Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Uppkörning tung lastbil

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera utbildning här

Johankarlberg

21:20:22, 24-11-2017

jörgen.ottosson skrev:
Johankarlberg skrev:Närmar sig nu ... lasta upp bilen imorgon.

Scania 2011, sitter det värme element i primärtanken?


För ny bil för mig, så kan kan inte systemet. (kolla i instruktionsboken!)

....men jag tvivlar på att man sätter värme i tanken. :klia: Värmen jag känner till brukar sitta i botten på lufttotken, för att inte "nys-ventilen" ska frysa.(du kollar att det fungerar genom att känna att det blir varmt/ljummet när bilen går, och genom att du hör att det "nyser" när du nått fullt lufttryck)



Tack men står inget om lufttorkaren i instruktionsboken.

Vad händer om det inte går att dränera alla tankar? Märkte att en ventil inte ville öppna idag på en av tankarna.


Nu är bilen lastad med ca 6 ton, riktigt skitlass..

Måste jag gav en fraktsedel på det med mig till uppkörningen?



jonnordvall

21:50:02, 24-11-2017

Tror nog det funkar med lasset iaf. Säg att det väger det som det ska säga med lite marginal så är det nog lugnt
"Börja inte trä jon!"

jonnordvall

21:50:31, 24-11-2017

Fast vad är lasset? Ska var surrningsbart gods om jag kommer ihåg
"Börja inte trä jon!"

jörgen.ottosson

22:26:03, 24-11-2017

Så här funkade det när jag körde upp: Fel du upptäcker under säkerhetskontrollen "upptäcker du" ( du påtalar det för uppkörnings mannen, för att visa att du sett det....) kan du åtgärda enkelt ( tex, smutsig lykta = torka ren) så gör det.... är det inte möjligt, men inte direkt trafikfarligt så går det troligen bra att köra ändå (jag misstänker att du får det rådet av uppkörningsmannen. )

Jag tycker det är en fråga du kan ställa innan ni börjar: Vad gör jag om jag upptäcker ett fel jag inte kan åtgärda? (under säkerhetskontrollen)

Du bör veta om bilen du kör har lufttork, spritinjektor eller bubbelburk. Ta reda på det innan du kör upp. :laes_detta: ( det är en fråga du ev. kan få svara på....med ev. följdfrågor.)

Lasten ska i dag vara möjlig att surra (var inte så när jag körde upp) du behöver ingen vågsedel eller fraktsedel, men det är ju bra om du vet hur tungt lastad du är.....( och att det är rimligt)
Deus ex machina

Johankarlberg

23:22:16, 24-11-2017

Lasten är 3 plåtlådor med större sten i. Hjullastare höll på att tippa över.
Denna är förstängd framåt och överfallssurrad för glidning i sidled samt förstängd med surrning bakåt.

Väger ca 2 ton styck.+ 20 tonfall i framstammen

jörgen.ottosson

08:34:34, 25-11-2017

Det måste väl funka, var beredd på frågor om hur lastsäkringen är utförd (så att du kan förklara varför den är utförd som den är.... )

( glidning, friktion, tippningsrisk, tyngdpunkt, surrningskraft i spännband.....mm)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.

Johankarlberg

16:29:21, 25-11-2017

Sådär. Godkänd!

Berättar mer lite senare.

11 personer gillar det här inlägget.

igelkottar

16:53:11, 25-11-2017

Grattis :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

Henrik Larsson

18:50:10, 25-11-2017

Grattis :-)

jörgen.ottosson

19:16:59, 25-11-2017

grattulerar! :buga: :bira:
Deus ex machina

jonnordvall

20:09:04, 25-11-2017

Grattis:)
"Börja inte trä jon!"

gute84

20:11:33, 25-11-2017

Grattis :thumme:

Johankarlberg

22:42:28, 26-11-2017

Förarprövsren Gisela var mycket trevlig.

Hon började med att berätta hur provet skulle gå till, en komplett säkerhetskontroll.

Börjadeled att sätta in färdskrivarkortet på annat arbete vilket hon även sa att jag skulle.

Sen börjar jag säkerhetskontrollen. Var skitnervös jag gick runt bilen säkert 5 varv för det låste sig i skallen hehe.

När vi kom till lasten då utbrast hon ja det här tar sig ingenstans det är ju både förstängt och surrat.

Missade ett par saker på säkerhetskontrollen men hon fatta att jag va nervös.

Funktionsbeskrivningen fråga hon om luftrören och vadxsom kan hända om den inte fungerar samt varför det kan va olja i lufttanken.

Körde lite på landsväg och fick backa för att vända, sen in mot stan och tillbaka till provplatsen där jag fick backa mot ett staket.

Sen va det klart.

Sjukt att man är så nervös när det går så lätt.

Bara 140 timmar ykb nu då, hur fan man ska få tid och pengar till det

6 personer gillar det här inlägget.

Johankarlberg

22:42:56, 26-11-2017

Tack!

1 person gillar det här inlägget.

Johankarlberg

19:48:22, 30-11-2017

Godkänd på ce teoriprovet idag!

2 personer gillar det här inlägget.