Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Vill du infoga en länk i ditt meddelande? Här finns den ultimata beskrivningen hur man gör.

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Jord- och skogsbruk, fastigheter -> Jordbruk och djur -> Jordbruk
Post subject: Vad skulle ni göra med 100 ha åker?

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
mrpallman

Mer än 10 inlägg

Posted: 15:18:49, 18-05-2012

Hej!

Har ett angenämt problem, ska ta över en jordburksfastighet inom något/några år. Gården är på ca 100 ha åkermark och 350 ha skog. Skogen har jag "koll på" men hur åkrarna ska användas är inte bestämt. I dag är det vall/beten på åkrarna till gårdens köttproduktion. Gården ligger bara 15 km från en större stad.

Som en sista utväg kan åkrarna arrenderas ut (flera i området har uttryckt sitt intresse). Själv hoppas jag komma fram till någon mer aktiv inriktning. Jordarten är mjäla, vilket tyvärr inte är optimalt för spannmålsproduktion (om jag förstått rätt).

Till saken hör att jag i dag har ett relativt bra kontorsarbete. På lite längre sikt kan jag mycket väl tänka mig att slänga kostymen och köra på jordbuket 100%.

Mer eller mindre seriösa idéer jag funderat på:

- Ensilage försäljning
- Energiskog
- Energigrödor (verkar tyvärr vara problem med askhalt vid odling på mjäla?)
- Vilthängn
- Spannmål (trots att mjäla inte är optimalt är det ju förbaskat kul med maskiner Very Happy )

Finns ju även möjligheten att fortsätta med köttproduktion. Det är dock inte något jag brinner för, vilket jag tror är en nödvändighet. Men vem vet, kanske kommer det intresset med tiden...

Det vore väldigt intressant att höra hur andra skulle ha resonerat! Som inspiration Smile
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare
Case IH 5150
McCormick MTX 150
Valmet 6300 med patu kran o EHC

Posted: 16:12:43, 18-05-2012

Jag hade kombinerat ekologisk köttproduktion av ett eller annat slag med ekologisk växtodling. Genom att göra detta får du gödsel bra växtföljd med vall och du slipper hålla på köpa handelsgödsel samt baltandet med gifter och växtskyddssprutan. Köttproduktionen kräver tid varje dag men du kan hålla på med den på sommaren och vara i skogen på vintern.

Smidigare för dig är ju att arrendera ut produktionen vilket också kanske är ett alternativ.

Plantera energiskog tycker jag personligen är väldigt sorgligt, då ny åkermark ej nybildas och den som finns äts upp av städernas tillväxt. Däremot så tycker kan man odla energiskog i skogen vet dock ej hur kalkylen för den ser ut jämfört med vanlig granskogspoduktion.

Last edited by Torpöbo on 16:16:26, 18-05-2012; edited 1 time in total
161A
Mer än 500 inlägg

Maskin: Valmet 8350, JCB4Xservoplus, CAT it14G, Mattsson 161A, Bigab 20-24, Toro 220D, Stocka

Posted: 21:06:36, 18-05-2012

Var ungefär i universum ligger dessa 100 ha?
Jars
Mer än 500 inlägg

Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Posted: 21:27:07, 18-05-2012

Jag skulle sälja matjorden o tänka på energiskogen efter det !!
gaffa

Mer än 100 inlägg

Maskin: Åkerman H7 C

Posted: 21:50:02, 18-05-2012

Det är klart att du ska odla spannmål och oljeväxter! 1 miljard av värdens befolkning svälter och om 10 år är det 2 miljarder som svälter....Varför skulle det vara något fel på mjäla förresten?
Carl_J
Mer än 10 inlägg

Maskin: NEW HOLLAND 7050, 7070
John Deere 6820
Jcb 541.70

Posted: 08:30:14, 19-05-2012

Energiskog typ Salix har en tendens att förstöra dräneringar med sina rötter, dvs fylla rören med rötter. Inget kortsiktigt problem men har marken tendens att var blöt kommer det inte bli bättre med åren..

