Robban_C skrev:Är det samma grundmotor i dessa Peggor och Cittror?
Motorsamarbete mellan tillverkarna?
Det jag ser, är det kabelskarvar isolerade med maskeringstejp?
jap robban psa samarbete med peugeot och citroen sen 70 talet då peugeot köpte upp citroen och de har samma motorer och elsystem i sina bilar.
kan ta vilken fransk bil som helst förutom renault och plocka motorn och sätta i min. dock måste de vara med XU motorer.
motorn nu i min bil från cittran har samma
motorblock som 8 ventilaren de som skiljer är kolvarna och själva toppen.
kan sätta 16v toppen rakt på min gamla motor me om de är så
motorfästen på alla xu motorer som peugeot citroen nästan alltid använder har identiska motorfästen oftast. va samma på denna motorn som sattes i min bil.
skönt med såpas nära samarbete ändå mellan olika märken. lätt mekade är motorerna med. sen skiljer sig citroen och peugeot med XU motorer från de flesta andra bilmärken och är mindre understyrda än de flesta framhjusldrivna bilarna då motorn är bakotlutad bakom drivaxlarna och har en god
center of gravity och en svängande bakaxel som tillsammans utgör överstyrning på dessa bilar när man pressar dom i kurvorna, dom känns även överstyrda att körat.t. ex peugeot 205 ,306,309,106 otroligt roliga bilar
älskar när överstyrningen går in.
-robin: kablarna med tejpen är bara för o sammanhålla kablarna plus o minus. de är de gula små krympslangarna som är lödda som är skarvningen. va noga me de.
Fredrik_ skrev:Kul att det funkar!
Hoppas även besiktningen går bra, är det mycket papper för att få till det?
Var ju inte jätte-mycket kablar i elhärvan, men alltid rörigt att få ihop olika elschemor!
de var ungäfär dubbel så många kablar som löddes än de på bilden. så va mer. besiktnignen ska gå bra
iaf enligt peugeot forum där 90 % eller mer med bytta motorer går igenom. sjklart reggar jag inte om bilen utan kör som vanligt en besiktning. . dom är inte så noga med de på besiktningen
radbytena?hade 3 meningar med ca 5 rader med mellanrum ^^ordning på de
jörgen.ottosson skrev:wille_89_ skrev:....
hade vart kul o få lite respons för de iaf. o de var seriöst och inget snack bara. är mycket glad att jag lyckades
....
Ja, vist är det skönt att fixa något själv, det stärker självkänslan och ger bra erfarenhet, både det man kunna göra fortare, bättre och det man inte skulle gjort alls.... Man lär sig inget om man inte prövar och frågar.
jotack sjkänslan va på topp när de var färdigt
. de är ju de mest avancerade man kan göra på en bil att skarva elsystem till bilen och sätta i en helt annan motor. styrboxen och elektroniken var ju annorlunda. kablar till tändning, givarlampor i instrumenten. mm skulle ju dras. va mycke bök för att få till de. men jag gissar att ni är mer kunniga på detta än jag ivf.