Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

VHK310 utan laddning (EDIT: NU med laddning igen)

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera väghyvlar här

Turbodiesel

#16 » 23:45:59, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svana skrev:Jag tog ett beslut och har kastat av likströmmaren nu och fort måste detta bygge gå då banan måste hyvlas iordning till folkracetävling snart..

Kanske en självklarhet men vill inte tabba mig : Oljeledningarna som går till motorblocket, på min bild övre vänstra och nedre slangen..visst är det olja in / olja ut? Isåfall måste ju dom kopplas ihop så oljan flödar igenom?? Kan bli dålig med smöjning av halva spisen annars, eller har jag fel?

//tack, svana.


Oljeryckledningen till vacuumpumpen kan du plugga. Motorblockets hål har gänga NPT-1/8 (konisk). Returen är för både luft & vp's smörjolja. Den har ingen smörjande funktion på motorn. Kopplar du ihop slangarna kan du få dåligt oljetryck på låga varv.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Svana (trådstartaren)

#17 » 09:24:14, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
Svana skrev:Jag tog ett beslut och har kastat av likströmmaren nu och fort måste detta bygge gå då banan måste hyvlas iordning till folkracetävling snart..

Kanske en självklarhet men vill inte tabba mig : Oljeledningarna som går till motorblocket, på min bild övre vänstra och nedre slangen..visst är det olja in / olja ut? Isåfall måste ju dom kopplas ihop så oljan flödar igenom?? Kan bli dålig med smöjning av halva spisen annars, eller har jag fel?

//tack, svana.


Oljeryckledningen till vacuumpumpen kan du plugga. Motorblockets hål har gänga NPT-1/8 (konisk). Returen är för både luft & vp's smörjolja. Den har ingen smörjande funktion på motorn. Kopplar du ihop slangarna kan du få dåligt oljetryck på låga varv.


Okej, tack för svaret. Jag har fungerande oljetrycksmätare i hytten och kan jämföra före och efter, men det var tur jag frågade iaf. Jag tänkte att man kanske stoppar smörjningen i en hel kanal om man pluggar men litar på dig. Ska bygga några schyssta pluggar på jobbet sen eller dra till Swedol och väcka tröttmössorna där, kanske dom har nån fin plugg som redan passar. :mrgreen:
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

LeifAndersson

#18 » 10:34:56, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leda bort oljetryck ska man vara försiktig med. Det kom en kille hit med en nyrenoverad GMC 6,5l diesel som börjat att skramla ganska snart efter renoveringen. Vid en snabb titt under huven hittades en stilig metallomspunnen slang tvärs över motorn som vi inte sett tidigare på en sådan motor. Efter en liten koll visade det sig att den var ansluten vid oljetryckskontakten och gick till oljertråget. :uupps: När slangen klämdes åt med en svetstång steg oljetrycket i motorn med runt 2 kg. Troligen har någon mixtrat med ett turbomontage men gett upp, och bara byglat oljeledningarna. :slag:
Den går fortfarande och slamret har avtagit , men troligen fick den olja för sent. :x
Kan bli dyra tankevurpor det där, så jag tror det är bra att det tas upp så andra kan undvika dessa missöden.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svana (trådstartaren)

#19 » 12:26:55, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Leda bort oljetryck ska man vara försiktig med. Det kom en kille hit med en nyrenoverad GMC 6,5l diesel som börjat att skramla ganska snart efter renoveringen. Vid en snabb titt under huven hittades en stilig metallomspunnen slang tvärs över motorn som vi inte sett tidigare på en sådan motor. Efter en liten koll visade det sig att den var ansluten vid oljetryckskontakten och gick till oljertråget. :uupps: När slangen klämdes åt med en svetstång steg oljetrycket i motorn med runt 2 kg. Troligen har någon mixtrat med ett turbomontage men gett upp, och bara byglat oljeledningarna. :slag:
Den går fortfarande och slamret har avtagit , men troligen fick den olja för sent. :x
Kan bli dyra tankevurpor det där, så jag tror det är bra att det tas upp så andra kan undvika dessa missöden.


Ja, leda ner en oljekanal rätt ner tillbaks till tråget är ju ingen hit! haha
Detsamma tänkte jag att om man pluggar en ledning..man kan ju även ha otur och plugga så det blir ett oljetryck så lampan slocknar, men att oljan stannar vid pluggningen och inte når vidare i blocket.
Eller, är det som så att man brukar sätta givaren i sista ledet av smörjställen, så att ett sånt problem upptäcks lätt. Kan ju tex bli tilltäppt av tex en bit trasig packning eller smuts också efter alla år,och visa tryck men utan smörj ändå. :???:

Bra man fick höra era åsikter och erfarenheter. /tack
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Turbodiesel

#20 » 21:20:10, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol såg ut att ha dåligt med NPT pluggar. En adapter med 1/8" NPT*1/4"R (HK-26074) samt ett "plugglock" (HK-2585) gör jobbet med tryckuttaget. Hur returen är ansluten mot motorn vet jag inte. Är det gamla kompressorreturen KAN det vara 3/4"UNF (JIC) gänga (taget ur minnet). Swedol hade ingen bra plantätad plugg för denna. En HK-25845 tillsammans med en tredobricka kan passa även om det känns sådär..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

VHK116.1

#21 » 22:24:10, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min lösning av problemet är Växelström 28V 80A och med
påbyggd Vacuumpump.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Svana (trådstartaren)

#22 » 09:32:18, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Min lösning av problemet är Växelström 28V 80A och med
påbyggd Vacuumpump.

Bild


Haha såg lite sådär ut, men funkar ju perfekt :-)
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Svana (trådstartaren)

#23 » 09:39:08, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Swedol såg ut att ha dåligt med NPT pluggar. En adapter med 1/8" NPT*1/4"R (HK-26074) samt ett "plugglock" (HK-2585) gör jobbet med tryckuttaget. Hur returen är ansluten mot motorn vet jag inte. Är det gamla kompressorreturen KAN det vara 3/4"UNF (JIC) gänga (taget ur minnet). Swedol hade ingen bra plantätad plugg för denna. En HK-25845 tillsammans med en tredobricka kan passa även om det känns sådär..


Tack TD, fan har du koll eller! hehe. Jag ska kika på Swedol, eller slå lite gängor i nc-svarven..brukar gå snabbare än att åka 7 mil till Swedol :thumme: . Fick en beggad Valeo generator 60 ampere igår, skitig som s*t*n så det blev en halvtimmes puts på den. Dessvärre utan remskiva..att man aldrig ska få vara glad!

Så nu blire leta remskiva eller svarva en egen i aluminium. Då kan man ju passa på att bestämma var remmens centrum är också, på så sätt finjustera spårningen lite. /svana
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Svana (trådstartaren)

#24 » 14:03:52, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering..

Byggt klart dom flesta detaljer till generator-bytet på hyveln på nätterna den här veckan, här kommer lite detaljer innan färg och montering.

Som ni kommer se kör jag med snik-pluggning av oljeslangar till gamla vacuumpumpen, blev lättare och billigare att göra tighta slangpluggar med slangklammer istället. Säkert har ni kommentarer mot detta men man orkar inte lägga hur mycket jobb som helst då maskinerna inte är mina egna och arbetet är helt ideelt..
Bild

Bild

Bild
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Lars B

#25 » 14:10:29, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat! :buga:

Bara ett tips vid slangpluggningen... Förra ägaren till min hyvel höll på med lite generatorservice och böjde lite på slangarna. Sedan när hyveln stod på tomgång och blev varm gick han in och drack kaffe... Kom ut precis då oljan i motorn började ta slut :uupps: Blev en massiv fläck vill jag lova så böj och kolla skicket på slangarna NOGA så inte motorn havererar av oväntad oljebrist! För sker det ute på hyvling så ser man troligen inget för än oljan är slut! Ligger man då på maxvarv så slutar det troligen inte bra!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Svana (trådstartaren)

#26 » 14:31:07, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Snyggt jobbat! :buga:

Bara ett tips vid slangpluggningen... Förra ägaren till min hyvel höll på med lite generatorservice och böjde lite på slangarna. Sedan när hyveln stod på tomgång och blev varm gick han in och drack kaffe... Kom ut precis då oljan i motorn började ta slut :uupps: Blev en massiv fläck vill jag lova så böj och kolla skicket på slangarna NOGA så inte motorn havererar av oväntad oljebrist! För sker det ute på hyvling så ser man troligen inget för än oljan är slut! Ligger man då på maxvarv så slutar det troligen inte bra!


Tackar.. Bra tanke Lars, visst finns risker. På dessa gamla maskner håller man ett ständigt öga på vad som sker och inte sker, för man kan aldrig ta pålitligheten för givet när grejerna är från mitten av 1900-talet hehe.. Kollar alltid bakåt då och då efter rök/läckage och vätskor kollas innan varje kallstart. Så exakt, visst ska man vara försiktig med sånna här lösningar.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Lars B

#27 » 14:38:15, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att om du hyvlar så blandas oljan med gruset och du lär inte se något alls! Har för mig att det sitter stålomspunna ledningar till den pumpen och de är ju extra luriga då man inte ser torrsprickorna. Sedan lär väl trycket öka i slangen då oljan inte strömmar genom vakumpumpen...
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Svana (trådstartaren)

#28 » 14:46:01, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Problemet är att om du hyvlar så blandas oljan med gruset och du lär inte se något alls! Har för mig att det sitter stålomspunna ledningar till den pumpen och de är ju extra luriga då man inte ser torrsprickorna. Sedan lär väl trycket öka i slangen då oljan inte strömmar genom vakumpumpen...


Exakt som du skriver.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Svana (trådstartaren)

#29 » 00:23:47, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering igen.. Idag har det fusksprayats lite färg, ser lite roligare ut för stunden iaf då det inte brukar hålla så länge.

Bild

Sen blev det en rejäl motortvätt i kylan, trodde jag skulle frysa ihjäl i hårda vinden, men blev hyfsat till slut. Monterat pluggarna i slangarna här..


Bild

Och sen bilder på färdiga monteringen, funkar helt underbart! Blev ganska snygg installation tycker iaf jag.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

VHK116.1

#30 » 00:37:58, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser helt ok ut.
Men var är vacuumpumpen?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se