Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Använd funktionen Infoga bild/foto om du vill ladda upp bilder till inlägg.

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Diverse -> Snick Snack
Post subject: Människors beteende i trafiken...
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20  Next [all]

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
jeppe-larsson
Mer än 100 inlägg

Maskin: Volvo Ew 160c - 07

Posted: 20:30:03, 29-05-2012

Nu ska ni här på forumet som kör buss absolut INTE se detta som ett påhopp eller ta det personligt!!
Jag vet hur det känns att få höra klagomål om sin yrkeskategori Confused
Vill bara berätta mina erfarenheter av bussåkande, har under lite mer än 2 år åkt buss till och från skolan, fram till den dagen jag tog körkort.
Har sedan dess inte åkt buss mer än 10-20 ggr och dom gångerna var det först och främst för att jag inte var i körbart skick...
Anledningen, jo först och främst för att busstiderna sällan stämmer här en bit utanför stan, men även för att jag gillar inte att sitta i en full buss där
man håller på att antingen mosa personen bredvid eller ramla av stolen.
Man kör för fort helt enkelt, samt ryckig körning med kraftiga inbromsningar, jag tvivlar inte en sekund på att oftast beror detta på en kraftigt pressad tidtabell, och om så är fallet är det ju helt åt he***te att
trafiksäkerheten ska få bli lidande pga tid (jag slipper inte en fortkörnings bot bara för att jag måste hem på toaletten).
Detta borde helt enkelt vara ett problem som trafikverket ska diskutera med bussbolagen...
Sen till det tråkiga, det finns många (åtminstone här i stan) som inte borde få framföra ett tungt fordon men ändå har D-kort.
Jag vet inte men det känns som att den stora skillnaden mellan vissa busschaufförer och de flesta lastbilschaufförer är att det saknas yrkesstolthet...?
Detta var bara mina tankar och reflekteringar.

Måste berätta lite egna erfarenheter också då.
Det jag upplever som en jäkligt farlig grej är dom som inte törs köra om, ja jag vet att det låter bakvänt men alla som kört ett LGF fordon
vet vad jag menar. När den bil som ligger etta bakom grävaren inte törs köra om, även om det så är 1 km raksträcka, och det blir en kö
som slutar med att bil 3,4,5... blir förbannad och vansinnes kör om, måste säga många gånger har det varit nära.
Farsgubben berättade en gång när en kö bildades bakom grävaren, och en gubbe som låg 4-5 i kön kom på varvstoppen i sin 240 och körde om,
helt vansinnig Mr. Green

edit: stavning

Last edited by jeppe-larsson on 20:33:18, 29-05-2012; edited 1 time in total
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
Burnvill
Mer än 100 inlägg

Posted: 20:45:25, 29-05-2012

Ivar Risslén skrev:
Först i kurvan väljer spår.

Det var nog bådas fel.

En kompis hade en tjej som krockade med en mötande bil i en kurva och hon förklarade händelsen med: "Vi genade båda två så då small det" Confused
Bengt Erik Eriksson
Mer än 500 inlägg

Maskin: hemma :
AVANT 218
Wheelhorse GT14-73
tidigare:BM BOXER
I framtiden: Farmall M.

www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

Posted: 21:44:07, 29-05-2012

Det är nog inte lätt att känna yrkesstolthet när alla klagar på dig för att du tvärnitar för idioter som svänger ut framför dig eller för en blindgångare i zebra lagen. eller som här i länet där biljettsystemet ofta inte behagar funka.

Burnvill skrev:

En kompis hade en tjej som krockade med en mötande bil i en kurva och hon förklarade händelsen med: "Vi genade båda två så då small det" Confused

men hur menar hon att hon genar när hon redan har innerkurva? Kliar huvudet
Burnvill
Mer än 100 inlägg

Posted: 14:54:56, 30-05-2012

Bengt Erik Eriksson skrev:

Burnvill skrev:

Nja vi lyckades tyvärr aldrig få någon bra förklaring på det Smile
swedengines
Mer än 500 inlägg

Posted: 16:13:46, 30-05-2012

det där med bussar kan jag bara säga att många bussförare i Linköping kör galet.
har åkt buss varje dag i fem års tid fram till jag tog körkort...
i vallarondellen, europas största rondell där bilar kör fort, man kan lätt hålla över 50 utan problem och det ställer till det för bussförarna som har en pressad tidtabell. De kommer nämnligen inte iväg utan har varit med om att en chaufför fick vänta fem-tio minuter... många förare skiter därför att släppa fram fordon i rondellen utan kör bara rakt ut... kan inte räkna hur många gånger bussen nästan krockat, hände i alla fall flera gånger i veckan, nån gång körde nästan en tradare på bussen i bakkant, jag satt längst bak och höll på o skita på mig när tradarn tuta...

/ Viktor
Maskinfotograf Linköping

http://www.youtube.com/user/swedengines
Rockfax
Mer än 100 inlägg

Maskin: Inte mina men finns i familjen
Valtra T162
Valtra 6850
Valmet 805 x2
Grålle x3

Posted: 16:58:37, 30-05-2012

Lägger mig i angående bussar, även fast jag inte har något buss körkort. Men har åkt buss 2 mil om dagen sedan första klass (slutar 2a ring nästa vecka)

Och jag har aldrig sett några större problem när jag varit mindre och bara åkt skolskjuts där alltså endast barn har varit med.
Visst förarna blir arga på oss ungdomar, men det är ju för vi inte har skött oss speciellt bra och det gör väl ingen unge? Mr. Green

Men jag har nu åkt med länstrafiken i 2 år, och det är MYCKET värre. Dels finns det inga bussar som går åt det hållet jag ska åt, varken mot stan eller hem från stan. Sen när bussarna väl går så är de så fulla så man kan knappt åka med. Detta beroende på att många nysvenskar blir placerade mitt ute i ingenstans och de måste åka med bussen för de har inge körkort.
Inte nog med att dessa tar upp 65-80% av bussen, de går in bakvägen utan att betala, det skriks över hela bussen, de kan inte låta gamla svenskar sitta, utan måste sitta själva. Då får en annan rycka in och stå upp eftersom det uppskattas så mycket av de gamla att de kan få sitta. (Vilket man förstår)
Har en granne som körde turen jag åker med i ca 6 månader, men hon sa att hon vill inte köra den längre och kör nu skolbarn i minibuss. För hon klarade inte av att dels köra fulla bussar med massa oljud, det var även bråttom som fasen.

(Hoppas ingen tog illa vid av det jag skrev, men jag skrev bara hur det ser ut i staden jag lever i...)

The question isn't who is going to let me, it's who is going to stop me.
http://www.sagarden.n.nu/
http://www.facebook.com/sagarden.n.nu
jörgen.ottosson

Mer än 500 inlägg

Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Posted: 17:06:25, 30-05-2012

Burnvill skrev:

Burnvill skrev:

S-kurva... Kliar huvudet Very Happy
Robert T
Mer än 500 inlägg

Maskin: Buss!

Posted: 18:53:14, 30-05-2012

En händelse som inträffade när jag körde buss i förrgår:

Kom körandes i ett samhälle på genomfartsvägen i byn, endast lokal trafik inom byn går där, 30 väg.
En kvinna hoppar på kryckor ca 40 meter efter en hållplats, mot mig.
Jag går ut till mitten av vägen för att kunna köra förbi henne, men då stannar hon och lyckas flaxa med en arm.

Jag har ju inte hjärta att köra förbi henne fast hon inte hunnit ända till hållplatsen, varpå jag stannar, tyvärr då mitt i vägen eftersom jag inte kan komma undan. Jag öppnar dörren och niger bussen, hon är väldigt tacksam för att jag stannade.

Samtidigt närmar sig två personbilar bakifrån, den första stampar gasen i botten då den tvingas gå ut lite i gräset för att komma förbi mig, tydligt att det var i protest mot min "parkering".

Klart att det var dumt att stanna där, men samtidigt hade jag inte kunnat leva med mig själv om jag kört ifrån henne. Hon hade hela foten och benet upp till knät gipsat...

Men de i personbilarna såg henne inte ens och de tycker nu, "j*vla idioter till busschaufförer som stannar mitt i vägen där jag ska fram, jag som har så bråttom"...

Min poäng är, alla mynt har två sidor.

En busschaufför med oviss framtid, BE CE DE på körkortet... Vad ger framtiden?
Fredrik_
Mer än 500 inlägg

Posted: 22:35:41, 30-05-2012

Det där tycker jag är helt OK!
Både att hålla ut ordentligt för gående, och stanna till för någon som har svårt att ta sig fram.
Synd bara att denne inte han vinka tidigare så hade allt gått smidigare!

