|
|
| Author |
Message |
Conny Kolsjö
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H7C, H16D Hanix H26B Mattsson 266S Hough H-120C Clark Michigan 75B Kockum KL420 Moxy 6227B, MT27 Volvo FL6 Landsverk L77 Case 1150B Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61 Samt diverse annat.
Medlems nummer 1528

|
Posted: 12:19:33, 01-06-2012
|
• |
|
|
torlin skrev: |
Tycker jag uttrycker mig ganska klart där.
Varför bosätta sig på landet om man sedan vill utrota allt naturligt djurliv där?
|
??? Men om dem redan bodde på landet när dem i stor stan bestämde att man på landet skulle få fler vargar??? Efter som vi planterat in varg i landet så fans inte dessa när mänskor flyttade dit eller växte upp där
(finns säkert någon med fakta som kan komma med årtal för när det var nästan varg fritt)
Och det är ju klart att om någon får beslut nedkörda i halsen från Bryssel mm som påverkar livet för dem så blir det friktion.
Även om jag är för en levande natur så kan jag inte låta bli att få vissa obehags känslor när jag en tidig morgon kommer går någon kilometer upp i skogen till maskinen och det är färska varg spår från en flock på 7 individer runt maskinen.............
Eller som den morgonen när det var färska björn spår......
Ja jag vet att dem är skygga och säkert gått undan när dem såg mig men känslan när man vet att dem lätt kunnat ta mig till frukost......
Tur att dem inte vet sin styrka mot oss mänskor |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Conny Kolsjö
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H7C, H16D Hanix H26B Mattsson 266S Hough H-120C Clark Michigan 75B Kockum KL420 Moxy 6227B, MT27 Volvo FL6 Landsverk L77 Case 1150B Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61 Samt diverse annat.
Medlems nummer 1528

|
Posted: 12:28:41, 01-06-2012
|
• |
|
|
Vist man har respekt för älgar med men det är ändå en viss skillnad mot den känslan man får av något som skulle kunna äta upp en......
Hur ska någon kunna få mig och andra att inte känna så???
Spelar för mig ingen roll att jag vet hur skygga dessa djur är och att dem förmodligen springer benen av sig för att komma bort från mig. Obehaget finns där i alla fall för man vet också att dem kan ta mig om dem vill..... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Burnvill
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 14:29:24, 01-06-2012
|
• |
|
|
Tack för att du öppnade tråden igen Holger
Jag tycker väl inte att debatten här har spårat ur än om man jämför hur det kan vara på andra forum, möjligtvis har den kommit in på ett sidospår
Men jag håller helt med dig om att man måste acceptera att människor har olika åsikter även om man inte håller med dem.
Fast hade alla samma åsikt skulle det ju inte bli någon debatt och det vore ju lite tråkigt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ubbe85
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 17:37:22, 01-06-2012
|
• |
|
|
Conny Kolsjö skrev: | torlin skrev: |
Varför bosätta sig på landet om man sedan vill utrota allt naturligt djurliv där?
|
??? Men om dem redan bodde på landet när dem i stor stan bestämde att man på landet skulle få fler vargar??? Efter som vi planterat in varg i landet så fans inte dessa när mänskor flyttade dit eller växte upp där
(finns säkert någon med fakta som kan komma med årtal för när det var nästan varg fritt)
Och det är ju klart att om någon får beslut nedkörda i halsen från Bryssel mm som påverkar livet för dem så blir det friktion.
Även om jag är för en levande natur så kan jag inte låta bli att få vissa obehags känslor när jag en tidig morgon kommer går någon kilometer upp i skogen till maskinen och det är färska varg spår från en flock på 7 individer runt maskinen.............
Ja jag vet att dem är skygga och säkert gått undan när dem såg mig men känslan när man vet att dem lätt kunnat ta mig till frukost......
Tur att dem inte vet sin styrka mot oss mänskor  |
Måste ju informera för dom som inte vet. Varg fanns här i skandinavien långt innan människor började bosätta sig här. Ändå så tror vissa individer att vi har rätt att utrota dom. Det är vi människor som är största hotet mot oss själva, inte något stackars djur som drivs av instinkter. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mats i Myrhult
Location: flyttat från Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Älvsbyn, Östersund
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hanix N260-2 JD 4230

