Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Den stora tråden om förarbevis / körkortsfrågor

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera utbildning här

Holger (trådstartaren)

#1 » 14:18:26, 16-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

I denna tråd kan ni diskutera allt som har med dessa papper att göra.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Rille

#2 » 17:11:01, 16-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Holger! Ja som jag skrev då i Dagboken. Jag satsar dirket på körkort istället för först Traktorkort när jag ändå är i åldern att köra bil och får köra traktor med B kort dessutom sedan övningsköra för C kort med Lastbil. Så tar 3 flugor i en smäll Tim
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Koskullskulle

#3 » 18:29:05, 19-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som kan berätta lite om vad som ingår i BYN (?) förarbevis för hjullastare? Tänkte på praktiska moment samt teoretiska? Även tidsåtgång samt kostnader vore bra!
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Koskullskulle

#4 » 18:06:43, 20-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Happ nu har jag lite mer på fötterna. TYA och BYN är tydligen "bra kompisar" nu så utbildningarna är likartade. Själv har jag börjat genom TYA. På www.tya.se så hittar man länkar till utbildare nära där man bor. Anmälde mitt intresse och har nu utbildats på kvällar och helger. Teori varvat med praktiska moment. Detta gäller alltså Godshanteringsbiten. När man tycker att man kan det teoretiska så gör man ett skriftligt prov och sedan skall man även klara praktiska momenten. Tror det var 7-8 praktiska moment och man blir bedömd i några av dem.

Jaja nu har jag ju skrivit nån rad om detta till ev. övriga som är intresserad av att ta förarbevis. Tveka inte utan ring och hör efter. Pris har jag tyvärr inte än då jag inte betalat än men några tusenlappar springer det iväg. Studiematerialet är inte gratis direkt... :sad:

Har man aldrig kört så är det bra ide att öva lite med gafflar, redskapbyte, skophantering (skopfyllnad, lastning, planering mm). Är även att rekommendera att läsa en instruktionsbok till lite nyare maskin några vändor så sätter sig mycket i bakhuvudet .

Hoppas nån har nytta av dessa rader.... :bira:
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Tim_S

#5 » 21:29:21, 20-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koskullskulle skrev:Happ nu har jag lite mer på fötterna. TYA och BYN är tydligen "bra kompisar" nu så utbildningarna är likartade. Själv har jag börjat genom TYA. På www.tya.se så hittar man länkar till utbildare nära där man bor. Anmälde mitt intresse och har nu utbildats på kvällar och helger. Teori varvat med praktiska moment. Detta gäller alltså Godshanteringsbiten. När man tycker att man kan det teoretiska så gör man ett skriftligt prov och sedan skall man även klara praktiska momenten. Tror det var 7-8 praktiska moment och man blir bedömd i några av dem.

Jaja nu har jag ju skrivit nån rad om detta till ev. övriga som är intresserad av att ta förarbevis. Tveka inte utan ring och hör efter. Pris har jag tyvärr inte än då jag inte betalat än men några tusenlappar springer det iväg. Studiematerialet är inte gratis direkt... :sad:

Har man aldrig kört så är det bra ide att öva lite med gafflar, redskapbyte, skophantering (skopfyllnad, lastning, planering mm). Är även att rekommendera att läsa en instruktionsbok till lite nyare maskin några vändor så sätter sig mycket i bakhuvudet .

Hoppas nån har nytta av dessa rader.... :bira:



Mycket bra skrivet!

Måste även tillägga att titta upp tiden. Den utbildningen jag gick tog 3 dagar och ungefär 2 dagar var bara "dötid". Så vill du gå på en kurs för att lära dig, titta utbildningstiden samt om han som håller i kursen utbildar andra människor samtidigt. När jag blev utbildad var det tio andra som utbildade sig också, fast de tog yrkesförarbevis för grävmaskin/hjullastare anläggning medans jag tog handboken för godshantering.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

Michael.lövstrand

#6 » 12:52:57, 10-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips till er som kört hjullastare en längre tid är att kolla hur många timmar ni kört. Har ni kört tillräckligt många timmar räcker det med ett litet teori prov. Kommer inte ihåg hur många timmar man skulle ha kört.
Michael.lövstrand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:43, 15-10-2007
Ort: Dala-floda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo L120E
volvo 4500
Volvo fh 480

Koskullskulle

#7 » 02:09:33, 24-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Happs, nu ska Sverige sabba för oss som vill köra lite lastbil åt folk då och då. Läste i nyaste Trailer att man skall behöva ha nåt yrkesbevis på de också. Men har man redan C/D behörighet så skall det räcka med 30-40 timmars teori kurs. Men för de stackare som skall ta C-kort framöver så måste man tydligen läsa in en massa och de trodde att det fördyrar körkortet med ca 15.000 :- :slag:

Jaja, de ska då bara sabba allt... Om någon har mer ingående frågor om detta och inte har Trailer så kan jag skriva in det ni undrar om, men orkar inte hämta tidningen just nu!!!

Som svar till Michael så tror jag det är runt 3000 tim... Men annars så ser ju utbildaren ganska fort om du kan köra och kan säkerligen godkänna en person ganska så omgående om man behärskar maskinen. Man ska ju inte "dumköra" för körandets skull när det kostar istället för bringar inkomst :smile: . :driver:
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Cubas

#8 » 20:27:44, 04-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Har kollat upp lite vilka regler som gäller för Yrkeskompetensen = Y-k. Har man C, CE körkort som är utfärdat innan september 2009 klarar man sig undan i ytterligare 5-7år innan man måste genomgå en fortbildnings kurs. Dvs att man använder sitt körkort som Y-k under den tiden.

Är man glad för att läsa paragrafer o sånt kan man hitta mycke info på vv.se.

När det gäller dom stackare som ska utbilda sig under 2009 och framåt så kan dom vänta sig mycket pluggande och rätt så tuffa prov för att få ut sin y-k.

Det sjuka med det hela är att alla regler och material för att kunna utbilda inte är utarbetat än.

Ja det va lite vad ja har hittat, och hört på jobbet!
(lärare på transport) 8)
Användarvisningsbild
Cubas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:15, 04-07-2007
Ort: Södra
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 290 CL

Tim_S

#9 » 22:26:34, 04-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch! Låter inte speciellt trevligt! Tur att man fyller 18 under 2008 så det gäller att ligga på med andra ord. Kanske göra något avtal med ett företag att de betalar min utbildning mot att jag kör ett visst antal timmar åt de eller så.

Samtidigt när jag ser att vi har en lärare här måste jag passa på att fråga. Som jag har förstått det är det bara att ansöka om körkortstillstånd (när man har B-körkort) för CE för att övningsköra privat med handledare? Eller?
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

Cubas

#10 » 13:02:19, 07-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tim_S skrev:Usch! Låter inte speciellt trevligt! Tur att man fyller 18 under 2008 så det gäller att ligga på med andra ord. Kanske göra något avtal med ett företag att de betalar min utbildning mot att jag kör ett visst antal timmar åt de eller så.

Samtidigt när jag ser att vi har en lärare här måste jag passa på att fråga. Som jag har förstått det är det bara att ansöka om körkortstillstånd (när man har B-körkort) för CE för att övningsköra privat med handledare? Eller?


:D Hallå Tim.

Jag får kanske börja med att förtydliga mig lite. Jag är grävmaskinslärare på
transport. Men lite körkort kan ja. :???:
Har du b-kort så ska det bara vara o ansöka om k-tillstånd för CE som du säger.
Ja kan kolla upp det lite noggrannare på måndag när ja e tillbaka på jobbet.

:driver:
Användarvisningsbild
Cubas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:15, 04-07-2007
Ort: Södra
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 290 CL

jon anders olsson

#11 » 23:25:54, 02-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej alla här :)

jag har en fundering ang. maskinförarutbildning, typ lastmaskin/grävmaskin, när behöver man ha de? om jag har en grävmaskin och startar ett enskilt företag med f-skattsedel och gör lite jobb då och då, inga anställda, måste jag enligt lag ha maskinförarutbildning då? isåfall vart ska man vända sig? vad kan de kosta?

/Anders
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

orwak

#12 » 20:52:42, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!

Har egentligen precis samma fråga som ovanstående. Vad krävs för att få köra en grävmaskin på en firma egentligen? Kan man skaffa denna "licensen" genom firman man kommer att arbeta med?
Jag tar iallafall studenten nu i vår och har lite funderingar på att köra grävare. Har väll kört modärnmaskin några hundra timmar så köra kan man ju men vad krävs mer?

Tacksam för svar:)

// Emil
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Cubas

#13 » 20:25:20, 04-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:hej alla här :)

jag har en fundering ang. maskinförarutbildning, typ lastmaskin/grävmaskin, när behöver man ha de? om jag har en grävmaskin och startar ett enskilt företag med f-skattsedel och gör lite jobb då och då, inga anställda, måste jag enligt lag ha maskinförarutbildning då? isåfall vart ska man vända sig? vad kan de kosta?

/Anders
orwak skrev:Hallå!

Har egentligen precis samma fråga som ovanstående. Vad krävs för att få köra en grävmaskin på en firma egentligen? Kan man skaffa denna "licensen" genom firman man kommer att arbeta med?
Jag tar iallafall studenten nu i vår och har lite funderingar på att köra grävare. Har väll kört modärnmaskin några hundra timmar så köra kan man ju men vad krävs mer?

Tacksam för svar:)

// Emil




Hallå där! :skriva:

Saken e den att egntligen behöver man inte lagenligt ha förarbevis för att köra maskin. Typ hemma på egna gården eller dylikt!
Men kör man för ett företag som har avtal med byggnads så kräver dom förarbevis på grävmaskiner från 1500kg o uppåt!
(även andra företag kan ställa det som krav)

Sen kommer en annan sida av saken, så länge ingen olycka eller något händer så brukar allt vara frid o fröjd. Men skulle en olycka ske så gäller INGEN försäkring om man inte kan visa upp på att man har kännedom om maskinen = ett förarbevis!
:idea: Så det bästa är att skaffa ett bevis.

Har man kört lite maskin innan så brukar det inte ta så lång tid att få en förarbok hos en utbildare! Vet inte exakt vad det kostar men kan tänka att
det ligger runt 8000-10000kr.
Har man sin bok så är man ju mer attraktiv på marknaden, ingen seriös arbetsgivare anställer en som inte har förarbevis!!

http://tya.se/tya/truck_maskin/maskin_utb.asp

Hoppas det blev lite svar på era funderingar!! :bira:
Användarvisningsbild
Cubas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:15, 04-07-2007
Ort: Södra
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 290 CL

Koskullskulle

#14 » 20:52:13, 04-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra skrivet, hade just tänkt svara på frågan...

Kan väl bara meddela som ovanför så är det många som inte törs ta in förare utan bevis då det kan drabba deras körning OM det händer nåt, då inhyraren oftast kräver förarbevis. Såg att sedan jag tog mitt bevis så har det hört av sig folk som man inte kört åt förut och hört om man kan hoppa in då och då.

Så även om det är en liten avgift så trillar det in några kronor extra när man väl har beviset.
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

orwak

#15 » 14:22:18, 05-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar:)

Men för att få denna boken, vem kan bevilja en bok att jag får boken? Kan en ägare till en entrepenad firma göra det? Eller måste det vara just en "legitimerad" firma från tva?

Jag som bor i varberg hittade iallafall en sådan utbildare i falkenberg, skall ta och ringa till dem på måndag, de kanske oxo kan svara pål lite frågor:)


MVH/ Emil
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se