Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa med pinne?

167 inlägg • Sida 5 av 12
Diskutera svetsning här

Robban_C

#61 » 21:41:48, 18-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:... Vilken svets maskin öfredra ni? Esab Kemppi Fronius Migatronic Elga AGA ? ...
MIG = Kemppi.
TIG = Esab men har Luna AC/DC.
Pinne = ingen uppfattning men har en urgammal Asea omformare som går som en dröm. Så jag får väl säga att jag föredrar Asea vad gäller pinne.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



nixs

#62 » 10:46:45, 19-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är allmänt mest patriotisk :grin: och förespråkar ESAB. På skolan hade vi ett par gamla AGA-migar och bättre svetsar har jag aldrig kört mig/mag med. Hemma kör jag med det jag har och det blir en gammal Kemppi likriktare på 250A och en Esab Smashweld 180A Mig. Har även en stor gammal Asea-omformare som står hos min bror och den skall väl få en översyn och eventuellt dieselmotor framöver! På jobbet har vi ett par Esab maskiner som vi kör rörtråd i och en liten hobby maskin 250A mig ur kompaktserien. Annars så blir det mest pinne med en 250A Esab caddy även den på jobbet då den är smidigast att ta fram eller 500A reaktorn till rörtråd, en Aristo med Synergi, pulsfunktioner och processorstyrning. Vattenkyld med! Helt underbar svets! Tig svetsar jag ju inte så ofta sen jag bytte till detta jobbet men annars så var det en liten kemppi som var aktuell. Alla märken du skriver är ju bra kanske Elga som är lite outsider men det beror på vem du frågar!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#63 » 21:09:36, 19-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:Ja, det där med TIG vet jag var ju bara tvungen att testa vad som hände...... :uupps:
Sedan så har jag ju min Kemppi MAster 2200 och kör lite skrap tig med så interims faktorn borde väl bli 100% även om jag kör 1,6 elektrod.... har inte haft något med Intermitittens på den ännu. Även när jag kört 5 m.m pinne.. Måste ju ändå byta elektrod innan intermittens har slagit till och som hobby användar så kommer jag nog inte i närheten av att stå o köra i 6 timamr i sträck...

Vilken svets maskin föredra ni? Esab Kemppi Fronius Migatronic Elga AGA ? Jag ligger i spar groparna för en fronius TIG. dock 20 lakan att hosta upp. Är det någon som ha rkänningar på en ESAB Smashweld för 180 250 amp maskin så är jag intresserad..

:off_topic: men är det någon av er som har svetsat med X21 villsäga injektor brännr?


Jag har ju en som inte ens har gått trådrullen den levererades med! Mint Condition! Men den är ju inte till salu!!! :slag:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Gossebear

#64 » 09:44:43, 20-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Jag är allmänt mest patriotisk :grin: och förespråkar ESAB. På skolan hade vi ett par gamla AGA-migar och bättre svetsar har jag aldrig kört mig/mag med. Hemma kör jag med det jag har och det blir en gammal Kemppi likriktare på 250A och en Esab Smashweld 180A Mig. Har även en stor gammal Asea-omformare som står hos min bror och den skall väl få en översyn och eventuellt dieselmotor framöver! På jobbet har vi ett par Esab maskiner som vi kör rörtråd i och en liten hobby maskin 250A mig ur kompaktserien. Annars så blir det mest pinne med en 250A Esab caddy även den på jobbet då den är smidigast att ta fram eller 500A reaktorn till rörtråd, en Aristo med Synergi, pulsfunktioner och processorstyrning. Vattenkyld med! Helt underbar svets! Tig svetsar jag ju inte så ofta sen jag bytte till detta jobbet men annars så var det en liten kemppi som var aktuell. Alla märken du skriver är ju bra kanske Elga som är lite outsider men det beror på vem du frågar!


Jag har en Kemppi master 2200 tror den mäter sig bra med Esab Caddy.

