osla skrev:Skillnaden är säkerligen att under dom 50 år som gått så har någon hemmapulare bytt startmotor till billigaste eftermarknads skräpet som finns, som då har all möjlig brist på kvalité. Sen har säkert någon glömt nån bult på lådan så det regnar in. För det fungerade ju för 50 år sen då dom kom från fabrik
bkv22 skrev:QV_ skrev:Eftersom en BM 641 är rätt gammal och oljan är grå så har inte servicen skett enligt planen.
Att då saker går sönder är ju inte tillverkarens fel, utan brukarens.
Den kanske har körts 25 timmar sen jag köpte den och då var den inte grå. Man ska väl knappast behöva byta oljan var 20:e timme?
Det jag vill pålysa är ett konstruktionsfel, vatten i oljan bör inte behöva göra att en startmotor går sönder och man borde ha gjort den tätare eftersom vatten och fukt uppenbarligen kan komma in i den på annat sätt.
Har sett konstruktioner där startmotorn i princip är lägsta punkten (på bilen) och den är konstant utsatt för både vattenstänk, damm och annat och ändå håller den galant år ut och år in. Så visst går det.
Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster