Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

JHM (trådstartaren)

#1 » 13:34:27, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle de vara möjligt att bygga bort tryckluftselendet till en vanlig bromscylinder? Funktionen nu är bristfällig med många läckege, att ist sätta dit en "vanlig" bromscylinder ex audi finns väl med hydraliskt bromsservo.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet



Björn.O

#2 » 13:59:21, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ju ändå ha luft till växlingen så det är nog ingen vinst med det.

Inte ska det vara så mycket elände med tryckluften om man har ordning på prylarna. Oftast är väl huvudcylindrarna i dåligt skick.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

JHM (trådstartaren)

#3 » 15:13:25, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt tänkt, men hade tänkt sköta växlingen med vire på separat spak.
Växlingen fungerar dock men skulle vara bra att slippa luften på maskinen.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

Björn.O

#4 » 15:48:44, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som hemsmide av värsta sort...
Lägg den tiden på tryckluftsystemet istället.

Fräsch kompressor, fräscha huvudcylindrar och fungerande frysskydd så ska det nog funka.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

JonasBerglund

#5 » 17:32:38, 03-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Låter som hemsmide av värsta sort...
Lägg den tiden på tryckluftsystemet istället.

Fräsch kompressor, fräscha huvudcylindrar och fungerande frysskydd så ska det nog funka.
JAA ett kort tag kanske det funkar innan det börjar krångla igen. Gamla tryckluftsbromsar är väl det värsta rackel som finns.
Nej nog är det en bättre idè att bygga om gör om gör rätt så att säga. Det kan ju knappast bli sämre i alla fall.

Frågan är väl vad man skulle kunna ta för delar och sätta dit. Känns som det kan bli lite för liten mängd från en vanlig huvudcylinder till en bil. Men i såna fall kan man ju ta två så får du ju ett riktigt tvåkretssystem. Nån här borde ju veta vad det ska vara för tryck ut från huvudcylindrarna. Sen är det ju frågan vad du ska ha för tryck till servona också men det ska väl gå att lösa att få dit olja.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

JHM (trådstartaren)

#6 » 09:07:09, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker en gammal tråd, ingen som har ideer om hur det skulle kunna lösas utan luft?
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#7 » 09:43:32, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är underligt att av alla dessa 42:or som finns i landet är det bara vissa som har "omöjliga" bromsar!
Men det är nog bara så att tryckluftssystem kräver lite mer av användaren. Personligen så skulle jag hellre ta bort den hydrauliska delen och satsa på direktverkande tryckluft! Miljontals lastbilar kan inte ha fel! Och det är inte fel på de enskilda komponenterna i 4200 det är bara vanliga prylar man hittar i alla tryckluftsbromsar, utan det är alltid handhavandet och underhållet det bottnar i! Däremot den tryckluftsstyrda växlingen är mer tveksam, där valde BM att gå sin egen väg med mer tveksamma komponenter. Men får man inte bromsarna att funka om de ses över riktigt och man sedan sköter det som föraren ska göra, så är nog inte lösningen att bygga om något! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Dexxas

#8 » 09:47:48, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på en gammal L50,på maskinen jag hade (en 87:a) var det enbart hydrualik till bromsarna. Dyra komponenter men funkade bra.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

JHM (trådstartaren)

#9 » 09:57:22, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu köptes denna maskin som ett bromslöst objekt, där många saker i bromssystemet saknades. Enda lösningen om jag ska behålla "originalbromsar" är att köpa det mesta nytt. Om luftbromsar på lastmaskiner hade varit bra hade nog volvo med fler fortsatt med det,,,,,,,
Därav min fundering om ombyggnad.
Att skylla på handhavande går bra men biter inte på mej när den köptes trasig.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#10 » 10:45:35, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då ligger ju felet hos den som hade den tidigare! Inget lär ju funka bättre för att man plockar bort en massa delar!
Så visst måste det vara fel på underhållet om det saknas en massa delar!
4200 största bromsproblem sitter i bromstrummorna, så bygger du om i bromsarna före hjulen så har du ändå det största problemet kvar. Att skylla bromsproblemen på 42:orna på tryckluften håller inte när det är i bromstrummorna problemen finns på de bromsarna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jcb3cx och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se