Mvh CArl
mats_o
Mer än 500 inlägg

Posted: 10:37:15, 19-05-2012

Det kräver jobb osv men med tanke på att du låg så nära en stad och allt så skulle jag nog försöka titta på köttproduktion med egen slakt och försäljning.

lokalproducerat är hett
Mats i Myrhult
Location: flyttat från Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Älvsbyn, Östersund 
Mer än 500 inlägg

Maskin: Hanix N260-2
JD 4230

Posted: 11:53:17, 19-05-2012

En Mats till som säger köttproduktion och eget gårdsslakteri. Tveklöst! Tumme upp
Valmet 702

Mer än 100 inlägg

Maskin: Valmet 702

Posted: 21:05:13, 19-05-2012

Om husen för köttproduktionrn är rationella skulle jag behålla både djuren och kontorsjobbet till att börja med. Köp in maskintjänsterna i början till det du inte hinner med dubbla jobb. Köp slakt och stykning av dina djur och bygg upp en kundkrets först hos dina arbetskamrater som sen skryter för sina vänner. Ställ om till ekologiskt, odla vall till djuren och sälj spannmålen. Och sköt framförallt om skogen!
Mappe

Mer än 100 inlägg

Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

Posted: 11:50:00, 21-05-2012

Arendera ut det kanske? Blir ju lätt skött för din del Smile

På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Ptr

Mer än 100 inlägg

Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401

Posted: 21:27:00, 22-05-2012

Sådan jord kan vara besvärlig! Minsta regnskur så är den som kvicksand. Har kört fast en traktor som stod i en regnskur menads jag åt, när jag kom tillbaks så låg den på underredet. Vallen bär något bättre.

Sen kan jorden få för sig att driva omkring och bilda vackra drivor ända upp i axhöjd. Inte roligt att få i tröskan. Vallen binder ihop lite bättre.

Energiskog är en styggelse och där kommer allt sjukor på dem med. Sen går det väl knappt att bli av med på en livstid.

Sälja vallen på rot är också ett alternativ. då kan den bidra med spridningsarial vilket många gånger också är ett stort motiv till att en djurbonde köper vall eller arrenderar idag.

Bara ännu några tankar.
Ptr
Torpöbo
Mer än 500 inlägg

Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare
Case IH 5150
McCormick MTX 150
Valmet 6300 med patu kran o EHC

Posted: 21:35:42, 22-05-2012

Ptr skrev:
Sådan jord kan vara besvärlig! Minsta regnskur så är den som kvicksand. Har kört fast en traktor som stod i en regnskur menads jag åt, när jag kom tillbaks så låg den på underredet. Vallen bär något bättre.

Sen kan jorden få för sig att driva omkring och bilda vackra drivor ända upp i axhöjd. Inte roligt att få i tröskan. Vallen binder ihop lite bättre.

Energiskog är en styggelse och där kommer allt sjukor på dem med. Sen går det väl knappt att bli av med på en livstid.

Sälja vallen på rot är också ett alternativ. då kan den bidra med spridningsarial vilket många gånger också är ett stort motiv till att en djurbonde köper vall eller arrenderar idag.

Bara ännu några tankar.
Ptr

Har växt upp på en gård som brukas nästan enbart på stenbunden mjäla och jag känner inte alls igen problemen du beskriver.

Ända gången som det körts fast hemma är i surhål och om man odlat bort någon sten. Jorden plöjs och crosskillvältas innan sådd om det är uppehåll, regnar det på tiltan så får man ta fram harven för att få bra bruk. Ska regna väldigt väldigt mycket om man ska göra fast i mjälan hemma iaf.
mrpallman

Mer än 10 inlägg

Posted: 10:49:19, 23-05-2012

Kul att så många svarar! Ang jordart så kanske jag rört till det. Det ärlerjord som blir hård som cement efter regn, enligt farsgubben är spannmål inte optimalt. Men vad vet jag, kanske finn mer lämpliga redskap idag än på 80talet när han hade spannmål.

Många verkar tro på köttproduktion, växla om till ekologiskt. Är mycket möjligt att det blir så till att börja med. På sikt vore min "dröm" att kunnaodla något och ev förädla det något steg (biodrivmedel, biobränslen, röta ensilage etc). Ska träffa någon konsult och bankman snart. Behöver lite hjälp med att räkna på avkastningskrav och liknande.

Tack igen för era funderingar!
gaffa

Mer än 100 inlägg

Maskin: Åkerman H7 C

Posted: 14:48:21, 23-05-2012

Lerjord är det absolut optimala för spannmål speciellt höstvete även höstraps går utmärkt om du inte bor alltför långt norrut
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Jord- och skogsbruk, fastigheter -> Jordbruk och djur -> Jordbruk
Post subject: Vad skulle ni göra med 100 ha åker?

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB