Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Bygga stegmatare, liknande Patu 40LF

58 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här
Hur har det gått med bygget?

Sålde ni byggsatser Skördaren?



Molnia

20:41:10, 31-01-2016

såg att weimer nu sålde jobo 75. Både i färdigmonterad och byggsats.
http://www.weimerforest.com/sv/jobo-skordare/

skördaren

20:54:11, 31-01-2016

Hej,
Så är det, och de har redan sålt flertalet. De har en egen demomaskin och några agg på lager, så det är bara att kontakta Urban.

Roine26

14:06:48, 15-12-2016

Vad kostar en byggsats?

mimeck

18:34:50, 15-12-2016

tapio (tror det var tapio. Det är iallafall nästan likadant som det tapio 250 agregat som jag hade förut.) har ett aggregat i byggsats. Jag såg ett sånt i drift för nånn vecka sedan och det var köpt som byggsats.

Finns även ett aggregat (vet ej märket. kanske finns på forumet) som man även måste svetsa ihop. Lite mer jobb än en ren byggsats men det borde bli billigare.

skördaren

21:48:36, 15-12-2016

Hej,
Vi har en byggsats på en stegmatare, nuvarande typ är JOBO ST75C, den kostar 8900€, moms 0%. man kan nog räkna med min. 100 timmar jobb att sätta ihop den, ganska mycket svetsande. Säkert mycket roligt om man vill ha en lönande hobby, men om du sätter lika mycket tid i gallringen kan det oxå bli till pengar.
Mera information på sidan http://www.sykeharvesteri.fi

Husråa

16:19:05, 11-11-2022

Någon som har tappat sugen och har något påbörjat bygge till salu?
Eller ett renoveringsobjekt, Gärna ett som tar lite grövre

JengaPRO

17:36:19, 26-11-2022

Gammal tråd som kanske behöver lite nytt bränsle.
Skulle man kunna ha fjädrar som trycker knivar och rullar mot trädet och bara använda hydraulik för att öppna knivarna/rullarna?
När de ligger an så sätts cylindrarna i flytläge.
Kanske blir det tungt, kanske är det svårt att få tag på "rätt fjädrar" kanske tar det stor plats, va vet jag.

En annan tanke gällande längdmätning jag har är att man skulle kunna ha en laser som projicerar längden direkt på trädet. Om det funkar så skulle man slippa all elektronik ikring det och bara behöva lite ström.

1 person gillar det här inlägget.

Hansborg

19:52:45, 26-11-2022

JengaPRO skrev:Gammal tråd som kanske behöver lite nytt bränsle.
Skulle man kunna ha fjädrar som trycker knivar och rullar mot trädet och bara använda hydraulik för att öppna knivarna/rullarna?
När de ligger an så sätts cylindrarna i flytläge.
Kanske blir det tungt, kanske är det svårt att få tag på "rätt fjädrar" kanske tar det stor plats, va vet jag.

En annan tanke gällande längdmätning jag har är att man skulle kunna ha en laser som projicerar längden direkt på trädet. Om det funkar så skulle man slippa all elektronik ikring det och bara behöva lite ström.


tror inte de..
servotrycket 20-25 bar öppnar rull å kniv..
olika tryck för rull å kniv.. från 60 bar- mycket högre tryck kommer inte ihåg från skrivbordet..
en finess till för knivarna.. ett ställbart tidrelä för bortkoppling av knivtrycket i startögonblicket.. möjligjör lättare igånsättning av rullarna.. typ.. :grin:

JengaPRO

20:44:44, 26-11-2022

Man kan såklart ha olika starka fjädrar till rullar och knivar men som du säger så finns det säkert en massa finesser man inte kan få med

JengaPRO

11:22:14, 27-11-2022

Här går det undan!


Tror inte dom har några hydraulcylindrar som reglerar knivarna. Ska se om jag kan finna lite mer info.

2 personer gillar det här inlägget.

JengaPRO

11:39:09, 27-11-2022

Sitter någon liten enhet som gör något här.

Joe

10:40:09, 28-11-2022

advaligno har tryckluft till knivarna och hydraulik till matningen.
Men med tanke på att det sitter vridcylindrar till knivarna verkar det inte behövas mycket kraft för att kvista döda grenar