Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Försäljningsförbud Easee Home, Charge

54 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman

11:29:23, 18-03-2023

Kan inte så mycket om el. Men herrarna som testade samma laddbox verkade nöjda med vad dom såg på sina mätinstrument.
Vad jag förstått. Har det inte varit något tillbud på dessa laddare.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan



Alexn72

12:29:27, 18-03-2023

Göran Ekman skrev:Kan inte så mycket om el. Men herrarna som testade samma laddbox verkade nöjda med vad dom såg på sina mätinstrument.
Vad jag förstått. Har det inte varit något tillbud på dessa laddare.
Göran i Norråmyra

Inga tillbud vad jag känner till.
Man kan enkelt säga såhär...
Boxen klarar alla "jordfelsbrytartester" Men inte exakt så som ESV har tolkat texten.


Easee tolkning: återställa efter fel, dra ur kontakten. Boxen återställer sig själv.

ESV : man måste ha en mekanisk knapp att trycka på för att testa och återställa.


Så en kulen natt när boxen lyser rött så vill ESV att man ska stå leta efter luckan till knappen för att bilen inte laddar.
Samma natt vill easee att du går ut, där ur sladden och sätter i den igen och går in igen.

I båda scenario är resultatet samma, antingen funkar boxen eller så är felet mer allvarligt och man får tillkalla elektriker.

1 person gillar det här inlägget.

Göran Ekman

12:45:08, 18-03-2023

Sedan höll den flintskallige på och snackade om något DC skydd. Gubbarna i röda tröjor pratade också om något DC.
Men verkade nöjda med vad dom såg.
Den flintskallige nämde något om IP klassningen. Om det är relevant vet jag inte heller.
Jag skulle nog för egen del montera grejorn under tak inklusive bilens parkering.
Sätta plastprylar på soliga söderväggar ställer väldigt höga krav på plasten.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

torbjorn_forsman

12:56:02, 18-03-2023

Och det finns också andra nackdelar med att sätta el/elektronikprylar i soliga och varma lägen. Framför allt just värmen - solvärmen + litegrann normal intern värmeutveckling kan vara vad som behövs för att framkalla en riktig varmgång och kanske brand, även om prylen i fråga uppfyller alla säkerhetsföreskrifter.

Ett annat problem är starkt solljus - framför allt då UV-ljus som kan gå igenom även till synes ogenomskinliga plastkåpor och ställa till problem för ljuskänslig elektronik.
Alfa Laval hade någon gång på 90- eller 00-talet problem med en prototyp till nån slags automatisk utfodringsanläggning, som regelbundet slutade fungera ungefär kl 14 varje dag. Man misstänkte först mjukvaruproblem - någon programbugg som hade med realtidsklockan att göra - tills någon upptäckte att prototypen inte lade av utan fortsatte fungera mulna dagar. Det visade sig att styrskåpet satt så till att solen låg på där på eftermiddagarna, och där satt några eprom-minnen med vanliga papperslappar påklistrade över "fönstret". När man ersatte dem med klisterlappar med ett lager aluminiumfolie i, upphörde problemen.

1 person gillar det här inlägget.

Alexn72

13:23:32, 18-03-2023

Göran Ekman skrev:Sedan höll den flintskallige på och snackade om något DC skydd. Gubbarna i röda tröjor pratade också om något DC.
Men verkade nöjda med vad dom såg.
Den flintskallige nämde något om IP klassningen. Om det är relevant vet jag inte heller.
Jag skulle nog för egen del montera grejorn under tak inklusive bilens parkering.
Sätta plastprylar på soliga söderväggar ställer väldigt höga krav på plasten.
Göran i Norråmyra

Den flintskallige pratade om att dc inte fanns/ var fel
De i röd tröja visade att den klarade dc testet galant.
Sen skämta dem i röd tröja om att den var så snabb att återställa när den väl lös ut.

