Då finns det i alla fall någon form av kompression. Annars kan man mäta med en kompressionsprovare (manometer med
backventil och
gänga för att skruvas i istället för tändstiftet). Sådana finns hos de flesta hemmamekare, du kan säkert låna en nånstans i bekantskapskretsen. Det är inget man behöver köpa själv om man bara behöver den någon enstaka gång.
Om det beror på otäta ventiler att det inte blir någon kompression, så kan man ofta höra pysande ljud ur
förgasare eller
ljuddämpare när man drar runt motorn sakta för hand. På insugningssidan räcker det med en mycket liten otäthet för att förgasaren ska få problem.
Andra felsökningstips:
-Kolla om det luktar bensin ur avgasröret efter startförsök.
-Kolla om tändstiftet blir blött av bensin.
-Gör startförsök med luftfiltret borttaget, observera förgasaren noga och se om det stänker ut bensin ur luftintaget.
Förresten, är bensinen färsk eller är den flera år gammal? Gammal bensin kan ibland brytas ner kemiskt så att den visserligen fortfarande är brännbar men det går inte att kallstarta en motor på den. Risken för detta är störst om bensinen har förvarats i
kontakt med metaller (t ex i en tank av plåt), eller om den har utsatts för
solljus (t ex i en plasttank som inte är helt ljustät). Tecken på att bensinen har råkat ut för detta är t ex att den inte längre luktar som färsk bensin utan snarare luktar den som ett gammalt fotogenkök, samt att den kan bli mörk till färgen eller grumlig.