|
Posted: 18:00:09, 01-06-2012
|
• |
|
|
Ubbe85 skrev: |
Måste ju informera för dom som inte vet. Varg fanns här i skandinavien långt innan människor började bosätta sig här. Ändå så tror vissa individer att vi har rätt att utrota dom. Det är vi människor som är största hotet mot oss själva, inte något stackars djur som drivs av instinkter. |
Nu blandar du äpplen och päron friskt med apelsiner och bananer.
Hotet mot människan som art är ett helt annat hotet mot vissa individer och ett helt tredje än hotet mot olika livsstilar för olika människor.
Dessutom utrotas arter hela tiden, inte av människan utan som en del i evolutionen. Även om människan skulle vara ansvarig för utrotningen av någon art, så har vi evolutionär (naturlig) rätt till det. Vi har försökt med vissa skadedjur, men aldrig lyckats.
Att hänvisa till en naturlig hemortsrätt för vargen till en natur som inte längre ser ut som när människan inte var närvarande är bara okunnigt/osakligt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Burnvill
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:58:47, 01-06-2012
|
• |
|
|
Ubbe85 skrev: |
Conny Kolsjö skrev: | torlin skrev: |
|
Tur att dem inte vet sin styrka mot oss mänskor  |
Måste ju informera för dom som inte vet. Varg fanns här i skandinavien långt innan människor började bosätta sig här. Ändå så tror vissa individer att vi har rätt att utrota dom. Det är vi människor som är största hotet mot oss själva, inte något stackars djur som drivs av instinkter.
|
Tror jag säger som DiLeva "Vem ska man tro på"
http://www.vargfakta.se/nyheter/vargen-var-har-forst/ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivar Risslén
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare MF 30 med Bergsjö 108 lastare I-H 574 -74 MF 175 -72 med Modig lastare

|
Posted: 23:31:08, 01-06-2012
|
• |
|
|
Största problemet med vargen är hur vi lever nu för tiden och hur vi lever i naturen. Vi har fått en alldeles skev bild av vilka djur som är farliga och inte farliga för oss människor.
Alla vet att vargen kan äta upp oss genom Rödluvan och vargen men det är många som tycker att björnar är gulliga och vill klappa dom som man kan klappa Nalle Puh.
Det djur som jag undviker på höstar är renoxar och även älgtjurar kan vara farliga på hösten och älgkor med kalvar på vintern. Men det handlar inte om vargar det jag har skrivit nu utan om andra djur som har dräpt människor.
Förr när det var vanligare med varg ( för 100 år sedan och mer) så hade de gårdshundar som spöade vargar som kom i närheten av gårdarna. Sånna hundar finns det nästan inte nu i sverige. ( Läs om Dalsbohunden)
Det behövs kanske avlas fram lite strängare jakthundar och inte bara sånna halvmesar som många jakthundar är nu. Morrar en annan okänd hund mot dom så springer de och ställer sig bakom husse.
Edit: Ändrade lite i texten så att det inte skulle bli syftningsfel. |
Last edited by Ivar Risslén on 23:35:28, 01-06-2012; edited 1 time in total
 Errare humanum est
|
|
|
|
|
|
|
Ubbe85
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 23:45:02, 01-06-2012
|
• |
|
|
Mats i Myrhult skrev: | Ubbe85 skrev: |
Nu blandar du äpplen och päron friskt med apelsiner och bananer.
Hotet mot människan som art är ett helt annat hotet mot vissa individer och ett helt tredje än hotet mot olika livsstilar för olika människor.
Dessutom utrotas arter hela tiden, inte av människan utan som en del i evolutionen. Även om människan skulle vara ansvarig för utrotningen av någon art, så har vi evolutionär (naturlig) rätt till det. Vi har försökt med vissa skadedjur, men aldrig lyckats.
Att hänvisa till en naturlig hemortsrätt för vargen till en natur som inte längre ser ut som när människan inte var närvarande är bara okunnigt/osakligt. |
Du kallar mig okunnig bara för att jag har ett annat synsätt än dig. Ja suck orkar då inte vara med i den här debatten mer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
dsimila
Mer än 10 inlägg
Maskin: BM 320 Turbo -64

|
Posted: 23:48:28, 01-06-2012
|
• |
|
|
|
Jag är mer rädd för björn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivar Risslén
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare MF 30 med Bergsjö 108 lastare I-H 574 -74 MF 175 -72 med Modig lastare

|
Posted: 23:53:37, 01-06-2012
|
• |
|
|
dsimila skrev: | | Jag är mer rädd för björn. |
Jag har hellre en björnfamilj som grannar än ett gäng stockholmsligister.
Björnar är snälla om man inte stör dom men stockholmsligisterna kan hoppa på en bara för att det är kul. |
 Errare humanum est
|
|
|
|
|
|
|
Mr Johansson
Mer än 10 inlägg
Maskin: Volvo Bm 650, 2200, 641, 400

