|
|
| Author |
Message |
Lantlady
Mer än 500 inlägg
Maskin: Lastmaskin Volvo BM 218 Grävmaskin Fuch 712

|
Posted: 21:04:04, 07-07-2012
|
• |
|
|
Min lastmaskin (Volvo BM 218) gick fint fram tills jag släppte av en bal med balgripen, backade och skulle köra framåt igen. Plötsligt tappade motorn kraft och dog. Jag fick med möda igång den igen och flyttade den 20 meter men den dog snart igen.
Ja jag hade diesel, Jag hade hydraulolja (även om det nog inte har med saken att göra), Jag har ett ganska nytt välladdat batteri. Jag bytte remmar o växellådsolja för 2 år sedan (då den också tappade kraft men inte på samma sätt - då orkade den inte uppför backar, nu dog den på plan mark) och jag kör ganska lite - har hästar och kör ut en bal var 3-4 dag typ.
Några tips på vad det skulle kunna vara?
Hjälp! (och låt det vara billigt!!) |
 http://lantlady.blogg.se
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:08:37, 07-07-2012
|
• |
|
|
Bränslefilter Dags för den årliga servicen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:22:22, 07-07-2012
|
• |
|
|
|
Ahaaa...det kan det vara! Får skaffa nytt på måndag då och se om det hjälper. Tack för svaret! Nu håller vi tummarna... |
|
|
|
|
|
|
|
Fredrik_
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:27:22, 07-07-2012
|
• |
|
|
Kolla i tanken också, så det inte är fullt med slam där (Eventuella alger..)
Då kan det vara bra att skaffa lämpligt medel att ha i, efter tankrengöringen
(Håller tummarna..) |
|
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

|
Posted: 09:10:47, 08-07-2012
|
• |
|
|
Testa att öppna luftningsskuv uppe på bränslefilterkonsollen och pumpar med handpumpen och se om där kommer fram bränsle, om isf skruva åt luftningsskruven och öppna motsvarande nere på insp.pumpen och gör om testet. Kommer där fram rikligt med diesel vid varje pumptag så är troligtvis bränsleframmatningen ok (eller ivf inget som blockerar den för stunden..).
Gör om testet genom att öppna skruvarana i samma ordning men istället för att pumpa med handpumpen så kör du motorn på starten (med stoppen ute), då ser du om matrarpumpen fungerar. Kan kräva två personer för att kunna se "vad som händer" bak vid motorn.
Men har du inte bytt bränslefilter och gjort ren "slamkoppen" / grovfiltret (sitter rakt under handpumpen) under de sista åren så tycker jag ändå att du ska passa på och göra det nu.
När kollades / byttes smörjoljan i insp.pumpen (och dess regulator) senast..? |
|
|
|
|
|
|
|
|
orwak
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:37:22, 08-07-2012
|
• |
|
|
Gamla spruckna slangar från tank till matarpump är oxo nåt att kolla, tjuvluft på sugsidor är luriga. Nivån på dieseln? ibland kan det spela roll om en slangbit drar lite tjuvluft eller om stigarröret i tanken är skadat. (matarpumpen tappar sin sugkraft)
Annars som övriga skrivit, filter osv.
Lycka till, |
 Ett helt forum fullt med världsmästare
Diverse maskiner och mackapärer
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 12:07:40, 09-07-2012
|
• |
|
|
Kunde inte svara igår pga att jag hade besök.
Jag kollade dieselfilterna och satte de renare filter två i första burken och tog bort det smutsigaste filtret för att testa om det gjorde skillnad. Men den gick inte att starta nu heller (den snurrar men startar ej). Så idag har jag inhandlat så jag kan byta olja (såg i går att den var typ helsvart), oljefilter, dieselfilter och smörjoljan till i sprutningspumpen. Sen ska jag se till att lufta ännu noggrannare en gång till. Jag ska även kolla glaskoppen för att se om det finns skräp i det filtret.
Så nu har jag att göra!!
Än en gång är jag imponerad övar er snälla människor som tar er tid att svara till okunniga lilla mej!! Tack!!!
Jag återkommer med rapport. |
|
|
|
|
|
|
|
Emrik F
Mer än 100 inlägg
Maskin: Valmet 805 -88 Polaris 500 HO-10 Zetor 7245-85 Volvo ec55b-05