Göran Ekman

16:02:12, 18-03-2023

Den högra mannen fick stå och dra ur kabel på väggboxen hela tiden . Då förstår jag varför han gjorde så.
Kan det vara så illa att det inte är något större fel på produkten egentligen, utan att det är att den inte funkar efter det svenska regelverket.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

Holger

17:05:04, 18-03-2023

Ja, de har en liten liten men mycket viktig detalj där de har tolkat regelverket på ett felaktigt sätt.
Tycker det är konstigt att detta inte upptäcks av godkännande myndigheter eller provningsanstalter innan produkten lanceras

Göran Ekman

17:12:27, 18-03-2023

Godkänner någon myndighet nya produkter?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

Wizzman

17:43:04, 18-03-2023

CE-märkningen är en självdeklaration, så det är tillverkaren som intygar att produkten uppfyller nödvändiga standarder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

Joe

18:48:23, 18-03-2023

Problemet Easee har är att de inte följer EN och IEC standarder de har intygat, inte klarar överspänningsprov enligt Easee egna testrapport etc.

Easee har inbyggd jordfelshantering men den följer inte standarden EN 61008-1 vilken Easee har intygat att den gör. Då blir den inte godkänd enligt standarden, inga konstigheter och har inget med svenska regler att göra utan Europäische Norm och International Electrotechnical Commission.

Easee har helt enkelt gjort en Mona Sahlin..

tronde

19:49:13, 18-03-2023

På godt norsk har Easee driti seg ut.

De har tidligere blitt møtt med begrunnet faglig kritikk. Løsningen har alltid vært å idiotforklare dem som er kritiske.

Nå gjentar de seg og idiotforklarer Elsäkerhetsverket, og beskylder dem for maktmisbruk og å ikke akseptere ny teknologi.

Siden Sverige har et godt lovverk om offentlighet, er det noen som har hentet ut litt relevant lesestoff.

Elsakerhetsverket-till-Easee-Dnr-22EV1261.pdf

easee_yttrande.pdf

22EV1261-22-Beslut-Easee-AS.pdf


https://webbdiarium.elsakerhetsverket.s ... ase/187962


Utdrag fra vedtaket.



Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.

tronde

20:13:03, 18-03-2023

Alexn72 skrev:Komiskt att man tillåter att ren bil inte styrs helt mekaniskt men inte en jordfelsbrytare...

Det et ingen ting som hindrer elektronisk jordfeilbryter.

Problemet er at det ikke finnes noen egen norm for elektroniske jordfeilbrytere, så da må man bruke EN61008-1 som er for de elektromekaniske som grunnlag, og vise hvordan den elektroniske løsningen gir minst like god sikkerhet. Det har ikke Easee klart, og det ser heller ikke ut som om de har gjort noe for å prøve heller når jeg leser dokumentene i forrige innlegg.

1 person gillar det här inlägget.

tronde

20:21:25, 18-03-2023

De skal slite med å få aksept for at dette er nødvendig i en moderne løsning.


Bild

torbjorn_forsman

21:12:01, 18-03-2023

Wizzman skrev:CE-märkningen är en självdeklaration, så det är tillverkaren som intygar att produkten uppfyller nödvändiga standarder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ja, i de flesta fall (som t ex produkter som lyder under Elsäkerhetsdirektivet och/eller EMC-direktivet). Men det finns en del fall där det gäller obligatorisk myndighetsprovning för CE-märkning, t ex produkter som innehåller radiosändare eller som ska uppfylla Teleterminaldirektivet.

En "myndighet" i detta fall innebär nuförtiden en s k ackrediterad provplats, det rör sig som regel om privata företag, ofta statliga institutioner som blev privatiserade under 90-talets marknadsyra. I Sverige kan man nämna t ex SP i Borås, Telub (eller vad de nu heter nuförtiden, alla kallar dem fortfarande Telub) i Östersund eller Intertek (f d Semko) i Stockholm.

Joe

19:11:16, 22-03-2023

Holger:
Jordfelsbrytaren du har i centralen är av typ A, det är typ B som gäller för elbilsladdning.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... kydd/typ-b

Jag tycker att du ska ställa frågan till installatören/generalagenten om reklamation, har sett på ett annat forum att 5 andra laddboxar från olika tillverkare har fått anmärkningar av ESV och tillverkarna antingen återkommit med mer dokumentation, rapporter eller förändringar i konstruktionen för att lösa problemen.
Än så länge har väl TÜV inte reagerat i Tyskland, men det kanske kommer?

Easee är som ett tjurigt litet barn som lägger sig ner och skriker. Konstigt att det inte har kommit med rasist eller kränkt-kortet än.
Gjort massvis i vinst, men måste permittera personalen vid en motgång i 1 land?