Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Feil på bomsving

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i grävmaskiner

frodes (trådstartaren)

#1 » 22:01:56, 06-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.
Jeg har tidligere hatt problemer med bomsvingen på min 1998 Pel Job EB 12.4. Den gangen var det et relé som ikke virket, så det ikke gikk strøm til ventilen.

Denne gangen er det noe annet feil. Jeg har skrudd det meste fra hverandre og funnet at det elektriske innslaget på ventilen ikke fungerer. Jeg måler 1023 ohm. Altså ikke helt brudd, men så godt som. Ved 12V går det altså noe sånt som 0,011A eller 0,14Watt, altså alt for lite til å gjøre noe.

Det er litt krise nå, for jeg har et stort prosjekt med graving av nytt avløp og drenering rundt huset. Jeg trenger egentlig ikke bomsvingen, men problemet er at armen etter en tids bruk kommer lenger og lenger til venstre.

1. Vet noen hvordan denne elektriske aktuatoren demonteres fra ventilen?

2. I instruksjonsboken jeg har er det nevnt en manuell (altså ikke elektrisk) ventil. Går det an å bygge om til manuell?

3. Er det mulig å reparere den elektriske aktuatoren?

Dette er antakelig likt på min Pel Job og flere Volvo, f.eks. EC 14.

Jeg håper noen tar seg tid til å svare hvis de vet noe om hvordan dette fungerer.
Er det noe norsk dere ikke forstår, så bare spørr :-)
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4



frodes (trådstartaren)

#2 » 22:56:30, 06-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er et bilde som viser hvilken del det er snakk om :

Bild
Senast redigerad av frodes 23:08:32, 06-10-2010, redigerad totalt 2 gånger.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

nabe

#3 » 21:52:32, 07-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att spärra bomsvängen mekaniskt till du är klar med detta jobb?
/nabe
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Jevlar

#4 » 22:13:50, 07-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den runda räfflade delen längst ut är en mutter, gänga bort den så kan spolen dras av själva stolpen. är det rostigt o dant kan de krävas lite vickande fram o tillbks men det ska gå.

De brukar vara standardmått och finns att köpa löst lite varstans för en spottstyver.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nixs

#5 » 22:22:07, 07-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:är det rostigt o dant kan de krävas lite vickande fram o tillbks men det ska gå.


Kan behövas bågfil ibland när de sitter som berget. Vatten och värme i kombination är ingen hit.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

frodes (trådstartaren)

#6 » 22:46:25, 07-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Den runda räfflade delen längst ut är en mutter, gänga bort den så kan spolen dras av själva stolpen. är det rostigt o dant kan de krävas lite vickande fram o tillbks men det ska gå.

De brukar vara standardmått och finns att köpa löst lite varstans för en spottstyver.


Jeg har prøvd å skru på den, men den kom ikke noe lenger ut. Det ble stadig lettere å skru, men den kom ikke ut i det hele tatt. Jeg kan prøve å skru litt mer på den i morgen. Er det meningen at man skal få ut denne saken uten å skru løs selve ventilen? Det er ganske trangt om plassen der.

Det jeg har gjort i dag, er å kjøpe noen ekstra hydraulikkslanger og koblet bomsvingen til ventilen som er klargjort for ekstrautstyr som f.eks. breaker. Det fungerer, men det ble en enorm fart på den :-)

Jeg har brukt mye tid på å få unna all "drit" som dekket ventilen og slangene rundt. Det var sikkert 10-15 cm lag noen steder. Selv om ventilen var dekket med dette klisset, så ser det ut som det er ganske mye rust.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

frodes (trådstartaren)

#7 » 12:01:17, 12-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg prøvde ny spole til den gamle veksleventilen, men uten hell. Det ble derfor til at jeg kjøpte ny ventil og monterte.

Veldig god service hos Egil Eng & Co i Oslo. Ny ventil havnet på ca. 2000 NOK.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se