|
Posted: 12:14:24, 09-07-2012
|
• |
|
|
Vi hade liknande symtom på våran valmet, då precis efter en service då var det rejält med skit i ledningarna, det satt grässtrån vid banjokopplingen in till glaskoppen sådana ställen kan vara bra att kolla också |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:24:59, 09-07-2012
|
• |
|
|
Jah... Man kan ju säga att service var behövligt. Oljan var svart o lite kladd i botten på sumpen. Filtret var smutsigt.
Glaskoppen hade smuts i silen och dieselfilterna behövde bytas (o behållarna rengjorda).
Jag laddade batteriet och luftade dieselsystemet. Jag provade att starta och maskinen lät mycket positivare men jag behöver nog lufta lite till. Dessutom kom det en aning rök från bägge ändar av kabeln som går mellan startmotorn o elavstängningsvredet. Ska se om jag kan byta den kabeln med. Hann inte lufta vidare för jag skulle jobba.
Mer rapport kommer. |
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:03:01, 10-07-2012
|
• |
|
|
Hmm än har den inte startat. Den låter helt klart mer hoppfull fortfarande men trots mer luftning så har jag inte fått igång den. När jag bytte dieselfilter så fyllde jag såklart kopparna fulla med diesel etc så jag tycker att jag vid det här laget borde ha pumpat förbi alla luftbubblor som borde funnits.
Jag får ladda på batteriet lite emellanåt eftersom det ju tar lite på det att försöka starta utan att den tar sig.
Kabeln frågade jag om på närmaste traktorställe och de sa att jag nog bara behövde dra åt skruvarna så det blev bättre kontakt. Jag tog av kabelskorna från dess skruv och slipade rent dem så ingen rost etc satt emellan innan jag skruvade fast dem ordentligt igen. Det ryker mindre om den nu (Tog en aning 5/56 på ena muttern så där rök det ju lite bara tills det bränt bort såklart).
Fler idéer? Eller tror ni bara på mer luftning? Jag har nog luftat ur minst 2 st 33 cl colaflaskor. |
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:11:22, 10-07-2012
|
• |
|
|
Är det ren diesel som kommer ut eller är den uppblandad med luftbubblor?
Om det bara kommer diesel så är det oftast inte lönt att lufta mera på det stället, utan istället gå vidare i insp.systemet. När lågtryckssidan är helt urluftat (bara ren diesel kommer ut från alla luftningspunkter) och motorn fortfarande inte startar så släpp typ ett varv på muttrarna som håller fast spridarrören upp på spridarna (3 st rör på din motor..) och kör på starten (med stoppreglaget i "körläge"). När det skvätter ut ren diesel ur alla rören så dra åt muttrarna igen och prova att starta motorn.
OBS kör INTE på startmotorn när du/ni drar åt eller släpper muttrarna, för det är högt tryck i spridarrören = risk för personskador om strålarna skulle träffar tex händerna.
Antar att du kollat att matarpumpen fungerar (som skrevs innan) genom att öppna luftningsskruv på filterkonsoll eller insp.pump och se om där kommer (rikligt med) bränsle när du kör på starten... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:59:52, 10-07-2012
|
• |
|
|
|
Jag är osäker på vad du menar med "så kör du motorn på starten (med stoppen ute)" Vilken knapp är stoppen? |
|
|
|
|
|
|
|
PerJohansson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Ferguson TEA 20 Ursus 385 De Luxe -80 Carman UH 35 Volvo Titan Turbo -63

