Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Viv vilken spännvidd skenar priset på takstolarna?

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

magloman

#16 » 09:38:13, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag lät en konstruktörsfirma rita en takstol åt mig oxå som skulle hålla om jag gjorde den själv i eget sågat virke.

kommer inte ihåg spännvidden just nu, men den ritningen finns nånstans här om intesse finns.

hursomhelst, så kostade det 800:- exkl moms o få den ritningen, jag tyckte det var värt det om jag skulle göra egna.

Var en firma i Örebro. Men finns ju massor såna antar jag.

Mina jag köpte var fackverk och takvinkel 22 eller 27 grader, kommer inte ihåg i skrivande stund.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



jörgen.ottosson

#17 » 09:50:34, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grett skrev:Spika själv = halva kostnaden i min del av landet och då räknade jag med med Byggmax priser.

En fördel med köpta takstolar är att man oftast kan få dom lyfta på plats direkt.


Att tänka på är konstruktionsklassen på virket, eftersom byggmax mf. inte anger någon klass så antar jag att det är den lägsta klassen som säljs. Om du "hittar" ritningar på en takstol som passar och tänker spika själv så kolla vilken virkesklass som angivits. Det skiljer ca 2.5 ggr i hålfasthet mellan högsta och lägsta klass....

http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... px?id=1162

( det finns inget hinder att sortera virke själv, så du får bra bitar. ( för det är så det går till på sågen för att dela de olika klasserna) Men du måste då veta vad du gör)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mats_o

#18 » 11:07:40, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen modell med upplyft innertak men skogsindustrierna har en bra lathund för vanliga takstolar, bjälklag osv
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=s ... HErCDswVMQ
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#19 » 12:34:15, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående Byggmax´s priser så är de billiga om du ska köpa en bräda men ska du ha mera virke så kan det löna sig att höra sig för på andra ställen. Jag har nyss gjort en jämförelse mellan de lokala handlarna och Byggmax. Jag jämförde materialet till ett förråd på 4x7 meter och de lokala handlarna var en 1-2 tusenlappar billigare, jag hade inte räknat med någon takplåt eller frakt då.
Så det kan löna sig att höra sig för och inte bara lita på reklamen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C (trådstartaren)

#20 » 13:02:45, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent svar pga detta:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 217#365217

Nu vet jag skillnaden på sax- och A-takstol! :thumme:
Det är nog konventionella eller A-takstolar som gäller här.

Nu har jag inte bara fått veta att spännvidden så att säga är ok, jag har också fått veta ungefär vad takstolar kostar och hur mycket dyrare det blir att göra A-takstolar. :thumme:
Dessutom lite lathundar etc. :thummar:
Stort tack alla. Det har ska jag läsa igenom under kvällen.

Dessutom har jag hunnit konstatera att jag inte har sten nog att fylla ut för den bredd jag vill ha på bygget. :slag:
Nå, det får lösa sig på nåt vis.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

baklastare642

#21 » 16:57:42, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fördel med köpta takstolar kan jag tänka mig är att man rimligen får hållfastighetsberäkningar med. Dessa kan vara bra att ha vid inlämnandet av bygglovsansökan och kanske även att vissa försäkringsbolag kräver dessa.

Kanske även bra att ha vid ev takkollaps pga av snö / vindlaster.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Christofer K

#22 » 22:34:29, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det skulle vara aktuellt med bygglov och besiktning så är det bara CE-märkta takstolar som gäller. Annars får man inget godkänt slutintyg.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Robban_C (trådstartaren)

#23 » 22:37:28, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså?
Är det nåt nytt? Jag tittade senast idag i ett ganska nybyggt garage (nåt år gammalt) som var byggt med hembyggda A-takstolar. Han sa inget sånt i alla fall.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Christofer K

#24 » 22:56:15, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur gammalt det är men i somras byggde jag en maskinhall och han som hjälpte mig med plattan (en lokal snickare) påpekade det här med CE-märkningen. Kände inte till det själv tidigare.
Nu behövde jag inget bygglov för mitt bygge så jag kollade inte upp det mer. http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=all
Men å andra sidan så köpte jag färdiga takstolar = CE-märkta.
Spännvidd 7,8 m, pris knappt 17000 för 7 st inkl transport och lyfta på plats.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Ptr

#25 » 00:23:34, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela fanstyget ska vara certifiserat, allt bärande. Att sen virket ser ut som fan, det spelar ingen roll, bara det är certefiserat.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

jörgen.ottosson

#26 » 07:28:28, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Hela fanstyget ska vara certifiserat, allt bärande. Att sen virket ser ut som fan, det spelar ingen roll, bara det är certefiserat.

