Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Case 580, bra maskin?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

erik.ostlund.falun (trådstartaren)

#1 » 19:50:39, 19-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er.

Eftersom jag snart kommer att bygga hus och då behöver både lyfta och gräva har intresset vaknat för att skaffa sig en traktorgrävare.

När jag kollar runt på till salu sidorna slår det mig att Case 580 maskinerna är betydligt billigare än andra från samma årgångar.

Är det någon som har några kommentarer kring dessa maskiner, finns reservdelar att få tag på? Är den allmänt dålig? Eller är det någon annan anledning till det låga priset?


För övrigt vill jag tacka forumägaren och medlemarna för ett bra och intressant forum...
erik.ostlund.falun
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:05, 15-11-2007



Bubas

#2 » 14:54:09, 18-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är ny här på forumet!
Har sökt på olika köpråd men inte hittat nåt vettigt tycker jag. Har samma fundering angående Case 580 som föregående. Därför lyfter jag tråden och ser om det kommer nåt svar!! Tack.
Bubas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:24, 15-05-2008
Ort: Hedemora
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L180G

rob_se

#3 » 02:28:45, 15-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma funderingar ang köp av traktorgrävare.

Jag hittade en Case 580G hos www.bathso.se. Dom har många fler maskiner än som finns på deras hemsida så ring och hör efter.

Den Case som jag hittade är från mitten av 80 talet och har stått ute några år med krossade och saknade rutor. Vi startade och testade det mesta hydrauliska. Jag köpte maskinen för runt 70000 kr inkl moms samt en planerings skopa.
Det jag har gjort på den är bytt alla strömbrytare i kupén som rostat fast. Strömbrytarna köptes på biltema för original kostar runt 500 kr stycket, jag köpte även strålkastare runt om på biltema.
Jag gjorde en service, bytte olja och oljefilter (köptes lokalt hos biltillbehörs handlaren) samt hydraul och bränsle filter från case handlaren.
Tömde ut bottensedimentet med lite vatten i hydraultanken, samt smörjde upp alla leder.
Bromsen på ena sida fungerade ej så jag fick köpa nytt gummi. (Tog med mig originalet till biltillbehörs handlaren som tog fram nytt gummi för 20 kr.) En ventil hade rostat fast och gick ej att renovera, en original skulle kosta runt 5800 kr, jag köpte en kulventil för ca 350 kr plus lite bromsrör och bytte denna ventil.
Jag hittade reservdelshandlare på Ebay i England där jag köpte en olje-trycksgivare till ett bra pris.
På nätet finns det ett forum för Case där det diskuteras mycket om dessa maskiner.
http://www.ssbtractor.com/wwwboard/Case_tractors.html
Sprängskisser finns på: http://www.colemanequip.com/Case_Parts.asp

Jag har ingen erfarenhet av grävmaskiner av något slag men jag har använt den lite här hemma och jag är jätte nöjd.
Plockade ner ett tegelpannetak på 350 m2 själv under helgen, kasa ner pannorna i skopan och lade allt i en stor hög.

Sammanfattningsvis tycker jag att jag gjorde ett bra köp, man kan säkert hitta billigare maskiner men jag saknade både kontakter och utbud.

Oavset vad du ska köpa så se till att allt hydrauliska fungerar en läckande slang kostar ej så mycket, men måste du byta några ventiler kan det kosta nästan lika mycket som hela maskinen.
rob_se
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:17, 22-01-2008

per.björklund

#4 » 20:47:44, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en liten maskin så den är ju rätt studsig. Kasar lätt iväg o.s.v. Att försöka göra ngt utan att fälla ner stödben är inte att tänka på. Å andra sidan är den ju riktigt smidig att köra där det är trångt. Väger inte så mycket. Bra sikt från förarplats. Inte som på gamla Volvo BM där man måste memorera vad som finns framför traktorn 10m innan man är framme........
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000

daisel

#5 » 20:59:03, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en hemma, en case 580b. Den är farligt lätt i fronten, bekvämt med convereter, rätt stutsig att gräva med. bra sikt och smidig att köra med annars.
daisel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:07, 29-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: VolvoBM

Svaplo

#6 » 10:11:17, 02-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Är ni nöjd med Case traktorgrävare?
Problem?
Hur är den att gräva med där det är lite hårt?
Köra i terrräng?
Jag funderar själv på en Case eller JCB för de verkar lite smidigare än Volvo och Hymas.

TAcksam för svar.
Svaplo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:07, 19-09-2015
Ort: Hälsingland
Sverige

daisel

#7 » 11:32:40, 02-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 580b med utskut är hyfsad å gräva med, jävligt stark i varje fall. Men som sagt besvärande lätt i nosen
daisel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:07, 29-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: VolvoBM

EmilEkenberg

#8 » 09:03:26, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaplo skrev:Hej. Är ni nöjd med Case traktorgrävare?
Problem?
Hur är den att gräva med där det är lite hårt?
Köra i terrräng?
Jag funderar själv på en Case eller JCB för de verkar lite smidigare än Volvo och Hymas.

TAcksam för svar.

Hej!
Jag har en 580g tycker den är riktigt stark att gräva med i förhållande till storleken. Har röjt snö med den i två vintrar nu hemma på gården och hos grannar, då dra den i alla fall sig fram väldigt bra. Har aldrig använt snö kedjor bara lagt i fyrhjulsdriften och kört. Ser att det står att du bor i Hälsingland så om du har vägarna förbi Söderhamn får du väl komma och provköra, har väl inte så mycket grävning att erbjuda men man kan ju känna på den lite.
Med vänlig hälsning, Emil
EmilEkenberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:17, 01-08-2013
Ort: Söderhamn Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Case 580G SÅLD
Volvo BM 4200B

Michael.Andersson

#9 » 22:22:27, 17-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kan du läsa lite om min 580F: [Traktorgrävare/Grävlastare] Case 580F gårdsgrävare.. pysseltråd

Den är ju rätt så lätt som sagt. Ska man bryta lite med skopan/tjälkroken är det lätt att man flyttar hela maskinen.
4WD saknar jag ibland oxå. Nu har ju jag stenhårda och torra industridäck så dom drar väl inte så bra. Men skulle man köra fast är det ju oftast bara att lyfta sig loss med frontlastaren eller grävarmen.
Mycket smidig att köra runt på gården med converterlådan. Ska man ta sig längre sträckor så bör man ha tålamod. Toppar väl 25km/h kanske och sackar vid minsta motlut.
Sitter en Dadiv Brown motor i min..
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Svaplo

#10 » 22:32:02, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Gällande Case 580G.
Hur svårt är det att renovera, byta tappar i centrum där aggregat fäster mot maskin?
Gäller för både svängkolvarna samt centrumbulten.
Mycket jobb, kostar om man måste leja bort det?
Svaplo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:07, 19-09-2015
Ort: Hälsingland
Sverige


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], ollenorell och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se