Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hanix H36B Går varm

77 inlägg • Sida 1 av 6
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Snedseglare

16:59:08, 29-06-2023

Hej,

började med att jag såg att motorn gick in på det röda området strax efter den blivit varm. Kollade på motorn och påfyllningskärlet till kylaren var tomt.
Vet inte hur länge det varit så, när den kallnat så lossade jag locket på kylaren, gick att lossa men kunde inte få bort det.

Blandade kylvätska och fyllde till max strecket, har kört maskinen och den går snabbt upp på det röda området även nu, och i påfyllnigskärlet har ingenting hänt, det är fortfarande fullt. Fläktbladet snurrar när maskinen är igång.

Vad gör jag nu?

Har kollat i verkstadshandboken men står ju inte så detaljerat där.
Finns en dräneringsplugg i nederkanten av kylaren, så skulle ju kunna lossa den och se om kylvätska kommer eller ej.



Turbodiesel

17:03:05, 29-06-2023

Gå på kylarlocket igen, det är där du måste fylla på.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Snedseglare

17:26:08, 29-06-2023

Turbodiesel skrev:Gå på kylarlocket igen, det är där du måste fylla på.


okej, får låta den kallna ordentligt först och använda nåt verktyg för att få loss kylarlocket.

Turbodiesel

18:02:38, 29-06-2023

Tryck nedåt samtidigt som du lossar, använd inte våld. Locket är troligen ett sådant som släpper trycket som första steg, men hindrar locket från att lossna i mellanläget.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

Snedseglare

18:14:22, 29-06-2023

checkade nu, och nu var påfyllningbehållaren helt tom.

Snedseglare

18:15:05, 29-06-2023

Turbodiesel skrev:Tryck nedåt samtidigt som du lossar, använd inte våld. Locket är troligen ett sådant som släpper trycket som första steg, men hindrar locket från att lossna i mellanläget.


ok ska testa

Snedseglare

18:59:07, 29-06-2023

Snedseglare skrev:
Turbodiesel skrev:Tryck nedåt samtidigt som du lossar, använd inte våld. Locket är troligen ett sådant som släpper trycket som första steg, men hindrar locket från att lossna i mellanläget.


ok ska testa


Gick att lossa nu, fyllde påfyllningbehållaren igen och fyllde kylaren helt, den var redan praktiskt taget full efter den tidigare påfyllningskärlets innehåll som den sörplat i sig.

Frågan är om det är nåt mer fel, är ju inte säkert den cirkulerar som den ska, eller att om det sitter någon termostatventil, att denna är trasig och inte öppnar.

Har en ir termometer om den skulle kunna vara till någon hjälp? Ska leta lite i verkstadshandboken ocskså.

Det jag skulle kunna prova ikväll är om tempmätaren stoppar upp innan den går in på rött nu..

Snedseglare

19:36:59, 29-06-2023

Bild
Bild
Bild
Bild

Temperaturen bara stiger och stiger tills jag stängde av den.

Nivån ökade nu i expansionskärlet7påfyllningskärlet. Troligen över maxnivån.

torbjorn_forsman

20:18:34, 29-06-2023

Blir kylarslangarna varma när motorn är varm? Om det finns värmepaket och värmekranen står öppen, blir slangarna till det varma?

Om det inte verkar bli cirkulation vare sig till kylaren eller värmepaketet, så kan man misstänka stopp någonstans eller att vattenpumpen står stilla/har gått sönder.
Blir det cirkulation till värmepaketet men inte till kylaren, är det mer troligt att termostaten krånglar. I så fall, ta loss den och provkoka den i en kastrull för att se om den öppnar vid rimlig temperatur.

1 person gillar det här inlägget.

Janson1

22:12:42, 29-06-2023

Verkar motorn gå tyngre än "normalt"? Jag tänker så ingen hydraulik står och går mot övertrycksventilen om man tex. av misstag råkat komma åt yttre hydraulik eller dylikt.

1 person gillar det här inlägget.

Snedseglare

22:23:15, 29-06-2023

Janson1 skrev:Verkar motorn gå tyngre än "normalt"? Jag tänker så ingen hydraulik står och går mot övertrycksventilen om man tex. av misstag råkat komma åt yttre hydraulik eller dylikt.


Nej, den går ungefär som vanligt, jag brukar ha gasen på ganska lågt värde vanligtvis.

Det sitter värmepaket i den, så ska labba med slangarnas temperaturer när jag får möjlighet senare i morgon eller i övermorgon.

johaniskogen

22:34:12, 29-06-2023

Mät på termostathuset med din ir mätare.. många gånger är de inget fel, utan någon givare som krånglar eller skavd kabel som ger lustiga fenomen... Så lita inte blint på org mätaren.

2 personer gillar det här inlägget.

bonnen513

22:37:39, 29-06-2023

kan ibland bli en luftficka vid termostaten som gör att den inte öppnar vid normal temp

1 person gillar det här inlägget.

Snedseglare

14:31:38, 01-07-2023

Hr nu kollat tepmpen med ir termometern vid två tillfällen:

1: mätaren lite över normal temperatur
övre slang 75 grader
under slang 72 grader
undre slang vid nederdelen av kylaren 56 grader
kylare vid påfyllningslocket 87 grader

2: mätaren i överkant röda området
övre slang 83 grader
under slang 88 grader
undre slang vid nederdelen av kylaren 66 grader
kylare vid påfyllningslocket 98 grader

Snedseglare

14:52:49, 01-07-2023

Bild
Bild

Vad är det för grejor man ser här och var sitter termostaten tex?