Vilket dilemma detta med utbildning av nya maskinförare är!
För precis som Leif påpekar så är ju idealet att anställa en förare med massor med timmars körerfarenhet och lång utbildning... Men vart finns den utbildningen och vem betalar den?
Den treåriga gymnasieutbildningen till maskinförare innehåller mindre körtid i maskiner än den 25 veckor långa utbildningen som jag går just nu! De får naturligtvis mer utbildning i att meka och serva samt naturligtvis basämnena för gymnasiet... När jag är färdig så har jag då drygt 600 timmar fördelat mellan lastmaskin, grävlastare/grävmaskin och väghyvel.
Problemet är ju att det tar många år att bli en duktig väghyvelförare
Men nu finns det inte något väghyveluniversitet eller en grävmaskinshögskola som utexaminerar förare med flera tusen maskintimmar i ryggen! Så vad ska branschen göra då? Sluta hyvla vägar när nuvarande förare går i pension eller anställa mig som kört ≈200 timmar sommar och vinterhyvling (samt rätt många timmar med min egen hyvel)? Jag förstår att man helst anställer erfarna förare till sina maskiner men hur ska den erfarenheten uppstå? Jag vill påstå att den är svår att uppnå inom utbildningsväsendet till rimliga kostnader...
Sedan skiljer det nog VÄLDIGT mycket mellan olika förarutbildningar med... Har ju hört om utbildningar som i princip består av en grushög i ett industriområde och runt den några maskiner att påta i den högen med... till den körgården i Bräcke som jag tuffar runt i på dagarna
Hela den kommande veckan kommer jag att ägna åt att justeringshyvla det flygfält som jag gulmarkerat i bilden. Det är 700 meter långt och på drygt 17.000 m2 så lite mer erfarenhet får man ju varje vecka
Bara man förstår att vara ödmjuk inför det faktum att färdigutbildad maskinist blir man förhoppningsvis aldrig! Den som inte lär hela arbetslivet blir aldrig bäst!
Vi jobbar så mycket som möjligt "verklighetsbaserat" med övningar förlagda ute på riktiga vägar/områden som byggs/underhålls/dikas/snöröjs osv. blandat med fasta övningar i stil med gräv ett 25 meters V-dike enligt utsättningen och gör din egen fluktning (ett bra motionspass om diket ska bli korrekt!).
Klart utmanande att gräva detta den gångna veckan då regnet sprutade ned för tredje dagen i
rad och hela tillvaron liknade chokladpudding
Detta var första gången jag testade att köra en maskin med rototilt så det var ju kul att börja öva med det diket!
Andra övningar är bygge av husgrund, dränera runt ett
hus, pallhantering, bygga en vägbank med och utan laser, rörgrav med hylla, kabelsök o.s.v.
Min uppfattning är att det mycket kommer an på personlig lämplighet/fallenhet för maskinföraryrket... Alltså om du "har det i dig" eller inte. Ett mycket bra exempel är den tjej som går utbildningen tillsammans med mig. För 6-veckor sedan hade hon inte ens sett en grävmaskin/lastmaskin på nära håll, än mindre provkört en. Men jag lovar att efter att ha sett henne köra nu 1/3-del in i utbildningen så blir hon en mycket bra maskinist! Hon har helt enkelt fallenhet för yrket! Den senaste veckan har hon kört en EC-210 och att se med vilken mjukhet hon hanterar den maskinen i övningarna är imponerande. Två övningar och två MVG i betyg
Här är hon mitt i grävandet av en vägbank i en slänt. Slät som ett salsgolv och så hårdpackad att det går att köra med maskinen utan avtryck. Lärarna har flera gånger frågat henne om hon verkligen inte kört maskin tidigare
Har träffat på maskinister som efter 10-år i yrket fortfarande inte har känslan för att leverera snygga, bra utförda jobb så personlig lämplighet är nog en viktig del i detta.
Men problemet kvarstår... Någonstans måste körtimmarna som krävs utföras... Det är knappast rimligt att alla nyutbildade maskinförare ska köpa en egen maskinpark för att få erfarenheten så ett visst ansvar vilar nog på företagen med, vare sig de gillar det eller ej!
Denna diskussion har även utförligt förts här:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=271670
Samt även här:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6389 läs där särskilt Conny:s klassning av förare/maskinister som jag tycker är särskilt bra! Siktar man inte på att bli en klass 3 så bör man tänka om på en gång!
Detta var mina enkla tankar och begränsade erfarenheter om utbildningar. Men kolla noga vilken utbildning som erbjuds innan du börjar då det finns en marknad för privata lycksökare som startar utbildningar som på billigaste vis förser personer med förarbevis men med ringa erfarenhet...
M.V.H /Lars (klass 3 wannabe)