Kan ju börja med lite ifrån båten jag jobbar på, utklippt från min medlemspresentation där det gled över i lite båtprat.
Erik
Delade ut Fartygs snacket till en egen tråd /bm1113
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20130
Trevlig läsning,va för typ av fartyg e det du ligger ute med??gärna nån bild,gillar med fartyg mkt,hade ju som domflesta vet en stor patrullbåt 1 år,men avgifter,mm gjorde de omöjligt o genomföra.....grattis ...föressten.(hur stavas de??)
Tack så mycket, tror du fick det rätt Vad kul å höra att du gillar båtar, läste om patrullbåtstråden idag, synd det inte blivit nån båt ännu men det kommer säkert förr eller senare.
Det är en supplybåt jag jobbar på. Går med all möjlg last ut till oljeriggar och plattformar. Jag är 2:e mashoist ombord.
Båten ser ut såhär:
Lite info då:
Båten är 94x20meter, dödvikt 5100 ton
Deplacement tom ca 4000 ton
Maxfart 16-17 knop.
Ca 10000hk
Är byggd 2007 om jag minns rätt och har dieselelktriskt maskineri.
4xCaterpillar V16 om ca 2500hk styck. samma maskiner som sitter i bla.de störa gruvtruckarna. En sådan hade kanske varit lagom i patrullbåten.
På motorerna sitter det såklart generatorer sen istället för propelleraxlar går det kablar bak till 2 elmotorer som sedan driver 2 dragande (har jag för mig) poddar via växlar.
Sen finns det 2 fasta bogpropellrar och en nedsänkbar/vridbar, sk. azimut thruster. Vi bor framme i bygget. Lastdäcket bak tar däckslasten. Sen finns det tankar för bla Diesel (ca 1000 ton) Mud, Brine, "Drillvann", ferskvatten, baseoil och torrcement.
Sen en massa sytem för att hantera lasten, pumpar och kompressorer att blåsa upp cementen med osv.
Sen finns det lite andra uppgifter som båten kan användas till, bla oljesanering och standby uppdrag. Det är ganska flexibla båtar och använda till lite av varje med enklare obyggningar.
Finns många kul udda skapelser inom offshore annars. Denna typen av båt är väl den vanligaste och minst specialanpassade.
Fråga gärna om det är något mera, kul att prata båt så blir lätt att man babblar på för mkt...