Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Vill du infoga en länk i ditt meddelande? Här finns den ultimata beskrivningen hur man gör.

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Maskinforum -> Traktorer -> [Traktorer] Allmänt
Post subject: Luftning bränslesystem

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 20:46:13, 02-05-2012

Jag har luftat mitt bränslesystem, men det kommer inget bränsle från CAV-pumpen till spridarna. Det skall väl pumpa på rätt bra därifrån med fullt öppen gasspjäll och stoppvajern fullt indraget? Det spottar bara lite grann någon gång. Kan man ställa in något reglage på pumpen så att det kommer något?

Anmärkningsvärt är att det flödar bra med diesel till pumpen, men nästan inget kommer ur den.

Jag har luftat systemet pga en trasig dieselpump. Köpte en på skroten i Laholm. De sa att den tidigare köpts av en annan, men han lämnade tillbaka den pga att den inte passade eller någon annan orsak, dock inte att den inte fungerade funktionsmässigt.

Uppskattar hjälp, råd och tips på vad man kan göra som är smidigast.
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
Jars
Mer än 500 inlägg

Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Posted: 22:17:27, 02-05-2012

Hade du en sån här !! inte så svårt att gissa men att får rätt är en annan sak !

Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 10:49:10, 03-05-2012

Ja, det stämmer. Inte exakt samma exteriör i form av utanpåliggande fjädrar. Men pumpen i sig är samma. Bränsle passerar ej med samma flöde som i luftningsnipplarna på pumpen. Dvs det kommer inte ut något liknande flöde ur utflödet från pumpen som så småningom leder till spridarrören och spridarna.

Det är alltså högra delen av pumpen på bilden (höger om luftnipplarna) som verkar felar.

Någon som har förslag på vad man kan göra själv? Inte sugen att lämna in pumpen på en CAV-verkstad som tar närmare 5000 kr exkl moms för en renovering samt test i bänk.

Känns som det är ett litet irriterande fel i pumpen.
Turbodiesel
Mer än 500 inlägg

Maskin: Atila 1200 2st
IH B275
IH BWD6
Allt Truck
Hanomag Matador
Fordson Major
Fordson Power Major
Fordson Dexta
Åkerman H11B
Hyster Challenger 50

Posted: 11:59:33, 03-05-2012

Det ska inte komma mycket mer än en droppe PER insprutning i spridarrören. Däremot skall det pulsera kontinuerligt, kommer det bara lite "ibland" är något galet.

Provkörning & kalibrering är inte så dyrt. 1500-2000 kanske på sin höjd. Däremot är det mycket få pumpverkstäder som sätter upp & provkör en okänd pump som kan vara halvfull med sand/rost, you name it..

Om verkstaden provkör en pump utan att städa ur den har de ingen bänk att köra sina andra pumpar i efteråt Cool
Jars
Mer än 500 inlägg

Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Posted: 13:24:54, 03-05-2012

Som han nämde innan så kommer det ej så mycke !
Citat:
det kommer inget bränsle från CAV-pumpen till spridarna. Det skall väl pumpa på rätt bra därifrån med fullt öppen gasspjäll och stoppvajern fullt indraget? Det spottar bara lite grann någon gång.

Låssa några av muttrarna till spridarna på motortoppen å kör med starten tills han börjar "harkla" för då är han på väg !
Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 22:22:50, 03-05-2012

Jars skrev:
Som han nämde innan så kommer det ej så mycke !
Citat:
det kommer inget bränsle från CAV-pumpen till spridarna. Det skall väl pumpa på rätt bra därifrån med fullt öppen gasspjäll och stoppvajern fullt indraget? Det spottar bara lite grann någon gång.

Låssa några av muttrarna till spridarna på motortoppen å kör med starten tills han börjar "harkla" för då är han på väg !

Jag luftar enl instruktionsboken. Det står som du säger, och har gjort så. Varför ska det ej flöda bränsle i spridarrören?

Den borde väl egentligen starta då? Har försökt med startgas, men han vägrar tända.

Det var Sjölins Elektromekaniska i Växjö som jag fick prisinfo ifrån. Om någon har en CAV-verkstad i den trakten eller mot Skåne får ni gärna tipsa, men enbart CAV. Sjölins kan göra det, men är ej CAV-certifierad. Därav högre priser.

Jag tänker ta en bild på läget på pumpen, så hoppas jag att man kan få någon lösning på det hela.

Det gick att starta med min förra CAV-pump, så jag misstänker att det är fel på den nya.
Turbodiesel
Mer än 500 inlägg

IH B275
IH BWD6
Allt Truck
Hanomag Matador
Fordson Major
Fordson Power Major
Fordson Dexta
Åkerman H11B
Hyster Challenger 50

Posted: 23:40:37, 03-05-2012

För det första: Är det till David brownen?

Du kan testa om det är pumpen som inte fungerar. Kör med en spridare losstagen från motorn, De andra tre ska vara anslutna som vanligt. Den lösa ska vara ansluten till sitt rör, fast bredvid motorn. Den måste luftas precis som vanligt.

Kör sedan på starten en stund. Kommer det då dimma från spridaren i pulser skall den egentligen starta. Mängden har inte så stor betydelse.

Kommer det inte bränsle är det troligen pumpfel, Kommer det bränsle är det något galet med pumpens timing (tändinställning).

Håll AVSTÅND från spridaren vid detta test! Minst en meter.

Diesel/olja under huden förorsakar HEMSKA skador.

Håll även ordning på ev tätbricka i toppen/på spridaren, den far iväg vid startförsök!

Pumpen måste spruta in bränslet inom några få grader från rätt tändläge. Det är endast där det finns värme att antända det.

OM det är en CAV DPA, borde det inte vara av så stor betydelse var du lämnar den. Alla som kallar sig dieselverkstad borde kunna bedöma/ köra en sådan.

Kristianstads dieselservice (Dieselmånsson) är kända för att kunna plocka ihop bitar de andra säger är omöjligt (och det funkar). Detta till en ofta rimlig kostnad. De får ta de pumpjobb mina lokala skrattar åt.

Vi har även våran utmärkta (tror jag) Dieselmeken här på Maskinisten.

Kostnaden sticker iväg OM det behövs ny rotorenhet (stålbiten). Då kan inte 5k räcka. Du borde inte behöva betala speciellt mycket för en dödsdom.

Very Happy
Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 10:58:31, 04-05-2012

Ja, jag har bara en traktor. =)

Ska jag använda spridare 1 av 4? Normalt enligt instruktionsbok vid luftning luftar man spridarrör 1 och 2.

Ska göra ett försök med dina instruktioner.

Känner till Dieselmånsson, men valde att kontakta Sjölins. Men om Månssons har vana med CAV så är det ju ett givet val.
dimorep
Mer än 500 inlägg

Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Posted: 09:27:35, 05-05-2012

Jag har skickat den typen av CAV-pumpar (med div. fel) till Dieselmeken och de har fungerat bra när de kommit tillbaka. Wink

Den "gubben" har ju jobbat på Perkins-verkstad tidigare och där vimlar det ju av sådana pumpar... Mr. Green
Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 07:59:02, 07-05-2012

Dieselmeken ligger var?
Turbodiesel
Mer än 500 inlägg

IH B275
IH BWD6
Allt Truck
Hanomag Matador
Fordson Major
Fordson Power Major
Fordson Dexta
Åkerman H11B
Hyster Challenger 50

Posted: 09:23:21, 07-05-2012

Aneby
Fredrik_
Mer än 500 inlägg

Posted: 09:24:25, 07-05-2012

Pratat med säljande firma?
Någon form av funktionsgaranti borde väl finnas..
De kanske har en annan pump att pröva!
Jag menar innan du börjar kosta på den du har!!

Eller återlämna och renovera orginalet istället..
Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 16:14:42, 07-05-2012

Fredrik_ skrev:

Ja, köpte den på Laholms Traktordemontering. Robban där sa att det gäller en 3-månaders garanti. Vet inte om de har en liknande CAV-pump, men om det är garanti är det väl så att de kommer skicka iväg den till någon pumpfirma för test i bänk?
Jars
Mer än 500 inlägg

Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Posted: 19:24:26, 07-05-2012

Ratiosphere skrev:
Fredrik_ skrev:

Ja, köpte den på Laholms Traktordemontering. Robban där sa att det gäller en 3-månaders garanti. Vet inte om de har en liknande CAV-pump, men om det är garanti är det väl så att de kommer skicka iväg den till någon pumpfirma för test i bänk?

Det tror jag icke utan när de har fått den du skickar dit så kommer de
att skicka en annan från hyllan ! det blir nog så bra sådär !
Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 22:09:46, 07-05-2012

Jars skrev:
Ratiosphere skrev:
Fredrik_ skrev:

Det tror jag icke utan när de har fått den du skickar dit så kommer de
att skicka en annan från hyllan ! det blir nog så bra sådär !

Om de inte har någon annan då?

Jag bifogar bilder på berörda objekt.

Jag drog runt med starten i det skick spridaren är på bilden. Resultatet är att det pumpas bränsle från den övre spridarröret, som går ner i spridare 1 (vars rör är bortskruvade). Insprutningspumpen är i startläge.

Hur får man bort en spridare från motorn? Den verkar sitta ganska rejält. Har ju lossat de 2 muttrar som synligt verkar hålla den på plats. Bruka lite våld för att få loss den?

När den väl är loss, ska jag alltså koppla på rören igen och dra runt den med starten och granska om den pumpar upp dimma i puls?
AMA21
Mer än 10 inlägg

Maskin: Åkerman H10Mb
Lundberg 341
AMA Kompressor 21m3
Muskeg MM71 (Linjemaskin)
John Deere 2130

Posted: 22:31:08, 07-05-2012

Hei! Bruk litt vald ja, Vri/Rist med en rørtang, mens du samtidigpresser oppover ved hjelp an 2 flatjern fks.
Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 18:53:02, 08-05-2012

Nu fick jag bort den efter lite knackning. Jag körde som Turbodiesel beskrev. Resultat: det kom inget bränsle från spridaren. Det pulserade luft från motorn upp ur hålet där spridaren satt.

Så, vad gör jag nu? Lämna tillbaka pumpen hos Laholms?
Turbodiesel
Mer än 500 inlägg

IH B275
IH BWD6
Allt Truck
Hanomag Matador
Fordson Major
Fordson Power Major
Fordson Dexta
Åkerman H11B
Hyster Challenger 50

Posted: 00:20:21, 09-05-2012

Vad var problemet med den gamla pumpen?

Gav den upp på direkten, eller blev den gradvis sämre?

Du får väl prata med Laholms, risken är att du blir utan pump. Jag tror inte de renoverar den åt dig.

Allt beror på vad du gav för den, samt vilket skick din gamla befinner sig i.
Kanske är det bäst att lämna bägge till dieselfirman för utvärdering.
Ratiosphere
Mer än 10 inlägg

Posted: 08:03:05, 09-05-2012

Turbodiesel skrev:
Vad var problemet med den gamla pumpen?

Gav den upp på direkten, eller blev den gradvis sämre?

Du får väl prata med Laholms, risken är att du blir utan pump. Jag tror inte de renoverar den åt dig.

Allt beror på vad du gav för den, samt vilket skick din gamla befinner sig i.
Kanske är det bäst att lämna bägge till dieselfirman för utvärdering.

På den gamle hade gasreglaget hängt upp sig på något vis. Kunde bara stänga den med stoppvajern. Nu har jag dock vart inne i den och kollat och hittat en lös del, förmodligen från den smala delen av pumpen. Och tändningsinställningen är rubbad.

Gav 2500+moms hos Laholm, kan lämna tillbaka den då den har garanti i en månad till. Hittat en annan CAV på Blocket, men vet ej i dagsläget om den är testad eller om den fungerade innan den blev demonterad. Hittade också en kille som renoverar Perkins/CAV-pumpar. Han vill ha 4000 för en renoverad. Så långt tänker jag ej gå dock, så allt hopp går till den andre på Blocket eller om Laholm råkar ha en annan.

En sak till. Vad händer om man justerar spridarhuvudet? Råkade skruva lite där när jag försökte lista ut hur man tog väck spridaren enklast.

Kanske lämnar in den gamle hos MM. Inte lönt att lämna in den "nya", gav ju rätt så mkt för den.
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Maskinforum -> Traktorer -> [Traktorer] Allmänt
Post subject: Luftning bränslesystem

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB