Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Identifiering av Murray/Dynamark/Western- traktor

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

gribbe (trådstartaren)

#1 » 12:01:00, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ett nytt projekt har letat sig in i garaget.
Har fått hem en liten trädgårdstraktor som jag skulle vilja ha lite hjälp med att identifiera.

Det jag sett hittills är:

Namn: Western 11/36
Modellbeteckning: 3560-6400
Code: 6069

Motor: B&S 11hk
Modell: 252707
Type: 0621-02
Code: 86013011?

Efter att ha googlat lite verkar det som traktorn finns i en uppsjö varianter
under namnen Murray, Dynamark mfl. Däremot har jag inte lyckats hitta nån bild på den under namnet Western. Men den är extremt lik Dynamark- & Murrayvarianterna iallafall.

Enl code på motorn skulle den kunna va av 86-87 års modell.

Nån som känner igen den eller har mer fakta?


Bild

Bild

Bild

Bild

/Gribbe
Senast redigerad av gribbe 12:08:59, 22-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800



emil.jönsson

#2 » 17:15:29, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fronten är densamma som där är på Canadiana 11/36 iallafall :grin: Har en sådan från -79, det kanske är en föregångare till denna.
Senast redigerad av emil.jönsson 17:18:25, 22-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

zetor 7045

#3 » 20:59:17, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej den ser ut att likna typ murray 11 36 det kan ju vara att det är samma maskin men endast några dekaler eller små detaljer skiljer dem. Om det är 5växlar framåt+1back är växellådan högst troligt av märket foote.lycka till :grin: :D
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

aOslund

#4 » 22:54:35, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.mymowerparts.com/pdf/Murray- ... -36508.pdf

Här är en reservdelslista till en Murray 11/36 årsmodell -87 om jag fattade allt rätt :-D
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

TomTomE

#5 » 22:46:58, 03-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo. Kul att någon mer undrar över detta halvt mystiska märke Western. Men jag har iaf en likadan som du visar på bilderna. Som jag har fattat det, så är Western traktorerna maskiner som någon eller några köpt till Sverige och sedan bara limmat på namnet Western på.
De allra flesta är i grunden Noma, ett företag som gjorde massor av olika modeller i USA.. Dock så har inte alla kommit hit direkt, fick tag i en som först fått namnet Dynamark på huven, sedan Western pålimmat ovanför.
Sen verkar det finnas flera andra. Har sett Murray, Sientiel mfl. Ev kanske Noma blivit köpt av Murray el liknande.

Noma outdoor products har även gjort snöslungar och uppsamlare mm till trädgårdstraktorer, mycket rejäla prylar iaf :)

Det ja inte vet är vilka som var återförsäljare eller mellan vilka år Western traktorerna gick att köpa i Sverige. Snackade med en kille i Västerås på en firma som sysslar med trädgårdsredskap, han sa iaf att det var en kille med en firma i Halstahammar (tror jag) som köpte in dessa. Sen kanske dom krängde iväg dom till ytterligare försäljare. Finns ju en hel del Western iaf. Såg att det finns Western från så sent som -01 till och med.

Skulle va kul om någon visste mer, och kunde bekräfta eller dementera. :p

Ps. Den som vi båda har är ju riktigt kul med sitt lilla lastflak därbak. Har även en 16hp Western med snöslunga till. Båda Noma Outdoor Products, från början.
TomTomE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:29:28, 24-01-2012

gribbe (trådstartaren)

#6 » 12:17:23, 04-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

TomTomE skrev:Tjo. Kul att någon mer undrar över detta halvt mystiska märke Western. Men jag har iaf en likadan som du visar på bilderna. Som jag har fattat det, så är Western traktorerna maskiner som någon eller några köpt till Sverige och sedan bara limmat på namnet Western på.
De allra flesta är i grunden Noma, ett företag som gjorde massor av olika modeller i USA.. Dock så har inte alla kommit hit direkt, fick tag i en som först fått namnet Dynamark på huven, sedan Western pålimmat ovanför.
Sen verkar det finnas flera andra. Har sett Murray, Sientiel mfl. Ev kanske Noma blivit köpt av Murray el liknande.

Noma outdoor products har även gjort snöslungar och uppsamlare mm till trädgårdstraktorer, mycket rejäla prylar iaf :)

Det ja inte vet är vilka som var återförsäljare eller mellan vilka år Western traktorerna gick att köpa i Sverige. Snackade med en kille i Västerås på en firma som sysslar med trädgårdsredskap, han sa iaf att det var en kille med en firma i Halstahammar (tror jag) som köpte in dessa. Sen kanske dom krängde iväg dom till ytterligare försäljare. Finns ju en hel del Western iaf. Såg att det finns Western från så sent som -01 till och med.

Skulle va kul om någon visste mer, och kunde bekräfta eller dementera. :p

Ps. Den som vi båda har är ju riktigt kul med sitt lilla lastflak därbak. Har även en 16hp Western med snöslunga till. Båda Noma Outdoor Products, från början.


Ja, efter lite mer googlande så verkar det du skriver stämma fint. Verkar ha varit en himla massa hattande hit & dit & fram & tebax mellan modeller, företagsnamn, ägare osv.

Hittills har det blivit stortvätt, oljebyte, förgasarrengöring samt en dragkula monterad på traktorn.
Har ett klippdäck till den, men det är så totalt sönderrostat att det nog blir svårt att laga.

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

TomTomE

#7 » 21:20:42, 04-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jopp, går ganska bra att hitta info ang dom amerikanska orginalprylarna. Desto svårare att hitta nåt om just Western. Men hur som helst är det ju bara ett "påhittat" märke i just Sverige, så i fråga om reservdelar etc är ju bara de amerikanska namnen relevanta.
Western hann väl dö ut innan internet vart riktigt stort, så så mycket original historik finns helt enkelt inte på internet. :)

Nog om det, kul att den snurrar på i motorn iaf. Är klippdäcket så nedrostat att det är slut eller är det lager etc som pajjat?
Annars får du väl använda den som dragare bara, är nog rätt lätt att hitta plogblad till den om du vill, eller bygga ett själv :) Med vänlig hälsning
TomTomE
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:29:28, 24-01-2012

gribbe (trådstartaren)

#8 » 08:44:24, 05-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

TomTomE skrev:...

Nog om det, kul att den snurrar på i motorn iaf. Är klippdäcket så nedrostat att det är slut eller är det lager etc som pajjat?
Annars får du väl använda den som dragare bara, är nog rätt lätt att hitta plogblad till den om du vill, eller bygga ett själv :) Med vänlig hälsning


Inte mycket kvar av klippdäcket. Det har blivit lappat & lagat ett antal omgångar tidigare och nu finns det knappt nån frisk plåt kvar att svetsa i.
Lagren är dåliga, allt är glapp osv.. så nån klippning lär det knappast bli med detta däck iallafall.

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

lambo666

#9 » 14:19:15, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

gribbe skrev:
TomTomE skrev:...

Nog om det, kul att den snurrar på i motorn iaf. Är klippdäcket så nedrostat att det är slut eller är det lager etc som pajjat?
Annars får du väl använda den som dragare bara, är nog rätt lätt att hitta plogblad till den om du vill, eller bygga ett själv :) Med vänlig hälsning


Inte mycket kvar av klippdäcket. Det har blivit lappat & lagat ett antal omgångar tidigare och nu finns det knappt nån frisk plåt kvar att svetsa i.
Lagren är dåliga, allt är glapp osv.. så nån klippning lär det knappast bli med detta däck iallafall.

/Gribbe
gribbe skrev:
TomTomE skrev:...

Nog om det, kul att den snurrar på i motorn iaf. Är klippdäcket så nedrostat att det är slut eller är det lager etc som pajjat?
Annars får du väl använda den som dragare bara, är nog rätt lätt att hitta plogblad till den om du vill, eller bygga ett själv :) Med vänlig hälsning


Inte mycket kvar av klippdäcket. Det har blivit lappat & lagat ett antal omgångar tidigare och nu finns det knappt nån frisk plåt kvar att svetsa i.
Lagren är dåliga, allt är glapp osv.. så nån klippning lär det knappast bli med detta däck iallafall.

/Gribbe
Har ett snöslungeaggregat och ev. ett klippaggregat till Western traktorn
lambo666
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:02:47, 23-09-2012
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania

gribbe (trådstartaren)

#10 » 07:32:48, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

lambo666 skrev:...
Har ett snöslungeaggregat och ev. ett klippaggregat till Western traktorn



Skulle ju kunna va lite intressant, men orkar den lille verkligen med snöslunga?
Var i landet finns du då?

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

dahook

#11 » 22:34:18, 06-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en likadan traktor jag med. Vi fick med den när vi köpte torp i somras. Jag saknar ena framhjulet så jag har letat efter ett sånt men inte hittat något till rätt pris ännu. Det fanns ett företag i Rättvik (tror jag) som hade en annons på blocket i höstas där de sade att de hade mycket reservdelar kvar till just Western. Jag sparade aldrig namnet men det kan ju inte finnas så många som lagar traktorer i Rättvik. Vi satte på ett skottkärrehjul så länge :smile: Vi använder den mest för att dra ved, men barnen har planer på att pimpa upp den till sommaren.

Jag har ett klippaggregat som är slut enligt förre ägaren. Jag har inte tittat närmare på det men det verkar i alla fall inte sönderrostat. Jag har inget intresse av att laga det men du kanske är intresserad? Det finns i Arvika-trakten men kan ta med det till Karlstad nästa gång jag åker till torpet i så fall.
dahook
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:36, 06-02-2013
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Bray HL 23D -64 byggd på Fordson Super Major
Fordson Super Major -62

gribbe (trådstartaren)

#12 » 17:27:23, 07-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dahook skrev:Hej!

Jag har en likadan traktor jag med. Vi fick med den när vi köpte torp i somras. Jag saknar ena framhjulet så jag har letat efter ett sånt men inte hittat något till rätt pris ännu. Det fanns ett företag i Rättvik (tror jag) som hade en annons på blocket i höstas där de sade att de hade mycket reservdelar kvar till just Western. Jag sparade aldrig namnet men det kan ju inte finnas så många som lagar traktorer i Rättvik. Vi satte på ett skottkärrehjul så länge :smile: Vi använder den mest för att dra ved, men barnen har planer på att pimpa upp den till sommaren.

Jag har ett klippaggregat som är slut enligt förre ägaren. Jag har inte tittat närmare på det men det verkar i alla fall inte sönderrostat. Jag har inget intresse av att laga det men du kanske är intresserad? Det finns i Arvika-trakten men kan ta med det till Karlstad nästa gång jag åker till torpet i så fall.


Ja, om du inte vill ha klippdäcket, så tar jag gärna emot det om det inte är helt sönderrostat och bortom all räddning. Du får gärna PM:a om du har vägarna förbi.
Själv bor jag 15km öster om Karlstad, men jobbar inne i Karlstad.

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

ryantierp

#13 » 15:08:19, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag renoverar just nu ett klippdäck till en liknande, framhjulslagren till Honda Transalp (äldre versionen) passade som handen i handsken till däcket.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ryantierp
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:05, 16-10-2012
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20
BM35

Lars Halsten

#14 » 07:22:42, 19-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Har en dynamark 18/42. Er det noen som hvet dimensjon på reima til klipperen?.
Användarvisningsbild
Lars Halsten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:03, 04-03-2007
Ort: Mjøndalen
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BORERIG

Lars Halsten

#15 » 02:52:03, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars Halsten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:03, 04-03-2007
Ort: Mjøndalen
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: BORERIG


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron