|
|
| Author |
Message |
Patrikke
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 10:58:26, 22-06-2009
|
• |
|
|
ja-bond77 skrev: | Välkommen! Bilder uppskattas ALLTID!
Skulle tro att man hamnar att göra verktygen själv...
Annars bra idé det där med flatjärnskransen kring vikterna, det är väl knappast original? Inte så kul att få det där i huvudet kan jag tänka... |
Tack för välkomnandet!
Här kommer de ett par bilder.
Vad kan jag tänkas använda denna pressen till?
Har ingen idé över huvudtaget som det är nu
|
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
tkgb
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 20:54:52, 05-07-2009
|
• |
|
|
Hej! tar å visar lite bilder på min Perrin jiggborrmaskin jag köpte i vintras
man kan säga att det är en kraftig pelarborr med hög precision som man kan fräsa med då verktygen låses med dragstång.
verktygsfästet är morsekona 2 vilket är i minsta laget men det fanns även perrins egna verktyg som passade på den yttre konan
antagligen något svåra att få tag på idag ska försöka tillverka egna nån gång har sett på bild hur bla deras ursvarvningsverktyg hade det fästet.
Den har automatisk matning på pinolen i 3 olika stigningar per varv
typ större arboga pelarborr det som är lite udda är väl att det finns matning både neråt och uppåt.
Nästan löjlig gradering på skalorna 0.001 mm är rätt lite.
Rätt grova gejdrar den lilla skylten till höger talar om att detta var maskin
nummer 179 och så någon massproduktion av perrin var det inte
åldern är okänd men skulle gissa runt 1970
Perrin var en schweizisk maskintillverkare och det märks på kvaliten
det är verkligen sugpassning på delarna så den har varit rolig att laga upp,då det var rätt mycket som inte funkade på den när jag köpte den.
mvh tommy |
|
|
|
|
|
|
|
|
caltex
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 00:01:50, 11-07-2009
|
• |
|
|
Vilken trevlig tråd!
Här kommer lite mer gamla fina grejer:
Fördelarprovare
Generatorprovare
Däckmaskin Duquesne M400, Har fräst nya klor till den, och renoverat diverse
Ventilslip, en gammal trevlig malte månsson, med tillsats för radieslipning av vippor, ditbyggt av mig.
Kallsåg Trennjaeger ; Renoverad av mig, omsvarvade variatorer, svarvat ny trapetsgänga till skruvstädet, planfräst bordet osv osv..
Fräs Sajo Uf 52
Svarv Okänt fabrikat!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lassel
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:49:37, 12-07-2009
|
• |
|
|
Ja gamla grejer har vi gott om, varför köpa nytt då de funkar bra de man har?
Hittade just den här tråden och skena snabbt ut för att ta någon bild på en svarv vi har och en pelarborrmaskin, ingen aning om hur gamla de är men jag lovar att de är över 50år iaf! Ni kan ju hjälpa till om ni råkar ha sett något liknande på något museum.
Svarven står de så här på luckan till extra dreven eller va man kallar det
Originalets URL: http://home.aland.net/lasselofman/maskinisten/svarv2.JPG
Så här ser skönheten ut, funkar bra att svarva på men skulle vi svarva mer än de lilla vi gör så skulle den nog fått åka ut Lite svårt att hitta äkta flatremmar är det nuförtiden dock :S Är ju transmission i taket med fram back.
Originalets URL: http://home.aland.net/lasselofman/maskinisten/svarv.JPG
Sen är det pelarborrmaskinen som faktiskt går prima. Vet heller inte årtalet på den men borde oxå börja bli till åren. ljusfallshammars fabr. aktiebolag maskin nr. 208 står det på den bara.
Originalets URL: http://home.aland.net/lasselofman/maskinisten/pelarborr.JPG
Ja de va väl de som folk brukar reagera mest över när de kollar in hos oss, har flera gamla grejer.
Lasse |
|
|
|
|
|
|
|
|
ja-bond77
Moderator

Maskin: SampoR2065-07 Valtra 8150 hitech-01 Lännen 860 S -00 Case IH 1394-4 -86 David Brown 1212 -81 Ford Major Kockum 414B -82

|
Posted: 19:57:44, 12-07-2009
|
• |
|
|
Trevligt med bilderna.
Caltex, Lassel: Ladda gärna upp bilderna hit, så vi inte riskerar nåt länkfel eller dylikt i framtiden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lassel
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:16:39, 12-07-2009
|
• |
|
|
|
okej ska ordna det någon gång ha inte laddat upp någon av bilderna jag postat hittils på maskinisten kanske dumt.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
jörgen.ottosson
Mer än 500 inlägg
Maskin: sandvik sl-350 liebherr a500s scania lbs 140 KL 121B

|
Posted: 19:59:20, 22-07-2009
|
• |
|
|
Såg en gammal trotjänare på blocket med rätt intresant "tillbehör"
verkar ha tjäntgjort som slipsten senaste tiden..... |
|
|
|
|
|
|
|
|
oler
Mer än 100 inlägg
Maskin: Huddig 860D Daewoo s75v Yanmar sv100 Ljungby 1016, 1322
Div. Verktygsmaskiner

|
Posted: 19:15:26, 07-10-2010
|
• |
|
|
Tänkte jag kunde aktivera denna tråden lite.
Jag ser att det finns många klenoder ute i landet. Alltid roligt för en maskinnörd att kika på.
Jag har senaste åren skaffat några sådana här gamla trostjänare.
Originalets URL: http://i591.photobucket.com/albums/ss351/oler_album/verktyg/sv150.jpg
Torshällasvarv -56a. Den första jag köpte. Ganska gott om tillbehör också.
Originalets URL: http://i591.photobucket.com/albums/ss351/oler_album/verktyg/VHF2.jpg
Abene VHF2 nr:66. Troligen årtal -43. Någon packbox som läcker och ett växelreglage som blivit lite krökt. Detta gör tyvärr att en växel rasslar lite. Har tankar på att pyssla om denna lite vid lämpligt tillfälle.
Originalets URL: http://i591.photobucket.com/albums/ss351/oler_album/verktyg/PD230.jpg
Proxxon heter denna (fransk kinesare tror jag) som jag köpte begagnad för några tusenlappar. Ingen aning om ålder men troligen 2000-tal. Har denna till riktigt småpill (mindre skruv, stödtappar etc) då jag ägnar mig åt modellbygge.
Originalets URL: http://i591.photobucket.com/albums/ss351/oler_album/verktyg/blomqvist1.jpg
Blomqvist BS600. Skulle tro den är 60-tal. Knappt använd. Den har nr:3622 så då måsten den väll vara ganska sent byggd, eller? En chuck, några spännhylsor och lite annat plock till den. Är på jakt efter mer till denna.
Originalets URL: http://i591.photobucket.com/albums/ss351/oler_album/verktyg/kpingfrs1.jpg
Senaste tillskottet. Hämtad för en vecka sedan. Köping UF1 -55a. Det verkar som att den fått nytt kvä, vertikalhuvud för dom är i en annan nyans på färgen. Har vertikalhuvud, bommar, stödlager etc och anledningen till mitt intresse, ett stickaggregat. Detta till min förvåning om inte i nyskick så nästintill. Detta upptäcktes vid rengöring efter hemkomsten.
Kåpan på sidan i bakkant med en axeltapp ut i ovankant. Kan det tänkas vara ett extra kraftuttag? Den är inte inkopplad nu men i underändan sitter ett kjedjedrev mittför ett liknande på utgående matningsaxel på andra sidan.
För tillfället är tyvärr maskinerna inte injusterade med maskinvattenpass. Håller på att bygga ny lokal till dom och när dom ska in dit tänkte läggas energi på den punkten. |
 //Olof
|
|
|
|
|
|
|
hesche
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo L30 1989 volvo n725 1975 Carman 475 1963 (hjulgrävare) kbk bs 55 1953 (baklastare) Mitsubishi 2fd20 truck Unimog 411 Bm Viktor t230 1961

|
|
|
|
|
per.ferm
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 18:09:44, 07-04-2012
|
• |
|
|
En kompis har en väldigt stor ASEA borrmaskin. typ minst 2500mm hög. Antar att det är en jiggborrmaskin. Hittar inte så mycket om sådana på nätet. Nån som har nån bra sida?
Tror ni man kan använda den att borra cylindrar med? Med en arborr? |
|
|
|
|
|
|
|
|
jos4561
Mer än 500 inlägg
Maskin: cat 930 svetsare, svart, vitt, alu. mig/mag, tig, pinne.

|
Posted: 18:37:59, 24-06-2012
|
• |
|
|
nu har jag bara små grejer men jag blir lätt gripen av gamla verktyg.
detta kan väll ses som en (enl frun) del av dårskapen för jag använder dom ju inte..... men fina att ha lixom
3 generationer av "hajen" har en nyare men den ligger i bilen, men jag tycker dom gamla ligger skönast i handen
volvo stämplad
den här satsen tycker jag är gullig med sin insex nyckel å allt.
svarta lådan (fanns inte ett spår av färg eller ytbehandling så den blev svart)
med inrednings plåt så hylsorna håller sig på plats
godis biten som jag skulle vilja ha tag på en fabriksny av
när hittar man en sats med plats för extra hylsor i dag?
så tunna så men tyvär avspeglas det på skicket på vissa hyllsor.
den här kunde jag inte motstå när jag sprang på den, 2 5liters dunkar och verktygslåda i mitten, frugan tittade konstigt på mig när mina ögon tindrade som ett barn på julafton
två lite udda tänger, en justerbar och en med paralella käftar
ett motorpaket till en hägglunds rullbock med steglös låda... bra å ha?
efter som jag betalar skatt så må jag ju ha en ståndsmässig askkopp från 70 talet
denna ska monteras i amazonen så småning om.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|