Ptr


Vad jag förstått så gäller det bärande delar av stål eller aluminium ( 1 juli 2013 ) ALTSÅ: Ej trä.

http://www.sbi.se/omraden/o_dokument.as ... p=&dId=148

"samma" från annat ställe.

http://www.inspecta.com/sv/Vara-tjanste ... EN-1090-1/

Om jag nu inte missförstått så är CE-märkning av trä inte tvingande (i Sverige) men ett bra konkurans medel.

http://www.sp.se/sv/units/wood/qualitya ... fault.aspx
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#27 » 08:20:34, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Excluderingar :smile: som jag fann:

tass

Lantbruksstyrelsen meddelar anvisningar för lantbrukets byggnader. Här krävs idag genomgående typgodkända trätakstolar för att statlig lånegaranti skall beviljas. Kartro / Bjerking har därför tagit fram ett särskilt dimensioneringsprogram för lantbrukstakstolar, baserat på Lantbruksstyrelsens anvisningar för produktionsbyggnader inom lantbruks- och trädgårdsnäringen.


tass

º
Icke typgodkända dimensioneringar:
Vi har här specificerat några punkter som kan vara av värde att kontrollera:

- Har en beräkningsmodell använts som speglar verkligheten?

- Är kontroll av det ofta förekommande excentricitetsmomentet vid takfoten gjord?

- Är spiksplåtsförbanden dimensionerade så att risk för spjälkning ej kan uppstå? Detta är farligast vid vissa typer av takfötter, vid dragna diagonaler och vid nockförband.

- Är plåtplaceringen riktig i förhållande till det verkliga kraftflödet och den antagna beräkningsmodellen?

- Har tillåtet upplagstryck överskridits? Om så är fallet har erforderliga upplagsförstärkningar redovisats?

- Är lastfallskombineringen riktig? SBN ger oftast 5 - 8 lastfall som vart och ett kan vara dimensionerande för någon del i en trätakstol.

Utöver detta krävs byggplatskontroll på samma sätt som för en typgodkänd dimensionering.

Att kontrollera en beräkning utförd av dator är mycket svårt. Fel och brister kan dölja sig i programmet utan att man upptäcker dem. Det man ser är bara resultatet. Den manuellt gjorda beräkningen redovisar däremot eventuella brister som då lätt kan rättas till. Ett typgodkänt datasystem är att rekommendera. Det underlättar också arbetet med takstolskonstruktionen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#28 » 08:33:10, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstod av systemet.. länge sedan nu, för att överhuvudtaget kunna beräkna hållfasthet i en konstruktion, måste en virkeskvalite bestämmas.

Det ingår ju i grunderna av beräkningen :smile:

ser man det bakvänt, för att veta vilken last taket ska hålla för, måste man ha möjlighet att beräkna.

kvalitetsbestämning av virke tar energi och tid, bättre att lägga den tiden och energi på virke med bättre kvalite = lättare konstruktioner = mindre virkesåtgång.

sedan tillkommer externa krav, försäkringsbolag, lånehaj, bidragsgivare, delägare, medmera, som sätter tilläggskrav.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#29 » 08:45:25, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ihåg att skilja lagkrav/normer från branschkrav och krav ställda av olika leverantörer.

Om jag ska köpa en beg.bil så kan jag ju kräva att den ska vara M-testad, men det är ju inget lagkrav, där emot besiktning är det. (om jag tänker köra den på väg....)

Lantbruksstyrelsen har väl förresten hetat jordbruksverket sedan -91 , tror inte lånegaranti finns i dag (ersatt av investerings stöd) ....men det kanske är fel. :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#30 » 08:53:34, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, å andra sidan ska int Robban ha kossor i byggnaden :smile:

det var enbart för att ge exempel på anledningar till klassning, urgammal information ja drog upp, missade det.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se