Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Svårtartad Perkins turbodiesel!

22 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.
Hej!

Någon som har erfarenhet av Perkins 1004.40T? Det är en 4-cylindrig turbodiesel på 2 liter. Har för mig att den är på 2 liter. Ingen stor motor alltså. Det sitter en slangvärmare på den samt en batteriladdare. Batteriet bytte jag ut för säkerhets skull så det är fräscht. På motorn sitter inga glödstift men däremot en Thermostart. (Gör så att en liten låga diesel tänds i insuget). Dock är denna kopplad från startmotorn å det verkar fel tycker jag eftersom den tar ca 10sec att öppna.
Nu till mitt problem. Så fort det blir minsta kallt så är den så jäkla svårstartad. Vid -5 kanske man kan starta efter flera 4-5 timmar med motorvärmare. Vid kallare så går det nästan bara om man tar ett till batteri och hjälper till med det. Men då startar den ganska snabbt. Motorn sitter i en Manitou 1637 teleskoplastare från -00.
Är detta normalt eller?? Jord till startmotor och batteri är ny. +kabeln ser bra ut också.
Vad kan det vara? Dålig startmotor, dåligt batteri ändå? Dålig jord?

Mycket tacksam för er som kan dela med er eller har erfarenhet av den här motorn.

Med vänlig hälsning, Fredrik



rospigg

01:25:34, 29-12-2023

Bygg om så att du kan köra termostarten innan du aktiverar startmotorn.
4-5 timmar motorvärmare är onormalt. Om du känner på motorblocket att motorn är behagligt varm så ska den starta - i normala fall med en frisk motor.
Har du kollat så att det inte finns några läckor på bränslesidan?
Ett inläckage av luft kan betyda att det behövs nötas läääänge på starten innan motorn springer igång.
(Perkins 1004 är en 4-litersmotor.)

bert

08:43:18, 29-12-2023

Är det länge sen ventilspelet kollades/justerades?

Alrik

08:47:38, 29-12-2023

Helt säker att den går samtligt som startmotorn? På våran Manitou så finns de ett ”glödläge” på nyckel som gör en enorm skillnad i startförmäga, kräver dock ett fräscht batteri.

Finns inget som indikerar ”glödning” men de gör skillnad.

torbjorn_forsman

10:45:29, 29-12-2023

Låter det som om det är normal fart på startmotorn även då motorn är svårstartad eller går den tydligt långsammare än vid varmstart?
Mät spänningen vid startmotorn under startförsök för att se om det kan tänkas vara stort spänningsfall någonstans.
Har motorn alltid varit svårstartad i kyla eller har den blivit så med tiden? Har i så fall problemen kommit gradvis eller plötsligt?
Man kan behöva se upp med slangmotorvärmare, det är inte alltid man har lyckats koppla in dem så det blir bra fart på självcirkulationen mellan motorvärmare och motor. Se också till att termostaten är i bra skick så att inte en massa värme går bort via kylaren när man försöker värma med motorvärme.
Samma sak med kranar/spjäll för hyttvärme, de ska vara stängda medan man kör motorvärmare.

Ähee

14:26:33, 29-12-2023

Jag hade en zetor 4718 där det var nytt batteri och kablar, startmotorn gick dock lite långsamt. Tog isär startmotorn och fann att i spåren på kollektorn var det fullt med kolrester och koppardamm. Gorde rent kollektorn och skrapade ur spåren, kolen var bra, sen satte jag ihop den och vilken skillnad det gjorde!
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman skrev:Låter det som om det är normal fart på startmotorn även då motorn är svårstartad eller går den tydligt långsammare än vid varmstart?
Mät spänningen vid startmotorn under startförsök för att se om det kan tänkas vara stort spänningsfall någonstans.
Har motorn alltid varit svårstartad i kyla eller har den blivit så med tiden? Har i så fall problemen kommit gradvis eller plötsligt?
Man kan behöva se upp med slangmotorvärmare, det är inte alltid man har lyckats koppla in dem så det blir bra fart på självcirkulationen mellan motorvärmare och motor. Se också till att termostaten är i bra skick så att inte en massa värme går bort via kylaren när man försöker värma med motorvärme.
Samma sak med kranar/spjäll för hyttvärme, de ska vara stängda medan man kör motorvärmare.



Tack för svar!! Startmotorn går betydligt långsammare vid kallstart. Dock snabbare fart om man stöttar med ett till batteri.
Och som sagt, då startar den oftast också. Vad är normalt/onormalt spänningsfall? Anledning till detta isåfall?

Det här är andra vintern jag har maskinen och lika svårstartad förra vintern.
Jag har monterat en ny slangvärmare med cirkpump nu och den var på 1100w istället för 600w och jag trodde det skulle hjälpa. Den är monterad på retur från värmepaketet som sig bör. Däremot har jag aldrig tänkt på det här med att stänga kranen till värmepaketet. Bra tips!

Alrik skrev:Helt säker att den går samtligt som startmotorn? På våran Manitou så finns de ett ”glödläge” på nyckel som gör en enorm skillnad i startförmäga, kräver dock ett fräscht batteri.

Finns inget som indikerar ”glödning” men de gör skillnad.


Tack för svar!
Hur länge kör ni denna innan ni startar? Hur är det tänkt att den ska fungera? Jag har ju kopplat bort den och provat så den öppnar och det gör den och den antänder dieseln. Men är det tänkt att det ska brinna i insuget och den värmen ska värma upp något eller är det tänkt att flamman ska följa med in i cylindern och hjälpa till att antända?

bert skrev:Är det länge sen ventilspelet kollades/justerades?


Tack för svar! Det vet jag inte. Har ej ägt den så länge. Visste att det är viktigt på cross och enduro 4-t då de läcker kompression annars och blir svårstartad men visste ej att det kunde vara så på traktormotorer. Är det ett omfattande jobb? Måste kammarna lyftas?

rospigg skrev:Bygg om så att du kan köra termostarten innan du aktiverar startmotorn.
4-5 timmar motorvärmare är onormalt. Om du känner på motorblocket att motorn är behagligt varm så ska den starta - i normala fall med en frisk motor.
Har du kollat så att det inte finns några läckor på bränslesidan?
Ett inläckage av luft kan betyda att det behövs nötas läääänge på starten innan motorn springer igång.
(Perkins 1004 är en 4-litersmotor.)


Tack för svar!
Har ej kollat läckor. Som sagt, det är när det är kallt som det är problem. Låter som att batteriet inte orkar få riktig fart på startmotorn när det är kallt. Men det där med läckage kanske kan visa sig mer på vintern eller?

torbjorn_forsman

15:25:36, 29-12-2023

När det gäller spänningsfall så bör väl spänningen över startmotorn vara minst 10 V under startförsök, kanske någon V lägre om det är extremt kallt. Spänningsfall på vägen från batteri till startmotor högst någon enstaka V på plus-sidan och några tiondels V på minus-sidan.

Det bör väl gå att hitta någon VHB för motorn där det syns hur ventilspelet ska mätas och ev justeras. Om det är en stötstångsmotor med vipparmar, så bör det bara vara att lyfta ventilkåpan och justera på ställskruvarna på vipparmarna.

När det gäller thermostarten så är tanken att flamman ska värma upp insugningsluften under start. Den gör samma verkan som att t ex lossa slangen mellan luftrenare och insugningsrör och elda på med blåslampa eller varmluftpistol in i insugningsröret under startförsök.

Hmm, när slangvärmaren sitter monterad på returen från värmepaket, så kommer ju vattnet till värmaren att ha passerat värmepaketet och kunna kylas där. I så fall måste ev värmekran stå öppen för att det ska bli cirkulation, men då måste å andra sidan något luftspjäll hållas stängt för att det inte ska bli självdrag med luft genom värmepaketet som kyler vattnet i onödan. Den lösningen skulle kunna fungera bra om värmekranen är en trevägskran som shuntar förbi värmepaketet då värmen är avstängd.

Som jag har läst mig till så ska en slangvärmare monteras mellan värmepaketet och motor. Om den monteras mellan motor och kylare så kommer termostaten att stoppa.

bert

16:31:32, 29-12-2023

Fredrik Jonsson Umeå skrev:
bert skrev:Är det länge sen ventilspelet kollades/justerades?


Tack för svar! Det vet jag inte. Har ej ägt den så länge. Visste att det är viktigt på cross och enduro 4-t då de läcker kompression annars och blir svårstartad men visste ej att det kunde vara så på traktormotorer. Är det ett omfattande jobb? Måste kammarna lyftas?

Nu har ju inte jag hundra koll på just din motor men det brukar ju vara vipparmar som man justerar på för kammen sitter nere i blocket

MN

16:46:56, 29-12-2023

Läst instruktionsboken?
M

Göran Ekman

17:53:52, 29-12-2023

Den motorboken finns på downloads. Ventiljusteringen är väldigt enkel, klassisk stötstångs motor med vippor under ventilkåpan.
På våran 1004-40T sitter det en block värmare.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan