Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Motorbyte med diselmotor i peugeot306 bensin

59 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

Robban_C

#46 » 23:09:39, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Anledningen till att man skruvar i gamla B18-B20 block är att skall nybörjare som aldrig har hållit i en skruvmejsel eller blocknyckel skruva isär och ihop en motor för att se inuti och lära sig och sedan sätta ihop den så håller inte en modern vit aluminiummotor, det är gängpaj överallt efter 1 eller 2 undervisningar. Medan ett gammalt gjutjärnsblock tål desto mer, det får vara en kvalificerad misshandel innan du får gängpaj på ett sådant!

Ja, det argumentet köper jag med hull och hår men B23 är en övervärderad skitpuffra i alla fall. Trött, törstig, och vibbande.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



wille_89_ (trådstartaren)

#47 » 13:11:01, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

vill visa ett projekt jag genomförde i somras nämligen en motor konvertering från min 8 v 2.0 liters xu10j2 motor till en 16 v xu10j4r på 135 hk med eldragning slangar o allt vad de innebär nu står den färdig för besiktning efter en hel sommars jobb och alla i garaget är mycket imponerande över projektet som genomfördes.

hade vart kul o få lite respons för de iaf. o de var seriöst och inget snack bara. är mycket glad att jag lyckades de var väldigt svårt speciellt elen och all modifikation. men peugeot och franska bilar är de jag är duktig på.
min bil Bild
16v motorn från xantian Bild
Bild nya elsystemet kopplat o skarvat från bilerns elsystem till 16v motorns och boxens. Bild
o slutligen den nya 16 v motorn från xantian i min 306a på 135 hk, innan 122 hk. går hur fint i motor som helst o alla är inkopplat och fungerar. Bild
Bild
bilen färdig med nya motorn i. nu 135 hästar plus ca 5 hästar efter nybyggt 2.5 tums sportsystem och cold air intake :smile:
fråga om ni undrar nåt ang projetet
Senast redigerad av wille_89_ 20:59:12, 13-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Fripp

#48 » 13:20:25, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv en xr10j4rs i min lilla peugeot.... roligt att köra me hehe :grin:
Fripp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:39, 17-11-2011
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 575
Mf 50B

Robban_C

#49 » 13:23:53, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma grundmotor i dessa Peggor och Cittror?
Motorsamarbete mellan tillverkarna?

wille_89_ skrev:Bild

En stilla undran:
Det jag ser, är det kabelskarvar isolerade med maskeringstejp?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#50 » 15:31:04, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Är det samma grundmotor i dessa Peggor och Cittror?
Motorsamarbete mellan tillverkarna?
....


Det är lite mer än så....de har samma reservnummer serier, även om de skiljer vissa delar på en bil så är mycket likt....

( PSA-koncernen ....precis som GM, Mopar osv...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#51 » 15:34:46, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:....
hade vart kul o få lite respons för de iaf. o de var seriöst och inget snack bara. är mycket glad att jag lyckades
....


Ja, vist är det skönt att fixa något själv, det stärker självkänslan och ger bra erfarenhet, både det man kunna göra fortare, bättre och det man inte skulle gjort alls.... Man lär sig inget om man inte prövar och frågar. :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#52 » 17:20:02, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det funkar!
Hoppas även besiktningen går bra, är det mycket papper för att få till det?
Var ju inte jätte-mycket kablar i elhärvan, men alltid rörigt att få ihop olika elschemor!

(Var lite rörigt i inlägget.. Kan du inte försöka göra radbrytning både före och efter varje 'bildnamn' så blir det lättare att läsa, kanske har missat något nu!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#53 » 18:43:23, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Är det samma grundmotor i dessa Peggor och Cittror?
Motorsamarbete mellan tillverkarna?
Det jag ser, är det kabelskarvar isolerade med maskeringstejp?

jap robban psa samarbete med peugeot och citroen sen 70 talet då peugeot köpte upp citroen och de har samma motorer och elsystem i sina bilar.
kan ta vilken fransk bil som helst förutom renault och plocka motorn och sätta i min. dock måste de vara med XU motorer.
motorn nu i min bil från cittran har samma motorblock som 8 ventilaren de som skiljer är kolvarna och själva toppen.
kan sätta 16v toppen rakt på min gamla motor me om de är så :) motorfästen på alla xu motorer som peugeot citroen nästan alltid använder har identiska motorfästen oftast. va samma på denna motorn som sattes i min bil.
skönt med såpas nära samarbete ändå mellan olika märken. lätt mekade är motorerna med. sen skiljer sig citroen och peugeot med XU motorer från de flesta andra bilmärken och är mindre understyrda än de flesta framhjusldrivna bilarna då motorn är bakotlutad bakom drivaxlarna och har en god center of gravity och en svängande bakaxel som tillsammans utgör överstyrning på dessa bilar när man pressar dom i kurvorna, dom känns även överstyrda att körat.t. ex peugeot 205 ,306,309,106 otroligt roliga bilar :) älskar när överstyrningen går in.

-robin: kablarna med tejpen är bara för o sammanhålla kablarna plus o minus. de är de gula små krympslangarna som är lödda som är skarvningen. va noga me de.


Fredrik_ skrev:Kul att det funkar!
Hoppas även besiktningen går bra, är det mycket papper för att få till det?
Var ju inte jätte-mycket kablar i elhärvan, men alltid rörigt att få ihop olika elschemor!
de var ungäfär dubbel så många kablar som löddes än de på bilden. så va mer. besiktnignen ska gå bra iaf enligt peugeot forum där 90 % eller mer med bytta motorer går igenom. sjklart reggar jag inte om bilen utan kör som vanligt en besiktning. . dom är inte så noga med de på besiktningen :) radbytena?hade 3 meningar med ca 5 rader med mellanrum ^^ordning på de
jörgen.ottosson skrev:
wille_89_ skrev:....
hade vart kul o få lite respons för de iaf. o de var seriöst och inget snack bara. är mycket glad att jag lyckades
....


Ja, vist är det skönt att fixa något själv, det stärker självkänslan och ger bra erfarenhet, både det man kunna göra fortare, bättre och det man inte skulle gjort alls.... Man lär sig inget om man inte prövar och frågar. :thumme:
jotack sjkänslan va på topp när de var färdigt :) . de är ju de mest avancerade man kan göra på en bil att skarva elsystem till bilen och sätta i en helt annan motor. styrboxen och elektroniken var ju annorlunda. kablar till tändning, givarlampor i instrumenten. mm skulle ju dras. va mycke bök för att få till de. men jag gissar att ni är mer kunniga på detta än jag ivf.
Senast redigerad av wille_89_ 19:00:13, 12-10-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#54 » 21:30:42, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev::) radbytena?hade 3 meningar med ca 5 rader med mellanrum ^^ordning på de.


Jo, men om du går upp och kollar så är det text både före och efter bilderna.. (Höger/vänster om de!)
Lättare om det bara är över/under!!
SÅ jag menade :grin:
Löses enkelt genom att trycka på "enter"knappen på lämpliga ställen när man skriver :thumme:
Kan även styra vilken bild man vill att läsaren ska tänka texten till genom att ha mer mellanrum (tomrader) mot de andra bilderna.

Sånna där smågrejer som gör att det ser prydligare ut på enkelt sätt :thummar:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#55 » 22:57:58, 12-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Håll dig till de franska bilarna och ge fan i ångan tills du lärt dig mer om livet (tänker nu främst på det "mekaniska livet").
Nu är du på rätt väg! :thummar:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

wille_89_ (trådstartaren)

#56 » 20:49:43, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
wille_89_ skrev::) radbytena?hade 3 meningar med ca 5 rader med mellanrum ^^ordning på de.


Jo, men om du går upp och kollar så är det text både före och efter bilderna.. (Höger/vänster om de!)
:thummar:

ok ska tänka på de.
Robban_C skrev::thummar:
Håll dig till de franska bilarna och ge fan i ångan tills du lärt dig mer om livet (tänker nu främst på det "mekaniska livet").
Nu är du på rätt väg! :thummar:
jo fast ångmaskiner är ju mitt största intresse och har redan börjat bygga men ska gå lugnt frammot. nu håller jag på att tänka ut hur ventilmekanismen exakt ska utföras. mekanismen är redan löst på ritningen iaf. blev ju i princip avvisat och låst tråd när jag nämnde mitt nya bygge. de va synd.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#57 » 21:23:46, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckas du bra med franska bilar kanske inte ångan är omöjlig heller :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

wille_89_ (trådstartaren)

#58 » 14:02:45, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack. näj de ska inte vara något problem. en ångmaskin behöver ju inte vara så avancerad. iaf inte en uniflow maskin.
nu är ritningen färdig till ångmaskinen. den är 2 cylindrig enkelverkade uniflowmaskin med variabelt inlopp med en kolvslid som aktiverast av kamnockar som är förskjutningsbara på kamaxeln beroende på hur mycke cutoff man vill ha.
ex 4 olika kamnockar.
har en färdig ritning nu med :) men ska inte gå över till OT. ^^
Senast redigerad av wille_89_ 22:37:22, 14-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

villesne

#59 » 17:16:56, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensin till diesel ja. Hörde talas om ,på -70-talet, om en uppsaliensare som lyfte ur 2-taktaren i en SAAB och satte i en 10-hastars 2-cyl marindiesel som han tyckte dög utmärkta att tuffa till jobbet med.
villesne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:34, 07-08-2011
Ort: Norra Skaraborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar 4-ton hjulgr.
DavidBrown-56 (fungerar ej)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se