till det vill man inte kosta på hur mycket nya delar som helst och riskera att de förfaras om det blir nåt generalras framöver.
Jag har inte tagit loss och inspekterat några fler
ramlager ännu. Planen nu är alltså att göra en riktig "bondrenovering". Köpa nya ramlager,
vevlager, fodertätningar, topplockspackningar, ventilkåpspackningar och oljetrågspackning, kanske spridarspetsar, jag återkommer till dem...
Det är mycket möjligt att jag får äta upp det här hyfsat snart, men man kanske kan se det som ett spännande test?
Edit: glömda ord...