Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Krav på släpvagnar.

117 inlägg • Sida 8 av 8
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

QV_

22:32:55, 14-01-2021

G_Hackman skrev:Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.


När jag köpte mitt obromsade släp vart jag erbjuden att mot extra pengar få en kraftigare axel. Den som sitter på håller inte för överlast.
Nu har jag tangerar en 650 kg (10 mils körning) så någon marginal finns det. Men lägger man på sand eller grus så lär ju axeln krokna.

Flaket på 3 meter inbjuder ju till en del lastyta.
Ett krav jag har på släpvagn är att flaket skall vara 3 meter eller mer. Dom dära kärrorna i gipsskivestorlek är ju för små....
Skulle behöva ringa till Sävsjösläpet och fråga vad de lätta och fina stålfälgarna kostar.
Mina vinterdäck har fälgar som håller "för alla vagnar" med tillhörande tyngd.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.



magloman

23:18:50, 14-01-2021

torbjorn_forsman skrev:
magloman skrev:
G_Hackman skrev:Med tanke på hur tunga elbilar är kontra konventionella så kommer 3500 kg gränsen att blir svårare och svårare att hålla, ens med ganska små flakvagnar.
Dessutom vill ju folk rent generellt tydligen gärna köra omkring i SUVar vilka ofta väger extra mycket.

En helt vanlig Volvo XC60 har t ex en totalvikt på 2450 kg. Hybridmodellen av samma bil kan ligga på 2700 kg.
Att man ska behöva ta utökad B eller BE för att ens få hänga på hyrkärran från Shell efter en sån känns faktiskt lite löjligt för mig.


Ett lätt släp får du alltid dra.


Nej. En hel del elbilar och hybrider har ju tillåten släpvagnsvikt = 0.


Menar du att det finns biltillverkare som sätter på ett drag på en bil som inte får dra en kärra? :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

tronde

02:07:11, 15-01-2021

magloman skrev:
Menar du att det finns biltillverkare som sätter på ett drag på en bil som inte får dra en kärra? :klia:

Det finnes sykkelholdere som er helt like et vanlig drag som kan settes på el-biler som er godkjent for 0 kg. Det står 0 kg i bilens reg. bevis, men det er sikkert mange som ikke sjekker det.

magloman

03:50:20, 15-01-2021

Aha ok
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

jonnordvall

09:21:05, 15-01-2021

Hyundai kona el. Dragkrok 300kg........ jippie
"Börja inte trä jon!"

toker

10:14:46, 15-01-2021

Måste väl vara ett rekord dyrt hållare för cykelställ är bilarna verkligen så uselt byggda så dom inte fixar ett 750 kilos släp.

torbjorn_forsman

10:24:35, 15-01-2021

I elbilsfallet är det förmodligen frågan om att motor eller motorstyrning blir överhettad vid det start-i-backe-test som ska göras då släpvagnsvikten fastställs. Det är något i stil med att i brant uppförsbacke starta med fullastad bil och en släpvagn lastad till max tillåten vikt och accelerera till 50 km/h, sedan stanna och upprepa alltsammans 5-10 gånger i så snabb följd som möjligt. Det var också det provet som ledde till att tillåten släpvagnsvikt blev 0 för gamla VW-bussar (generation T2) med automatlåda. Oljekylningen räckte inte till.

tronde

19:06:00, 15-01-2021

Det er spesielt motorkjøling som er problemet med el-biler. En forbrenningsmotor har i praksis ingen problemer med kjøling som ikke kan løses med kraftigere kjølevifter. For de bilene er det mekanisk styrke og bakkestart som er bestemmende for maks vekt.

Det er mer problematisk å øke kjølingen i en el-bil som ikke ble konstruert med tanke på å dra last. Nå har de fleste som bygger el-biler funnet ut at det er mye nyttig erfaring å hente i Norge, og de som har vært her har alle fått en veldig klar melding om at mulighet for drag er viktig. Det samme gjelder last på taket.

Drag er nok ikke like viktig i alle land, men her oppe i nord hvor mange bor i eget hus er det viktig.

marve

19:20:13, 15-01-2021

G_Hackman skrev:Javisst är det så. Det får man ju alltid om bilen får dra det (och det får nog de flesta SUVar).

Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.
Det främjar knappast trafiksäkerheten. För det måste väl vara pga den som reglerna finns.
Men jag har haft fel förr.


Även många med bilar som får dra större vagnar har obromsade släp eftersom dom får köra fortare än 80 km/h utan att riskera lappen, lätt hänt på motorväg eller när man kör längre sträckor och har bara lättare last.

Henrik Larsson

19:30:18, 15-01-2021

marve skrev:
G_Hackman skrev:Javisst är det så. Det får man ju alltid om bilen får dra det (och det får nog de flesta SUVar).

Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.
Det främjar knappast trafiksäkerheten. För det måste väl vara pga den som reglerna finns.
Men jag har haft fel förr.


Även många med bilar som får dra större vagnar har obromsade släp eftersom dom får köra fortare än 80 km/h utan att riskera lappen, lätt hänt på motorväg eller när man kör längre sträckor och har bara lättare last.


Nja inte riktigt va.... väger vagnen 1 kg så är de max 80 väger vagnen 2550 kg är de max 80 km.... så alltid 80 när de hänger en vagn på kroken..... :driver:

marve

19:43:17, 15-01-2021

Henrik Larsson skrev:
marve skrev:
G_Hackman skrev:Javisst är det så. Det får man ju alltid om bilen får dra det (och det får nog de flesta SUVar).

Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.
Det främjar knappast trafiksäkerheten. För det måste väl vara pga den som reglerna finns.
Men jag har haft fel förr.


Även många med bilar som får dra större vagnar har obromsade släp eftersom dom får köra fortare än 80 km/h utan att riskera lappen, lätt hänt på motorväg eller när man kör längre sträckor och har bara lättare last.


Nja inte riktigt va.... väger vagnen 1 kg så är de max 80 väger vagnen 2550 kg är de max 80 km.... så alltid 80 när de hänger en vagn på kroken..... :driver:


Precis blev fel skulle vara "fortare än 40 km/h" :ohnej:
40 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt om vagnen inte är lastad) överstiger halva dragfordonets tjänstevikt.
80 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.

2 personer gillar det här inlägget.

Ivar Risslén

21:18:24, 15-01-2021

Det många inte tänker på när de kopplar och lastar en obromsad släpvagn på 750 kg efter bilen på vinterföre är att bromssträckan blir mycket längre än om de hade haft en bromsad vagn på 750 kg.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.