Det är mäktigt att köra 5.0 femax pinne med!!!
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Daniel Medin

#65 » 00:12:46, 21-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Någon som provat en hobart?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Werner

#66 » 19:41:38, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Lånar tråden lite, lite grand bara. (känns fel att starta en ny
tråd med samma/liknande "ämne")

Jag vet i alla fall en sak med 100% säkerhet:
- Jag har allvarliga problem med pinnsvets.
Skiten fastnar och jag rycker loss, försöker få tänd igen, men nä!
klipper bort ytteränden(så den blir "fin"). Försöker tända igen.. fastnar,
rycker loss, försöker tända igen, fastnar, rycker loss, osv.osv.
Mycket irriterande :(
Är det bara teknik att inte fastna ? eller har det något med
inställningar att göra. Pinnarna som jag har ska ha 70-120A(kommer
inte ihåg, men jag tror det stod nått i den stilen på paketet).
Jag har provat 70,80,90,110,140(!) funkar lite bättre med höga(110)
värden än med låga(70-80). Men det fastnar ibland åxå och då blir pinnen
varm fort! Skulle gärna höra något tips på "tänd-teknik", eller vad som
helst faktiskt, innan jag har fått svets-armbåge :mrgreen:

Jag behöver väl knappas nämna att jag helt saknar svets-utbildning & licenser :cool:
Werner
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:25, 11-10-2007
Ort: Karlstads Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-61
Case 580b CK - 74

Robban_C

#67 » 20:34:34, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Werner skrev:... svets-armbåge ...
Den var bra! :thummar:
Till att börja med kan jag nämna att de flesta av oss saknar svetslicenser med mer. Vi har helt enkelt gått samma bana som du just har beträtt.

Några tips:
*För det första kan en del elektroder och en del svetsar vara mer eller mindre hopplösa. En del enfassvetsar är helt puckade. Eftersom du pratar om 70-140 A så kan vi nog utgår från att du i alla fall har en enfasare men det finns bra sådana också. Kom med mer info om vad du har för bitar!
*Sen handlar det till stor del om tändteknik. Närmare bestämt tändsticka. Du vet hur man "stöter" ner tändstickan mot plånet (om man inte drar med tändstickan mot plånet men det räknas inte här). Använd samma teknik, håll elektroden i rätt vinkel och stöt den mot svetsgodset. På så sätt får man oftast rätt fart på bitarna. Försöker du tända genom att "hålla" elektroden mot godset? Det kan du glömma, det blir bara pinnlimning av det om du inte har en hel*etes massa ström pådraget.
*När elektroden är het är den lättare att återtända.
*Och när den är fri från slagg i svetsänden (efter tidigare svets men dit har vi ju inte kommit än :mrgreen: ) så är den lättare att återtända och det löser du genom att stöta elektrodspetsen mot betonggolvet eller en sten lite lätt så slagget släpper.

Mer info om bitarna!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

andreas jansson

#68 » 20:59:47, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du är nybörjare ska du prova med rutila elekroder, dom tänder mycket lätt och ger slät fin svets. Såna elektroder använde vi i början av svetsutbildningen för att bli vana svetsen.

/Andreas
andreas jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:21, 27-11-2005

Werner

#69 » 21:00:39, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öhh, okay det är en gammal esab-xx-någonting.
(sitter på jobbet just nu så jag kan inte kolla) Det är ett tungt elände,
och den går på 380. den är gul (förlåt :wink: )
Ska kolla när jag är hemma och ge riktig info.
Kan tillägga att det oftast går mycket lättare att tända med en ny/färsk pinne (som jag inte har kladdat till än), och det tyder kanske ännu mer
på taskig teknik.
Werner
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:25, 11-10-2007
Ort: Karlstads Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-61
Case 580b CK - 74

Robban_C

#70 » 21:12:45, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det är en trefasare så blev ju förutsättningarna i alla fall bättre. Är det en likriktare eller en omformare? Omformarna (elmotor kopplad till svetsgenerator) brukar vara underbara att svetsa med, likriktarna brukar vara ganska bra om dom som sagt är trefasare.
Att ny pinne tänder bättre beror på att dom har en tunn grafitbeläggning ytterst.
Jag är ganska säker på att det är en teknikfråga. Prova tändstickstricket!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#71 » 21:26:30, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klipp inte av toppen på pinnen, då får du bara en bar bit längst ner och den fastnar lättare än om du har beläggningen kvar ända ner. Det du kan göra är som Robban skrev att du knackar med pinnen i golvet eller på något annat torrt och hårt så du frilägger metallkärnan så du för ledning direkt när du knackar. Sedan så är det väldigt olika med pinnarna, en elektrod som 48.00 är lite kinkig att fastna med men inte alls egentligen jämfört med riktiga "klisterpinnar" nu kommer jag inte ihåg beteckningen men provade i skolan en höghållfasthets-elektrod för rostfritt som var helt omöjlig. Tände den 1 gång av 10, läraren som svetsat i 40 år hade problem han med några gånger! Skall du prova en lättstartad elektrod så prova 43.32 den tänder jättefint och är inga problem att svetsa med. Står det 70-110 A på packetet så borde du ligga på mellan 90-100 A på svetsen när du kör liggande horisontellt. Kör du vertikalt och under-upp så kan det vara ide att sänka strömmen så att smältan inte drar iväg fullständigt men det blir svårare att tända elektroden. Glöm inte att kolla så du har en bra jordpunkt så det inte är den som spökar! Lycka till :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#72 » 21:31:50, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova också att dra pinnen längsmed godset, dvs skrapa igång den. Finns många knep!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ingvar

#73 » 21:40:53, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frugan gick en svetskurs där dom hade såna här nya skärmar som man ser igenom, men blir svarta direkt man tänder..Nån av er som har erfarenhet av dom?
Tänkte att det skulle kunna underlätta för en nybörjare, för man är ju ofta lite osäker vart man ska börja när man har fått fram skärmen, och blir då lite tveksam. Och jag tycker att just tveksamheten har en förmåga att öka på risken att fastna med pinnen..man duttar lite och vips så sitter den där :x Jag brukar köra som Robban säger, som att tända en tändsticka..snabbt och distinkt dra till med pinnen och sen köra på.. Kan ju vara bra att öva lite på just tändandet på en järnbit man inte behöver...
Sen om du tycker det är lättare att tända nya pinnar ( vilket det är) så kan du ju se till att ha lite att köra,så när du får eld på den så kör en bit så du blir av med en stor del av pinnen, ha en bra skärm så du ser var du är, och sen tar du en ny..se det som läropengar tills du blir mer van..
Sen när du lärt dig och blivit van är det lagom att köpa en MIG istället... :smile: ofta gör man ju så..fast det vore bättre att göra tvärtom, för åtminstone jag tycker Migen är busenkel att köra med... :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Jan-Gunnar Malmquist

#74 » 21:48:44, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Nixs skriver smek igång elektroden och när den tänder lyfter du lite, ungefär 1.5-2mm så att du får igång ljusbågen. sen provar du med en ask 43.32, otroligt bra övningselektråd, väldigt lättänd det ända du behöver göra är att tända lyset i verkstaden och öppna paketet så tänder dom. :mrgreen: :lmao:
/ J-G
Jan-Gunnar Malmquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:14, 17-09-2007
Ort: Timrå
Sverige

Robban_C

#75 » 22:02:17, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Frugan gick en svetskurs där dom hade såna här nya skärmar som man ser igenom, men blir svarta direkt man tänder..Nån av er som har erfarenhet av dom? ...
Har kastat alla andra. Det är "lysande" :lmao: att kunna se vad man gör även utan ljusbågen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se