|
Posted: 22:06:51, 10-07-2012
|
• |
|
|
|
Den du drar i för att motorn ska stanna. Och med "ute" borde menas reglaget intryckt, alltså i läge för körning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 09:53:46, 11-07-2012
|
• |
|
|
Nu har jag luftat överallt. Fortfarande startar den inte. Suck. Jag provade att se om där finns mycket slam i dieseltanken genom att öppna bottenpluggsvredet - men då kom där inget ut alls! Jag provade att ta en ståltråd och dra upp i röret för att se om där är så mycket slam så det satt igen sig men det kändes som om jag stötte upp i metall med tråden när jag drog upp det i röret!? Uh...? Detta har kanske i och för sig inget med att den inte startar att göra men ville kolla ändå.
När jag haft den på laddning lite och provar att starta (PS. Ingen har funnits som kunde hjälpa mig så jag har ännu inte kunnat lufta med startmotorns hjälp!) så låter den under första sekunderna ganska hoppfull och säger "Vroom, vroom" ganska hoppfullt... men snart övergår den till ett mer monotont wroom.... wroom... wroom...
Tja inte helt enkelt att förklara via internet men, men...
Om det var fel på startmotorn (som jag minns att jag hade av för ett år sedan och fick kollat igenom) så skulle den väl inte wrooma alls... eller?
En annan totalt korkat fråga från en nybörjare - maskinen har ju inga tändstift har jag fått höra... hur tänder den då? |
|
|
|
|
|
|
|
Peter Persson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H12 Volvo BM 218 Volvo BM 650 Volvo BM 350 Volvo T-24 LM 1240 Fordson Dexta

|
Posted: 10:27:13, 11-07-2012
|
• |
|
|
Dieslar tänder genom kompressionstrycket.
Jag tycker du ska lätta på alla spridarhylsor litegran och sen gnugga på starten ett tag, dra åt och testa igen
du kan inte filma lite när du gnuggar så vi kan höra/se vad som händer och hur det ryker |
 / Peter
Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården )
http://www.youtube.com/user/Peter3038
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:31:57, 11-07-2012
|
• |
|
|
Gnugga på starten? Vad mer exakt menar du då? Förlåt att jag är lite okunnig med termerna...
Filma kan jag nog men kanske får jag vänta tills någon mer finns på plats här. |
|
|
|
|
|
|
|
Peter Persson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H12 Volvo BM 218 Volvo BM 650 Volvo BM 350 Volvo T-24 LM 1240 Fordson Dexta

|
Posted: 10:43:28, 11-07-2012
|
• |
|
|
Lantlady skrev: | Gnugga på starten? Vad mer exakt menar du då? Förlåt att jag är lite okunnig med termerna...
Filma kan jag nog men kanske får jag vänta tills någon mer finns på plats här. |
Kanske utryckte mej lite konstigt Alltså köra startmotorn (så det wroomar )
ställ kameran på en stubbe eller något, spring in och kasta dej på startknappen |
 / Peter
Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården )
http://www.youtube.com/user/Peter3038
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:53:03, 11-07-2012
|
• |
|
|
Ahaaa... nu fattade även jaaaag!!! Återkommer under eftermiddagen - ska köra ett ärende strax!! |
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 14:15:51, 15-07-2012
|
• |
|
|
Nu har jag haft grannen till hjälp. Det fanns en aning luft kvar i systemet men även efter mer luftning (även vid rören som går in till spridarna) så lutar det en aning åt att lågtryckssidan av dieselpumpen fungerar bra men att högrtryckssidan (till spridarna) puffar dieseln lite men kanske inte så hårt som den borde. Jag får ev be en traktorlagarnisse komma ut i morgon o titta på den. Suck.
För ni har väl inga fler id'eer? Vi provade både med handpumpning och via startmotorn. |
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 13:20:44, 16-07-2012
|
• |
|
|
|
Nu har traktorkillen (yngre men kunnig) varit här och han gick bet. Nu får den äldre gnugga geniknölarna åt mig. Han sa att det bara kunde vara en av två saker kvar. De ska fundera o höra av sig i morgon. |
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 13:40:29, 16-07-2012
|
• |
|
|
Hmm...
Ursäkt, men hur svårt kan det vara för en MEK. att få igång en 1113 motor (eller om något är kasst, felsöka sig fram till exakt vad / var felet är) så enkla som de är |
|
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 13:58:57, 16-07-2012
|
• |
|
|
dimorep skrev: | Hmm...
Ursäkt, men hur svårt kan det vara för en MEK. att få igång en 1113 motor (eller om något är kasst, felsöka sig fram till exakt vad / var felet är) så enkla som de är  |
Ligger mycket i vad du säger! Kallar man sig traktormek. så borde traktorn startat eller felet vara lokaliserat på tio minuter.
Knappast något att gå hem och fundera på.
Det finns ingen som verkligen kan traktorer att anlita på rimligt avstånd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
orwak
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 01:25:26, 17-07-2012
|
• |
|
|
en annan tanke, ni som vet riktigt, kan en radpump till en 1053/1113 ens haverera sådär bara? (känns som dom brukar gå långt mycket längre än vad dom borde ibland )
Tycker fortfarande det låter som han drar i sig tjuvluft nånstans.
Lycka till |
 Ett helt forum fullt med världsmästare
Diverse maskiner och mackapärer
|
|
|
|
|
|
|
mccormic
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 11:43:33, 17-07-2012
|
• |
|
|
Visar det sig någon rök i avgasröret då du försöker starta den inget, gråvit, mörkgrå,svart? har du kollat luftfiltret (är nog ett i oljebad på en sådan) en diesel behöver vissa förutsättningar för att starta bränsle,kompression och luft för att fungera och alla har tipsat om bränsle sidan men ingen om luftsidan. bara en tanke.
Kan berätta en händelse som jag var ut för en gång, det kom in en trailerbil till verkstaden och han hade problem med att den inte orkade i backarna och rök och han kunde inte fortsätta längre så jag dök på dom givna sakerna först, bränslefiltrena luftfiltret kollade om turbon var glapp allting såg okej ut. men den var likadan så jag föjde tillslut intagsröret från luftfilterburken som var placerat bakom stötfångaren och gissa vad jag hittade, en uggla i röret och då den behövde mera luft för att arbeta i backarna så bromsade den upp luften så den fick inte tillräckligt med luft.
den hade troligtvis flygit över vägen och han körde på den och den sögs in dära. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 13:59:23, 17-07-2012
|
• |
|
|
De har kollat väldigt mycket. Luftfiltret är kollat o vi har även testat med startgas. Han har bytt min dieselpump mot en begagnad men i bättre skick. Det hjälpte inte heller. Provat m nytt batteri och ett hjälpbatteri. Det kommer diesel eftersom det kommer rök. Med förra dieselpumpen rök det mycket mer och tidvis vitgrå rök i tidvis mörkare. Med nya pumpen ryker den lite mindre men mellangrå rök typ.
Nu har de bogserat den till verkstan för de misstänker att något gått snett i motorn. Vi hoppas jag slipper byta motor!
Jag känner nog att de är rätt kompetenta. Den ene killen är yngre men den äldre har säkert meckat i en 55-60 år så jag litar på att de hittar felet.
Frågar är bara hur fattig jag hinner bli... |
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 14:35:43, 17-07-2012
|
• |
|
|
Använder man utbyte av dieselpump som felsökning och det dessutom inte hjälper, då finns alla förutsättningar för att det blir riktigt dyrt. Har de dessutom nämnt utbyte av hela motorn om de inte hittar felet så låter det som de är begränsat kompetenta, i vart fall när det gäller detta objekt.
Och som jag tolkar det påstår de trots allt att det skulle vara en förbättring, bara det att traktorn fortfarande vägrar att starta fast de "lagat" ett grovt fel.......... |
Last edited by LeifAndersson on 16:42:30, 17-07-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Anders.B
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM350

|
Posted: 15:15:02, 17-07-2012
|
• |
|
|
|
Har ni koll på att stoppvajern verkligen är korrekt, dvs att armen på pumpen följer knappen och går ut i ändlägena? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Johannes Parbring
Mer än 100 inlägg
Maskin: BM H10 350 ´61 David Brown 880 ´71 David Brown 31D ´57 Kubota B5100 ´84

|
Posted: 15:17:12, 17-07-2012
|
• |
|
|
|
Har ni lyft ventilkåpan och kollat läget där? Tänkte om det är komp eller avsaknad av den som spökar... |
|
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 15:47:57, 17-07-2012
|
• |
|
|
Tycker faktiskt lite synd om L-L nu.
Brukar inte klanka ner på företag och vad de presterar utan att först hört deras version av saken, då det alltid finns två versioner. Men i detta fallet så verkar det som företaget hon anlitat är bättre på att förklara för sin kund att de "jobbar på felet" och "vet vad gör" för att inge förtroende, än vad de i verkligheten är på att felsöka och laga fel...
Hur svårt kan det vara att metodiskt felsöka lite på plats UTAN att byta en massa komponenter?
*Orkar motorn upp i rätt startmotorvarvtal så är hela "strömsidan" ok (+ bekräftar att motorn inte sitter fast..).
*Fria "luftvägar", olja och kylarvätska i rätt nivå och var för sig och inget "bubbel i kylaren" redan vid startmotorvarvtal.
*Kommer där bränsle fram till insp.pumpen med rätt tryck via matarpumpen så kan man utesluta problem i hela lågtryckssidan (från tank till insp.pump).
*Kommer där ut bränsle i hyffsad mängd, i rätt tid, vid ord. mottryck (spridarnas ö-tryck) till alla cyl, så kan man förutsätta att insp.pumpen ivf är så pass i skick att motorn går att få igång med den och att pumpdrivningen är ok.
*Rör sig alla vipparmarna som de ska och där är hyffsat rätt ventilspel så kan även fel ventilmekanismen uteslutas.
Fungerar allt detta så är det längre in i motorn man får söka, men fortfarande är det enkla felsökningssaker det handlar om, för en hyfsat erfaren traktor / motor -mek. (och det får man väl förutsätta vid inköp av tjänst från verkstad). |
Last edited by dimorep on 15:49:55, 17-07-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Martin.Eriksson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Jag kör Åkerman H7C Och diverse jordbrukare.

|
Posted: 15:55:32, 17-07-2012
|
• |
|
|
|
Ja tycker du ska försöka hålla koll på vad dom gör och vad dom gjort och bytt mm så du inte får betala för att dom bytt halva motorn utan att dom gjort de osv.. man ska behöva stå bakom som en hök för å inte bli lurad ibland... hoppas dom hittar nå fel iallfall... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lantlady
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:27:28, 18-07-2012
|
• |
|
|
Allt det som demorep skriver testade de.
Och nu är mysteriet äntligen löst!!!!
Jo... De skämdes väldigt när de berättade det.
Hydraulspaken till balgripen hade fastnat i (ventil-?) paketet och fastän spaken stod rätt så stod den inte i neutral... Tydligen. Men chirrade man med den så lossnade den. Som jag förstår det gick det inte att starta pga detta. Jag var oerhört stressad när jag hämtade den så jag hann inte fråga mer detaljerat än så.
De lade ner mer än fem timmar på att köra/byta o byta tillbaka dieselpump/ felsökande men tog betalt för två timmar + bogseringen. 1600 kr totalt. Det kan jag leva med. Jag får också se detta som viss utbildningför mig eftersom jag lär mig massor.
Och miljoner tack till er alla för geniknölsgnuggande och glada tillrop.
Bettan (maskinen) tackade jag för att det inte var nÅgot ännu dyrare genom att hon fick en högtryckstvätt i kväll och ska fÅ viss ommålning efter nattens och morgondagens kommande ösregn.
Tack o kramar till er alla!!! |
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:38:15, 18-07-2012
|
• |
|
|
Hydraulfunktion aktiverad = belastning / mottryck i hyd.systemet = motorn går (för)tungt att dra runt för startmotorn = för lågt startvartal för att din motor skulle orka igång...
-Men detta skulle de hört / märkt direkt (att den inte snurrade på rätt varv) tur ivf att du inte behövde betala för hela deras felsökningstid! |
|
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 07:01:20, 19-07-2012
|
• |
|
|
Lite lustigt att byta insprutningspump när startmotorn inte orkar få snurr på motorn. De där grabbarna måste ha mycket obetalda timmar innan de blir så rutinerade att de kan ta fullt betalt.
Som jag sade tidigare: En rutinerad traktormek skulle startat traktorn på tio minuter, och inte funderat på att byta ut hela motorn! Om de plockat bort startmotorn och kollat upp den så hade det varit förståligt, men inte insprutningspumpen.
Tur att de tydligen förstår sina begränsningar och tar konsekvenserna av det! |
|
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 11:55:14, 19-07-2012
|
• |
|
|
men kanske ändå inte...
Leif, du kanske skulle startat en filial i mellersta skåne?
För behovet tycks finnas av riktiga rep.verkstäder med kunnig personal, mer än tillg. av de..
-Eller varför inte flytta söderut själv nu när du börjar "bli till åren" och ha det bra här nere istället?!? |
|
|
|
|
|
|
|
|
mccormic
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 13:50:43, 19-07-2012
|
• |
|
|
|
Håller med tidigare innlägg nog borde dom höra att det inte är snurr på startmotorn, i mina öron så låter dom inte så erfarna. men kul att det löste sig på ett billigt sätt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|