|
Posted: 00:30:43, 02-06-2012
|
• |
|
|
Det där med att vargen var före hör man ofta som ett mantra, men hur långt tillbaka syftar man på egentligen?
Vad jag har fått lära mig så följde predatorerna bytesdjuren allt eftersom inlandsisen försvann? Eller ska man gå ännu längre tillbaka?
Det är ett väldigt vagt argument iallafall tycker jag, liknande argument körde man med på dagis när man bråkade om vem som skulle ha vad när man lekte.
Tycker man ska starta ett program för att få tillbaka Visenten med. |
Last edited by Mr Johansson on 00:36:29, 02-06-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Mats i Myrhult
Location: flyttat från Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Älvsbyn, Östersund
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hanix N260-2 JD 4230

|
Posted: 07:09:15, 02-06-2012
|
• |
|
|
Ubbe, jag kallade dig inte okunnig, om du läser texten.
Däremot påpekade jag logiska brister i ditt resonemang, i och med att du inte gjorde någon differentiering mellan de olika kategorier du räknade upp och blandade ihop. Att man inte kan blanda kategorier på det viset är inte en fråga om åsikter. Du får ha vilka åsikter du vill, men om du motiverar dem med ett resonemang som är ologiskt måste du tåla ett påpekande om detta.
Om du inte förstår den invändningen mot ditt resonemang, då är du okunnig. |
|
|
|
|
|
|
|
|
skalman1
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo T-31 -50 BM35 -54 Chevrolet Suburban C20 -69 Opel Kapitän L -59 Pontiac Eight Fourdoor -34 Dodge Ram 1500 4x4 Quad 5,9 V8
Ja, det är dom jag äger iaf.

|
Posted: 08:15:09, 14-07-2012
|
• |
|
|
Kopierat från Blockets nyheter och väder:
Värmland, 14 jul
Djurvänners sajt granskas av DI
Sverige 14 jul 08:11
En internetsajt ska granskas av Datainspektionen, uppger Ekot. Det är en liten grupp frilansande djurvänner som har publicerat namn, bild, adress och telefonnummer på omkring 50 jägare, och "varghatare" som de kallas av djurvännerna.
Tilltaget kan strida mot Personuppgiftslagen, PUL, men polisen kan inte stänga sidan. Det rör sig om jägare som bor från Kristianstad i söder till Sollefteå i norr. Även kartposition till deras hemadresser är publicerade.
Sidan har funnits sedan 2010 och den ger bland annat tips om hur man förstör en jakt, ett jakttorn och fångar in jakthundar.
För att uppgifterna ska strida mot PUL, krävs att de är kränkande.
Låter ganska likt tycker jag. |
Last edited by skalman1 on 08:17:02, 14-07-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Torpöbo
Mer än 500 inlägg
Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare Case IH 5150 McCormick MTX 150 Valmet 6300 med patu kran o EHC

|
Posted: 09:37:10, 14-07-2012
|
• |
|
|
Har läst o hört om något märkligt.
Det ena hände uppe i dalarna på en ensligt belägen skogsbilväg den andra hände på en enskild väg belägen i södra östergötland.
I Dalarna har man sätt bilar från Kolmårdens djurpark åka på de mest ensliga skogsbilvägar då kan man fråga sig vad dom gjorde där.
I södra Östergötland så hindrades en boende att komma in till sitt hus som låg på den enskilda vägen av en civil bil som blockerade denna, personen vid bilen fick inte säga varför personen inte fick åka in till sitt hus. Efter att ha stått o diskuterat en stund om varför han inte fick åka in på sin lilla väg så kommer det en bil med kopplad släpa märkt kolmårdens djurpark ut utifrån den enskilda vägen och samtidigt så släpps den boende in till sitt hus.
Det som är mest spännande är att i samma trakt har vargobsarna ökat frekvent efter dessa händelser.
Sen börjar man fundera på vad kolmården och andra djurparker gör med sina övertaliga vargar, avlivas dom? säljs dom?
Kan tyckas att mina tankar o slutsatser är till en viss del konspiratoriska.
Jag tycker själv att det är väldigt märkliga sammankopplingar.
edit: blev några språkliga ändringar. |
Last edited by Torpöbo on 09:45:51, 14-07-2012; edited 5 times in total
|
|
|
|
|
|
|
Jonas A
Mer än 100 inlägg
Maskin: Scania 144 460 Merlo 41.7 -05
BM 650 -77 Ford 6700 -79 BM 430 -77 Bm 320 -61 Bm 425 Terrier -57

|
Posted: 11:19:05, 14-07-2012
|
• |
|
|
|
Liknande saker har hänt även i södra sverige. Bilar med anknytning till djurparker har setts på små enskilda skogsvägar nattetid. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|