Ett vanligt rondell-beteende här bland 'vissa', är att stanna för att släppa fram bilen som närmar sig infarten tidigare...
Dvs om de kört skulle de hinna ut åt höger innan den andre ens kommit in i rondellen.
Risk att man räknar med "att jag hinner också" innan de istället bromsar.
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 10:02:27, 31-05-2012

Fredrik_ skrev:
Det där tycker jag är helt OK!
Både att hålla ut ordentligt för gående, och stanna till för någon som har svårt att ta sig fram.

Det vet dock inte de som inte såg kvinnan ... i denna diskussion skulle de berätta att en buss stannade mitt på vägen och att de störde sig på det.

Robert T: även jag tycker det var helt rätt gjort.
När jag ser en buss eller lastbil som stannar mitt på vägen så tänker jag FÖRST: "Han har säkert en anledning till varför han gör det!" och tar det lugnt.
Burnvill
Mer än 100 inlägg

Posted: 14:38:55, 01-06-2012

jörgen.ottosson skrev:
Burnvill skrev:

Burnvill skrev:

S-kurva... Kliar huvudet Very Happy

Tummar upp
Mats i Myrhult
Location: flyttat från Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Älvsbyn, Östersund 
Mer än 500 inlägg

Maskin: Hanix N260-2
JD 4230

Posted: 16:05:39, 01-06-2012

Vad olidligt spännande det skulle bli om man körde åt båda håll samtidigt på tävlingsbanor med chikaner.
Apropå båda genade i kurvan. Cool
Rockfax
Mer än 100 inlägg

Maskin: Inte mina men finns i familjen
Valtra T162
Valtra 6850
Valmet 805 x2
Grålle x3

Posted: 17:43:38, 01-06-2012

Mats i Myrhult skrev:
Vad olidligt spännande det skulle bli om man körde åt båda håll samtidigt på tävlingsbanor med chikaner.
Apropå båda genade i kurvan. Cool

Ja för riktiga förare skulle det nog bli spännande, men vissa behöver inte ens det för att krascha!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14915607.ab

Prins av Sverige och kung av krascher! Mr. Green

Last edited by Rockfax on 17:44:11, 01-06-2012; edited 1 time in total

The question isn't who is going to let me, it's who is going to stop me.
http://www.sagarden.n.nu/
http://www.facebook.com/sagarden.n.nu
Spindelgrävarn

Mer än 100 inlägg

Maskin: Menzi Muck A91 4*4plus
Scania 143 flakväxlare
Kamo 3x junior

Posted: 20:54:13, 01-06-2012

har bara skumläst tråden men......

Min enkla uppfattning är att det största problemet i trafiken helt enkelt är att folk inte tänker på vad de håller på med. Alltså man ÅKER bil istället för att KÖRA bil.

Trafik är kommunikation på fler sett än att förflytta sig.....
Eftersom man (oftast) inte kan prata med sina medtrafikanter måste vi kommunicera med vad vi gör.
Det jag menar är att trafiken är ett system som aldrig kan regleras fullt ut med regler, det bygger på samarbete mellan utövarna(oss trafikanter alltså) och det är här det brister så mycket, folk tänker helt enkelt inte på vad de gör.
Man ser inte vad ens handlingar får för konsekvenser för andra och här brister vi alla mer eller mindre.

T.ex. 2 lastbilar med släp ligger och maxar mot fartbegränsaren på en motorväg. Sida vid sida medan kön och hjärnblödningarna växer till bakom dem.....
Om föraren i den lastbil som blir omkörd tänker till lite borde han inse " skit! om jag bara släpper på gasen i någon sekund kan den här killen komma om och alla i kön med för den delen..."

tyvärr är det inte alla som tänker så långt.... Eller de som bara går rätt ut på övergångsstället.... Suck.

Den skrämmande frågan blir, om folk tänker så lite i trafiken? Hur tänker de på sitt jobb?
Eller tänker folk inte alls och bara kör på av gammal vana?
Många frågor men jag har inget svar.

/ Mvh Niklas.
Hool
Mer än 10 inlägg

Maskin: Black & Decker :(

Posted: 20:25:43, 24-06-2012

Finns alla sorter i vår herres hage..

http://www.youtube.com/watch?v=OOjO-omkPAk&feature=youtu.be

En så kallad "Ratthållare"

Kund berättade att han lossade matvaror till en kiosk i stadskärnan... Ja då var det en stressad en som låste fast sin cykel i hans lastbil.. Slag1

Han fick tag i personen så han inte blev stående dock men.

Var även en vilsen herre från landsbygden som körde in framför en tradare... Gick bra men lastbilen fick nita bra.. Slag1
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Diverse -> Snick Snack
Post subject: Människors beteende i trafiken...
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20  Next [all]

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB